Hjelmstørrelser
Fra : MotoCoder

Dato : 15-05-08 14:13

Hejsa gruppe

Efter at have ligget over 12 år stille hen i et kælderrum, er min
gamle Schuberth Profil hjelm noget slidt i skumgummiet - jeg er i gang
med at forsøge at udskifte det, men har alligevel besluttet at
nedgradere den til passagerhjelm, og vil have en Schuberth S1 til mig
selv (i en farve der matcher den nye knallert lidt bedre).

Min gamle hjelm er størrelse 56/57, og den sidder ærlig talt lidt løst
på hovedet, så meget at jeg næsten ikke tør kigge bagud når det blæser
under motorvejskørsel. Det kan jo have en del med det slidte skumgummi
at gøre, men når jeg husker efter, så sad den heller ikke hyperstramt
dengang den var ny - den sad tæt, men ikke så jeg ikke kunne smile i
den.

Jeg prøvede en ny S1 i samme størrelse (en helt ny og ubrugt), og
havde store problemer med overhovedet at få den på - men da den
endelig sad der, føltes den ikke strammende stram - bare tætsiddende.
Jeg havde den bare på i butikken, jeg kørte ikke med den. Så nu har
jeg bestilt en størrelse 54/55 hjem fra tyskerlandet ... for den skal
jo være godt stram - skal den ikke?

Men når jeg måler mit hoved, så er det omkring 60cm, og en hjelm i den
størrelse vil nok kunne dreje 360 grader rundt på mig ... og det
forstår jeg ikke.

Nu bliver jeg lidt nervøs for om den bestilte hjelm måske er for lille
- men samtidig hører jeg om andre Schuberth-brugere der skal have en
et nummer mindre end de plejer - og den udvider sig vel også med
tiden?
Er der nogle der har erfaringer med disse varierende hjelmstørrelser?
Og måske endda speficikt med S1? (ikke Pro i øvrigt)

mvh
Peter
Suzuki GSX600F, 98

Fra : Richard

Dato : 15-05-08 21:37

MotoCoder wrote:

> Er der nogle der har erfaringer med disse varierende hjelmstørrelser?
> Og måske endda speficikt med S1? (ikke Pro i øvrigt)

Ja, hjelme kan sagtens falde +/- en halv til en hel størrelse ud ifht.
den, der er trykt på. Du skal prøve hjelmen på dit eget hovede, inden du
køber den – andres erfaringer vedr. pasform kan du ikke bruge til
nogetsomhelst

Hjelmen skal sidde tært til hovedet og følge med, når du drejer hovedet,
hverken mere eller mindre – køber du en for stramtsiddende, får du bare
ondt i panden/nakken/tindingerne/hagen, hvor den nu trykker

Dit held kan være, at de små størrelser har tykkere poslstring og derfor
sætter sig mere end de største. I værste fald har du vel returret?

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : M.L.

Dato : 15-05-08 15:00

On May 15, 10:12 pm, MotoCoder <peterlin...@gmail.com> wrote:
> [...]
> nedgradere den til passagerhjelm, og vil have en Schuberth S1 til mig
> selv (i en farve der matcher den nye knallert lidt bedre).

Der er nogen der mener at hjelme bør udskiftes mindst hver 10. år, da
materialerne i skallen nedbrydes af sol, sved osv. Jeg ved ikke helt
hvad jeg skal synes om det, men jeg købte da for nyligt en ny hjelm og
pensionerede den 10 år gamle. Og så er der jo en interessant
erkendelse i det: Først tænkte jeg "Fint nok - så har jeg en ekstra
til passagerer..", MEN egentlig bør man jo ikke give en hjelm til en
passager som man ikke selv ville køre med..

/ML

Fra : claus b.p.

Dato : 15-05-08 22:48

"M.L." <morten.langer@gmail.com> skrev i en meddelelse
On May 15, 10:12 pm, MotoCoder <peterlin...@gmail.com> wrote:
MEN egentlig bør man jo ikke give en hjelm til en
passager som man ikke selv ville køre med..

Da hellere en gammel eller dårlig hjelm end slet ingen hjelm...

/Claus

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-05-08 09:36

M.L. wrote:
> Der er nogen der mener at hjelme bør udskiftes mindst hver 10. år, da
> materialerne i skallen nedbrydes af sol, sved osv. Jeg ved ikke helt
> hvad jeg skal synes om det

Næ det har jeg også tit undret mig over.
Nogen der har nogle fakta i den sag?

/jim

Fra : Armand

Dato : 16-05-08 17:52

Jim Andersen skrev:

> Næ det har jeg også tit undret mig over.
> Nogen der har nogle fakta i den sag?

MOTORRAD lavede en tillægstest til en ordinær hjelmtest for år tilbage.
De støvede alle gamle godt brugte hjelme op fra de redaktion-ansattes
gemmer og testede dem med forbavsende resultat: Kun én viste svaghed: I
nakken af inderhjelmen - Men dét mentes at kunne skyldes brug af at
hænge hjelmen på knage når den ikke brugtes!

--
Armand.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-05-08 22:33

M.L. skrev:
-klip-

> [...]
> til passagerer..", MEN egentlig bør man jo ikke give en hjelm til en
> passager som man ikke selv ville køre med..

Så er hjelmen i dette tilfælde blevet ca. 6 år for gammel.
Der bør skiftes hvert 4.-5. år, alt efter hvor meget du bruger din
hjelm, idet både skal og skum mørner af vejr, vind, varme og kulde,
sved, slag, skrub og jævnlig brug.
At udsætte en passager for den gamle hjelm er rent ud sagt dumt, da den
rent sikkerhedsmæssigt er for gammel og mør - og rent ud sagt ikke er en
skid værd.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-05-08 09:23

Aragorn Elessar wrote:

> [...]
> At udsætte en passager for den gamle hjelm er rent ud sagt dumt, da den
> rent sikkerhedsmæssigt er for gammel og mør - og rent ud sagt ikke er en

Well, det lyder som videregivelse af en myte. Har du belæg for hvad du
skriver?

Jeg var i jorden med en tussegammel (10 år) Shoei Duotec, der fik tæsk
på klap, visir og i kanten over visiret. Ikke et meget voldsomt styrt -
50km/t hovedspring - den viste ikke tegn på svaghed i yderskal, og
hovedet havde det fint i den efterfølgende week-end i Harzen.

Et eksempel gør jo ingen statistik, men det modbeviser din påstand om at
den ikke er en skid værd. Uden den var jeg røget fluks på hospitalet.
Jeg nåede at tænke i luften "nu rammer jeg" før hjelmen gik i - det var
ikke et glid over asfalt, men et regulært nedslag.

--
vh
Torben

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 19-05-08 22:18

Torben Scheel skrev:

> [...]
> Jeg nåede at tænke i luften "nu rammer jeg" før hjelmen gik i - det var
> ikke et glid over asfalt, men et regulært nedslag.

Og så blev hjelmen forhåbentlig udskiftet derefter.

Ang. resten:
Klip fra den amerikanske organisation Motorcycle Safety Foundation, om
hjelme og sikkerhed:

It is not wise to store helmets near gasoline, cleaning fluids, exhaust
fumes, or excessive heat. These factors can result in the degradation of
helmet materials, and often the damage goes unnoticed by the wearer.
Read the information that comes with the helmet so you know how to care
for it.

Definitely read the instructions about painting, decorating,
pinstriping, or applying decals to your helmet.

Never hang your helmet on the motorcycle's mirrors, turn signals, or
backrest.
The inner liner can easily be damaged from such handling.
In fact, avoid carrying a spare helmet on your motorcycle, unless it's
well protected or on your passenger's head.

Even the bumps and jarring from normal riding can damage a spare.
If it is strapped near hot engine parts or exhaust pipes, the inner
liner may distort or melt at the hot spot.
The outer shell may not show the damage, but if you've seen the effects
of a foam drink cup placed too near excessive heat, you can understand
what happens.

When you take your helmet off, find a flat, secure place for it.
You could set it on the ground, secure it on a rack, or stow it on a
shelf. On some bikes, putting it on the fuel tank may expose it to
fumes. If you place it on the seat, make sure it won't fall off.

If you plan to use a CB radio when you ride, find a model that doesn't
require drilling speaker holes in the outer shell.

Replace your helmet if it was involved in a crash; it probably absorbed
some impact shock.
Some helmet manufacturers will inspect and, when possible, repair a
damaged helmet. If you drop your helmet and think it might be damaged,
take advantage of this service.

Most helmet manufacturers recommend replacing your helmet every two to
four years. If you notice any signs of damage before then, replace it
sooner.

Why replace your helmet every few years if it doesn't appear
damaged?
Its protective qualities may deteriorate with time and wear.
The chin strap may fray or loosen at its attaching points; the shell
could be chipped or damaged. The best reason is that helmets keep
improving. Chances are that the helmet you buy in a couple of years will
be better – stronger, lighter, and more comfortable – than the one you
own now. It might even cost less!

------------------

The Motorcycle Safety Foundation is a national, not-for-profit
organization promoting the safety of motorcyclists with programs
in rider training, operator licensing and public information.

The information contained in this publication is offered for the benefit
of those who have an interest in riding motorcycles.
The information has been compiled from publications, interviews and
observations of individuals and organizations familiar with the use of
motorcycles, accessories and training.

Link:
http://www.msf-usa.org/downloads/helmet_CSI.pdf

------------------

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-05-08 09:38

Aragorn Elessar wrote:
> [...]

Naturligvis. Efter behørig prøvning af XR1000 på samme Harzentur, og
afventen af det rigtige tilbud fra Louis og forsikringspengene (der var
ingen slinger fra Tryg - hjelmen blev erstattet med nypris for samme
kvalitet, og i det hele taget åd de mine priser - selvfølgelig forsøgte
jeg at være fair). Hjelmen blev altså brugt i et par måneder efter
styrtet - jeg følte mig nu ikke decideret livstruet , men risikoen
har naturligvis været lidt større.

> Ang. resten:
> Klip fra den amerikanske organisation Motorcycle Safety Foundation, om
> hjelme og sikkerhed:
>
> It is not wise to store helmets near gasoline,

Hmm. Tank under sædet er altså mere sikkert?

> Definitely read the instructions about painting, decorating,
> pinstriping, or applying decals to your helmet.

Sugekopper med djævlehorn OK?

> Never hang your helmet on the motorcycle's mirrors, turn signals, or
> backrest.

Det er jeg for nærig til anyway.

> Replace your helmet if it was involved in a crash; it probably absorbed
> some impact shock.

Det er jo det den er der for.

> Most helmet manufacturers recommend replacing your helmet every two to
> four years. If you notice any signs of damage before then, replace it
> sooner.

Ydrk. Det er lige før udsalgsmodellerne er blevet for gamle allerede på
lageret.

> The chin strap may fray or loosen at its attaching points; the shell

The strap! Dobbelt D-ring slider på remmen - kan man få udskiftet
remmene? Nogen erfaringer? Min erfaring med danske MC-forhandlere er at
de får blanke øjne og Rocky Mountain blik når man nævner noget der ikke
blot indbefatter at lange æsker over disken. Hvor finder man en
glasfiber/komposithåndværker - et bådebyggeri? Kan sådan en nitte en ny
rem fast på tilfredsstillende(=sikker) vis?

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-05-08 10:24

Torben Scheel wrote:

> Ydrk. Det er lige før udsalgsmodellerne er blevet for gamle allerede
> på lageret.

Det havde nu da nok ellers solgt nogle flere hjelme hvis de kunne finde en
uvildig person der ville indlevere en 5 år (og 10 år) gammel hjelm til en
ECE (eller Snell)-test og så påvise at den ikke kunne godkendes.

Istedet for deres sædvanlige amerikanifisererede
sagsanlægsfraskrivelsesprædikener om at det kan være farligt at putte
hjelmen i munden.

/jim

Fra : Armand

Dato : 20-05-08 21:03

Aragorn Elessar skrev:

> ..........Ang. resten:
> Klip fra den amerikanske organisation Motorcycle Safety Foundation, om
> hjelme og sikkerhed:

Mine betragtninger derudaf:

Fra : Niels Pein

Dato : 15-05-08 22:18

"MotoCoder" skrev ...

> [...]
> slidte skumgummi at gøre, men når jeg husker efter, så sad den
> heller ikke hyperstramt dengang den var ny - den sad tæt, men

Ja det er jo skidt hvis den ikke sidder ordentligt bare fordi den får lidt
vind med +100 km/t. Hvad så hvis den virkelig får tæsk under et styrt?

> [...]
> havde store problemer med overhovedet at få den på - men da den
> endelig sad der, føltes den ikke strammende stram - bare

Det samme oplevede jeg. Stram at få på, men sad behageligt da først det
lykkedes.

> Jeg havde den bare på i butikken, jeg kørte ikke med den. Så nu
> har jeg bestilt en størrelse 54/55 hjem fra tyskerlandet ... for den
> skal jo være godt stram - skal den ikke?

Jo, men ikke så det gør ondt selvfølgelig.

> Er der nogle der har erfaringer med disse varierende
> hjelmstørrelser? Og måske endda speficikt med S1?
> (ikke Pro i øvrigt)

Jeg har haft en Schuberth Profil, og har for kort tid siden bestilt et S1
Pro, efter at have prøvet den hos Hein Gericke. Jeg skulle et nummer (2
centimeter) ned i størrelse, og det kom da lidt bag på mig.
Jeg synes ikke der ser ud til at være væsentlig forskel på hovedtrækkene fra
en S1 til S1 Pro. Det er et par af detaljerne der fik mig til at vælge Pro.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 16-05-08 07:29

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg synes ikke der ser ud til at være væsentlig forskel på
> hovedtrækkene fra en S1 til S1 Pro. Det er et par af detaljerne der
Jeg købte for 2 Mdr. siden en Schuberth hat til min søn. Han prøvede 3
forskellige hos Louis. En S1, en S1Pro og en R1.
R1 og S1Pro skulle begge være 56/57, men S1 skulle være 58/59.

Så prøv, og tag ikke størrelserne for givet, det har også noget med
hjelm-modellen, og hovedfaconen at gøre.

Michael D

Fra : M.L.

Dato : 15-05-08 16:36

On May 15, 11:47 pm, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> passager som man ikke selv ville køre med..
>
> Da hellere en gammel eller dårlig hjelm end slet ingen hjelm...

Det argument er vist hvad man kalder en glidebane

/ML

Fra : Studo

Dato : 16-05-08 17:15

den Fri, 16 May 2008 10:36:24 +0200, Jim Andersen skrev:

> Næ det har jeg også tit undret mig over. Nogen der har nogle fakta i den
> sag?
>
> /jim

Har hørt fra en betjent at de skifter hvert 4. år. Såvidt jeg lige husker.

Og de er udenfor en hel del. Det er nok solen der er den store synder.
Jeg vil mene at hvert 10. er nok lige til grænsen, vil nok mere gå efter
5-7 år. (ala 5 år før man kigger efter hvad der kommer på markedet om
lidt)

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-05-08 07:48

Studo wrote:
> Har hørt fra en betjent at de skifter hvert 4. år. Såvidt jeg lige
> husker.
>
> Og de er udenfor en hel del. Det er nok solen der er den store synder.

Og de er ude ca 6 timer om dagen, hver dag året rundt. Hmmm så kan min hjelm
holde i 30 år. Fint at vide.

/jim

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-05-08 16:48

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Og de er ude ca 6 timer om dagen, hver dag året rundt. Hmmm så kan min hjelm
> holde i 30 år. Fint at vide.

Finten er så nok bare at plasten (inkl. skummet indeni) aldres uanset
om hjelmen sidder på et hoved eller ej, så jeg tror ikke at din
konklusion er gyldig
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : N/A

Dato : 19-05-08 22:14

Fra : MotoCoder

Dato : 19-05-08 12:31

On 19 Maj, 17:47, Jes Vestervang <jes.vesterv...@gmail.com> wrote:

> Finten er så nok bare at plasten (inkl. skummet indeni) aldres uanset
> om hjelmen sidder på et hoved eller ej, så jeg tror ikke at din
> [...]

Jeg kan se at skumgummiet, altså det bløde sorte der gør hjelmen
behagelig at have på, er smuldret næsten helt væk - og det smuldrer
stadig - men er selve hjelmen, altså det hårde skum, monstro også
blevet ældet af at ligge i et kælderrum? Hvis det er, så duer den jo
heller ikke til passagerer. Og som det tidligere blev nævnt, så skal
man selvfølgelig heller ikke lade dem køre med noget man ikke selv vil
bruge - jeg er nu ret sikker på at den nok stadig skal holde til et
styrt, men visiret holder sig ikke ordentligt fast mere, det dugger,
den rokker lidt op og ned i stærk blæst (men kan ikke trækkes af
hovedet), og så videre - ikke ting jeg opfatter som farlige, bare
ukomfortable.

Nå, men den nye hjelm er ankommet, og fuck hvor er den stram! Den
passer perfekt rundt om hovedet, men mit hoved er åbenbart mere
aflangt end normen (tænk Beaker fra Muppets), så den trykker lidt for
hårdt imod issen, og låsen strammer også lidt rigeligt om underkæben/
halsen ... Jeg sidder og overvejer om jeg er nødt til at sende den
tilbage, og om jeg skal forsøge at finde en måde at have en mellemvej
mellem 55 og 56 ... forslag?

/Peter
GSX600F og to upassende Schuberth hjelme

Fra : Armand

Dato : 19-05-08 22:14

MotoCoder skrev:

> [...]
> halsen ... Jeg sidder og overvejer om jeg er nødt til at sende den
> tilbage, og om jeg skal forsøge at finde en måde at have en mellemvej

Hoveder er vidt forskellige og ligeså med hjelmfabrikanternes opfattelse
af "std.kraniet".
Derfor er en str. L ikke bare en str. L og man bør benytte enhver
lejlighed til at prøve forekommende hjelme, for en skønne ag at opleve
at stå med dén der passer perfekt til roen!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-05-08 09:22

Armand wrote:
> [...]
> lejlighed til at prøve forekommende hjelme, for en skønne ag at opleve
> at stå med dén der passer perfekt til roen!

Nemlig, ja! Jeg har et Shoei-hoved (Gøg-hovede). Min fraktion er
naturligvis fjender med Schubertfraktionen (Gokkehovederne)

--
vh
Torben

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 20-05-08 18:50

On Mon, 19 May 2008 11:30:59 -0700 (PDT), MotoCoder
<peterlinddk@gmail.com> wrote:

>om jeg skal forsøge at finde en måde at have en mellemvej
>mellem 55 og 56 ... forslag?

Mellemvejen findes.

Jeg har en 56/57 med pandebåndet fra en 58/59.
Den passer.

Jeg har også en 60/61 med pandebåndet fra en 58/59.
Den passer, men er lidt løsere.

Ingen af hjelmene ville pass overhovedet med de originale pandebånd.

Kindpuderne kan også skiftes, men det er fabrikken der kan den slags.

Fra : N/A

Dato : 19-05-08 22:14

Fra : N/A

Dato : 19-05-08 22:14