|
| Uheld: Ombytning af plus og minus -pol på ~ Fra : Janus Knudsen |
Dato : 14-05-08 16:37 |
|
Hej
Jeg har været så uheldig da jeg skulle sætte mit nyindkøbte batteri i min
Suzuki GSX600F fra 98 at bytte om på plus og minus.
Jeg er simpelthen rasende... jeg har købt et batteri som naturligvis skulle
passe, men af uforklarlige årsager sidder polerne omvendt på det lille
pisbatteri
Er her en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad den kan være sket? Om der er
sket noget med elsystemet eller lign. ?
Det skal lige siges at jeg opdagede det stort set med det samme, da det ikke
gnistrede - så jeg har ikke engang haft sat tænding på.
Med venlig hilsen
Janus
| |
Ole (14-05-2008)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 14-05-08 17:14 |
|
Janus Knudsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har været så uheldig da jeg skulle sætte mit nyindkøbte batteri i min
> Suzuki GSX600F fra 98 at bytte om på plus og minus.
>
> Jeg er simpelthen rasende... jeg har købt et batteri som naturligvis skulle
> passe, men af uforklarlige årsager sidder polerne omvendt på det lille
> pisbatteri
Du er vel rasende på dig selv ?
>
> Er her en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad den kan være sket? Om der er
> sket noget med elsystemet eller lign. ?
> Det skal lige siges at jeg opdagede det stort set med det samme, da det ikke
> gnistrede - så jeg har ikke engang haft sat tænding på.
>
>
> Med venlig hilsen
> Janus
>
>
Ensretteren, motorstyringen osv. er sikkert død med mindre
at der er en sikring der har været hurtigere end afbrændingen af
elektronikken.
Kan jo også være at du er heldig
Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
| |
Niels Pein (14-05-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 14-05-08 17:34 |
|
"Janus Knudsen" skrev ...
> Hej
>
> Jeg har været så uheldig da jeg skulle sætte mit nyindkøbte batteri i min
> Suzuki GSX600F fra 98 at bytte om på plus og minus.
>
> Jeg er simpelthen rasende... jeg har købt et batteri som naturligvis
> skulle passe, men af uforklarlige årsager sidder polerne omvendt på det
> lille pisbatteri
>
> Er her en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad den kan være sket? Om der
> er sket noget med elsystemet eller lign. ?
> Det skal lige siges at jeg opdagede det stort set med det samme, da det
> ikke gnistrede - så jeg har ikke engang haft sat tænding på.
>
Du er ikke alene om at klovne på det punkt. Jeg har gjort det samme (og med
samme forklaring) på min TransAlp. Der røg en hovedsikring, det var det.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA
| |
Janus Knudsen (14-05-2008)
| Kommentar Fra : Janus Knudsen |
Dato : 14-05-08 18:33 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> wrote in message
news:482b1482$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Janus Knudsen" skrev ...
>> Hej
>>
>> Jeg har været så uheldig da jeg skulle sætte mit nyindkøbte batteri i min
>> Suzuki GSX600F fra 98 at bytte om på plus og minus.
>>
>> Jeg er simpelthen rasende... jeg har købt et batteri som naturligvis
>> skulle passe, men af uforklarlige årsager sidder polerne omvendt på det
>> lille pisbatteri
>>
>> Er her en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad den kan være sket? Om der
>> er sket noget med elsystemet eller lign. ?
>> Det skal lige siges at jeg opdagede det stort set med det samme, da det
>> ikke gnistrede - så jeg har ikke engang haft sat tænding på.
>>
> Du er ikke alene om at klovne på det punkt. Jeg har gjort det samme (og
> med samme forklaring) på min TransAlp. Der røg en hovedsikring, det var
> det.
Tak :) Det beroliger mig lidt... Det bliver jo først imorgen jeg får hentet
et nyt batteri, så nu kan jeg da slappe lidt af :)
Gad vide hvor hovedsikringen sidder på sådan en Suzuki, jeg har kigget i
sikringsboxen, alle sikringer er intakte.
> --
> Hilsen Niels
> Suzuki Bandit 1250 SA
>
| |
Ukendt (14-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-05-08 19:55 |
| | |
Janus Knudsen (17-05-2008)
| Kommentar Fra : Janus Knudsen |
Dato : 17-05-08 18:40 |
|
Jeg siger tak til jer alle. Det viste sig at være sikringen på 30A der var
røget sig en tur, der sad heldigvis en reserve.
Jeg har lige lagt et billede op, hvis nu andre skulle komme i samme
situation.
http://www.janusknudsen.dk/wp-content/uploads/8.04.jpg
Hyg jer
Janus
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:14je8p4p1f30m.qinys3ba22yg$.dlg@40tude.net...
> On Wed, 14 May 2008 19:33:24 +0200, Janus Knudsen wrote:
>
>> Gad vide hvor hovedsikringen sidder på sådan en Suzuki,
>
> På starterrelæet. Følg det tykke + kabel hen til hvor at det er skruet på
> starterrelæet. Der sidder sansynligvis en 30 A sikring i/ved relæet
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 25-3-08
| |
Steen Gruby (17-05-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 17-05-08 18:50 |
|
On Sat, 17 May 2008 19:39:46 +0200, "Janus Knudsen" <jk@asd.dk> wrote:
Hej Janus.
>Jeg siger tak til jer alle. Det viste sig at være sikringen på 30A der var
>røget sig en tur, der sad heldigvis en reserve.
>
Heldigt, men Orla har ret.
Det er sjældent at der sker mere end at sikringen ryger.
Det er ensretteren der er mester for det stunt.
Ded skal man være lykkelig for, idet det redder resten af
elektronikken for at få men af "tvistningen".
Du bør nu, som opfølgning, måle ladespændingen under drift.
Ensretteren kan have taget skade selv om det langt fra er givet.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jim Andersen (16-05-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 16-05-08 09:06 |
|
Janus Knudsen wrote:
> Det bliver jo først imorgen jeg får
> hentet et nyt batteri
Hvorfor skal du have nyt batteri?
/jim
| |
Ukendt (16-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-05-08 16:28 |
| | |
Jim Andersen (19-05-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 19-05-08 07:43 |
|
Orla Pedersen wrote:
>> Hvorfor skal du have nyt batteri?
>
> Nok fordi at kablerne ikke kan nå til den "omvendte" polaritet den
> fejlkøbte akku har.
Er det ikke lidt som at grave et hul du kan sætte din stige ned i? Sæt dog
andre kabler på, så du har frit valg mellem batterier i fremtiden.
/jim
| |
Orla Pedersen (19-05-2008)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 19-05-08 08:12 |
|
Jim Andersen wrote:
> Orla Pedersen wrote:
>>> Hvorfor skal du have nyt batteri?
>>
>> Nok fordi at kablerne ikke kan nå til den "omvendte" polaritet den
>> fejlkøbte akku har.
> Er det ikke lidt som at grave et hul du kan sætte din stige ned i? Sæt dog
> andre kabler på, så du har frit valg mellem batterier i fremtiden.
Egentlig ikke, på mange cykler vil Du ikke få valget, der er simpelthen
kun plads til én placering. VTR'en var et fint eksempel på begrænset
plads. Bimsen er mere tilgivelig i den retning.
Omlægning af kablerne kan da løse problemet, men lange kabler er jo ikke
just af det gode, og kabelrodet bliver ikke just mindre.
Lidt som at bygge huset om for at tilpasse sig et fejlkøbt vindue.....
mvh
Orla
| |
Armand (19-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-05-08 21:30 |
|
Jim Andersen skrev:
> Orla Pedersen wrote:
>>> Hvorfor skal du have nyt batteri?
>> Nok fordi at kablerne ikke kan nå til den "omvendte" polaritet den
>> fejlkøbte akku har.
>
> Er det ikke lidt som at grave et hul du kan sætte din stige ned i? Sæt dog
> andre kabler på, så du har frit valg mellem batterier i fremtiden.
>
Prøv lige at skrue dine egne batteri-kabler af og se hvor massive/stive
sådanne er: En given forlængelse vil ikke kunne vrides på "rigtig" plads
ved senere køb af korrekt batteri.
Dertil kommer at der næppe er plads til at ekstra kabellængder krydser
henover toppen af batteriet.
At få byttet til det korrekte batteri er da ikke en forbrydelse og altså
pgså langt den enkleste måde at få sagerne til at passe på!'
--
Armand.
| |
Jim Andersen (20-05-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 20-05-08 08:33 |
|
Armand wrote:
> Prøv lige at skrue dine egne batteri-kabler af og se hvor
> massive/stive sådanne er: En given forlængelse vil ikke kunne vrides
> på "rigtig" plads ved senere køb af korrekt batteri.
> Dertil kommer at der næppe er plads til at ekstra kabellængder krydser
> henover toppen af batteriet.
Det er altså nogle spader der designer sådan noget.
> At få byttet til det korrekte batteri er da ikke en forbrydelse og
> altså pgså langt den enkleste måde at få sagerne til at passe på!'
tjae... et "korrekt" batteri til min bil kostede mere end at få ledningerne
forlænget og så købe et Bilka-batteri.
Nu er der se'fø'li også mere plads i motorrummet på bilen. Men ledningerne
er da ikke så stive at de er umulige at arbejde med. I den længde.
Og nu er jeg så ikke længere tvunget til at købe batterier til overpris hos
Mercedes.
/jim
| |
MotoCoder (14-05-2008)
| Kommentar Fra : MotoCoder |
Dato : 14-05-08 13:06 |
|
> > "Janus Knudsen" skrev ...
> >> Hej
>
> >> Jeg har været så uheldig da jeg skulle sætte mit nyindkøbte batteri i min
> >> Suzuki GSX600F fra 98 at bytte om på plus og minus.
>
> >> Er her en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad den kan være sket? Om der
> >> er sket noget med elsystemet eller lign. ?
> >> Det skal lige siges at jeg opdagede det stort set med det samme, da det
> >> ikke gnistrede - så jeg har ikke engang haft sat tænding på.
>
> Gad vide hvor hovedsikringen sidder på sådan en Suzuki, jeg har kigget i
> sikringsboxen, alle sikringer er intakte.
Hejhej!
Hvis du monterede batteriet, og ikke satte en nøgle i tændingslåsen,
og slet ikke drejede den til "ignition", så skulle du være godt sikret
at der ikke er sket noget. Hovedsikringen sidder i øvrigt i relæboksen
lige ved siden af sikringsboksen - sammen med en reserve.
Men batteriet har direkte forbindelse til generatoren, selvom
tændingen er slået fra, så der er en - ihvertfald teoretisk - mulighed
for at ensretteren kan være brændt af ... Men det ser ud til at være
et værre bøvl at finde ud af, og en hel masse der skal skilles ad, så
jeg vil foreslå dig bare at få et batteri hvor polerne sidder rigtigt
(plus til venstre når man kigger på forsiden (hvor de er tættest på)),
og sætte det til, og se om ikke dyret starter og kører fint.
Mvh
Peter
også GSX600F, 1998
| |
Niels.Pein@gmail.com (20-05-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 20-05-08 03:06 |
|
On 19 Maj, 09:11, o.pedersen.tors...@post.tele.dk (Orla Pedersen)
wrote:
> Jim Andersen wrote:
>> Orla Pedersen wrote:
>>>> Hvorfor skal du have nyt batteri?
>
>>> Nok fordi at kablerne ikke kan nå til den "omvendte" polaritet den
>>> fejlkøbte akku har.
>> Er det ikke lidt som at grave et hul du kan sætte din stige ned i? Sæt
>> dog andre kabler på, så du har frit valg mellem batterier i fremtiden..
>
> Egentlig ikke, på mange cykler vil Du ikke få valget, der er simpelthen
> kun plads til én placering. VTR'en var et fint eksempel på begrænset
> plads. Bimsen er mere tilgivelig i den retning.
>
Da jeg havde samme "problem" på TransAlp'en, så vendte jeg batteriet
om, og så skulle kablerne blot sidde en lille smule anderledes,
hvilket gik nemt nok. Det sværeste var faktisk udluftningsslangen, men
ikke noget der tog mere end 5 minutter at klare. Der er god plads i
det område på en ældre TransAlp.
--
Hilsen Niels
| |
Ukendt (20-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-05-08 16:55 |
|
On Tue, 20 May 2008 02:05:51 -0700 (PDT), Niels.Pein@gmail.com wrote:
> Da jeg havde samme "problem" på TransAlp'en, så vendte jeg batteriet
> om, og så skulle kablerne blot sidde en lille smule anderledes,
Og det stunt ville umuliggøre at lukke låget/befæstigelsen på "fie". Og
uden lukket akkumulatorkasse, ingen sædemontering. :-| På "makita" er der
frit valg, man skal bare klippe de strips/lynlåse, der alligevel er ved at
gnave malingen af stelrørene.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Niels.Pein@gmail.com (21-05-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 21-05-08 07:03 |
|
On 20 Maj, 17:55, Orla Pedersen wrote:
> På "makita" er der
> frit valg, man skal bare klippe de strips/lynlåse, der alligevel er
> ved at gnave malingen af stelrørene.
>
Ja _det_ er flot finish. Var gaffatape ikke bedre?
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA
(hvor man måske nok _forventer_ ufin finish)
| |
Kim J. (14-05-2008)
| Kommentar Fra : Kim J. |
Dato : 14-05-08 16:55 |
|
Hejsa Janus,
"Janus Knudsen" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:WGDWj.7$AJ7.2@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Jeg har været så uheldig da jeg skulle sætte mit nyindkøbte batteri i min
> Suzuki GSX600F fra 98 at bytte om på plus og minus.
>
> Jeg er simpelthen rasende... jeg har købt et batteri som naturligvis
> skulle passe, men af uforklarlige årsager sidder polerne omvendt på det
> lille pisbatteri
>
> Er her en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad den kan være sket? Om der
> er sket noget med elsystemet eller lign. ?
> Det skal lige siges at jeg opdagede det stort set med det samme, da det
> ikke gnistrede - så jeg har ikke engang haft sat tænding på.
>
>
> Med venlig hilsen
> Janus
>
Har du prøvet at vende det rigtigt? Jeg tvivler lidt på at der er sket
noget, måske en sikring er røget, i værste fald en ensretter, men værre tror
jeg ikke det er gået. Lad os få en ordentlig beskrivelse af problemet, og
hvad du mener der er sket, hvilke symptomer?
Du har jo ikke engang sat tænding på, så der er grænser for, hvilket
kredsløb er har været aktiveret.
Hygge hejsa her fra
Kim
| |
|
|