On Wed, 14 May 2008 00:33:00 +0200, "Karsten Lindberg"
<mhkl@webspeed.dk> wrote:
Hej Karsten.
>Er blevet lun på en ´89 Ducati 750 Paso..... jeg har ikke prøvet den endnu,
>men udseenet falder i min smag - har læst nogle test fra 89, 90 og 91... men
>mangler ligesom noget fra nutiden ... så kort sagt. Er det noget skrammel
>som man skal holde sig langt fra, eller er der også +´er
>
Jeg er lige kommet hjem fra et arbejdsrelateret rejse, så derfor
blander jeg mig først nu.
Og så skulle jeg lige læse hele tråden med samlingen af opstød fra
"sure gamle mænd"
Så nu til facts:
Allerførst:
Jeg benytter bestemt ikke Pasoen til daglig transport i al slags vejr.
Man sender sa ikke en smuk dame i rødt ud i al slags vejr - Hvis man
da ellers kan slippe.
Bortset fra når man besøger Armand og kører hjem fra Lillebælt til
Stenløse og det tager to uger før dragten er tør igen
Pasoen kørte problemfrit i så meget vand at motorvejstrafikken var
nede under 50 det meste af vejen - Alle mand.
Og nej - Der var ikke fisk i akvariet
Den har nu kørt 64.000 Km, hvoraf de 40.000 er i mit eje.
Eneste deciderede sliddel ud over dæk er en kobling der nu er færdig
og skal skiftes - En ny er bestilt.
Remmene til knasterne er skiftet 3 gange, det er normal
vedligeholdelse.
Ventiler er justeret ad to gange, og det er faktisk småpillerier der
kunne have kørt videre uden justering.
Den er meget servicevenlig, det meste kan laves på den blot ved at
dømme "striptease show".
Reservedele er der nok af til den, både originalt fra importøren, på
E-bay og i rodehovedernes skuffer.
Motoren er bygget i et meget stort styktal, den sidder i F1, DB2,
Elefant, Paso m.fl.
Pasoen er en pragtfuld lille knallert at tumle rundt med - Styre kan
den, og også bremse.
Jeg har ikke oplevet Armands rædselssenarie selv om jeg et par gange
har reageret forkert efter "øjenkontakt med trolden" er det altid
lykkedes at få den (og mig) helskindet ud af suppedasen.
Og så til de mere nastige ting:
Weberen er en satan, men den kan justeres så det virker, men det tager
lidt tid at vænne sig til at skrue i den.
Jeg havde læst alle rædselssenarierne om den, men jeg nægtede at give
op, og det lykkedes også
Jeg har lagt en klumme om den på Ducatiklubbens hjemmeside (sammen med
flere andre små gruk om diverse oplevelser ud i facinationen ved at
skrue i Ducati).
Så er der hjulene, og det er nok her de fleste kaster håndklædet.
Det er 16" hjul - 130/60 for og 160/60 bag.
To fabrukker lavede dæk, Pirelli og Michelin.
Pirelli stoppede sen størrelse for mange år siden, og Michelin fulgde
trop for 1 år siden.
Summa sumarum: Ingen dæk der passer på markedet.
Jeg har indkøbt dæk til den så jeg klarer mig lang tid fremover, men
hvad gør andre.
Der findes dæktyper der uden vrøvl kan monteres foran, men bagpå
kniber det pga. dybden på bagsvingeren.
OK, der er et par typer der lige kan knibes i som det er, men man bør
nok overveje at forlænge bagsvingeren 20-25 mm, så er der et større
dækudvalg og også mulighed for at skifte til 17" hjul.
Jeg har en ekstra bagsvinger, så jeg er faktisk ved at tage ladegreb
på et sådant projekt - Sådan bare for spøgens skyld.
Summen af det er at min Paso først bliver til salg den dag førebeviset
er inddraget eller en af sønnerne inddrager den.
Rent faktisk jagter jeg en til en af sønnerne, og her må jeg tilstå at
907ie også trækker.
Vandkølet og med indsprøjtning - det er lige noget, bortset fra at det
der med vand ikke lige ligner en MC
Så konklussionen er:
Kan man selv lave konstruktive ændringer så der kan komme andre dæk på
den er der ingen grund til betænkeligheder.
Alt andet er "godt nok".
Hvis du er skruemongol, så find en med 17" hjul, eller lad være.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk