"M.L." <morten.langer@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:d788fa51-2154-4773-8425-2761bd47233a@l42g2000hsc.googlegroups.com...
Hej NG,
Jeg har bemærket at når jeg har kørt min CBR600F3 driftsvarm (d.v.s.
vel ca. 4-6 km blandet bykørsel) og chokeren selvfølgelig er taget af,
har den en tomgang der nu er 13-1400 omdrejninger/min. Dette gælder
også hvis jeg kører længere ture med lav hastighed (under 80). Men
hvis jeg så kører et stykke på motorvej hvor den får lov at lave lidt
i alle gearene, og f.eks. så kører ind på en tank, er tomgangen
pludselig stabil omkring 15-1600 - altså steget lidt.
Hvad skyldes det? Umiddelbart kan jeg ikke forklare det - men et skud
kunne være noget med at en meget varm motor får luften til at udvide
sig allerede på vej ned i karb., hvilket vel giver en federe blanding
(mindre luft), altså en form for choker-effekt = lidt højere idle.
Det er ren nysgerrighed - den kører såmænd fint nok
/ML
Kunne måske også skyldes at tændrørene er brændt rene af motorvejskørslen,
i modsætning til bykørsel, hvor du måske kører i for højt gear?
Mvh Jansen