Erfaringer med GPS på MC?
Fra : Steen

Dato : 08-05-08 14:05

Hej med jer,

Jeg går og overvejer anskaffelse af en GPS til min Priller. I den
forbindelse kunne jeg tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer.

Så vidt jeg kan se er der to modeller at vælge imellem: Garmin Zümo
550 og TomTom Rider 2.

Hvad siger I - hvilken er bedst? Prisen er ikke så vigtig, sålænge det
er kram.

Hvad med montering. Så vidt jeg kan se er det medfølgende
monteringskit beregnet til "rør-styr", men det dutter jo ikke på min
RSV-R. Findes der kit til montering på racer-modeller?

På forhånd tak for input!

-Steen
RSV-R 2003

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 21:35

On Thu, 8 May 2008 13:04:35 -0700 (PDT), Steen wrote:

> Så vidt jeg kan se er der to modeller at vælge imellem: Garmin Zümo
> 550 og TomTom Rider 2.

Eller Garmin's Etrex serie, eller GPSmap serien. Som alle er lidt mere
alsidige fritidsapparater.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Steen

Dato : 08-05-08 14:37

On 8 Maj, 22:35, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Eller Garmin's Etrex serie, eller GPSmap serien. Som alle er lidt mere
> alsidige fritidsapparater.

Men vel heller ikke med handske-optimeret betjening?

-Steen

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 22:05

On Thu, 8 May 2008 13:36:37 -0700 (PDT), Steen wrote:

> Men vel heller ikke med handske-optimeret betjening?

Det går ihvertfal på GPSmap 76, men ingen betjener vel GPS'en under kørsel
? Vi plejer jo at punke netop billisterne for den slags :-/

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-05-08 22:38

meddelelse news:1vsnipznlvv9r.1tzwenpg387fd$.dlg@40tude.net...

> Det går ihvertfal på GPSmap 76, men ingen betjener vel GPS'en under kørsel
> ? Vi plejer jo at punke netop billisterne for den slags :-/

> [...]

Jeg forstår altså ikke hysteriet om handskebetjening.
Har kørt med TomTom i bilen på hhv en PDA, en One og nu på mobilen - når
først kursen er sat har jeg da ikke behov for at trykke på knapper.
Kun hvis jeg vil ændre ruten undervejs - men det er sgu alligevel ikke
særligt sikkert at gøre under kørsel.
Og det endda i bil - på mc lyder det tåbeligt i mine ører.
Og jeg kører da selv mc dagligt.

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Savage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Steen

Dato : 08-05-08 17:45

On 8 Maj, 23:38, "Jesper Hedegaard" <sk...@af.nu> wrote:
> [...]
> særligt sikkert at gøre under kørsel.
> Og det endda i bil - på mc lyder det tåbeligt i mine ører.

Naturligvis påtænker jeg ikke at betjene en GPS under kørslen, men nå
nu der findes modeller som er lavet til motorcykel virker det jo
nærliggende at vælge en af dem?

Og umiddelbart synes jeg da om tanken at man kan betjene apparatet
(medens man holder stille) uden at tage handskerne af først. Det kunne
jo f.eks. være i et vejkryds medens man holder for rødt - her er det
da ikke hensigtsmæssigt at skulle have handskerne af...

Jeg har en Garmin 760 til bilen som jeg er glad for, men den er jo for
det første ikke vandtæt og derfor kan jeg ikke bruge den på MC. Og
dernæst kan man ikke få et passende monteringsbeslag til MC.

Derfor mine spørgsmål til jeres erfaringer - Hvad er godt, er der
noget man skal holde sig fra, og erfaringer med montering på "RSV-R"-
agtige modeller.

-Steen

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-08 11:53

> Jeg har en Garmin 760 til bilen som jeg er glad for, men den er jo for
> det første ikke vandtæt og derfor kan jeg ikke bruge den på MC. Og
> dernæst kan man ikke få et passende monteringsbeslag til MC.

Så tag en zumo - det er stort set samme funktionalitet i vandtæt indpakning

Hvis du synes den er for stor på prilleren så kig også på deres andre
vandtætte modeller som f.eks en gpsmap 60scx. Det er en lille handy sag der
også er meget anvendelig når du har parkeret cyklen.

Her er lidt pro/contra om zumoen

http://tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=2853&KW

Sælg evt 760'erne og brug en zumo begge steder Den skal jo alligevel
ikke ligge og flyde i bilen (ahs til risikoen for indbrud)

--
anders dot majland at jyde dot dk
Garmin Ique 3600 & GPSmap 60CSx

Fra : Steen

Dato : 08-05-08 17:48

On 8 Maj, 23:05, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Det går ihvertfal på GPSmap 76, men ingen betjener vel GPS'en under kørsel
> ? Vi plejer jo at punke netop billisterne for den slags :-/

Fordi man vil have mulighed for at betjene med handsker på er det ikke
ensbetydende med at man vil gøre det under kørslen. I hvert fald ikke
mig!

Jeg kan godt se din pointe i at den foreslåede model er mere alsidig,
men kan den overhovedet fastmonteres - den ser ud til at være kun til
håndholdt?

-Steen

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 06:17

On Thu, 8 May 2008 16:48:26 -0700 (PDT), Steen wrote:

> Fordi man vil have mulighed for at betjene med handsker på er det ikke
> ensbetydende med at man vil gøre det under kørslen. I hvert fald ikke
> mig!

Ok, og den kan betjenes med handsker, omend følingen selvfølgelig ér
anderledes uden handsker.

> Jeg kan godt se din pointe i at den foreslåede model er mere alsidig,
> men kan den overhovedet fastmonteres - den ser ud til at være kun til
> håndholdt?

Der findes originale bil, og cykelholdere, og Touratech laver en robust
mc-holder, samt diverse universalbeslag. Du får nok brug for, under alle
omstændigheder, at være lidt kreativ for at få et "pænt" setup.

Jeg har monteret på proppen på det ene gaffelben.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 09-05-08 13:02

Steen skrev den 09 maj 2008 i
klip
> Jeg kan godt se din pointe i at den foreslåede model er mere
> alsidig, men kan den overhovedet fastmonteres - den ser ud til at
> være kun til håndholdt?

Under alle omstændigheder (den nye TOMTOM er også vandtæt) bør du sikre
dig at dimsen kan snakke bluetooth med dig, så du evt. bliver uafhængig
af at skulle se på skærmen hele tiden.

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Fra : Søren Høyer Hansen

Dato : 09-05-08 07:47

Hej Steen
Jeg har haft en tomtom Rider i et par år nu (den første model) og er yderst
tilfreds. Den er meget brugervenlig og jeg synes layout'et på skærmen er
fint. Måden den laver ruter på synes jeg også er rigtig god. Jeg har prøvet
andre gps'ere, men jeg må sige at jeg er en overbevist tomtom bruger.
Rider 1 havde jo lidt problemer med holderen. Dette problem er helt væk på
2'eren, da det er en helt anden konstruktion. Med i pakken følger et utal af
beslag, så der burde være rig mulighed for at finde en løsning til
monteringen. Jeg selv har monteret den på lejejusteringsbolten ved
kronrøret. Det krævede godt nok lidt "hjemmesnedkeri", men du kan evt tage
et kig evt på min hjemmeside, og lade dig inspirere til alternativ
monteringsmulighed: http://home20.inet.tele.dk/siren/morini.htm klik på
Dagbogen d. 19/9
Vh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 10:04

Hej Steen

Jeg har nu min 3 gps til mc, alle gange en garmin.
først quest, så en questII (som btw er noget junk, den er alt for langsom
til at beregne en rute) og til sidst en Zumo 550
zumo'en er klart den bedste, den kan kun anbefales.

Til montage har jeg købt en aflåst holder som denne, som findes i to
versioenr, en uden og en meg nøgle lås.
http://cgi.ebay.de/Garmin-Zumo-Touratech-Motorradhalter-abschliessbar_W0QQitemZ380022772009QQcmdZViewItem

derudover har jeg også købe ram-mounth til flere forskellig cykler, båre
tour og ræser maskiner....
http://www.ram-mount-uk.com/handlebar-mounts.htm

man kan købe førdig konfigurerede holdere, men man kan også selv "opfinde"
sin egen holder ved at købe de individuelle komponenter..

VH
Peter V

Fra : HC

Dato : 09-05-08 11:50

Steen wrote:

> Hej med jer,
> Jeg går og overvejer anskaffelse af en GPS til min Priller. I den
> forbindelse kunne jeg tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer.

Jeg har Zumo 550 og den virker fint. Fordelen er at den også kommer med
en bilholder, så det er "two for the price of one". Mht. betjening med
handsker, så kan jeg ikke helt følge hysteriet med at betjene den under
kørsel - hvis jeg f.eks. skal bruge en benzintank, så er det 4-5 tryk og
det mener jeg udemærket at jeg kan forsvare at gøre imens jeg kører.

> Hvad med montering. Så vidt jeg kan se er det medfølgende
> monteringskit beregnet til "rør-styr", men det dutter jo ikke på min
> RSV-R. Findes der kit til montering på racer-modeller?

Zumo'en kommer med et RAM-mount system som enten kan monteres på et
bøjlestyr med sådan en U-formet tingest, eller skrues på de to skruer
som holder "elektronikklumperne" som du betjener med tommel- og
pegefinger (jeg har ingen ide om hva' den tekniske betegnelse for dem er).

Alternativt kan du anskaffe et monteringskit fra Gadgetguy.net - det
ligger godtnok i USA så portoen er lidt krydret - selve dimserne er
vældig fin kvalitet. Har selv et kit til min CB1300 som er monteret der
hvor mit bøjlestyr er fastgjort - så sidder den centralt og lavt,
istedet for at hænge og flagre på den ene side af styret.

Hygge,
HC

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Richard

Dato : 09-05-08 19:47

HC wrote:

> [...]
> hvor mit bøjlestyr er fastgjort - så sidder den centralt og lavt,
> istedet for at hænge og flagre på den ene side af styret.

Men er det ikke en fordel under kørslen, at GPS'en sidder så højt som
muligt, tættest muligt på synsfeltet? Især hvis man ikke vil bruge
lydanvisningerne?

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : HC

Dato : 10-05-08 16:47

Richard wrote:

> Men er det ikke en fordel under kørslen, at GPS'en sidder så højt som
> muligt, tættest muligt på synsfeltet? Især hvis man ikke vil bruge
> lydanvisningerne?

Det er sådan lidt so-so syntes jeg. Jeg kørte til Rusland med højt
pakket tanktaske (jeg kunne faktisk ikke se instrumenterne med mindre
jeg anstrengte mig) og der improviserede jeg en ekstra høj garmin-holder
(se billedlink nedenfor) for at jeg kunne se den. Normalt foretrækker
jeg at den sidder lavt og diskret, men det er primært en kosmetisk
beslutning. Jeg kaster et blik på gps'en når trafikken tillader det, og
kører jeg forkert kan tingesten jo rekalkulere ruten :)

http://www.flickr.com/photos/neurox/864556035/
http://www.flickr.com/photos/neurox/865412342/

Hygge,
HC

Fra : Richard

Dato : 10-05-08 17:50

HC wrote:

> [...]
> jeg anstrengte mig) og der improviserede jeg en ekstra høj garmin-holder
> (se billedlink nedenfor) for at jeg kunne se den.

Styret på den V65 Sabre, jeg skal bruge GPS'en på, er et rørstyr med
skrå/lodrette oprør i så tilpas stor afstand, at holderen kan placere
GPS'en synsmæssigt ved siden af instrumenterne og lidt over.

Tanktaske bryder jeg mig ikke om at køre med, men ville tro at det er rart
at have GPS'en i nærheden af instrumenterne. Vi får se, elers kan holderen
sikkert vendes

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Richard

Dato : 09-05-08 19:54

HC wrote:

> Jeg har Zumo 550 og den virker fint. Fordelen er at den også kommer med
> en bilholder, så det er "two for the price of one".

Hvordan er den at lægge færdige ruter ind på fra pc? - skal det ske
direkte mellem pc og den aktuelle Zumo, eller kan man lægge ruterne ind på
et ram-kort fra sin pc herhjemme og så rejse ud i verden, fx til USA,
sætte ram-kortet med ruterne i en lånt eller lokalt købt Zumo, der har de
nødvendige kort, som ruterne er forberedt til. Og så bare køre uden at
skulle spilde tid på at lægge ruter ind gennem menuerne på Zumoen?

Det ville ihvertfald være smart

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-08 22:32

> [...]
> nødvendige kort, som ruterne er forberedt til. Og så bare køre uden at
> skulle spilde tid på at lægge ruter ind gennem menuerne på Zumoen?

Både ja og nej. Det er noget med at man skal gennem menuerne og "indlæse"
dem fra kortet. Så er det mange ruter er det ikke bare i med kortet og kør,
men noget der kan bruges lidt tid på.

Helt apropos:
http://www.tkdgalleri.dk/galleri/displayimage.php?pid=1465&fullsize=1 Her er
de lige ved at flytte ruter fra en zumo til en anden via kortet.

/A

Fra : Richard

Dato : 10-05-08 12:29

Anders Majland wrote:

> Både ja og nej. Det er noget med at man skal gennem menuerne og "indlæse"
> dem fra kortet. Så er det mange ruter er det ikke bare i med kortet og kør,
> men noget der kan bruges lidt tid på.

Hm, det frygtede jeg, måske det sikreste at bringe GPS'en med hjemmefra
færdigprogrammeret. De er bare så dyre her ifht. fx i USA

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Anders Majland

Dato : 10-05-08 18:17

> Hm, det frygtede jeg, måske det sikreste at bringe GPS'en med hjemmefra
> færdigprogrammeret. De er bare så dyre her ifht. fx i USA

Så slemt er det ikke ... Og GPS'er med USA kort er urimeligt dyre i EU...
Det vil oftest være billigst at købe en gps med kortet i usa end blot at
købe kortet løst herhjemme ...

Fra : HC

Dato : 10-05-08 16:49

Richard wrote:

> [...]
> de nødvendige kort, som ruterne er forberedt til. Og så bare køre uden
> at skulle spilde tid på at lægge ruter ind gennem menuerne på Zumoen?

Det burde ikke være noget problem at flytte ruter imellem zumo'er på
kort - jeg har dog selv eksperimenteret MEGET lidt med det, og ved mit
første forsøg lykkedes det mig at eksportere 5 ruter, og overskrive
samme fil 4 gange (det ser ud til at den eksporterer til samme filnavn
hver gang?), hvilket jeg første fandt ud af efter jeg havde slettet
originalerne på selve zumoen. Øv. Jeg har muligvis gjort noget forkert.

> Det ville ihvertfald være smart

Det skal den selvfølgelig kunne.

Hygge,
HC

Fra : Richard

Dato : 10-05-08 17:36

HC wrote:

> [...]
> hver gang?), hvilket jeg første fandt ud af efter jeg havde slettet
> originalerne på selve zumoen. Øv. Jeg har muligvis gjort noget forkert.

Jeg mente ikke at flytte mellem to Zumo'er, men at lægge færdige rutefiler
som dem fra David "Routemeister" Thompson her:
http://home.rochester.rr.com/backroads/
ned på et ram-kort, som jeg så tager med ud i verden og sætter i en
tilfældig Zumo med det rigtige kort.

Havde jeg ruterne liggende på en Zumo, kunne jeg jo blot tage den med

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 10-05-08 21:37

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilfældig Zumo med det rigtige kort.
>
> Havde jeg ruterne liggende på en Zumo, kunne jeg jo blot tage den med

Umiddelbart mener jeg ikke, at det bør være noget problem.
Jeg har selv downloadet flere ruter her i landet i Garmin-format og lagt
over via pc'en.
Man kan også dele ruter via ram-kortet som sidder i enheden, så det må være
et spørgsmål om, at man måske skal lægge filen et korrekt sted på kortet,
hvis den ikke finder det hele selv.

mvh
Bendt

Fra : Richard

Dato : 11-05-08 06:08

Bendt Rasmussen wrote:

> Umiddelbart mener jeg ikke, at det bør være noget problem.
> Jeg har selv downloadet flere ruter her i landet i Garmin-format og lagt
> over via pc'en.

Altså lagt rutefilerne over på et ram-kort fra pc'en via en kortlæser og
så blot stukket ram-kortet i Garmin'en? - vil blot være helt sikker på, at
det kan virke sådan.

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 12-05-08 20:15

> [...]
> så blot stukket ram-kortet i Garmin'en? - vil blot være helt sikker på, at

Det er den måde man deler points og ruter mv. med andre garmin-brugere.

Hvis man har en rute på sin zumo, kan man dele den med andre, dvs. at den
bliver kopieret ned på kortet og kortet sættes i en anden enhed.
Når den bliver tændt finder den med det samme ud af, at der ligger nye
ruter, points på kortet, og spørger om de skal importeres.

mvh
Bendt

Fra : OZ3BTO

Dato : 09-05-08 11:50

"Steen" <steenge@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Gå langt udenom de billige.. køb GPS der er bygget til at blive brugt på 2
hjuler
Har selv en garmin nuvi den blev rystet istykker af vibrationerne i en 2t
45er scooter

Fra : Allan Hermansen

Dato : 09-05-08 14:24

On 8 Maj, 22:04, Steen <stee...@gmail.com> wrote:
> [...]
> monteringskit beregnet til "rør-styr", men det dutter jo ikke på min
> RSV-R. Findes der kit til montering på racer-modeller?

Jeg har en Garmin Zumo 500 (skandinavisk kort modsat 550 som har
europæisk kort), og jeg er ovenud tilfreds med den. Bygget som en
kampvogn med Garmins lette betjening og fede features. Det med
betjening med handsker på... glem det! Jeg tager altid min handske af,
når jeg skal betjene den. Selvom den kan indstilles til store onscreen
knapper, så er det stadig alt for klodset med handsker. Muligheden for
fejltryk er alt for stor. Så det er efter min mening en fuldstændig
uinteressant feature.

Jeg tager hovedtelefonerne fra min iPod og smækker i, når jeg kører.
Jeg har pt. ikke bluetooth headset, men den kablede løsning fungerer
perfekt. Eneste ulempe er, når man glemmer at tage stikket ud INDEN
man rejser sig... ret kikset

Hilsen
Allan

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 10-05-08 16:19

On May 8, 10:04 pm, Steen <stee...@gmail.com> wrote:
> [...]
> monteringskit beregnet til "rør-styr", men det dutter jo ikke på min
> RSV-R. Findes der kit til montering på racer-modeller?

Med fare for at blive stenet..

På de ture hvor jeg skal udforske nyt land monterer min lille navman
gps på langs af ventre overarm ved hjælp af 2 stk. store elastikker
(én i hver ende). Det virker glimrende (i tørvejr) og så undgår jeg at
have de der "rørstyr" siddende. Uden lader har så kun 6 timers drift,
men det rækker til mit behov.

Fra : Olfert

Dato : 17-07-08 03:42

Er der indbygget højttaler i en Garmin Zümo 550?
Det er der tilsyneladende ikke i en TomTom Rider 2, da denne findes i
bilholderen, som ikke medfølger.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-07-08 07:42

Olfert skrev den 17 jul 2008 i

> Er der indbygget højttaler i en Garmin Zümo 550?
> Det er der tilsyneladende ikke i en TomTom Rider 2, da denne
> findes i bilholderen, som ikke medfølger.

Nej, der er ikke indbygget højtaler i en Zumo. Dog i den medfølgende
bilholder. Navigerende på MCén skal man bruge en eller anden form for
højtalere i hjelmen.

Gider du ik´svare under det citerede, lissom jeg gør her?

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Fra : EK

Dato : 18-07-08 23:06

"Olfert" <rager@ingen.dk> skrev i meddelelsen
> Er der indbygget højttaler i en Garmin Zümo 550?
> Det er der tilsyneladende ikke i en TomTom Rider 2, da denne findes i
> bilholderen, som ikke medfølger.
KLIP
> [...]
> monteringskit beregnet til "rør-styr", men det dutter jo ikke på min
> RSV-R. Findes der kit til montering på racer-modeller?

Jeg har god erfaring med Zumoen. Denne kan udover den trykfølsomme skærm
også betjenes med knapper ved siden af skærmen - det vil sige, du kan uden
problemer betjene den med handsker på.
Med Zumoen følger udover beslag til rør(styr)montering også et beslag med
alt nødvendigt tilbehør, som bare skrues sammen med håndtagsholderen på mc.
Beslaget kan justeres frem og tilbag og til siderne, så det passer faktisk
på alle typer mc.
Med hensyn til lydoverførsel, så kan der købes headsæt, som med ledning kan
forbindes til Zumoen - der er stil til dette. Du kan også vælge at købe et
indbygningssæt til hjelmen med bluetooth forbindelse til Zumoen - det har
jeg og det virker godt.
mvh
Erik

Fra : Richard

Dato : 19-07-08 17:06

Olfert wrote:

> Er der indbygget højttaler i en Garmin Zümo 550?

Men du kan vel klare dig uden stemmen? – for mig virkede det fint på en
8.000 km lang tur i USA fornylig, brugte udelukkende anvisninger på
skærmen. Af samme grund havde jeg valgt den billigere Zumo 450, hvor
stemmen ikke nævner navnet på den gade, man skal svinge ind på, blot at
man skal. Men navnet på vejen/udfletningen bliver vist i tekstlinien i
skærmens øverste kant, så det er ikke noget problem IMHO.

Noget andet er så, at Garmin's kort kan være noget upræcise, ikke kender
alt og ofte giver anvisninger på at svinge, når man er i selve krydset
eller så tæt på, at man ikke kan nå at dreje. Det har jeg oplevet både i
USA og herhjemme med EU 2008-kortet og med begge indstillinger af GPS
mode, så det må være en generel egenskab.

Et kort ved siden af, fx i en kortmappe på tanken, kan du ikke undvære,
men til selve navigeringen er en GPS en stor hjælp, også uden stemmeføring
IMHO.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 19-07-08 20:54

Richard skrev den 19 jul 2008 i news:g5t3dd$buc$1@abbeden.bunk.cc:

> Noget andet er så, at Garmin's kort kan være noget upræcise, ikke
> kender alt og ofte giver anvisninger på at svinge, når man er i
> selve krydset eller så tæt på, at man ikke kan nå at dreje.

Og der kommer en af fordelene ved stemmeanvisningerne ind: Man får
besked i meget god tid, jo hurtigere man kører jo tidligere. (Og
samtidigt kan man i højere grad koncentrere opmærksomheden på
omgivelserne.)

> Et kort ved siden af, fx i en kortmappe på tanken, kan du ikke
> undvære, men til selve navigeringen er en GPS en stor hjælp, også
> uden stemmeføring IMHO.

Right, også når der skal lægges længere ruter er det uundværligt med et
kort. Helst topografisk ( bakker?

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183
Information om de danske nyhedsgrupper:http://usenet.lundhansen.dk

Fra : Richard

Dato : 20-07-08 21:15

Arne Lorenzen wrote:

> Og der kommer en af fordelene ved stemmeanvisningerne ind: Man får
> besked i meget god tid, jo hurtigere man kører jo tidligere.

Det er ikke min erfaring med stemmeanvisningen, jeg får med bilholderen;
den kommer samtidig med skærmvisningen og altså tit, når jeg er helt
fremme i krydset. Problemet lader til at være afstandsmålingen – ofte er
køretøjet fremme ved krydset, når Miss Zumoen viser fx 100m dertil.

> (Og samtidigt kan man i højere grad koncentrere opmærksomheden på
> omgivelserne.)

Så svært synes jeg nu ikke det er, at genkende et vejkryds jeg har set,
jeg skal dreje ved. problemet er hvis krydsene ligger tæt på hinanden,
eller der er flere udfletninger i samme indledningsvis paralelle retning.

> Right, også når der skal lægges længere ruter er det uundværligt med et
> kort. Helst topografisk ( bakker?

Ja, det ville være fint, men hvor mange steder får man det til?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Gimbal

Dato : 21-07-08 10:51

Hej,
Jeg har selv siddet og kigget på en Zumo eller TomTom Rider, og fik det
indtryk at Zumo'en ikke er så præcis mht position, hvilket i også
bekræfter - er der nogen som kan sige om TomTom'en er mere præcis?
Tak

Fra : Ole Schultz

Dato : 21-07-08 12:03

On Mon, 21 Jul 2008 11:51:20 +0200, "Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>indtryk at Zumo'en ikke er så præcis mht position, hvilket i også
>bekræfter - er der nogen som kan sige om TomTom'en er mere præcis?

Jeg har +35.000 km MC erfaring med Tomtom Rider 1. generation og er
stadig meget tilfreds med den. Jeg oplever ikke problemer med at den
advarer for sent. Bruger iøvrigt ikke det medføølgende headset.
Jeg foretrækker at kigge på skærmen af og til, ligesom med min TT One
i madkassen.

Desuden kan jeg heller ikke genkende de problemer med at den skulle
have en dårlig holder. Jeg bruger stadig den oprindelige.

Når min Rider ikke kan mere bliver det nok en TT igen.

Kan iøvrigt varmt anbefale at man vælger den gamle 2D visning istedet
for 3D som er standard. Det gælder alle Tomtom enheder jeg har haft
fingre i.

3D view er noget palle pop.

IMHO giver 2D view et noget bedre overblik med f.eks sideveje og ikke
mindst istore rundkørsler.

mvh Ole
(som kun lige kan stave til Garmin)

Fra : Gimbal

Dato : 21-07-08 12:08

Ok tak :) Det bliver nok TomTom'en jeg vælger. Ved du om det medfølgende
headset kan skilles ad og installeres i hjelmen, og om det kan bruges til at
snakke med andre MC'ere?
- Kim

Fra : Ole Schultz

Dato : 21-07-08 12:33

On Mon, 21 Jul 2008 13:08:19 +0200, "Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>headset kan skilles ad og installeres i hjelmen, og om det kan bruges til at

Nu er min for længst udgået så det er ikke interessant for dig.
Men ja, headset er beregnet til indbygning i hjelm.

Se evt. her

http://www.tomtom.com/lib/doc/rider/refman/DA/TomTomRIDER_manual.htm

B2B tror jeg IKKE at den kan.

Rider 2. generation kender jeg ikke.
Men du kan læse mere om den her :

http://www.tomtom.com/lib/doc/rider2nd/refman/TomTomRIDER_DA.pdf

Men der er sikkert andre her i gruppen der kan uddybe dette ?

mvh Ole

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-07-08 16:49

Gimbal skrev den 21 jul 2008 i

> Ok tak :) Det bliver nok TomTom'en jeg vælger. Ved du om det
> medfølgende headset kan skilles ad og installeres i hjelmen, og om
> det kan bruges til at snakke med andre MC'ere?

Udover at gengive tale fra en evt. GPS:
Headsættet er beregnet til indbygning i hjelm og kan snakke med andre
headsæt tovejs/samtidigt. Den kan også bruges som handsfri sæt til
mobilos med BT.

Med hensyn til valg af den ene eller den anden se evt her:
http://www.yournav.com/content/s/317/Garmin_z+amp
http://www.mcoplevelser.dk/forum/showthread.php?t=21
http://reviews.cnet.com/4326-3430_7-6562967.html

Der er svjh flere "stumper" med til Zümoen, blandt andet aktiv
ladeholder og bilholder med højtaler hvis prisen er en faktor. TomTomén
har til gengæld headsættet med der ligger i omkring en tusse hvis det
købes separat.

--
Gider du godt skrive under det citerede, og klippe det for svaret
uvæsentlige væk? Det bliver så dejligt læsevenligt så

Fra : Gimbal

Dato : 22-07-08 22:44

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> --
> Gider du godt skrive under det citerede, og klippe det for svaret
> uvæsentlige væk? Det bliver så dejligt læsevenligt så

Gøres hermed :) Og tak for alle oplysningerne!
-Kim

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-07-08 10:56

Richard skrev den 20 jul 2008 i news:g606bi$5qg$1@abbeden.bunk.cc:

> [...]
> set, jeg skal dreje ved. problemet er hvis krydsene ligger tæt på
> hinanden, eller der er flere udfletninger i samme indledningsvis

Netop når krydsene ligger tæt, er det en kæmpefordel at have
anvisningerne i øret og at have øjnene på vejen/trafikken og ikke
skulle følge med på skærmen om hvor langt der er igen - men sandt: Det
er ikke præcist nok altid. Man skal selv tænke med

> Ja, det ville være fint, men hvor mange steder får man det til?

Hvad mener du?

Fra : Richard

Dato : 21-07-08 21:39

Arne Lorenzen wrote:

> Hvad mener du?

Hvor/i hvilke lande man får tilpas detaljerede topografiske kort?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-07-08 11:42

Steen skrev:
> Hej med jer,
>
> Jeg går og overvejer anskaffelse af en GPS til min Priller. I den
> forbindelse kunne jeg tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer.

Nu er det jo ikke lige "om" det er godt du spørger om, men jeg blander
mig alligevel.

Min erfaring er ikke med en GPS på styret, men som "påhæng" efter en
forankørende/vejviser med GPS på styret.

Det er ikke endnu lykkedes at køre efter en, uden vi har skullet vende,
køre omkring et underligt torv h.v.j. Kørslen er flere gange oplevet
"tøvende", og det får mig til at overveje om det overhovedet er noget
der dur på MC... Måske det kræver for meget opmærksomhed på apparatet
til at kørslen bliver flydende og sjov, jeg ved det ikke...

Jeg har haft fornøjelsen i bil, og der er den -især arbejdsrelateret-
rigtig fin.

Selv har jeg overvejet at have en i tasken, for at kunne føre "log" over
hvor jeg har kørt, når jeg bare er ude at brænde fosile brændstoffer af,
for der kommer jeg af og til af veje jeg godt ville kunne finde igen (på
de ture bruger jeg ikke energi på at orientere mig om hvor, eller i
hvilken retning jeg kører, jeg kører bare )
Men de reklamerer jo ikke med hvilke der har "log" funktion, så købet er
udsat på ubestemt tid.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-08 12:20

On Mon, 21 Jul 2008 12:41:50 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Det er ikke endnu lykkedes at køre efter en, uden vi har skullet vende,

Næeh, men det gør vi jo alligevel, også på de impulsive ture, så jeg
oplever det ikke anderledes af den grund.

> [...]
> der dur på MC... Måske det kræver for meget opmærksomhed på apparatet
> til at kørslen bliver flydende og sjov, jeg ved det ikke...

Tæt på, lidt ligesom at have et kort i tanktasken. Begge dele er noget møg
IMHO. Derfor skal man, og jeg, lade GPS'en få ro til det som den er god
til, dvs. "føre en log", eller lede mig til en bestemt adresse. Det er
sværere end sådan lige, og det er det samme med et kort.

> Jeg har haft fornøjelsen i bil, og der er den -især arbejdsrelateret-
> rigtig fin.

Og til at finde fixpunkter på en ferie. Jeg havde glæde af den i Sverige.

> Men de reklamerer jo ikke med hvilke der har "log" funktion, så købet er
> udsat på ubestemt tid.

En fritids-gps, dvs. Garmin GPSMAP 60/76 eller Garmin Etrex, eksempelvis.
De er også "ægte" vandtætte.

GPS er et værktøj, ligesom et kompas. Værdien af begge er høj hvis at de
bruges rigtigt.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08