On 9 Maj, 10:51, "M.L." <morten.lan...@gmail.com> wrote:
> On May 9, 2:57 am, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > Torben skrev:
>
> > > Godt der ikke sket "andet" med dig.
> > > Det kunne ha´ gået gruligt galt.
>
> > > Var på tur i Harzen forrige år, og under en overhaling af en bil, svingede
> > > denne pludselig til venstre.
> > > Et ældre tysk ægtepar, som var kørt helt på vildspor, og som pludselig
> > > besluttede at vende om, da de var kørt forkert.
>
> > > Min kammerat gjorde som du, ....lagde motrocyklen ned.
> > > Cyklen gled ind under bilen, som så kørt delvis op over motorcyklen, medens
> > > min kammerat gled bagom bilen.
> > > Begge hjul ødelagt, forgaffel vredet, ødlagt blink, kåbe mm.
>
> > > Min kammerat kom på benene, havde ødelagt køredragt, hjelm og var temmelig
> > > forslået, men intet brækket.
>
> > > Vi var rystet - men det værste var at tysk politi giver min kammerat
> > > skylden, fordi det var hans MC der gled hen af vejen og ind i bilen.
> > > Han skulle ha´ blevet på cyklen og kørt ind i bilen.
> > > Helt gak gak....
>
> > Også herhjemme kan man let komme i juridisk klemme hvis man som
> > motorcyklist vælter uden kontakt med den foranledingende part
>
> > En klubkammerat kørte "hele turen rundt" i en rundkørsel, hvilket ikke
> > passede ind i billedet(á: man kører da ikke tilbage hvor man kom fra!)
> > for en bilist som derfor kørte ud foran ham. P.g.a. situationen á midt i
> > en skarp svingning magtede min kammerat ikke andet end at bremse sig
> > selv ud og lave en low-sider, der ud fra dynamikkens love rutchede ad
> > tangenten ud af rundkørslen lige bagved modparten.
> > Kun min makkers stædighed, der i den sidste ende fik modparten til at
> > erkende at være forårsager til uheldet holdt ham fri for at skulle dække
> > skaderne selv - Hvis modparten havde været akkurat så stædig eller
> > uforstående overfor egen skyld, og derfor havde nægtet at have
> > nogetsomhelst med sagen at gøre, havde han skullet betale hele gildet
> > selv
>
> > En anden ting er at min gamle kørelærer efter køreprøven altid
> > afsluttede med at sige: Det er godt nok alt det med at kunne bremse og
> > undvige, men i den virkelige trafik når du det aldrig og derfor er det
> > vigtigt at du istedet mindst sørger for at "holde lige på" og tage et
> > regulært sammenstød, hvor du komer over bilen frem for ind under den
> > eller kun halvt om den!" Og dét ér der sq meget sandt i :-|
>
> > --
> > Armand.
> > (der kender flere der har smadret venstre ben ved akkurart ikke at komme
> > højre om modparten)
> > --
> > Armand.
>
> Hmm.. Nu er det lige godt 10 år siden jeg tog MC kort, og der var der
> ikke andre øvelser end lidt træning i hårde opbremsninger i
> "kravlegården". Køreteknisk kursus var der ikke noget af. Men jeg
> tænkte: Det er jo i sagens natur en alvorlig sag at vælte på MC, også
> selvom det er på en lukket bane, men kunne man ikke udvikle en form
> for underlag/store bøjler på mc/andre tiltag, der gjorde det
> realistisk at man kunne træne undvigemanøvrer med fare for at vælte,
> tilstrækkeligt sikkert til at man kunne udsætte køre-elever for
> oplevelsen?
>
> Det er jo en klar forskel på ens "uddannelsesniveau" at man har prøvet
> at snurre rundt i en bil, men ikke hvordan en mc reagerer når det går
> galt.. Anyway skulle der nok være nogle rimelig hæftige forsikringer i
> spil hvis man skulle ud i forsætligt at lægge en mc ned.
>
> /ML- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Hej
Har lige læst op på teksten til tirsdagsavisen om en gut, der sidste
år røg ind i siden af en bil i en rundkørsel her i byen. Han slap
heldigvis nogenlunde uskadt (Falckstationen ligger 100 fra
rundkørslen), men bilisten slap for at skulle til nye køreprøver, men
fik bøden for manglende vigepligt.
Den der Tysklandshistorie (I et andet indlæg) lyder mystisk, men jeg
håber gutten i Retten i Tyskland havde ordentlig hjælp af både tolk og
advokat. Og hvorfor var der ikke indkaldt vidner???
Med hensyn til kørekurser, så eksisterede de i DK +10 år FØR du fik
kørekort, så jeg vil anbefale at finde en ledig weekend og melde dig
på et. Eksempelvis via
www.dmc-org.dk
Erfaringerne med at vælte en mc for at undgå uheld er ikke gode, da
det ofte er en svær øvelse (Prøv at holde et snurrende cykelhjul
hænderne og prøv at "lægge" det ned) Derfor er det så vidt jeg ved
ikke en del af normale kørekursers pensum.
Men jeg er ikke instruktør, så......
))
Mvh
Stup
XS1100S, der sandsynligvis ville kunne skubbe de fleste små biler af
vejen..... Men det vil vi IKKE, så vi kører som om andre er nogle
kålho'der...