Heldigvis uden varige mén...
Fra : stolle68

Dato : 07-05-08 15:02

Jeg er glad for at jeg ikke blev den næste statistikken, og fik lyst
til at dele min oplevelse med andre MC kørere.
I mandags var jeg glad på vej til arbejde på min GSX 750F.
Jeg er lige startet fra grønt lys af Kampmannsgade, da en sort Volvo
V50 ( fik jeg at vide senere) køre ud foran mig fra Nyropsgade.
Han havde ubetinget vigepligt, men havde ikke set mig.
Jeg forsøger en undvigemanøvre højre om ham, men han sætter farten ned
og det er umuligt.
Så når jeg lige at tænke at jeg ikke vil køre direkte ind i ham og
laver en nogenlunde kontroleret udskridning,
får lagt cyklen ned og når at skubbe den væk fra mig inden jeg
kollidere med bilen
Jeg mistede ikke bevidstheden og husker det nærmest som i slowmotion,
at jeg falder baglæns ned fra volvoens side
og ligger og bemærker at den har da fået en ordentlig bule.
Så begynder det at gøre ondt. Jeg begynder at fatte hvad der er sket
og vil finde ud af hvad der er sket med mig.
Det starter med benene, der føles som om de brænder. Jeg tænker at det
er godt for så kan jeg da mærke dem,
og jeg tjekker om jeg kan bevæge dem, hvilket jeg kan. Så prøver jeg
at sætte mig op, men det gør for ondt i kroppen
og de tilløbne siger at jeg skal ligge stille. “der er ringet efter en
ambulance”, “ du må ikke røre dig eller tage hjelmen af”
er beskederne. Jeg prøver dog at bevæge armene og dreje hovedet lidt
fra side til side,
Hvilket måske var dumt, men det lykkedes og jeg tænkte at så var der
ikke sket noget med ryggen eller halsen.
Mens jeg ligger der på ryggen og kigger op på himlen og nogen ukendte
ansigter, hører jeg en sirene nærme sig.
Det er en MC betjent der åbenbart var i nærheden.
Han udstrålede ro og myndighed og fortalte mig at ambulancen var lige
ved at være der. Det kunne jeg også høre at den var.
Han bad tilskuerne om at vente inde på forovet og spurgte hvad jeg
hed og om jeg havde en lås til min MC, for han ville flytte den væk
fra vejen.
Så kom der ellers et opbud af Redere og brandmænd. Rederne var over
mig med halskrave og fastspændelse på en båre. Og imens fik MC
betjenten mine nøgler og flyttede min MC væk fra vejen og låste med
skivelåsen, hvorefter han sikrede sig at jeg havde forstået, at han
puttede nøglerne i min lomme.
Brandfolkene strøede brandhæmmende “strøelse” ud hvor der var lækket
benzin og olie og så var jeg på vej til Traume Centeret på Riget.

Det føltes som om det hele kun tog 5-7 minutter.
Jeg har fået fortalt at jeg, lige efter det skete, lå og råbte
skiftevis “av av” og “ store idiot” til bilen. Det kunne jeg dog ikke
huske før end jeg fik det at vide.

På Riget fik jeg en særdelses god behandling.
Måske på grund af Sygeplejerske strejken, kom der en meget sød
kvindelig læge, med en også meget sød kvindelig lægeaspirant og hjalp
mig med at få tøjet af.
Havde det ikke gjort så ondt, kunne man måske ligefrem have nydt den
grundige fysiske undersøgelse
Det eneste jeg måtte vente lidt længe på var røntgen billederne, eller
gik det virkelig upåklageligt.

Omstændighederne taget i betragtning slap jeg billigt.
En forstuvet fod, et par bøjede ribben, lidt hudafskrabninger og
ellers en krop der føltes som om den er blevet gennembanket med ti
baseball bats.

Det der gør mest ondt nu, er de bøjede ribben, resten klarer de
daglige Ipren og Panodil cocktails

Min MC er kørt på værkstedet af falk og nu venter jeg bare på at
forsikringen skal få klargjort skylden og få sent en taksator.
Jeg havde ellers glædet mig til køre nogen gode ture i Pinsen.

Jeg takker DMC for deres bronze kursus, uden dette havde jeg nok bare
hamret direkte ind i Volvoen med 50 kmt.
Nu nåede jeg dog at få farten godt af og undgå at komme i klemme
mellem bil og MC.

Jeg havde læder støvler, MC jakke, handsker og hjelm på. Hvis jeg også
havde haft MC bukser på i stedet for Cowboybukser, var jeg nok
sluppert for hudafsrabningerne på knæene. Det husker jeg næste gang.

Ved egentlig ikke hvorfor jeg skiver dette, har nok bare lyst til at
få det ud af systemet....

Mange hilsener og kør forsigtigt

Martin
Suzuki GSX 750F (håber jeg)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-05-08 22:10

stolle68 skrev:

> [...]
> sluppert for hudafsrabningerne på knæene. Det husker jeg næste gang.
>
> Ved egentlig ikke hvorfor jeg skiver dette, har nok bare lyst til at

....måske for at vi andre kan lære lidt af dine dyrekøbte erfaringer

tak for beretningen
Med ønsket om god bedring
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Morten

Dato : 07-05-08 23:05

"stolle68" <martin@stolten.eu> wrote in message
> [...]
>Jeg er lige startet fra grønt lys af Kampmannsgade, da en sort Volvo
>V50 ( fik jeg at vide senere) køre ud foran mig fra Nyropsgade.

Godt at høre, at du er OK!
Jeg arbejder i nabolaget, og samme morgen kom jeg 10-15 for sent, hvilket
fik en af mine kolleger til at gå ned og undersøge, om det var mig, der lå
og rodede rundt :)

Da jeg ankom på arbejdet, fortalte han mig om ulykken, og at du havde ligget
meget stille. Jeg konkluderede, at der var blevet tilføjet endnu et navn til
den lange liste over dræbte motorcyklister.

Pyha. Grim oplevelse, men godt at du slap med knubs. Panodil og Ipren er en
knippelgod coctail. Efter erfaring med brækkede 5+- ribben, nøgleben,
skulder, albue og arm af én omgang.

Morten
http://dfmc.dk/?id=699

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-05-08 03:20

stolle68 skrev:
-klip-

> Mange hilsener og kør forsigtigt
>
> Martin
> Suzuki GSX 750F (håber jeg)

Godt at høre at du stadig er med blandt rødderne herinde.
Rigtig god bedring.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-05-08 05:55

>Ved egentlig ikke hvorfor jeg skiver dette, har nok bare >lyst til at
>få det ud af systemet....

godt du klarede den, god bedring.

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Per

Dato : 08-05-08 08:03

"stolle68" <martin@stolten.eu> skrev i en meddelelse

Jeg havde læder støvler, MC jakke, handsker og hjelm på. Hvis jeg også
havde haft MC bukser på i stedet for Cowboybukser, var jeg nok
sluppert for hudafsrabningerne på knæene. Det husker jeg næste gang.

Ja jeg lærte også det med tøjet på den hårde måde. Tænker altid mit når jeg
ser de unge i korte bukser, uden hansker og nogle gange endda uden hjelm på
en r6. Man må håbe de ikke lærer det på den hårde måde.

God bedring og håber du ikke opgiver mc-turene pga. af det skete.

Mvh Per

Fra : Anders Majland

Dato : 08-05-08 20:11

> Tænker altid mit når jeg ser de unge i korte bukser, uden hansker og nogle
> gange endda uden hjelm på en r6. Man må håbe de ikke lærer det på den
> hårde måde.

Tror ikke det kan læres på anden vis - jo måske hvis "en af gutterne" lærer
det den vej og man skal høre på hans ynk længe nok ... Det er vel næsten kun
at håbe at der kun skal mindre skrammer til at lære det ...

/A

Fra : TWL

Dato : 08-05-08 15:33

<snip>
> [...]
> sluppert for hudafsrabningerne på knæene. Det husker jeg næste gang.
>
> Ved egentlig ikke hvorfor jeg skiver dette, har nok bare lyst til at

God bedring.

mvh Thomas

Fra : Torben

Dato : 08-05-08 15:54

Godt der ikke sket "andet" med dig.
Det kunne ha´ gået gruligt galt.

Var på tur i Harzen forrige år, og under en overhaling af en bil, svingede
denne pludselig til venstre.
Et ældre tysk ægtepar, som var kørt helt på vildspor, og som pludselig
besluttede at vende om, da de var kørt forkert.

Min kammerat gjorde som du, ....lagde motrocyklen ned.
Cyklen gled ind under bilen, som så kørt delvis op over motorcyklen, medens
min kammerat gled bagom bilen.
Begge hjul ødelagt, forgaffel vredet, ødlagt blink, kåbe mm.

Min kammerat kom på benene, havde ødelagt køredragt, hjelm og var temmelig
forslået, men intet brækket.

Vi var rystet - men det værste var at tysk politi giver min kammerat
skylden, fordi det var hans MC der gled hen af vejen og ind i bilen.
Han skulle ha´ blevet på cyklen og kørt ind i bilen.
Helt gak gak....

Ægteparret ment vi var kommet med høj hastighed, hvilket vi ikke gjorde.
Politiet mente ikke vi talte sandt og at vi dækkede over hinanden.

En englænder som havde set det hele fra sin have (bor i Harzen), kom os til
undsætning og fortalte at vi havde kørt stille og roligt, men politiet mente
at havde vi gjort det, så havde vi også kunnet nå at stoppe, for ægteparret
havde jo kørt meget langsomt !!!

Min kammerat har lige tabt sagen i retten - surt show.

Hilsen
Torben

Fra : Armand

Dato : 09-05-08 01:58

Torben skrev:
> [...]
> skylden, fordi det var hans MC der gled hen af vejen og ind i bilen.
> Han skulle ha´ blevet på cyklen og kørt ind i bilen.

Også herhjemme kan man let komme i juridisk klemme hvis man som
motorcyklist vælter uden kontakt med den foranledingende part

En klubkammerat kørte "hele turen rundt" i en rundkørsel, hvilket ikke
passede ind i billedet(á: man kører da ikke tilbage hvor man kom fra!)
for en bilist som derfor kørte ud foran ham. P.g.a. situationen á midt i
en skarp svingning magtede min kammerat ikke andet end at bremse sig
selv ud og lave en low-sider, der ud fra dynamikkens love rutchede ad
tangenten ud af rundkørslen lige bagved modparten.
Kun min makkers stædighed, der i den sidste ende fik modparten til at
erkende at være forårsager til uheldet holdt ham fri for at skulle dække
skaderne selv - Hvis modparten havde været akkurat så stædig eller
uforstående overfor egen skyld, og derfor havde nægtet at have
nogetsomhelst med sagen at gøre, havde han skullet betale hele gildet
selv

En anden ting er at min gamle kørelærer efter køreprøven altid
afsluttede med at sige: Det er godt nok alt det med at kunne bremse og
undvige, men i den virkelige trafik når du det aldrig og derfor er det
vigtigt at du istedet mindst sørger for at "holde lige på" og tage et
regulært sammenstød, hvor du komer over bilen frem for ind under den
eller kun halvt om den!" Og dét ér der sq meget sandt i :-|

--
Armand.
(der kender flere der har smadret venstre ben ved akkurart ikke at komme

Fra : M.L.

Dato : 09-05-08 02:51

On May 9, 2:57 am, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
>
> --
> Armand.
> (der kender flere der har smadret venstre ben ved akkurart ikke at komme

Hmm.. Nu er det lige godt 10 år siden jeg tog MC kort, og der var der
ikke andre øvelser end lidt træning i hårde opbremsninger i
"kravlegården". Køreteknisk kursus var der ikke noget af. Men jeg
tænkte: Det er jo i sagens natur en alvorlig sag at vælte på MC, også
selvom det er på en lukket bane, men kunne man ikke udvikle en form
for underlag/store bøjler på mc/andre tiltag, der gjorde det
realistisk at man kunne træne undvigemanøvrer med fare for at vælte,
tilstrækkeligt sikkert til at man kunne udsætte køre-elever for
oplevelsen?

Det er jo en klar forskel på ens "uddannelsesniveau" at man har prøvet
at snurre rundt i en bil, men ikke hvordan en mc reagerer når det går
galt.. Anyway skulle der nok være nogle rimelig hæftige forsikringer i
spil hvis man skulle ud i forsætligt at lægge en mc ned.

/ML

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-08 12:00

> [...]
> galt.. Anyway skulle der nok være nogle rimelig hæftige forsikringer i
> spil hvis man skulle ud i forsætligt at lægge en mc ned.

Kim, de unger som kører roadrace lærer vel alle at stå af....

Men selv iført ordenligt udstyr og "plads nok" vil det sikker føre til
brækkede lemmer hvis alle under køreuddanelsen lige skulle prøve at redde en
forhjulsudskridning eller bevidst low-side mc'en ...

Men jeg har da i motorrad set nogle støttehjul brugt til test på køreanlæg

Fra : stupmail@gmail.com

Dato : 09-05-08 06:09

On 9 Maj, 10:51, "M.L." <morten.lan...@gmail.com> wrote:

> [...]
> galt.. Anyway skulle der nok være nogle rimelig hæftige forsikringer i
> spil hvis man skulle ud i forsætligt at lægge en mc ned.

Hej

Har lige læst op på teksten til tirsdagsavisen om en gut, der sidste
år røg ind i siden af en bil i en rundkørsel her i byen. Han slap
heldigvis nogenlunde uskadt (Falckstationen ligger 100 fra
rundkørslen), men bilisten slap for at skulle til nye køreprøver, men
fik bøden for manglende vigepligt.

Den der Tysklandshistorie (I et andet indlæg) lyder mystisk, men jeg
håber gutten i Retten i Tyskland havde ordentlig hjælp af både tolk og
advokat. Og hvorfor var der ikke indkaldt vidner???

Med hensyn til kørekurser, så eksisterede de i DK +10 år FØR du fik
kørekort, så jeg vil anbefale at finde en ledig weekend og melde dig
på et. Eksempelvis via www.dmc-org.dk

Erfaringerne med at vælte en mc for at undgå uheld er ikke gode, da
det ofte er en svær øvelse (Prøv at holde et snurrende cykelhjul
hænderne og prøv at "lægge" det ned) Derfor er det så vidt jeg ved
ikke en del af normale kørekursers pensum.

Men jeg er ikke instruktør, så......))

Mvh

Stup
XS1100S, der sandsynligvis ville kunne skubbe de fleste små biler af
vejen..... Men det vil vi IKKE, så vi kører som om andre er nogle
kålho'der...

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 09-05-08 12:41

"Held i uheld" - godt du havde investeret i et kursus.

God bedring!

/Jesper

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-05-08 20:33

stolle68 wrote:

> Jeg takker DMC for deres bronze kursus, uden dette havde jeg nok bare
> hamret direkte ind i Volvoen med 50 kmt.
> Nu nåede jeg dog at få farten godt af og undgå at komme i klemme
> mellem bil og MC.

Der er vist basis for at booste DMC instruktørernes selvfølelse med den
beretning

> Ved egentlig ikke hvorfor jeg skiver dette, har nok bare lyst til at
> få det ud af systemet....

Tak for'en - det er godt at høre lidt virkelighed. Jeg har sjældent
været tæt på en vigepligstulykke, men er nærmest paranoid ved sideveje o.l.

> Mange hilsener og kør forsigtigt
>
> Martin
> Suzuki GSX 750F (håber jeg)

God bedring til jer begge!