Råd/link/anmeldelser om MC beklædning
Fra : Jensen

Dato : 07-05-08 21:23

Hej Gruppe

Jeg står og skal have købt min første MC. Dette har jeg set frem til i 5-6
år nu. Valget er faldet på enten en ny Honda TranspAlp 700 eller en måske en
brugt Honda CBF 1000. Begge to har fået gode anmeldelser i hhv. 2008 og
2006. Jeg skal bruge den primært til hverdagskørsel på landevej, og nogle
gange til 1-2 dags arbejdsopgaver i København, Århus, Aalborg. Jeg er ikke i
tvivl om at begge cykler er perfekte til dette, men jeg hælder nok med til
TransAlp'en, da jeg er en lille mand på 196 cm/100kg. Honda Varadero/VFR er
min drøm, men de er for dyre for mig. Budgettet er på ca. 120.000-130.000
til MC'en.

Men jeg er i tvivl om tøj. Jeg syntes det er svært at finde "anmelderser" på
nettet omkring tøj/sko/hansker/hjelm/rygbeskytter. Jeg har afsat 8-10.000
til påklædning, men mangler viden om hvad der er godt til det danske vejr.

Har I bare et par få links til steder/mærker, som I vil anbefale til
hverdags/næsten hel-års brug?

Med venlig hilsen
Lars Jensen

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 08-05-08 08:08

"Jensen" <lars_rene_jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er godt til det danske vejr.
>
> Har I bare et par få links til steder/mærker, som I vil anbefale til

Rukka tøj, er ikke til at komme uden om fremragende, men dyrt.
http://www.rukka.com/lfashion/rukka/rukkawww.nsf/vwpages/1B459EBDD68530A9C22572EC0049B10A?OpenDocument&Expand=1.6.2

Frank Thomas, billigere, og stadig rigtig godt:
http://www.frank-thomas.co.uk/

Hvis du er mere til læder, så er mine personlihe favoritter Vanucci og
AJS, som begge kan købes ved Louis (se link længere nede), men så husk,
at selv det mest velplejede lædertøj ikke er egnet i længere tids
regnvejr (kan allerhøjst holde dig tør i en times tid, hvor det langsomt
bliver tungere og tungere). Det rigtige er at have et sæt egentligt
regntøj til at trække over, hvis du foretrækker læder.

Hjelm Kik på Shuberth:
http://www.schuberth.de/index.php?id=motorrad&L=0

Handsker og fodtøj er efter min mening vanskeligere, og meget afhængig
af pasform men man går ikke fejl af f.eks
http://www.daytona.de/english/boots_e/gore.html

Ellers kik ind hos Louis, der er alt hvad hjertet begærer:

www.louis.de

Michael D

Fra : Jensen

Dato : 08-05-08 21:35

Hej

Mange tak for den gode beskrivelse og links. Jeg vil se dem alle igennem her
i weekenden, sammen med en god kande kaffe

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-05-08 05:11

> [...]
>
> Mange tak for den gode beskrivelse og links. Jeg vil se dem alle igennem
> her i weekenden, sammen med en god kande kaffe

Der er også ISX-tøj

www.bfa-hamburg.de

mvh

Bendt

Fra : Anders Majland

Dato : 08-05-08 20:32

> Rukka tøj, er ikke til at komme uden om fremragende, men dyrt.
> http://www.rukka.com/lfashion/rukka/rukkawww.nsf/vwpages/1B459EBDD68530A9C22572EC0049B10A?OpenDocument&Expand=1.6.2

Ja - og de står ved deres 5års garanti. Jeg fik byttet et par bukser efter
4år/60000km fordi de ikke længere var vandtætte ... Men deres handsker er
ikke gode nok - Der skal du have nogle med en ekstra fold så du både har
handsken under og over jakken - med et lille drænhul så vandet der løber ned
af ærmet kan løbe ud. Jeg mener at jeg har set et par daynese gore-tex med
den feature.

> Handsker og fodtøj er efter min mening vanskeligere, og meget afhængig af
> pasform men man går ikke fejl af f.eks
> http://www.daytona.de/english/boots_e/gore.html

Igen mit valg - godt nok holdt mine første støvler ikke i 2år/45000km inden
de begyndte at blive utætte i snuden, men det er svært at pege på et bedre
alternativ.

Jeg forstår godt at en ny mc trækker og transalp'en er helt sikkert en god
slider - men har du overvejet en ny lille suzuki vstrom. Den er noget
billiger og på asfalt sikkert lige så god som alp'en...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Yamaha XTZ750 Super Ténéré 3LD 1993 <<< Sådan en vil også være rigtig fin

Fra : Mureren

Dato : 09-05-08 06:37

> [...]
> danske vejr.
>
> Har I bare et par få links til steder/mærker, som I vil anbefale til

Et udemærket budget! Den slags bliver jo desværre næsten altid glemt, når
motorcyklen liiige blev lidt dyrere og større end først tiltænkt

Her er nogle flere forslag. Jeg har en forkærlighed for lædertøjet, det har
reddet mig ved flere lejligheder.
(jeg kørte så også lidt RR på hobbyplan)

Hjelme:
http://cgi.ebay.de/HELM-ARAI-CHASER-GUARDIAN-100-GESPART_W0QQitemZ310046051255QQihZ021QQcategoryZ14785QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Og dertil et FogCity Hyperoptiks med Arai Pinlock, cirkapris 400,-
Samlet 3.550,-

http://cgi.ebay.de/HJC-FS10-Sonnenblende-Test-Gut-FS-10-Integralhelm_W0QQitemZ320231350809QQihZ011QQcategoryZ14785QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
2.050,-

Helt generelt er det nok vigtigt for dig at få noget med indbygget
solblænde, hvis du skal køre det mste af året, især forår og efterår når
solen står lavt.
Men vigtigst af alt, pasformen på DIT hoved, og husk at købe hjelmen
væsentligt mindre end du tror er godt! Den SKAL stramme til at starte med,
faktisk cirka så meget at du ikke kan tygge tyggegummi uden at få ondt i
kæberne efter et stykke tid, og du får småondt i hovedet/panden af at have
den på længere tid.
Arai skal ofte købes et nummer mindre end andre hjelme, er MIN erfaring.

Støvler:
http://cgi.ebay.de/Sidi-B2-schwarz-weiss-NEU-OVP-Racing-Fachhaendler-Gr-44_W0QQitemZ140231483598QQihZ004QQcategoryZ44333QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
1.250,-

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Sidi-Vertigo-Air/SubProducts/Sidi-Vertigo-Air-0001&ChangeAction=SelectSubProduct
1.560,-

Fødderne er noget af det vanskeligste at operere på/ i, simpelthen fordi der
er så mange knogler. Beskyt dem (og resten af din krop!) så godt du kan, ved
at købe en racestøvle. Touringstøvler er såmænd OK, men race er bedre IMO.
Især ankelbeskyttelsen er bedre på racestøvler.

Dragter:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Alpinestars-GP-Plus-Suit/SubProducts/34311-3100538-1
3.735,-

Og lidt regnovertrækstøj til dragten er smart til helårskørsel.
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/10207048/Categories/lederkombis-Leather-Suits/regenkombi-Leather-Suit-Rainwear
Omkring 1.000,-

Der findes heldragter og to-delte dragter. Lynlåsen i de to-delte KAN
risikere at gå op ved et styrt, og så hænger flæsket jo ubeskyttet ud ,
så mit valg har altid været heldragter/racedragter, også til landevejen.
Ellers kan man sige om læderdragterne at de som regel alle har den
nødvendige beskyttelse i form af godkendt stødabsorption på udsatte steder,
forudsat man køber en fornuftig kvalitet. Pasformen er igen vigtig, for
ellers lader du den hænge i skabet :-|

Rygbeskytter:
http://www.superbikeschool.co.uk/product.php?show=1,21,49
Cirka 1.000,-

Undlad ikke rygbeskytteren!

Handsker:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Alpinestars-GP-Pro-2006/SubProducts/34311-3029937-1
960,-

I princippet burde du have 2 sæt handsker, et til sommer og et til vinter.
Jeg havde nok valgt at få installeret varme i håndtagene i stedet for
vinterhandskerne.

Ang. læder kontra textil:
Rukka er noget fint og lækkert tøj, men den største fordel ved
læderdragterne udover slidstyrken, er at de sidder stramt, og dermed er
risikoen for at stødabsorptionen rutcher rundt og sidder forkert ved et
styrt, elimineret. Skulle jeg have noget andet end læder, ville jeg købe
noget i denne stil, til at have inden under textiltøjet:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Alpinestars-S-MX-Bionic-2-Protection-Jacket/SubProducts/Alpinestars-S-MX-Bionic-2-Protection-Jacket-0001

Mvh.
Mureren

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-08 09:12

>Skulle jeg have noget andet end læder, ville jeg købe noget i denne stil,
> [...]

Problemet der er som du skrev tidligere "... for ellers lader du den hænge i
skabet :-| " Det samme tror jeg nemt kan ske med en brynje. Altså at man
"nemt" kan glemme den når man "bare lige" skal noget ...

Derfor er jeg gået på kompromis så jeg til dagligt "kun" kører med den
beskyttelse der er i jakke/bukser (der inkluderer en "rimelig"
rygbeskytter). Jeg ved godt at det ikke er optimal beskyttelse men til
gengæld er den der hver gang ...

Som pendler på mc er tidsforbruget oppe mod den tid det tager at sætte sig
ud i en bil og dreje nøglen... Og det tager tid at få udstyret på men som
regel kan man så hente noget af det på vejen ... Men omvendt om vinteren -
Der er det hurtigere på mc når bilisterne står og skraber ruderne
mc'en er det bare 2 sidespejle og så afsted ...

Fra : Mureren

Dato : 09-05-08 09:48

> [...]
> beskyttelse der er i jakke/bukser (der inkluderer en "rimelig"
> rygbeskytter). Jeg ved godt at det ikke er optimal beskyttelse men til

Jeg havde så nok valgt Bionic-"jakken", og så noget alm. tøj udenover, men
sådan er der jo så meget
Brynjen alene er jo også fin på en sommerdag, hvor man måske ikke få læderet
eller Rukka'en på, fordi turen går til "købmanden". (jo, sådan har vi alle
sammen gjort!

Mvh.
Mureren

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-08 11:37

> Brynjen alene er jo også fin på en sommerdag, hvor man måske ikke få
> læderet eller Rukka'en på, fordi turen går til "købmanden". (jo, sådan har
> vi alle sammen gjort!

Er den brynje du linker til slid stærk nok mod asfalt ?
De fleste brynjer (på nær deciderede cross brynjer) har beskyttelsen af
noget ret blødt plastik.

Og ja igår "holdt"* jeg i københavns eftermiddagstrafik og ville ønske jeg
havde haft noget luftigere end Rukka sættet.

Dvs ikke helt stille men det føltes sådan ... Men til " hverdagskørsel på
landevej" holder jeg ved min anbefaling af noget gore-tex/cordura som det
primære værn mod vejret. Og med en transalp kunne det jo også være at den
skulle lidt væk fra asfalten i weekenden og til en "hyggetur" betyder 5min
mere til påklædning ikke det store. Og det tager nu længere tid at tage
knæbeskyttere / brynje på end bare at trække en et sæt over ens almindelige
tøj ...

Ligeledes med hjelm - til daglig brug skal det imho være en fullface men en
crosshjelm er nu rar hvis det er varmt og man triller "langsomt" rundt. Men
der fåes også full face hjelm i "cross-look" der er mere luftige

Men den vigtigste pointe som vi nok er enige om - Man skal vælge noget
sikkerhedsudstyr som man også er sikker på at man vil bruge - Det hjælper
ikke noget hjemme i skabet. Og risikoen for at blive kørt ned på vejen til
købmanden er lige så stor som på alle andre tidspunkter ....

Fra : Mureren

Dato : 09-05-08 15:18

> Er den brynje du linker til slid stærk nok mod asfalt ?
> De fleste brynjer (på nær deciderede cross brynjer) har beskyttelsen af
> noget ret blødt plastik.

Hmm..fisk
http://www.alpinestars.com/_lp/2007catalog/smxbionicprotectionjacket.pdf
Men, CE-godkendte GP-albuebeskyttere er "formentlig" ikke noget blødt plast.
Rygbeskytteren er heller ikke kan man se på billederne, og det ser også ud
som om skulderbeskytterne er af forholdsvist hård plast. Brystbeskytteren
derimod, den kan godt ske at være det, og jeg er for doven til at google på
de godkendelser

Alpinestars er heller ikke de eneste der laver den slags, måske har andre
noget tilsvarende, blot med endnu bedre beskyttelse. Den viste S-MX Bionic
var i hvert fald bare en af dem JEG gerne ville køre med, og ikke have noget
imod at blive set i, uden anden beklædning på overkroppen.
(de fleste andre jeg har set har "net-stof", som jeg ikke regner med yder
samme beskyttelse som det viste, og det ser også dumt ud med net-stof hvis
man ikke har andet på end den...jeg får et flashback med Kirsten Lehfeldt og
Søs Egelind's to figurer i netundertrøjer....Carsten og ?)

Exactly!

Mvh.
Mureren

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-08 22:26

> [...]
> man ikke har andet på end den...jeg får et flashback med Kirsten Lehfeldt
> og Søs Egelind's to figurer i netundertrøjer....Carsten og ?)

En ishockey eller decideret trøje trøje ... Har bare ikke fået købt en endnu
og min brynje er af den "billigste" slags med tyndt netstof. Sikkerheden
skulle være ok, men holdbarheden er ringe (har jeg hørt). Men jeg kører alt
for få fornøjelsesture så den holder nok til flere år med mit brug...

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 09-05-08 01:57

On 7 Maj, 22:23, "Jensen" wrote:

> [...]
> min drøm, men de er for dyre for mig. Budgettet er på ca. 120.000-130.000

Hej Lars

Jeg kan ikke rigtigt svare på dit egentlige spørgsmål, men siden det
er din første MC du har gang i at købe, kan jeg ikke lade være at
kommentere, at de to motorcykler du nævner IMHO er temmeligt
forskellige. Jeg har ikke kørt en CBF 1000, men jeg har haft en XJ900
og kører nu Bandit 1250 så det er lidt i samme boldgade, og i de
mellemliggende 15 år har jeg kørt TransAlp.
Efter min mening forholder det sig således:

CBF'en er klart det bedre valg til landevej og motorvej, men til
småture, til mere alsidig kørsel og i byerne, er en TransAlp virkelig
behagelig.
På en TransAlp sidder du mere oprejst og med et bredere styr, hvilket
umiddelbart er behageligt, men ude på de store veje med højere
hastighed, kan man godt blive lidt træt af det, særligt i kombination
med at den også har færre kræfter end CBF 1000. Man kan komme til at
savne lidt mere "bøf" i en TransAlp når der skal overhales lastvogne
på A13 og slige steder. På det punkt er jeg utrolig glad for at have
skiftet til Bandit 1250. Men bevares, jeg har kørt 157.000 km. på
TransAlp, heraf 6 ture ned gennem Tyskland for at komme til Alperne,
så selvfølgelig kan den klare store veje - stille og roligt.
I byen kommer så fordelen af at sidde lidt højere på TransAlp'en, for
det giver overblik, og motorens karakteristik er også lækker i byen,
hvor man ofte er helt nede i fart og måske får brug for at sno sig
lidt. Hvis jeg skulle køre rundt i København flere dage om ugen
f.eks., ville jeg foretrække min tidligere TransAlp frem for min
nuværende Bandit.

Med den højde du har, kan det være valget mere eller mindre giver sig
selv. Du må endelig sørge for at prøve dem, for det kan nemt vise sig
at du ikke sidder ordentligt. Jeg vil tro der er god plads på
TransAlp'en. Har som sagt ikke prøvet en CBF 1000.

Mht. hjelm, så bør du IMHO huske at tage støjniveau med i
overvejelserne, men andre har allerede skrevet mange kloge ord om
resten.

God fornøjelse.
Niels Pein
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Niels Stoltze

Dato : 09-05-08 15:11

<Niels.Pein@gmail.com> skrev...
> On 7 Maj, 22:23, "Jensen" wrote:
>>
> Mht. hjelm, så bør du IMHO huske at tage støjniveau med i
> overvejelserne, men andre har allerede skrevet mange kloge ord om
> resten.

Kunne ikke være mere enig...

Har en Caberg med integreret solbrille. Ingen pinlock eller´noget, men
heller ingen dug.. Så i princippet fin hjelm.. Med ørepropperne i..

Men men.. Kører jeg uden ørepropper, så synes jeg det bliver decideret
ubehageligt over 60km/t... Sååh, jeg kigger efter en Schubert S1 pro nu...
Simpelthen pga kvalitet og støj.. Den vandt en støjtest.. Med omkring en
10db til forskel fra min nuværende..

http://www.ridetriangles.com/pdf/543/204009.pdf

/Stoltze

Fra : Niels Pein

Dato : 09-05-08 23:23

"Niels Stoltze" skrev ...

> [...]
> Simpelthen pga kvalitet og støj.. Den vandt en støjtest.. Med omkring en

Jeg håber også en Schuberth S1 Pro er god, for jeg har bestilt een for godt
en uge siden, og venter bare på at modtage den.
Pudsigt nok skulle jeg have den et nummer mindre end alle andre (5) hjelme
jeg har haft indtil nu.
--
Niels

Fra : Jensen

Dato : 12-05-08 23:26

Hej alle

Jeg har været rundt og læse en del på de links som I har sendt Der var
en del nyt for mig, som jeg vil tænke på når jeg skal købe tøj. Bl.a. det
omkring støjreduktion, havde jeg overhovedet ikke tænkt på. En anden ting er
at jeg ikke har noget imod at bruge 5-10 min på at klæde om og gøre mig køre
klar. Jeg kommer til at køre min. 40-90 km hver vej om dagen, på en MC,
nogle gange væsentligt længere. Desuden har jeg hørt nok historier fra fra
svigerfamilien om de MC-folk som de "reparerer" på sygehuset.

Ang. MC. så har jeg af mange fået anbefalet Honda. Den nye CBF 600, var mit
første valg, men efter jeg har været ude at sidde på den, syntes jeg at den
virkede lille. Jeg har siddet på CBF 1000, og syntes det var lidt bedre, men
efter jeg sad på TransAlp'en, fandt jeg ud af at man også kunne sidde
behageligt på en MC

TransAlp vs. VStrom: Jeg har hele tiden været vild med VStrom'en, men som
sagt har alle sagt til mig vælg Honda, hvis du vil køre meget uden at skulle
skrue. Jeg kan ikke finde ud af at skue. Sidst jeg forsøgte at skrue, så fik
jeg 3 vabler i hånden efter 7 skruer i et Ikea møbel.

TransAlp vs. CBF: Har fået anbefalet CBF1000 af mange jeg har snakket med,
men sidder godt på TransAlp. Jeg har dog ikke prøvet nogle af dem endnu, da
jeg først skal have købt mit beklædning

Med venlig hilsen og tak for de mange indlæg
Lars

Fra : Mureren

Dato : 13-05-08 06:12

> [...]
> MC, nogle gange væsentligt længere. Desuden har jeg hørt nok historier fra
> fra svigerfamilien om de MC-folk som de "reparerer" på sygehuset.

Det er selvfølgelig vigtigt at hjelmen er så støjsvag som muligt. Når det er
sagt, så har læderdragten igen en fordel på det punkt
Tekstil-tøjet blafrer som regel i vinden, det gør læderdragten ikke.
Og din mc spiller naturligvis også en rolle, vindstøj fra den kan ofte
reduceres med den rette frontkåbe.

Mvh.
Mureren

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-08 06:17

On Tue, 13 May 2008 00:26:02 +0200, Jensen wrote:

> TransAlp vs. CBF: Har fået anbefalet CBF1000 af mange jeg har snakket med,
> men sidder godt på TransAlp. Jeg har dog ikke prøvet nogle af dem endnu, da
> jeg først skal have købt mit beklædning

Prøv, prøv, prøv. Din vurdering af siddestilling kan ændre sig, når at Du
kommer ud i fartvinden.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-05-08 06:18

Jensen skrev:

> [...]
> skrue. Jeg kan ikke finde ud af at skue. Sidst jeg forsøgte at skrue, så fik
> jeg 3 vabler i hånden efter 7 skruer i et Ikea møbel.

Hvis du hele tiden har været "vild med" V-strom, skal du da ikke vælge
den fra fordi der er et kor der brummer Hånda i dit øre!
Ikke at Honda ikke er et glimrende mærke, men det er de øvrige mærker på
markedet alså også, såvel japanske som europæiske.

Her er et link til en der har brugt sin V-strom og opgør status:

http://poul-randa.blogspot.com/2007/08/mest-til-mc-folket-03.html

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 09-05-08 03:13

On 8 Maj, 21:32, "Anders Majland" wrote:

> Jeg forstår godt at en ny mc trækker og transalp'en er helt sikkert en god
> slider - men har du overvejet en ny lille suzuki vstrom.  Den er noget
> billiger og på asfalt sikkert lige så god som alp'en...

En af mine kammerater har købt den lille V-strom i år, og jeg har
prøvet den, og min umiddelbare fornemmelse er, at den kører bedre på
landevej end min TransAlp fra 1992. Men jeg går stærkt ud fra der er
sket en hel del med TransAlp'en fra 1992 til 2008, så sammenligningen
er givetvis uretfærdig.
Men det fik mig til at tænke: ABS. Når der bliver nævnt en brugt
CBF1000, så er det jo ikke sikkert den har ABS, og det er bestemt også
værd at tage med i overvejelserne.
--
Hilsen
Niels Pein

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-08 10:40

> Men det fik mig til at tænke: ABS. Når der bliver nævnt en brugt
> CBF1000, så er det jo ikke sikkert den har ABS, og det er bestemt også
> værd at tage med i overvejelserne.

Min far har lige købt mc igen efter ~30år uden... Han endte med at købe den
lille vstom med ABS - Kører man ikke vinterkørsel, regner med at bruge
værkstedet til service så er der ikke stor forskel på at prisen på at køre
på en ny eller en nyere (på nær kapitalomkostninger ved at binde flere penge
i det) Jeg har ikke kørt på den endnu og han har vist knapt rundet 1000km.
Men motormæssigt har den omtrent samme kræfter som min "gamle" super tenere,
og til gadekørsel vil jeg da formode at den har væsentligt bedre
køreegenskaber - Det er trods alt 15års forskel på dem. 40-50000kr er meget
for en 15år gammel mc når en fabriksny "kun" 100000kr.

Skulle jeg have en _ny_ mc idag ville ABS også være et ufravigeligt krav. Ja
en "god" kører kan under gode forhold bremse bedre, men når man pludseligt
får brug for at kaste ankeret på et underlag med skiftende friktion og måske
lidt olie/grus så tror jeg ABS har en klar fordel ... Da biler fik ABS var
der mange skeptikere... Men der er vist langt imellem dem idag.

Transalp'en er trods alt 30% dyrere end Vstrom - Det er sikkert også en
bedre bygget mc (honda har jo ry for at være bedre) men med danske afgifter
forstærkes forskellen jo voldsomt så om den er så meget bedre er et åbent
spørgsmål ...

Jeg har ikke kørt på de nyere transalper, men den "gamle" jeg har prøvet
engang virkede "lille" sammenlignet med min XT og XTZ (der har lavere
sædehøjde end xt'en)

Så ud og prøvesid og også gerne prøvekøre ... (bare svært i DK - men ringer
man lidt rundt kan der da findes demo cykler)

Mvh
Anders Majland