Udstødningsuld i Århus og omegn ???
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 04-05-08 12:02

Hvilken forhandler har dette, helst som en "måtte" der vikles om røret ???

--
MVH

Peter Jakobsen

Fra : otto2@worldonline.dk

Dato : 04-05-08 07:02

Kik under de gule sider
Isoleringsfirmaer har det
Men vil nok mene en rockwool 400 rørskål (brand op til 1200grader)
er det rigtige

Fra : HC

Dato : 04-05-08 15:09

Peter Jakobsen wrote:
> Hvilken forhandler har dette, helst som en "måtte" der vikles om røret ???

Lidt off-topic måske, men hvad gør det godt for? Har før set folk vikle
en art tekstil omkring udstødningsrørene, men ikke helt regnet den ud endnu.

Hygge,
HC

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : TA

Dato : 06-05-08 01:49

"HC" <hc@saustrup.net> wrote in message
> [...]
???

PowerWrap kan købes hos DOT-engineering:
<http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/heatmanagement/dot_powerwrap>.

> Lidt off-topic måske, men hvad gør det godt for? Har før set folk vikle
> en art tekstil omkring udstødningsrørene, men ikke helt regnet den ud
endnu.

Svjv er formålet med at isolere udstødningsmanifolden på turbo-motorer at
forhindre, at udstødningsgassen mister energi (pga afkøling) inden den når
frem til turboen. Af samme grund er afgangsrørene ofte meget korte på
turbo-motorer.

På standard mc-er giver det ingen væsentlig forbedring performance-mæssigt
(hvilket også fremgår af effekt-kurverne på dot-e's hjemmeside).

--
TA

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 02:14

Den har jeg dog aldrig hørt før , bortset fra modsat ;) vi isolere kun for
at undgå varmen feks forplanter sig bagud på Intercoleren og deraf varmere
luft ind i motoren , kan ikke lige huske formlen men 5 g varmer luft ind
giver ca 40-50 g varmer luft ud , og vi ligger lige på kanten på kanten af
smeltede ventiler i forvejen

Og forrørene er alså korte pga af at turboen skal af med olien igen , olien
bliver trykket ind men skal selv kunne rende ud igen ,derfor skal den så
højt op som overhovedet muligt , så olien kan komme ud over olie spejlet i
bundkaret , på min MC er jeg simpelhen blevet nødt til at sænke spejlet så
meget at jeg har udvidet det i breden i stedet , for at have de 3-4 l på ,
og alligevel kører jeg kun 5-10 km på et skift da den simpelhen brænder
olien i stykker ( Guldflimmer) netop pga af varmen ca 1150g når vi ruller
den ind på bænk , kan man faktisk se indmaden i Turboen ;)

Du kan se en del billeder på min HP
www.kvikteam.dk

Men vi taler så også omkring 300 hk på rullen , og de dyre dele er købt ind
, så den skulle ende på 350 hk , men det kræver så olie kølet stempel
nedefra med sprøjt + 100 andre ting

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : TA

Dato : 07-05-08 01:54

"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> wrote in message

> Den har jeg dog aldrig hørt før , ...

Jo tættere turboen sidder ved cylindrenes udstødning, jo mere energi kan
turboen hive ud af udstødningsgassen. Den varme gas (under tryk) ekspanderer
og gassens bevægelse driver turbinen. Der er en grund til at en turbo aldrig
anbringes bagerst på udstødningsrøret, hvor udstødningsgassen næsten er
fuldt ekspanderet ...

Moderne jet-motorer/gas-generatorer er bla blevet mere effektive i kraft af
mere varme-resistente materialer, der tillader turbinen at operere ved
højere temperaturer.

> [...]
> giver ca 40-50 g varmer luft ud , og vi ligger lige på kanten på kanten af

Det er selvfølgelig også vigtigt at undgå, at indsugningsluften opvarmes pga
en høj temperatur i motorrummet. Dette kan dog også opnåes ved at skærme
indsugningskanalerne med et isolerende/varme-reflekterende materiale.

> [...]
> olien i stykker ( Guldflimmer) netop pga af varmen ca 1150g når vi ruller
> den ind på bænk , kan man faktisk se indmaden i Turboen ;)

Det må vel siges at være en noget utraditionel begrundelse for forrørenes
længde og turboens placering i udstødningssystemet.

> Men vi taler så også omkring 300 hk på rullen , og de dyre dele er købt
ind
> , så den skulle ende på 350 hk , men det kræver så olie kølet stempel
> nedefra med sprøjt + 100 andre ting

Et spændende projekt. Måske bliver der lejlighed til at se det 'live' engang
i løbet af sommeren.

--
TA

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 13:45

Undskyld Peter hvis vi er lidt off topic , men mon ikke du har fundet dit
svar ;)

Sukien kører nu allerede og yder 276 hk på rullen og 305 hk på motoren ved
1,1 bar tryk ;)

Hondaen som er den jeg satster på at køre , skal noget højrer op , da jeg er
den eneste der kører Drag på Honda , men alt skal sku hjemmelaves da man
bare ikke kan få nogen færdige sæt , men tro mig det er ikke nemt og koster
at udvikle noget der virker , men 3 års udvikling og hmmmm nogle stempler
koblinger bundkar lejer osv er jeg blevet kloger , sådan en X-11 motor
(Blackbird) er sku ikke nem at arbejde med pga Cyl er del af blokken , så
hvergang man skal ændre noget er det nedefra bagved gearkassen , tror sku
jeg kan skille den ad i blinde , som min gamle Kreidler Florett ;)

Vedr. Turboens placering kører 99% med turboen på den måde og dem der så
ikke kan få den højt nok op bruger en pumpe til at få suget olien væk

Den bliver også monteret der for at undgå Lag = forsinkelse , og det er alså
nemmer at isolere varmekilden end modsat , og jo kolder luft ind jo flere HK
;)

Sukien GSXR 1000 T har jeg lige kørt på til Mosten TT og satte da også lige
dagens 3 bedste tider og for at det ikke er hel løgn tog sønnen 4-5 pladsen
på sin gamle Suki 1100 Ef fra 82 ;) , den er så ikke lige hel standart mere
, men ud af hmmm ca 50 kører tog vi sku fra nr 1-5 , men den kan nok ikke
holdes hele året
Der er 7-10 løb endnu
Men du kan se på min HP hvor og hvornår der køres , og der kommer godt nok
mange der lige skal se hvad dælen der er lavet ved disse MCer , og de fleste
får faktisk et lille chock

--
PE
www.kvikteam.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 14:27

På denne side kan du se min første fejl placering , hvor turboen sad for lav
, og kostede en brændt turbo fordi olien ikke kunne rende ud
Den tragt og det stykke rustfri var næsten nok til at olien selv kunne løbe
ud , men bare ikke helt nok da jeg kun kunne fylde halv olie i , så
bundkaret blev lige gjort dobbelt så bredt , med div skørter , men at svejse
i gammel tyndt olie fyldt alu uden at det sprækker andre steder kostede sku
kassen , de fleste vil nok sige hvorfor ikke bare gør det dybbere Nix den er
sænket så meget at det i forvejen næsten står på jorden 50 mm

http://www.kvikteam.dk/images/Turbo/PICT1392.JPG

--
PE
www.kvikteam.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-05-08 18:15

Probike. Bent havde i hvert fald noget sidste år..

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 22:59

Det hedder Power Wrap (Stavefejl ) og fås i div breder , men det smalle
20-30 mmer bedst til MC , bruges til at få varmen væk fra motoren , mest
blær på standart MCer , hvis ikke det er fordi at der er kommet noget andet
udstødning på så den kommer for tæt på kåben , bemærk at det bliver hårdt
som glas når det er smeltet sammen

Men det bruges især på Turbo og meget hårdt pumpet MCer ,igen fordi varmen
er det største problem

PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK