Så måtte jeg til det. Den stakkels motor trænger så grueligt til en
synkronisering, at jeg næsten ikke nænnede at køre på den ... - og da jeg
har kørt udover de 12.000, der iflg. manualos er intervallet, kastede jeg
mig ud i det.
Det gik stort set smertefrit - bortset fra:
- at jeg én gang var ved at dreje den forkerte vej med "holderværktøjet" i.
Heldigvis nåede jeg at stoppe i tide, da jeg mærkede modstand (pyh...).
- og at et chokerende "knald" fortalte mig at jeg ved én af brikkerne (jeg
havde dem alle ude for at notere størrelserne) ikke havde fået den lagt
rigtigt tilbage. Jeg har kigget så godt jeg kan efter brud el. lign., men
det ser ud til, at jeg er sluppet med skrækken.
Jeg noterede mine kladdemålinger i et excelark:
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedrepres/motor/1024/V6.jpg
Jeg kunne nøjes med at skifte 2 (cykel gået 42.000) - at dømme efter
mærkerne på "tørnebolten" og at jeg fandt én uoriginal shim, har den fået
stillet ventiler før - hvoraf den ene skulle findes ude i byen. Og dagen
efter Kristi Himmelfartsdag holder både Fisker og Søborg Mc lukket samt
deres respektive tlf-svarere ferie...
Fandt den manglende 265´er hos DMC i Valby. (Et lille tip til XJ´ere: Shims
til BMW K100 skulle efter sigende være identiske med Yamahas - de koster
27.- stk...)
Så hvis ventildækselspakningen fortsat er tæt - det var den før, dog med en
minimal brug af sort silicone ved halvmånerne - og mit ovennævnte uheld ikke
har forårsaget skade, glæder jeg mig til, efter synkronisering, at nyde det
sublime kørevejr...
PS: Nogen der kender en kilde til en 66mm sekskant, bortset fra en sikkert
hundedyr Unbraconøgle (jeg har nu knækket min 2. bolt i forsøget på at løsne
topboltene i forgaflen)? Jeg vil gerne inkludere forgaffelolieskift i min
forårsklargøring...
Finn