Honda CX 500
Fra : lagurk@hotmail.com

Dato : 03-05-08 08:18

Jeg er lige blevet den glade og grønne førstegangs-ejer af en Honda
CX500 fra 79 og glæder mig til at komme ud at ture på vejene her til
sommer. Jeg har dog nogle spørgsmål, jeg gerne vil ha afklaret så
gyllepumpen kan tjene mig uden alt for mange problemer.

Lige nu kører jeg på normal 95 og vil gerne høre om man med fordel
skal tilføje bly additiv?

Jeg skal ligeledes ud på en længere tur her til sommer og har brug for
noget opbevaring af bagage. Hvad ville være godt at vælge?

Fra : F.Syndergaard

Dato : 03-05-08 20:33

<lagurk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Tillykke med din "nye" cykel.
Så vidt jeg husker kan du roligt køre på blyfri uden tilsætning.

Hvad du skal bruge til at transportere dit bagage på afhænger jo meget af
dit behov.
Jeg tror ikke jeg kan svare på det. Prøv at uddybe det lidt, så er der nok
en
god kollega med noget mere erfaring der svarer.

Til sidst et must bl.a. med teknisk hjælp og gode råd:
http://www.cxclub.dk/

--
MVH.
Finni

Fra : Per V. Misser

Dato : 03-05-08 22:01

Hej!
> [...]
>
> Jeg skal ligeledes ud på en længere tur her til sommer og har brug for
> noget opbevaring af bagage. Hvad ville være godt at vælge?

Tillykke med den.
Den kører uden problemer på blyfri oktan 95, idet den var klargjort til det
amerikanske marked, hvor den slags var en kendsgerning lang tid før her i
DK.
Den er dog glad for at få en gang sprit en gang imellem, især i ydersæsonen,
for at starte friskt. Hvis du ikke lukker benzinhanen er den også en
friskere starter.

Generelt, så kig lige efter om der kommer blå kølervæske ud af
"sladrehullet" under karburatorerne, på motorens bagside. Det ville være et
tegn på at vandpumpepakningen skal skiftes. I givet fald er der en blå
stribe ned af motorens venstre side efter kørsel.

Kontroller også, at den uden problemer trækker op til de ca 9000rpm. Hvis
den ikke vil over 6500, er statoren med integreret tænding udslidt.

Sidste kontrol er om knastkæden er i god stand, og på en 79ér lytter man
efter støj fra den, og løsner en bolt på motorens højre side, for at
aktivere strammeren.
Skift af de tre subjekter kaldes "Tripple by Pass , og det er desværre alt
for ofte set, at en CX er solgt, uden at disse 3 ting er belyst.. Normalt
skal noget af det beskrevne skiftes efter 60.000 kørte km.
Du kan som en anden har nævnt få rigtig god besked i CX-klubben, som har
nogle meget kompetente tekninsk sagkyndige.

På min CX500E 82 har jeg et Wing Rack 2, med 3 ens Givi tasker på hver 45
L. Det rækker fint til en længere ferie, jeg kan have alting, incl telt og
stormkøkken i taskerne. Jeg har ikke brug for at surre yderligere oppakning
bagpå. Jeg har en lille taske på tanken,til kort, bøger, mobi, -ladere osv.
Mindre kan også gøre det, og du finder nemt noget på det brugte marked der
kan tilpasses en CX
Held og lykke - og god tur
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Armand

Dato : 03-05-08 22:37

F.Syndergaard skrev:
> [...]
> gyllepumpen kan tjene mig uden alt for mange problemer.
>
> Lige nu kører jeg på normal 95 og vil gerne høre om man med fordel

Balladen omkring blyet hænger sammen med (bilers) støbejerns-topstykker
hvori at ventilsæderne var direkte udfræste og blyet fungerede som
"buffer" mellem ventil og støbejerns-sædet. CX'erens alu-topstykker har
ipressede hårdmetals-ventilsæder som ikke fordrer bly som buffer!
Så det er ikke nødvendigt, og da slet ikke fordelagtigt at tilsætte bly :-|

--
Armand.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 04-05-08 11:07

Den Sat, 03 May 2008 07:17:46 -0700 skrev lagurk:

> Jeg er lige blevet den glade og grønne førstegangs-ejer af en Honda
> CX500 fra 79

Sådan en har jeg kørt mange km på i adskillige europæiske lande -
utroligt meget cykel for pengene!

> Lige nu kører jeg på normal 95 og vil gerne høre om man med fordel skal
> tilføje bly additiv?

Nej. Helt alm 95 er rigeligt.

> Jeg skal ligeledes ud på en længere tur her til sommer og har brug for
> noget opbevaring af bagage. Hvad ville være godt at vælge?

Som en anden nævner. Givi Wing Rack er sagen. Jeg vil dog anbefale at
nøjes med to sidetasker. Så har du nemlig mere fleksibilitet til at
spænde et telt og en paksæk på, som er nemmere at pakke effektivt end en
topboks.

Hvis du bor på Sjælland, så hiv den lige forbi Per (cxperten.com) for et
check.

/J