Sikkerhed støvler ... (eller mangel på sam~
Fra : Anders Majland

Dato : 29-04-08 20:58

Jeg har i et par år haft et par daytona travelstar støvler. Det er en
"klassisk" motorcykelstøvle i læder, gummisål og indlagt beskyttelse af
ankler osv

http://www.daytona.de/english/boots_e/gore/2_travelstargtx.html

Det er længe siden de opgav at være vandtætte, men da weekenen ikke lovede
regn tog jeg dem for ikke at hærge mine nye (daytona trans open) på en tur i
sverige http://www.daytona.de/english/boots_e/gore/2_transopengtx.html

Men kørende i et skovmaskinespor ville jeg lige skifte til den anden side.
Der ramte forhjulet en rod eller noget der vippede op og kig lige mod
bundskjoldet. Det var så nok til at stoppe mig ret brat mellem sporene,
highside og lade xt'en lande på min fod. Jeg ved ikke helt i hvilken
rækkefølge jeg blev ramt af hvad, men endte med at ligge med højre fod i
klemme under mc'en. Så er sådan en bette XT pludseligt tung når den ligger
på ens ankel, men jeg kunne da med den anden fod skubbe mig fri.

Resultat de midterste tæer er blå og også ankel i venstre side.
Efterfølgende har jeg så siddet og trykket lidt oven på støvlerne - både den
nye og den gamle, og der er faktisk kun et lag læder hvor tæerne er blevet
klemt. Tror at jeg på en eller anden måde har være næsten oprejst så mc'en
har ramt tagerne først og inden vi lå stille var jeg så drejet om så den lå
på anklen istedet....

Måske en atypisk måde at teste en gadestøvle på, men det har vist mig
hvorfor en gadestøvle ihvertfald ikke er god nok når man lejer uden for
asfalten.... Og det er mine transopen så heller ikke, selvom de sælges som
en endurostøvle (Undkyld en Enduro-style touring støvle læser jeg nu).

Men ankelbeskyttelsen vil jeg kalde godkendt ... Og det var da heller ikke
værre end at jeg kørte videre resten af dagen, lørdag og hjem søndag.

Hmm hvorfor var der ikke lige en der tog det på video så jeg kunne se hvor
jeg bøffede den ...

Btw så er det ikke det fedeste at styrte når man kører bagstopper. Da jeg lå
der ser jeg lige næstsidste mand forsvinde i en støvsky, og så kan det jo
tage lidt tid inden de savner en ... Men jeg fik dem da indhentet omtrent
samtidigt med at de var ved at vende om for at se hvor jeg blev af ....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk aka Humpe ....

Fra : Per V. Misser

Dato : 30-04-08 21:15

Hej Anders
> [...]
> regn tog jeg dem for ikke at hærge mine nye (daytona trans open) på en tur

Jeg har for det første en tyrkertro på at Daytona er kvalitet. I dag, før
jeg begav mig ud i det 45km trafikhelvede fra Auning til Højbjerg, tog jeg
lige tiden til at føle på mine Daytona GTX, som jo er touring støvler. Jeg
kunne tydeligt føle de dobbelte lag læder ved anklerne (knockelschutz) og se
forstærkningerne ved gearskifte-arealet, samt at der er dobbelt lag læder i
tåen. I øvrigt er resten af støvlerne syet sammen i en rigtig god kvalitet,
og der, hvor der er udluftninger, er det usandsynligt at der vil kunne komme
læderinger ved uheld. Jeg synes at Daytona er toppen for mig.
Da jeg sidder bag en stor Picheler kåbe, kan jeg ikke helt kommentere
vandtætheden af støvlerne - de er dog med Goretex membran....
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Anders Majland

Dato : 03-05-08 20:44

> Jeg har for det første en tyrkertro på at Daytona er kvalitet.

Jeg tror såmend stadig at det er gode _touring_ støvler - men jeg har også
erkendt at det måske ikke helt er nok når meget leger uden for asfalten.

Men det med det usandsynlige - så var det netop bag tå forstærkningen at
XT'en trådte mig over tåerne - altså lige ved overgang fod/tæer. Havde det
været sikkehedsarbejdsstøvler skal det nok også passe med at det ville have
været lige bag tå-kappen....