|
| 500 ohm tændrør? Fra : Thorbjørn |
Dato : 29-04-08 12:38 |
|
Hej. Så har jeg endelig fået samlet cyklen nok til at prøve at starte
den, men der er ingen tænding. Jeg har lige monteret spritnyt Boyers
and Brandsen digitalt tænding på og manualen siger: "Vigtigt skal køre
med 500 ohm tændrør".
Så mit spørgsmål er: Er mine standard NGK B8ES tændrør på 500 ohm?
Mvh. Thorbjørn
| |
Thorbjørn (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 29-04-08 12:42 |
|
On 29 Apr., 20:37, Thorbjørn <t_ville...@hotmail.com> wrote:
> Hej. Så har jeg endelig fået samlet cyklen nok til at prøve at starte
> den, men der er ingen tænding. Jeg har lige monteret spritnyt Boyers
> and Brandsen digitalt tænding på og manualen siger: "Vigtigt skal køre
> med 500 ohm tændrør".
>
> Så mit spørgsmål er: Er mine standard NGK B8ES tændrør på 500 ohm?
>
> Mvh. Thorbjørn
Ups sorry. Der står 5000 ohm. Det er da standard ikke?
| |
Steen Gruby (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 29-04-08 19:48 |
|
On Tue, 29 Apr 2008 11:41:52 -0700 (PDT), Thorbjørn
<t_villesen@hotmail.com> wrote:
Hej.
>
>Ups sorry. Der står 5000 ohm. Det er da standard ikke?
Ja, det er det selv om der findes 1000 ohm men dem falder du nok ikke
over
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Thorbjørn (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 29-04-08 13:05 |
|
On 29 Apr., 20:48, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Tue, 29 Apr 2008 11:41:52 -0700 (PDT), Thorbjørn
>
> <t_ville...@hotmail.com> wrote:
>
> Hej.
>
>
>
> >Ups sorry. Der står 5000 ohm. Det er da standard ikke?
>
> Ja, det er det selv om der findes 1000 ohm men dem falder du nok ikke
> over
Jeg forstår det ikke. Jeg har gnist på tændrørne men jeg syntes ikke
den ser særlig fed/sund ud. Hvordan kan jeg måle det? Gode forslag til
hvad forklaringen ellers kan være?
| |
Steen Gruby (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 29-04-08 20:19 |
|
On Tue, 29 Apr 2008 12:04:41 -0700 (PDT), Thorbjørn
<t_villesen@hotmail.com> wrote:
Hej Thorbjørn.
>
>Jeg forstår det ikke. Jeg har gnist på tændrørne men jeg syntes ikke
>den ser særlig fed/sund ud. Hvordan kan jeg måle det? Gode forslag til
>hvad forklaringen ellers kan være?
Jeg kender ikke meget til B&B tændingsanlæg.
Jeg har kun een gang rodet med et, og det er ikke nok til at få et
erfaringsgrundlag.
Det jeg havde fat i var påmonteret en gammel Triumph, hvor der var
monteret Pick-Up's i stedet for kniksere.
Til min usigelige overraskelse var de to PU forbundet i serie, og blev
påvirket samtidigt af to magneter der var monteret på rotoren.
Fejlen viste sig at være at den ene magnet var monteret "polvendt" i
forhold til den anden, hvilket nedsatte virkningen således at anlæget
kun virkede meget usikkert.
Jeg kan selvfølgelig ikke vide om det er der du skal lede da jeg ikke
kender dit setup.
Det at gnisten ikke er så fed som du ønsker kan ligge i
forsyningsspænding i forhold til de tændspoler der er monteret.
Prøv at måle spændingen på spolerne, chek at spolerne passer til
forsyningsspændingen (6 eller 12 volt).
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
N/A (30-04-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 30-04-08 00:18 |
|
| |
Thorbjørn (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 29-04-08 13:34 |
|
> Jeg kender ikke meget til B&B tændingsanlæg.
> Jeg har kun een gang rodet med et, og det er ikke nok til at få et
> erfaringsgrundlag.
> Det jeg havde fat i var påmonteret en gammel Triumph, hvor der var
> monteret Pick-Up's i stedet for kniksere.
> Til min usigelige overraskelse var de to PU forbundet i serie, og blev
> påvirket samtidigt af to magneter der var monteret på rotoren.
> Fejlen viste sig at være at den ene magnet var monteret "polvendt" i
> forhold til den anden, hvilket nedsatte virkningen således at anlæget
> kun virkede meget usikkert.
> Jeg kan selvfølgelig ikke vide om det er der du skal lede da jeg ikke
> kender dit setup.
De er en integreret del af tændingspladen og kan ikke vendes. Men det
kan da ikke udelukkes.
>
> Det at gnisten ikke er så fed som du ønsker kan ligge i
> forsyningsspænding i forhold til de tændspoler der er monteret.
> Prøv at måle spændingen på spolerne, chek at spolerne passer til
> forsyningsspændingen (6 eller 12 volt).
>
Kan jeg godt måle på forsyningsspændingen imens startermotoren kører?
Og hvor meget må spændingen i så fald være faldet (jeg har 12V).
P.S. Hvilespændingen er på 12,3V på mit batteri et par dage efter det
er blevet ladet. Er det fint?
| |
Steen Gruby (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 29-04-08 20:43 |
|
On Tue, 29 Apr 2008 12:33:39 -0700 (PDT), Thorbjørn
<t_villesen@hotmail.com> wrote:
Hej Thorbjørn.
>
>De er en integreret del af tændingspladen og kan ikke vendes. Men det
>kan da ikke udelukkes.
>
Som jeg skrev er det meget usikkert, men det er et sted at starte.
Normalt på moderne MC er at magneterne er en del af PU'en, og rotoren
med kammene der farer forbi er blot metal.
Det er en stabil løsning ,-)
Jeg ved heller ikke om dine PU sidder i serie, det er et andet punkt.
Hvis de ikke går det er det ikke lige den fejl vi taler om.
>
>Kan jeg godt måle på forsyningsspændingen imens startermotoren kører?
>Og hvor meget må spændingen i så fald være faldet (jeg har 12V).
>
Forsyningsspændingen til spolerne skal måles direkte på spolen.
Så er spændingstab i ledningsnettet indregnet.
>P.S. Hvilespændingen er på 12,3V på mit batteri et par dage efter det
>er blevet ladet. Er det fint?
En frisk akku bør ligge over 12,6 volt efter nogle dage uden laderen,
så 12,3 volt er lige i underkanten.
Det siger dog ikke noget hvis det ikke er målt med belastning på.
Prøv det.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-04-08 22:00 |
|
On Tue, 29 Apr 2008 12:33:39 -0700 (PDT), Thorbjørn wrote:
> Kan jeg godt måle på forsyningsspændingen imens startermotoren kører?
> Og hvor meget må spændingen i så fald være faldet (jeg har 12V).
>
> P.S. Hvilespændingen er på 12,3V på mit batteri et par dage efter det
> er blevet ladet. Er det fint?
Er det noget med to tændspoler koblet i serie ? Som B&B gjorde på gamle
Triumph anlæg ? Det kræver nemlig 6 volt tændspoler. :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
N/A (30-04-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 30-04-08 00:18 |
|
| |
Thorbjørn (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 29-04-08 13:50 |
|
On 29 Apr., 21:43, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Tue, 29 Apr 2008 12:33:39 -0700 (PDT), Thorbjørn
>
> <t_ville...@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Thorbjørn.
>
> >De er en integreret del af tændingspladen og kan ikke vendes. Men det
> >kan da ikke udelukkes.
>
> Som jeg skrev er det meget usikkert, men det er et sted at starte.
> Normalt på moderne MC er at magneterne er en del af PU'en, og rotoren
> med kammene der farer forbi er blot metal.
> Det er en stabil løsning ,-)
> Jeg ved heller ikke om dine PU sidder i serie, det er et andet punkt.
> Hvis de ikke går det er det ikke lige den fejl vi taler om.
>
> >Kan jeg godt måle på forsyningsspændingen imens startermotoren kører?
> >Og hvor meget må spændingen i så fald være faldet (jeg har 12V).
>
> Forsyningsspændingen til spolerne skal måles direkte på spolen.
> Så er spændingstab i ledningsnettet indregnet.
>
> >P.S. Hvilespændingen er på 12,3V på mit batteri et par dage efter det
> >er blevet ladet. Er det fint?
>
> En frisk akku bør ligge over 12,6 volt efter nogle dage uden laderen,
> så 12,3 volt er lige i underkanten.
> Det siger dog ikke noget hvis det ikke er målt med belastning på.
> Prøv det.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958 www.gruby.dk
ok det prøver jeg. Hvilken spænding skal jeg forvente at måle oppe ved
spolerne når starteren kører?
| |
Steen Gruby (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 29-04-08 21:03 |
|
On Tue, 29 Apr 2008 12:49:42 -0700 (PDT), Thorbjørn
<t_villesen@hotmail.com> wrote:
Hej Thorbjørn.
>
>ok det prøver jeg. Hvilken spænding skal jeg forvente at måle oppe ved
>spolerne når starteren kører?
Ikke under 10 Volt.
Starteren er en grådig fætter, og den kan komme under 9 volt, men så
er der grund til panderynker.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (30-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-04-08 00:18 |
|
Thorbjørn skrev:
> On 29 Apr., 21:43, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
>>
>> Forsyningsspændingen til spolerne skal måles direkte på spolen.
>> Så er spændingstab i ledningsnettet indregnet.
>>
>
> ok det prøver jeg. Hvilken spænding skal jeg forvente at måle oppe ved
> spolerne når starteren kører?
>
Uanset: Som for vores bedstforældres biler med svagt elektrisk anlæg, så
er det på motorcykler med begrænset batteri-kapacitet, også en god
tommelfinger-regel at bruge el-atarteren kortvarigt, for derved at give
tændspolerne fuld strøm i det korte øjeblik inden krumtappen atter står
helt stille!
--
Armand.
| |
N/A (30-04-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 30-04-08 12:10 |
|
| |
N/A (01-05-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 01-05-08 18:39 |
|
| |
Thorbjørn (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 29-04-08 14:04 |
|
On 29 Apr., 22:02, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Tue, 29 Apr 2008 12:49:42 -0700 (PDT), Thorbjørn
>
> <t_ville...@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Thorbjørn.
>
>
>
> >ok det prøver jeg. Hvilken spænding skal jeg forvente at måle oppe ved
> >spolerne når starteren kører?
>
> Ikke under 10 Volt.
> Starteren er en grådig fætter, og den kan komme under 9 volt, men så
> er der grund til panderynker.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958 www.gruby.dk
Tak for hjælpen
| |
N/A (30-04-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 30-04-08 00:18 |
|
| |
N/A (30-04-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 30-04-08 00:18 |
|
| |
Thorbjørn (30-04-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 30-04-08 00:26 |
|
> Er det noget med to tændspoler koblet i serie ? Som B&B gjorde på gamle
> Triumph anlæg ? Det kræver nemlig 6 volt tændspoler. :-/
Ja det er det, men spolerne fulgte med kittet, og skulle være ekstra
gode. Det er også derfor jeg er lidt skuffet over gnisten .
| |
Thorbjørn (30-04-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 30-04-08 00:31 |
|
On 30 Apr., 01:18, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Thorbjørn skrev:
>
> > On 29 Apr., 21:43, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
>
> >> Forsyningsspændingen til spolerne skal måles direkte på spolen.
> >> Så er spændingstab i ledningsnettet indregnet.
>
> > ok det prøver jeg. Hvilken spænding skal jeg forvente at måle oppe ved
> > spolerne når starteren kører?
>
> Uanset: Som for vores bedstforældres biler med svagt elektrisk anlæg, så
> er det på motorcykler med begrænset batteri-kapacitet, også en god
> tommelfinger-regel at bruge el-atarteren kortvarigt, for derved at give
> tændspolerne fuld strøm i det korte øjeblik inden krumtappen atter står
> helt stille!
>
> --
> Armand.
| |
Thorbjørn (30-04-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 30-04-08 00:32 |
|
> Uanset: Som for vores bedstforældres biler med svagt elektrisk anlæg, så
> er det på motorcykler med begrænset batteri-kapacitet, også en god
> tommelfinger-regel at bruge el-atarteren kortvarigt, for derved at give
> tændspolerne fuld strøm i det korte øjeblik inden krumtappen atter står
> helt stille!
>
> --
> Armand.
Ok. Kan der have noget at sige at der ikke er udstødning på endnu?
| |
N/A (30-04-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 30-04-08 12:10 |
|
| |
Armand (30-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-04-08 12:10 |
|
Armand skrev:
> Thorbjørn skrev:
>> Uanset: Som for vores bedstforældres biler med svagt elektrisk anlæg, så
>> er det på motorcykler med begrænset batteri-kapacitet, også en god
>> tommelfinger-regel at bruge el-atarteren kortvarigt, for derved at give
>> tændspolerne fuld strøm i det korte øjeblik inden krumtappen atter står
>> helt stille!
>>
> Ok. Kan der have noget at sige at der ikke er udstødning på endnu?
>
Måske på den måde at tændings-mod. og afmonteing af adstødningen lyder
som et længerevarende arbejde, og at du hár druknet dine NGK-tændrør med
bensin der under operationen har mistet boostet og er blevet træt :-/
Prøv nu at finde et gammelt tørt tændrør at teste med, og er der gnist
på dét, så se at få købt nye tændrør til geden - Og når du nu er ved
dét, så drop de lorte NGK's og find et alternativt mærke :-|
--
Armand
| |
N/A (11-05-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 11-05-08 22:38 |
|
| |
N/A (11-05-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 11-05-08 22:38 |
|
| |
N/A (01-05-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 01-05-08 18:36 |
|
| |
Rasmus (30-04-2008)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 30-04-08 08:22 |
|
Thorbjørn <t_villesen@hotmail.com> wrote in news:3d2adca6-cb47-4b60-b32e-
97200159bd59@l42g2000hsc.googlegroups.com:
> Hej. Så har jeg endelig fået samlet cyklen nok til at prøve at starte
> den, men der er ingen tænding. Jeg har lige monteret spritnyt Boyers
> and Brandsen digitalt tænding på og manualen siger: "Vigtigt skal køre
> med 500 ohm tændrør".
>
> Så mit spørgsmål er: Er mine standard NGK B8ES tændrør på 500 ohm?
>
> Mvh. Thorbjørn
Kunne det tænkes at der menes 5k ohm tændrørshætter?
http://thansen.dk/product.asp?c=1765482742&n=-1861394073&pn=-1861394053
| |
Thorbjørn (30-04-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 30-04-08 04:19 |
|
On 30 Apr., 09:21, Rasmus <r_...@REMOVEtdcspace.dk> wrote:
> Thorbjørn <t_ville...@hotmail.com> wrote in news:3d2adca6-cb47-4b60-b32e-
> 97200159b...@l42g2000hsc.googlegroups.com:
>
> > Hej. Så har jeg endelig fået samlet cyklen nok til at prøve at starte
> > den, men der er ingen tænding. Jeg har lige monteret spritnyt Boyers
> > and Brandsen digitalt tænding på og manualen siger: "Vigtigt skal køre
> > med 500 ohm tændrør".
>
> > Så mit spørgsmål er: Er mine standard NGK B8ES tændrør på 500 ohm?
>
> > Mvh. Thorbjørn
>
> Kunne det tænkes at der menes 5k ohm tændrørshætter?
>
> http://thansen.dk/product.asp?c=1765482742&n=-1861394073&pn=-1861394053
Hmm nu du nævner det, står der faktisk plug CAPS!!
http://www.boyerbransden.com/pdf/KIT00292__BOX00234_.pdf
Vil det sige de vil have 5k ohm på både hætterne og tændrørne?
| |
Rasmus (30-04-2008)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 30-04-08 12:37 |
| | |
Ukendt (01-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-05-08 11:38 |
| | |
Thorbjørn (01-05-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 01-05-08 10:50 |
|
On 30 Apr., 13:10, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Armand skrev:> Thorbjørn skrev:
> >> Uanset: Som for vores bedstforældres biler med svagt elektrisk anlæg, så
> >> er det på motorcykler med begrænset batteri-kapacitet, også en god
> >> tommelfinger-regel at bruge el-atarteren kortvarigt, for derved at give
> >> tændspolerne fuld strøm i det korte øjeblik inden krumtappen atter står
> >> helt stille!
>
> > Ok. Kan der have noget at sige at der ikke er udstødning på endnu?
>
> Måske på den måde at tændings-mod. og afmonteing af adstødningen lyder
> som et længerevarende arbejde, og at du hár druknet dine NGK-tændrør med
> bensin der under operationen har mistet boostet og er blevet træt :-/
>
> Prøv nu at finde et gammelt tørt tændrør at teste med, og er der gnist
> på dét, så se at få købt nye tændrør til geden - Og når du nu er ved
> dét, så drop de lorte NGK's og find et alternativt mærke :-|
>
> --
> Armand
Tændrørne er helt nye. Hvad er der galt med NGK?
| |
Armand (01-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-05-08 18:36 |
|
Thorbjørn skrev:
> On 30 Apr., 13:10, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>> Armand skrev:> Thorbjørn skrev:
>>>>
>> Prøv nu at finde et gammelt tørt tændrør at teste med, og er der gnist
>> på dét, så se at få købt nye tændrør til geden - Og når du nu er ved
>> dét, så drop de lorte NGK's og find et alternativt mærke :-|
>>
> Tændrørne er helt nye. Hvad er der galt med NGK?
>
Det har ingen betydning hvor nye de er - Selv spritnye NGK'ere kan
druknes så let som ingenting uden at de efterfølgende lader sig vække
til live
Så jeg gentager lige mig selv: Prøv nu at knalde et andet tændrør i og
se om dét kan gniste!
--
Armand.
| |
Rasmus (02-05-2008)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 02-05-08 08:52 |
|
Thorbjørn <t_villesen@hotmail.com> wrote in
news:ab44d4fa-f5f0-4cc1-8e32-3ca422527642@p25g2000hsf.googlegroups.com:
>
> Tændrørne er helt nye. Hvad er der galt med NGK?
NGK tåler bare ikke at blive druknet. Hvorfor ved jeg ikke. Men sådan er
det bare. Du kan prøve at lade de druknede ligge tørt, nogle dage og se om
det hjælper.
| |
Thorbjørn (01-05-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 01-05-08 10:53 |
|
On 29 Apr., 22:02, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Tue, 29 Apr 2008 12:49:42 -0700 (PDT), Thorbjørn
>
> <t_ville...@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Thorbjørn.
>
>
>
> >ok det prøver jeg. Hvilken spænding skal jeg forvente at måle oppe ved
> >spolerne når starteren kører?
>
> Ikke under 10 Volt.
> Starteren er en grådig fætter, og den kan komme under 9 volt, men så
> er der grund til panderynker.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958 www.gruby.dk
Jeg har lige målt det idag: Under belastning ryger den helt ned under
5V!!!
Jeg skilte starteren ad, og kullene er godt nok under slidgrænsen og
det hele var møgbeskidt, men det er da ikke nok til at gøre det vel?
Jeg tror jeg går ud og køber mig et nyt batteri.
| |
Steen Gruby (01-05-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 01-05-08 18:05 |
|
On Thu, 1 May 2008 09:53:00 -0700 (PDT), Thorbjørn
<t_villesen@hotmail.com> wrote:
Hej Thorbjørn.
>
>Jeg har lige målt det idag: Under belastning ryger den helt ned under
>5V!!!
Det var s'gutte ret meget
Det er meget at den overhovedet vil vil lave noget der ligner en
gnist.
>Jeg skilte starteren ad, og kullene er godt nok under slidgrænsen og
>det hele var møgbeskidt, men det er da ikke nok til at gøre det vel?
>Jeg tror jeg går ud og køber mig et nyt batteri.
Rengøring af f.eks. startermotor indvendigt med intervaller på godt 2
år hører med til almindelig vedligeholdelse af en MC.
Men det er ikke det der er årsag til et for stort strømforbrug,
snarere et for lille
Nu er starteren, som tidligere skrevet, en sulten fætter, så du bør
foretage to målinger før du fyrer batteriet.
Mål spændingen på batteriet og derefter på tændspolerne.
Hvis der er noget der ligner 1 volt forskel er det OK nok, og
batteriet får sparket.
Hvis spændingsforskellen på de to målinger er større har du et for
stort spændingstab i ledningsnettet mellem batteri og tændspoler.
For at få et helt sikkert billede plejer jeg at måle spændingen med
den ene målepind på (minus) tændspolerne og den anden på batteriets
pluspol - Den spænding du måler på den måde er det direkte
spændingstab i ledningsnettet.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (01-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-05-08 18:39 |
|
Thorbjørn skrev:
> On 29 Apr., 22:02, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
>> On Tue, 29 Apr 2008 12:49:42 -0700 (PDT), Thorbjørn
>>
>> <t_ville...@hotmail.com> wrote:
>>
>> Hej Thorbjørn.
>>
>>
>>
>>> ok det prøver jeg. Hvilken spænding skal jeg forvente at måle oppe ved
>>> spolerne når starteren kører?
>> Ikke under 10 Volt.
>> Starteren er en grådig fætter, og den kan komme under 9 volt, men så
>> er der grund til panderynker.
>>
> Jeg har lige målt det idag: Under belastning ryger den helt ned under
> 5V!!!
>
En enkelt måde at vurdere batteriets evner på, er at forsyne motorcyklen
med strøm fra en bil v.h.a. et alm. startkabel : Hjælper det med sådan
en "navlestreng" er der ikke mange "egen-evner" i motorcyklens egen
akkumulator
--
Armand.
| |
Henrik Lyck (04-05-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Lyck |
Dato : 04-05-08 21:03 |
|
Hej
Nu kan jeg desværre ikke se hele indlægget men kender tændingsanlægget da
jeg kører Norton.
5v er et absolut no go, boyer tændings anlæg er meget kritiske med hensyn
til spænding bliver den for lav går avanceringen totalt amok eller stiller
sig på fuld avancering når du forsøger at starte, dette resulterer i
tilbageslag osv. og du får nok ikke gang i motoren. Mener at omkring
10-10,5V er minimum før det går galt.
MVH.
Henrik
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4819ffd5$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Thorbjørn skrev:
>> On 29 Apr., 22:02, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
>>> On Tue, 29 Apr 2008 12:49:42 -0700 (PDT), Thorbjørn
>>>
>>> <t_ville...@hotmail.com> wrote:
>>>
>>> Hej Thorbjørn.
>>>
>>>
>>>
>>>> ok det prøver jeg. Hvilken spænding skal jeg forvente at måle oppe ved
>>>> spolerne når starteren kører?
>>> Ikke under 10 Volt.
>>> Starteren er en grådig fætter, og den kan komme under 9 volt, men så
>>> er der grund til panderynker.
>>>
>> Jeg har lige målt det idag: Under belastning ryger den helt ned under
>> 5V!!!
>>
> En enkelt måde at vurdere batteriets evner på, er at forsyne motorcyklen
> med strøm fra en bil v.h.a. et alm. startkabel : Hjælper det med sådan en
> "navlestreng" er der ikke mange "egen-evner" i motorcyklens egen
> akkumulator
>
> --
> Armand.
| |
Thorbjørn (11-05-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 11-05-08 10:54 |
|
Så startede den. Det var batteriet der var dødt. Tak for hjælpen.
Armand. Hvorfor er NGK dårlige tændrør og hvad skal man købe i stedet?
Mvh. Thorbjørn
| |
"J.C.Kløve" (11-05-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 11-05-08 22:38 |
|
Thorbjørn skrev:
> Så startede den. Det var batteriet der var dødt. Tak for hjælpen.
>
> Armand. Hvorfor er NGK dårlige tændrør og hvad skal man købe i stedet?
>
Der er flere der erfaring for/med at NKG (skomArmand også skriver) lader
sig drukne, uden efterfølgende at kunne vækkes til live igen.
"Denso" er et bud "Spitfire" et andet
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Steen Gruby (11-05-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 11-05-08 23:03 |
|
On Sun, 11 May 2008 23:37:35 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
Hej Kløve.
>>
>Der er flere der erfaring for/med at NKG (skomArmand også skriver) lader
>sig drukne, uden efterfølgende at kunne vækkes til live igen.
>
Dette er skrevet uden at være skråsikker, men det er et bud.
Jeg har dissikeret nogle NGK tændrør for at finde ud af hvorfor min
Paso har det med at slå centerelektroden på NGK rør op i isolatoren.
Problemet med centerelektroden har jeg oplevet på fire tændrør, så jeg
skulle lige se om jeg kunne finde årsagen ,-)
Det problem viser sig at være en svag hæftning af centerelektroden i
sammenhæng med noget blødt stads længere oppe i isolatoren.
Staven i centerelektroden er ikke massiv igennem isolatoren.
Der sidder enten en spiral eller en støjdæmpningsmodstand, og de giver
begge efter, og så forsvinder centerelektroden altså op i isolatoren
når den er slået løs.
Ved den lejlighed slog det mig hvor kort isolatoren er fra hullet hvor
centerelektroden kommer ud af isolatoren, og til der hvor isolatoren
er befæstiget i selve huset med sekskanten.
Den korte afstand betyder at gnisten har let ved at løbe fra
centerelektroden til stel på det våde tændrør, med udeblivende gnist
til følge (kortslutning).
Hvis der nu er tale om en motor der i forvejen soder tændrørene kan
man forestille sig at der brændes et kulspor fra centerelektroden til
stel.
Hvis det sker er tændrøret kortsluttet og ligegyldigt hvor meget det
tørres vil kulsporet være der, og tændrøret må dømmes dødt.
Hvis der er en der har et NGK tændrør der er dødt på en måde der
ligner kan man forsøgsvist prøve at sandblæse det meget let og se om
der er spor efter en kulbane på det nævnte sted.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (12-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-05-08 01:25 |
|
Thorbjørn skrev:
> Så startede den. Det var batteriet der var dødt. Tak for hjælpen.
>
> Armand. Hvorfor er NGK dårlige tændrør.....
>
Spørg ikke mig - Det er ikke mig der laver dem. Og spørg ikke dem der
laver dem, for de vil ikke indrømme problemet (ellers havde de vel gjort
noget ved det efter 15 år(*) :-|
> S.........og hvad skal man købe i stedet?
>
Jeg gør nok i at harcellere mod et navngivent mærke, og vil derfor nøjes
med at svare dig: Alt andet!
(*):
Første gang jeg hørte til problemet var da min svoger ville starte sin
GSXR fra '91 op efter første vinteropstaldning: *DRRRRRRrrrrrrr - - -
Wrooo-prut* drrrrrrrr - drrrrrrrr - drrrrrrrrrrrr - drrrrrrrrr r r r r *
Efter indkøb af fire nye tændrør á 165,- stk, blev resultatet ca. det
samme, og først efter samme udgift endnu en gang var han meeeget bevidst
om hvad han gjorde (bl.a. hånden helt væk fra gassen og kun en finger på
starteren) :-|
Efter dén oplevelse købte han sig forøvrigt to (reserve-)sæt nye rør ved
Louis til lidt over det halve af ét sæts pris herhjemme!
--
Armand.
| |
Thorbjørn (13-05-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 13-05-08 01:08 |
|
Tak for alle jeres svar. Meget lærerigt. Fortsat god sæson.
Mvh. Thorbjørn
| |
|
|