Henrik K skrev:
> Jeg ved ikke om det er en bedre idé, men jeg havde for mange år siden
> et lignende problem på en Honda knallert
>
> Jeg tog den hen på et værksted hvor de varmede på skidtet mens
> aftrækkeren sad monteret. Mekanikeren sagde at det var noget med at
> svinghjulet er lavet af jern, mens krumtappen er lavet af stål og
> stålet udvider sig langsommere end jernet og derfor ville det slippe.
> Det skyldes formentlig noget korrosion imellem de to materialer?
>
Det er slet og ret to koniske emner der er spændt sammen - Sådanne
sidder ganske fast sammen og kun amatører tror at en aftrækker bruges
til at trække(!) sagerne fra hinanden :-|
En aftrækker, hvadendten det er af typen med tre kløer eller en
"prop"-aftrækker med en spændebolt i midten af en gevind-prop, bruges
ved at spænden den an og give center-delen et kærligt men bestemt gok
med en hammer - Og hvis ikke dét ene slag er nok, så efterspænde den
smule man kan inden hvert af de næste gok!
Der må findes en origial "prop"-aftrækker, eller en uoriginal der passer
gevind i "proppen" :-|
Alternativt her jeg på mindre etcylindrede totaggere af nød klaret
sagerne ved at løfte motoren i svinghjulet mens en makker gokker på den
let løsnede svinghjulsbolt med en hammer - Med lidt tålmodighed (p.g.a.
det svage modhold i kammeratens mælkesyrefyldte arme) kan man derigennem
få slået krumtappen løs af svinghjulet!
Men skaf nu lige en ordentlig aftrækker til arbejdet og få "gokket"
konus'en af ved hjælp deraf :-|
--
Armand.