Kan min nye kæde ruste ???
Fra : Rene´

Dato : 25-04-08 06:51

Jeg har lige købt og monteret et DID kædekit på min ER5. Men den nye
kæde har guldfarvede sider, vil det så sige at siderne ikke kan
ruste ???.
Det er bare et standard DID-kit, så det er ikke fordi jeg har bedt om
en "smart kæde". Min gamle kæde (den originale) var ensfarvet, og på
den plejede jeg at bruge kædespray både på rullerne og på siden, fordi
den begyndte at ruste på siderne efter vask, hvis jeg ikke gjorde det.
Men der er jo egentlig ingen grund til at smøre en O-ringskæde på
siderne, så hvis min nye kæde ikke kan ruste der, vil jeg nøjes med at
spraye på rullerne.

Fra : Rene´

Dato : 27-04-08 03:23

Skal jeg forstå det sådan at du kun sprayer på rullerne og ikke
siderne.??

Fra : Rene´

Dato : 27-04-08 03:25

Skal jeg forstå det sådan at du kun sprayer vandret (ned på ruller og
o-ringe) og ikke lodret(siderne).??

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-04-08 19:25

Jeg forsøger hovedsageligt at ramme o-ringene. Men rullerne kan jeg ikke
undgå at ramme. Jeg sprøjter aldrig direkte på siderne

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-08 16:44

On Mon, 28 Apr 2008 20:24:46 +0200, Henrik Nielsen wrote:

> Jeg forsøger hovedsageligt at ramme o-ringene. Men rullerne kan jeg ikke
> undgå at ramme. Jeg sprøjter aldrig direkte på siderne

Og rullerne har hårdt brug for smørelse mellem rulle og rør. :-/ Aftørring,
af overskydende fedt, med en klud efter smøring giver nøjagtigt den mængde
smørelse på laskerne, som er nødvendig for at undgå rust.

Kæder kan med fordel renses med petrolium/lampeolie ved opstaldning.
Herefter bades kæden i kædesavsolie en uges tid. Derved holder o-ringene
meget længere, og kædens levetid begrænses stortset kun af metaltræthed.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : DW

Dato : 27-04-08 23:30

Rene´ skrev:
> [...]
> Men der er jo egentlig ingen grund til at smøre en O-ringskæde på
> siderne, så hvis min nye kæde ikke kan ruste der, vil jeg nøjes med at

Der er ikke noget "guld" på min nye kæde.
Jeg har udelukkende sprøjtet på rullerne, og det har holdt rusten fint
væk indtil nu.
Selve kæden bliver aldrig renset, da der højest er lidt snavs på siden
af kæden, aldrig på indersiden.
Den ene gang den er vinterklargjort fik den HELE rense turen, og der
sluttede jeg af med at tøre kæden, og derefter fik den en olieklud klud
over sig, og tilsidst almindelig smøring.
Den var som ny at se på 3 mdr senere.

Hvis du desideret vasker kæden vil jeg anbefale en olieklud eller
lignende, uanset om der er ædel belægning på siden.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-04-08 18:15

"vil jeg nøjes med at spraye på rullerne"

Det vigtigeste er at o-ringe er "fugtige" og at der ikke dannes rust ved
dem, da de ellers bliver utætte. Smøremidlet til din kæde er inde bag disse
o-ringe.
Derfor mener jeg (det står for min regning), at man aldrig må rense sin kæde
i fx. benzin, da dette kan trænge ind i din kæde og fortynde dit
smøremiddel, med kortere levetid på kæden til følge...
Det er min egen teori, som jeg ikke kan bevise.... Men jeg har aldrig renset
mine kæder og de har altid holdt mere end 30.000 km....

Fra : Rene´

Dato : 29-04-08 01:40

Takker mange gange for jeres svar.
M.v.h.
Rene´

Fra : Anders Majland

Dato : 29-04-08 20:19

> Jeg har lige købt og monteret et DID kædekit på min ER5. Men den nye
> kæde har guldfarvede sider, vil det så sige at siderne ikke kan
> ruste ???.

Det er indtil videre min antagelse* at det ikke bør ruste før den er slidt
op .... Og kører du ikke vinterkørsel skal du nok slet ikke være nervøs

Så giv du bare rullerne noget smørrelse ...

* vedr den did530 kæde der kom på xtz'en i efteråret og har kørt et par
ugers vinterkørsel