Offroad dæk vs. sportstouring dæk
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 24-04-08 12:31

- jeg har gjort mig nogle tanker omkring offroad dæk og
touring/sporttouring dæk...

- jeg kører BMW R1100GS og har mulighed for at benytte offroad dæk eller
fx sportstouring dæk. Hvilken forskel er der mellem disse dæktyper i
forhold til bremselængde på fx tør vej?!?

- skal man regne med dobbelt så stor bremselængde ved offroad dæk, eller
er der minimal forskel?!?
Niels

Fra : Stephan G

Dato : 24-04-08 05:45

> - skal man regne med dobbelt så stor bremselængde ved offroad dæk, eller
> er der minimal forskel?!?
> Niels

Jeg kørte med et gadedæk (Bridgestone TrailWing 101/152) og et mere
grovmønstret - (Continental TKC80) på min f650gs. Jeg kørte 18.000 km
til Indien og var mest glad for det grove - også på asfalt! Det skred
aldrig ud, holdt godt (7000 km bag og 10.000 km for) og var også super
på grus og på jordveje.

Der er jo først en forskel når dækket skrider. Og det gjorde det ikke
foran, men ABS'en tager af og til fra bagtil.

Hvis du dog aldrig skal køre grus el. lign, så er der ingen grund til
at vælge TKC80, der altså ikke holder så godt som fx Anakee med op til
20.000 km (har jeg hørt).

MVH Stephan

Fra : Anders Majland

Dato : 24-04-08 15:05

> Hvilken forskel er der mellem disse dæktyper i
> forhold til bremselængde på fx tør vej?!?

På tør vej har de fleste dæk imho "greb nok" - Det er når forholdene bliver
mindre optimale og bremselængdene længere at forskellene for alvor bliver
synlige.. Så jeg prioriterer greb på våd asfalt temmeligt højt...

> Hvis du dog aldrig skal køre grus el. lign, så er der ingen grund til
> at vælge TKC80, der altså ikke holder så godt som fx Anakee med op til
> 20.000 km (har jeg hørt).

Sjovt nok samme dæk som jeg har erfaring med på xtz750.
Anakeen holdt 15000km bagpå, mens tkc80 har holdt 11000km og ikke længere er
egnet udenfor asfalten. Men der er et par mm mønster endnu, så det bliver
først skiftet når jeg planlægger mere end et par hundrede meter grus eller
det rammer slidgrænsen.
Anakee fordækket skiftede jeg samtidigt men det kunne have været brugt lidt
endnu.

Anakee er rigtigt godt dæk til asfalt og en smule "banet vej". Kører du kun
100% asfalt så er et michelin road et bedre valg. Det var for et par år
siden det bedste på våd asfalt.

Se
http://www.motorradonline.de/static/specials/ReifenSpezial/Reifentest2005/enduro/e_michelin.html

Men ideen med sådan en GS'er er vel også at se nogle gedestier eller
grusveje der ikke nødvendigvis er fast i overfladen. Så begynder dæk som
TKC80 eller Karoo at blive interesante (Ikke Karoo T) De er noget grovere i
mønsteret og står bedre fast når underlaget bliver løsere. Det duer stadig
ikke til dyb mudder, men det gør en tung GS'er nok heller ikke ....

På min XTZ kører jeg >95% asfalt men har monteret TKC80 fordi jeg når
lejlighed byder sig gerne tager en genvej ad grusveje, gedestier og lign. I
eftermiddag stikker jeg af til sverige på XT'en - også på TKC80
http://www.tenere.dk/medlem/kalender/nkvis.asp?id=373

Nogen er ikke så glade for TKC80 fordækket men vælger et Karoo istedet. Der
er blot væsenligt flere km i et tkc80 bagdæk og kombinationern tkc80 bag og
karoo foran virker fint for nogen.

I forummet på tenere.dk er der også mange flere meninger om dæk - det ender
tit op i personlige preferencer. Bliver du hængende derinde så kan du nok
hurtigt droppe gadedækkene Men nogle gutter der kørte ad "gedestier" til
nordkap på store gs'ere var godt tilfredse med deres tkc80.

På turen til skagen sidste sommer var en GS'er med -
http://www.tenere.dk/2007/skattejagt2007/skattejagt2007.htm Kan ikke lige se
om det er tkc80 eller karoo han kører på - men noget i den dur.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 18:20

> På tør vej har de fleste dæk imho "greb nok" - Det er når forholdene
> bliver mindre optimale og bremselængdene længere at forskellene for alvor
> bliver synlige.. Så jeg prioriterer greb på våd asfalt temmeligt højt...

Hej.

Og jeg troede at dæk typer som Continental TCK80 havde rigtige dårlige
asfalt egenskaber, måske især på våd asfalt ?

Fortæl venligst lidt mere om TCK80'erne , hvad hvis man krudter lidt til
den i sving og såån, samt dækstøj osv-osv .......

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-04-08 19:52

> Og jeg troede at dæk typer som Continental TCK80 havde rigtige dårlige
> asfalt egenskaber, måske især på våd asfalt ?

Det er da helt klart en forskel til et anakee eller pilot road - og nogle
favoriserer som sagt karoo meget som fordæk (Kender der der synes at
tkc80'en er deciceret uberegneligt som fordæk på våd asfalt - men han bruger
det bagpå)

> Fortæl venligst lidt mere om TCK80'erne , hvad hvis man krudter lidt
> til den i sving og såån, samt dækstøj osv-osv .......

De støjer mere og det er lidt en sjov fornemmelse ved lav fart -
bump -bump -bump

Det afhænger helt af hvor du har tænkt dig at køre - hvis det er de små
snoede asfalt veje der trækker så pilot road eller lign. Hvis fast underlag
men ikke nødvendigvis grus så over i noget anakee eller lign.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 21:20

> [...]
> snoede asfalt veje der trækker så pilot road eller lign. Hvis fast
> underlag men ikke nødvendigvis grus så over i noget anakee eller lign.

Det ender jo nok op med en 95% asfalt !, men jeg kunne godt tænke mig nogle
dæk som også havde fine egenskaber på grus, lige nu er cyklen monteret med
Metzeler Tourance, er det noget der evt. kunne bruges til en Sveriges tur ?,
de ville jo nok ikke du, til en Sveriges tur med Tenere klubben

Fra : Anders Majland

Dato : 28-04-08 10:23

> [...]
> monteret med Metzeler Tourance, er det noget der evt. kunne bruges til en
> Sveriges tur ?, de ville jo nok ikke du, til en Sveriges tur med Tenere

Det er og bliver et kompromis - jeg kører på tkc80 fordi de står godt nok
fast på asfalt og også kan anvendes til grus. I mudder pakker de
fuldstændigt til men det afholdt mig da ikke fra at prøve i weekenden. Der
er btw ved at være en del billeder fra weekendens tjuhej online. Mange af
de bedste er nok http://www.alfapix.dk/tjuhej.htm (Men har er jo også
fotograf i modsætning). Mario har også et godt øje for det med bileder:
http://www.southing.com/tenere/tju-hej-2008/ Og er i stadig ikke trætte at
se os hygge os i støv og mudder så
http://picasaweb.google.dk/Trine.Martine.Andersen/Tjuhej2008 og
http://www.tkdgalleri.dk/galleri/

Tourance og anakee er noget af det samme - Og det ville jeg ikke køre på løs
svensk grus med.

Hvis du ikke har prøvet et grovere dæk så prøv det. Hvis du ikke kan holde
ud at køre karoo/tkc80 eller lign på asfalt. Ja så har du prøvet det ... Og
så blot holde tempoet nede på de 5% hvor anakee/tourance mf ikke er så
velvalgte.

Jeg troede at jeg skulle til at have 2 sæt hjul til super tenere'en - et med
tkc80 (eller lign) og et med anakee (eller lign). Men praksis er at tkc80
står godt nok fast for mig på asfalt og så er det jo de rigtigt dæk på når
der pludseligt er en grusvej/gedesti eller lign der trækker ...

Fra : Hans Posselt

Dato : 25-04-08 12:28

Hej Niels
tyske tests viser at Brosten "Battel Wing" skulle være rigtig godt til din
mc - både til tørt og vådt / grus og asfalt.
Hilsen Hans