|
| Nyt batteri - syrekoncentration Fra : Asbjørn |
Dato : 23-04-08 00:58 |
|
Så kunne det gamle batteri ikke mere - har bestilt et nyt til
afhentning idag og en flaske batterisyrer:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1755680189&n=1712451266&pn=1712451536
Nogen der ved om THansens Optimize batterisyrer er færdigblandet eller
skal fortyndes som alm. 96% H2SO4?
Jeg kan lure fra en tidligere tråd at THansen vist er meget sparsom
med vejledninger på deres batteriprodukter...
Venlig hilsen
Asbjørn
Honda CB450S
| |
Torben Scheel (23-04-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 23-04-08 08:52 |
|
Asbjørn wrote:
> Så kunne det gamle batteri ikke mere - har bestilt et nyt til
> afhentning idag og en flaske batterisyrer:
>
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=1755680189&n=1712451266&pn=1712451536
>
> Nogen der ved om THansens Optimize batterisyrer er færdigblandet eller
> skal fortyndes som alm. 96% H2SO4?
>
> Jeg kan lure fra en tidligere tråd at THansen vist er meget sparsom
> med vejledninger på deres batteriprodukter...
Huh?!? Det er et (dyrt) Varta batteri der blev købt samtidigt med cyklen
i foråret 2006 og først for alvor taget i brug i efteråret. Hvad dælen
har slået det ihjel så hurtigt?
Syren skal helt (99%) sikkert hældes på i den koncentration den har.
Sådan er det med Louis' syre.
--
vh
Torben
| |
Steen Gruby (23-04-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 23-04-08 09:06 |
|
On Tue, 22 Apr 2008 23:57:33 -0700 (PDT), Asbjørn
<s973402@student.dtu.dk> wrote:
Hej Asbjørn.
>
>Nogen der ved om THansens Optimize batterisyrer er færdigblandet eller
>skal fortyndes som alm. 96% H2SO4?
>
Jeg har købt et par batterier hos TH, og det fluridum de leverer på en
1 liter flaske har sådan ca. det koncentrat der skal bruges,
Bare fyld på - lige meget i hver celle.
>Jeg kan lure fra en tidligere tråd at THansen vist er meget sparsom
>med vejledninger på deres batteriprodukter...
>
Hvis du kigger på niveauet på TH's reklamer kan du forestille dig hvor
langt seriøsiteten i den butik rækker.
Du får hvad du betaler for
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Asbjørn (23-04-2008)
| Kommentar Fra : Asbjørn |
Dato : 23-04-08 03:44 |
|
On 23 Apr., 09:51, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Asbjørn wrote:
> > Så kunne det gamle batteri ikke mere - har bestilt et nyt til
> > afhentning idag og en flaske batterisyrer:
>
> > http://www.thansen.dk/product.asp?c=1755680189&n=1712451266&pn=171245...
>
> > Nogen der ved om THansens Optimize batterisyrer er færdigblandet eller
> > skal fortyndes som alm. 96% H2SO4?
>
> > Jeg kan lure fra en tidligere tråd at THansen vist er meget sparsom
> > med vejledninger på deres batteriprodukter...
>
> Huh?!? Det er et (dyrt) Varta batteri der blev købt samtidigt med cyklen
> i foråret 2006 og først for alvor taget i brug i efteråret. Hvad dælen
> har slået det ihjel så hurtigt?
>
> Syren skal helt (99%) sikkert hældes på i den koncentration den har.
> Sådan er det med Louis' syre.
>
> --
> vh
> Torben
Formentlig at jeg først købte en oplader i slutningen af marts - så
batteriet er blevet mishandlet lidt over vinteren.
Vil tjecke opladningsstrømmen (5A ved 5000 rpm) når jeg isætter det
nye batteri for et sikkerheds skyld - så kan evt. problemer med
generatoren udelukkes. Alt peger dog heldigvis 99% i retning mod at
det er batteriet, der er stået af (6-7 volt over polerne samt bobler
fra bunder når det bavæges lidt ).
Jeg tror også det er en 33% blanding, når den bliver solgt med det
navn - forøvrigt kører Hondaen fint, Torben! 1200 rpm er ingen
problemer - ved nu ikke de lave tomgangsomdrejninger tærer for meget
på batteriet - så jeg overvejer at sætte den på 1500 igen.
Mvh. Asbjørn
Honda CB450S
| |
Torben Scheel (23-04-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 23-04-08 13:09 |
|
Asbjørn wrote:
>
> Formentlig at jeg først købte en oplader i slutningen af marts - så
> batteriet er blevet mishandlet lidt over vinteren.
Surt.
> Vil tjecke opladningsstrømmen (5A ved 5000 rpm) når jeg isætter det
> nye batteri for et sikkerheds skyld - så kan evt. problemer med
> generatoren udelukkes. Alt peger dog heldigvis 99% i retning mod at
> det er batteriet, der er stået af (6-7 volt over polerne samt bobler
> fra bunder når det bavæges lidt ).
Bare mål spænding ved 3-5000 o/min, Ampere kan du ikke bruge til noget.
Den lader med alt hvad batteriet kan aftage, op til generatorens max.
effekt. Spændingen skal ikke komme over 14,5V mig bekendt. Derover koger
den batteriet -> ny laderegulator fra Schnabel. Er der lidt liv i Varta
batteriet endnu, kan du teste med det.
> Jeg tror også det er en 33% blanding, når den bliver solgt med det
> navn - forøvrigt kører Hondaen fint, Torben! 1200 rpm er ingen
> problemer - ved nu ikke de lave tomgangsomdrejninger tærer for meget
> på batteriet - så jeg overvejer at sætte den på 1500 igen.
>
Godt at høre! 1200 er vist omkring originalt - opladningen vil sikkert
overstige forbruget. Sæt et voltmeter på polerne, er spændingen over
batteriets normale spænding med stoppet motor og alt slukket, lades der.
Der kan være en svag risiko for for lidt smøring ved for lav tomgang,
men ved nornalt brug (max. 1 minut, tilstrækkeligt med olie) tror jeg
ikke det kan give problemer.
--
vh
Torben
| |
Armand (23-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-04-08 15:28 |
|
Torben Scheel skrev:
> Asbjørn wrote:
>>
>> ...................1200 rpm er ingen
>> problemer - ved nu ikke de lave tomgangsomdrejninger tærer for meget
>> på batteriet - så jeg overvejer at sætte den på 1500 igen.
>>
> Godt at høre! 1200 er vist omkring originalt ....
>
1100-1300 rpm, som jeg husker det fra manualen!
>............. opladningen vil sikkert
> overstige forbruget. Sæt et voltmeter på polerne, er spændingen over
> batteriets normale spænding med stoppet motor og alt slukket, lades der.
>
Mon ikke at der først lades over et par tusinde rpm, hvorved at 1500'
eller 1200' kan være et fedt!
Men, som du skriver, er det enkelt at måle på akkumulatoren og se
hvornår at der sker noget.
Det er nu heller ikke tomgangs-situationer der tapper på akkumulatoren:
Dét forbrug er intet i forhold til at der pumpes med alt hvad
akkumlatoren tillader ligesåsnart at man kører og kommer over de nævnte
par tusinde rpm.!
> Der kan være en svag risiko for for lidt smøring ved for lav tomgang,
> men ved nornalt brug (max. 1 minut, tilstrækkeligt med olie) tror jeg
> ikke det kan give problemer.
>
Modsat kommer man hurtigt op på tomgangsomdrejninger der saboterer
"motorbremsen" :-|
--
Armand.
| |
N/A (24-04-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 24-04-08 08:22 |
|
| |
N/A (23-04-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 23-04-08 13:09 |
|
| |
Armand (23-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-04-08 15:16 |
|
Asbjørn skrev:
> Så kunne det gamle batteri ikke mere - har bestilt et nyt til
> afhentning idag og en flaske batterisyrer:
>
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=1755680189&n=1712451266&pn=1712451536
>
> Nogen der ved om THansens Optimize batterisyrer er færdigblandet eller
> skal fortyndes som alm. 96% H2SO4?
>
> Jeg kan lure fra en tidligere tråd at THansen vist er meget sparsom
> med vejledninger på deres batteriprodukter...
>
Men de sælger fluidum'et som batterisyre og ikke svovlsyre, hvorved at
det skulle være direkte brugbart!
--
Armand.
| |
Ib Jakobsen (23-04-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 23-04-08 19:06 |
|
Armand skrev:
> Men de sælger fluidum'et som batterisyre og ikke svovlsyre, hvorved at
> det skulle være direkte brugbart!
Ellers kan man da bare spørge James når han kommer rullende med Rolls
Roycen med flasken på bagsædet. Til den pris de sælger til kan mindre
ikke gøre det. Jeg spurgte på en liter, pris kr.49. Så har jeg foræret
formuer væk gennem tiderne.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Anders Majland (23-04-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 23-04-08 19:20 |
|
> Ellers kan man da bare spørge James når han kommer rullende med Rolls
> Roycen med flasken på bagsædet. Til den pris de sælger til kan mindre ikke
> gøre det. Jeg spurgte på en liter, pris kr.49. Så har jeg foræret formuer
> væk gennem tiderne.
Der er ikke varen der er dyr, det er emballage, transport, lager,
butik/husleje og så de (alt for få) ansatte....
Bremsevæske
0,25l 29,-
0,5l 39,-
1,0l 49,-
Og jeg stod i kø i et kvarter for at "få lov" at købe en sjat ....
| |
Ib Jakobsen (23-04-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 23-04-08 19:39 |
|
Anders Majland skrev:
> Bremsevæske
> 0,25l 29,-
> 0,5l 39,-
> 1,0l 49,-
>
> Og jeg stod i kø i et kvarter for at "få lov" at købe en sjat ....
På værkstedet fik det i 25 liters dunke. Der kom ofte nogen og skulle
have en sjat. Den nøjagtige pris kan jeg ikke huske. Kun at det ikke var
noget man regnede med.
Jeg købte et batteri hos Thansen. Skævede lige til skærmen. Indkøbspris
kr.49, udsalgspris kr.119. Så jeg mente der måtte være syre med i
prisen. Men det var der ikke. Det kunne næsten betale sig at købe et
bilbatteri hos Harald og bruge syren fra det.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Asbjørn (24-04-2008)
| Kommentar Fra : Asbjørn |
Dato : 24-04-08 01:03 |
|
On 23 Apr., 14:08, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Asbjørn wrote:
>
> > Formentlig at jeg først købte en oplader i slutningen af marts - så
> > batteriet er blevet mishandlet lidt over vinteren.
>
> Surt.
>
> > Vil tjecke opladningsstrømmen (5A ved 5000 rpm) når jeg isætter det
> > nye batteri for et sikkerheds skyld - så kan evt. problemer med
> > generatoren udelukkes. Alt peger dog heldigvis 99% i retning mod at
> > det er batteriet, der er stået af (6-7 volt over polerne samt bobler
> > fra bunder når det bavæges lidt ).
>
> Bare mål spænding ved 3-5000 o/min, Ampere kan du ikke bruge til noget..
> Den lader med alt hvad batteriet kan aftage, op til generatorens max.
> effekt. Spændingen skal ikke komme over 14,5V mig bekendt. Derover koger
> den batteriet -> ny laderegulator fra Schnabel. Er der lidt liv i Varta
> batteriet endnu, kan du teste med det.
>
> > Jeg tror også det er en 33% blanding, når den bliver solgt med det
> > navn - forøvrigt kører Hondaen fint, Torben! 1200 rpm er ingen
> > problemer - ved nu ikke de lave tomgangsomdrejninger tærer for meget
> > på batteriet - så jeg overvejer at sætte den på 1500 igen.
>
> Godt at høre! 1200 er vist omkring originalt - opladningen vil sikkert
> overstige forbruget. Sæt et voltmeter på polerne, er spændingen over
> batteriets normale spænding med stoppet motor og alt slukket, lades der.
>
> Der kan være en svag risiko for for lidt smøring ved for lav tomgang,
> men ved nornalt brug (max. 1 minut, tilstrækkeligt med olie) tror jeg
> ikke det kan give problemer.
>
> --
> vh
> Torben
Tja, manualen angiver at et amperemeter skal sættes på ved tjeck af
akkumulatoren - herunder skal det ses at der først sker noget fra de
1200 rpm og ladestrømmen stiger til 5A ved 5000 rpm. 1100-1300 rpm er
standard iflg. manual.
Men jo, opladning er lig højere polspænding - så mon ikke hver metode
viser det samme.
Fik købt et Yuasa batteri og batterisyrer til 348 i alt, så det var da
ikke så slemt - der var et kort manual vedlagt batteriet så THansen/
Yuasa har du oppet sig lidt siden sidst!
Asbjørn
CB450S
| |
Torben Scheel (24-04-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 24-04-08 08:22 |
|
Asbjørn wrote:
> Tja, manualen angiver at et amperemeter skal sættes på ved tjeck af
> akkumulatoren - herunder skal det ses at der først sker noget fra de
> 1200 rpm og ladestrømmen stiger til 5A ved 5000 rpm. 1100-1300 rpm er
> standard iflg. manual.
Det kan give mening, hvis man fejlsøger på for lidt ladning. Som regel
er problemet overladning = laderegulatoren, og dén fejl fanger man ved
at måle polspænding.
> Men jo, opladning er lig højere polspænding - så mon ikke hver metode
> viser det samme.
Amprerene skal nok være der selv om laderegulatoren er stået af, så ikke
helt det samme.
> Fik købt et Yuasa batteri og batterisyrer til 348 i alt, så det var da
> ikke så slemt - der var et kort manual vedlagt batteriet så THansen/
> Yuasa har du oppet sig lidt siden sidst!
>
Det er vel i orden. Jeg fik et Saito batteri til min FJ1100 (14AH) for
26 euro. Syren havde jeg.
--
vh
Torben
| |
|
|