Så røg der desværre en til...
Fra : Thomas

Dato : 22-04-08 19:34

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11298562.html?forside

Men er det bare mig eller er medierne blevet bedre til at se det neutralt og
ikke så meget farlige farlige mc'er

mvh

Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-08 19:51

> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11298562.html?forside

Squ tragisk -
2 Bilist, vigepligtsforseelse
1 Eneulykke, "uforklarlig" - måske forårsaget af høj kant mellem vejbaner

Og var det ikke fordi jeg forventer at folk kører ud foran mig, havde jeg 2
"chancer" for selv at ende i statisitikken for "vigepligtsforseelser
imorges"

Men fulgte lige et link på TV2: "Den traktor, der fredag var impliceret i
en dødsulykke ved Gøttrup i Nordjylland, blev ført af en blot 15-årig dreng,
skriver Nordjyske Medier. ... Da man skal være 16 år for at erhverve sig
kørekort til traktor, vil politiet sigte drengen for uagtsomt manddrab".
Det bliver det ikke mindre tragisk af at det er en knægt uden kørekort ...
(Ja, jeg ved godt at "børn" på landet køre traktor og gummiged fra de kan
nå - og at et kørekort ikke alene gør nogen forskel. Hvis knægten har
adskillige års erfaring bag rattet vil det ikke overraske mig)

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-08 20:04

Og dårlig hukommelse - der var også den 59årige der blev overset af en
bilist i marts (han døde, konen svært tilskadekommet men uden for livsfare)

"Ansvarlig"
3 Bilist, vigepligtsforseelse (henregner traktor som bil) (Alder: 20, 49,
59)
1 Eneulykke, "uforklarlig" - måske forårsaget af høj kant mellem vejbaner
(Alder 39)

(Nej, det er ikke for at grave i andres ulykke, men hvis blot nogen bliver
lidt klogere og måske undgår en ulykke er debatten jo ikke nytteløs - Og så
vil jeg prøve at holde denne morbide statistik i denne tråd - så kan den jo
springes over....)

/A

Fra : Morten Pedersen

Dato : 22-04-08 21:55

Hej Anders,

ikke helt korrekt.
Yngre personer samt personer mellem 16 og 18 uden kørekort, må gerne føre
traktor på marken og andre lukkede områder - og her kommer det underlige -
SAMT føre køretøjet på offentlig vej mellem gårdens marker og lign.

Så det kunne i princippet være hvem som helst der fører en traktor ude på
landet.

mvh
Morten

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-08 22:23

> [...]
> traktor på marken og andre lukkede områder - og her kommer det underlige -
> SAMT føre køretøjet på offentlig vej mellem gårdens marker og lign.

Det i "" var citeret fra tv2.
Men er det ikke korrekt at en 16årig skal have knallertkørekort for at måtte
føre en traktor på offenlig vej mellem gårdens marker og lign ?
Eller er TV2 galt på den ...

/A

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 23-04-08 15:17

Anders Majland skrev:

> [...]
> Men er det ikke korrekt at en 16årig skal have knallertkørekort for at
> måtte føre en traktor på offenlig vej mellem gårdens marker og lign ?

Nu er det godt nok mange år siden jeg selv fik traktorkørekort, så det
kniber lidt med at huske detaljerne.
Men så vidt som jeg kan huske det! Det er IKKE nok med et knallertbevis.
Der skal et TRAKTOR-kørekort til, ved kørsel på offentlig vej. Til
gengæld kan det erhverves allerede som 16-årig.

Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen
--
Nu med hjemmeside: www.brgiversen.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-08 16:53

> Men så vidt som jeg kan huske det! Det er IKKE nok med et knallertbevis.
> Der skal et TRAKTOR-kørekort til, ved kørsel på offentlig vej. Til gengæld
> kan det erhverves allerede som 16-årig.

Ja det er mig der vrøvler - jeg mente selvfølgelig traktorkørekort - ved
ikke hvor knallerten kom fra ?

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 25-04-08 14:12

Anders Majland skrev:

> Ja det er mig der vrøvler - jeg mente selvfølgelig traktorkørekort - ved
> ikke hvor knallerten kom fra ?

Det er måske det med de 16 år der snyder?

Med venlig hilsen
Benjamin

--
Nu med hjemmeside: www.brgiversen.dk

Fra : Johnny Hansen

Dato : 23-04-08 17:44

http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2008/2/15/Harme+over+mindreaariges+traktorkoersel.htmcitat:Fakta:Fra man er fyldt 16, er det muligt at tage traktorkørekort. Det er ulovligtat køre traktor på et indhegnet område eller på offentlig vej udenkørekortet. Dog må unge, der er en del af husstanden i et familielandbrug(det vil sige uden andre ansatte), lovligt køre traktor uden kørekort påmarken allerede som 15-årige. Man skal være over 18 år for lovligt at kørepå marken uden kørekort.Citat slutder er ingen der må køre på vejen uden kørekort...

Fra : Jim Andersen

Dato : 23-04-08 08:31

Thomas wrote:
> Men er det bare mig eller er medierne blevet bedre til at se det
> neutralt og ikke så meget farlige farlige mc'er

Tjoe.. så mangler vi blot politiet. De havde (ifølge medierne) udtalt at
cirka-citat "der var en mulighed for at hun var blevet blændet af solen, og
derfor havde overset mc'isten". Det lød for mig lidt á la "og det kunne jo
være sket for enhver" og ikke (som jeg synes den burde have været rundet af)
"så selv om hun intet kunne se, valgte hun alligevel at køre frem, og må
derfor plages af samvittighedskvaler resten af sine dage".

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 01:18

Jeg underviser i navitation

Det er sådan at i det mindste modlys er alle farver sort på få hundrede
meters afstand i de små forhold vi taler om (Hjælm MC Veste) derfor bruger
man symboler med Trekanter Kugler Diamanter til søs , men i det bynære miljø
, tror jeg det hjælper meget , men det er jo så ikke de ulykker vi læser om
her :( men i mørke kan man se en cigaret glød på 2 km afstand

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 21:30

On Thu, 24 Apr 2008 02:18:17 +0200, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik
.. dk> wrote:

>man symboler med Trekanter Kugler Diamanter til søs , men i det bynære miljø
>, tror jeg det hjælper meget , men det er jo så ikke de ulykker vi læser om
>her :( men i mørke kan man se en cigaret glød på 2 km afstand

Så nu skal vi alle sammen ryge i vores kugleformede, trekantede
hjelme.

Øøøøøhhh.... Eller hvad var pointen?

BBBBztttttt

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 23:01

Nu skal du dæææælme ikke give dem gode ider , jeg kan lige se filmen for mig

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Tau

Dato : 23-04-08 06:07

"Thomas" <virkerikke@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11298562.html?forside
>
> Men er det bare mig eller er medierne blevet bedre til at se det neutralt
> [...]
Alle ulykker er tragiske uanset hvad der er grund til de sker. Men noget jeg
undre mig over det er bla andet at jeg var til træf i Aalborg i
bededagsferien. og jeg kan ikke forstå hvorfor alt det mc tøj der sælges
skal være sort. Hvorfor laver man ikke mere seriøst noget der er neon
farvet. Det findes selvfølgelig nok allerede, men hvorfor købes der sort.
Mange har en neon vest som overtræk bla. Militær politiet der kørte for. og
de var sku nemme at se.
Jeg tror ikke at neon farverne kan fjerne alle ulykkerne, men de kunne gøre
mc er mere synlig i trafikken.

mvh
Poul

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-04-08 07:07

Tau wrote:

> Jeg tror ikke at neon farverne kan fjerne alle ulykkerne, men de kunne gøre
> mc er mere synlig i trafikken.

Det er der delte meninger om. DMC mener at det næsten ikke hjælper en
pind, især ikke hvis MC'en har kåbe, da man så ikke kan se meget af
kroppen alligevel. En farverig hjelm og alarmorange folie på spejlene
anbefales.

Politiets veste er især gode når de skal stige af cyklen i trafikken og
færdes på vejen.

En ting _jeg_ personligt er sikker på er at mere tolerance og
besindinghed i trafikken kunne redde rigtig mange. Hvordan vi opnår at
øge det? Aner det ikke

--
vh
Torben - med sort MC og sort læder.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-08 12:01

> [...]
> pind, især ikke hvis MC'en har kåbe, da man så ikke kan se meget af
> kroppen alligevel. En farverig hjelm og alarmorange folie på spejlene

Jeg er ret enig med DMC. Man skal orinetere sig ordenligt og en det må
aldrig blive en undskyldning: "Jeg så ham ikke for han bar hverken
reflekterende vest eller roterende orange blink på hjelmen)"

Folk skal opdrages til at tage sig den tid der nu engang tager at orinetere
sig ordenligt - og så lade være med at tage chancer....

Vigepligtsulykkerne er dem der fylder mest i min bevisthed.

Der hvor det er kritisk for motorcyklisten er når afstanden er så kort at
der ikke er tid til at bremse ned. Hvis der er en der kører ud foran dig
200meter fremme. Ja så er det godt nok irriterende at du skal bremse ned ,
men når afstanden kommer under 100meter begynder det at være kritisk. Det er
muligt at man kan stoppe på under 50meter, men tillagt lidt reaktionstid og
et ukendt underlag, ja er der ikke meget at gøre med ...

Og er man nede på 100-200meter gør en vest ikke megen forskel på
synligheden. Folk med normalt syn burde ikke have svært ved at se en
motorcykel på den afstand...

Vestene hjælper måske mere i forhold til modkørende der overhaler. Der er
det på noget større afstand at de skal erkende at der kommer en
motorcyklist.

Fra : VJJ

Dato : 23-04-08 22:14

On 2008-04-23 08:06:31 +0200, Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> said:

> [...]
> pind, især ikke hvis MC'en har kåbe, da man så ikke kan se meget af
> kroppen alligevel. En farverig hjelm og alarmorange folie på spejlene

muligt, at meningerne er delte - men med 15000 km´s mc-erfaring det
seneste år, hvor jeg (uplanlagt...) har skiftet mellem at køre hhv med
og uden gul vest, så er min erfaring hævet over mit fornemmelsesniveau:
jeg får mindst et par sekunder mere, målt som den tid/plads, jeg får,
når bilister afventer min passage, fx når de kører ud fra en
sidevej/ubetinget vigepligt, overhalingerne mv. 2 sekunder er nogle
gange 60 meter... dem er jeg glad for. vesten glemmes sjældnere og
sjældnere. og jeg er grim i forvejen.

johs

r1150gs

Fra : Niels Pein

Dato : 23-04-08 23:09

"VJJ" skrev ...

> [...]
> vigepligt, overhalingerne mv. 2 sekunder er nogle gange 60 meter... dem er
> jeg glad for. vesten glemmes sjældnere og sjældnere. og jeg er grim i

Ikke kun meninger, men også erfaringer kan være forskellige. Efter godt en
kvart mio. kilometer i løbet af 22 år og stort set ingen problemer med at
blive overset eller med at folk kører ud foran mig, hverken herhjemme eller
i udlandet, så må jeg konstatere at sort/grå køredragt og sort eller grå
hjelm åbenbart ikke er så galt endda.
Jeg har en teori om at placering på vejen er det vigtigste, og så at holde
sig indenfor nogenlunde normale hastigheder, i det mindste når der er andre
i nærheden.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-04-08 22:00

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> writes:

> [...]
> hverken herhjemme eller i udlandet, så må jeg konstatere at sort/grå
> køredragt og sort eller grå hjelm åbenbart ikke er så galt endda.

Erfaringer kan nemlig være temmeligt forskellige. Jeg har
f.eks. heller aldrig (over 85k km) prøvet at nogen har kørt ud foran
mig (ikke alvorligt, ihvertfald), og de fleste km har været i sort tøj
med sort hjelm. Til gengæld var folk tit ved at skifte bane ind i
siden af mig da jeg boede i Aalborg (~lydløs mc). På tur efter en
kammerat gik der ikke mere end et par km før nogen kørte ud foran ham,
så der skulle bremses halvhårdt.

Det er lidt underligt...
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Studo

Dato : 23-04-08 09:33

den Wed, 23 Apr 2008 07:06:53 +0200, Tau skrev:

> [...]
> kørte for. og de var sku nemme at se.
> Jeg tror ikke at neon farverne kan fjerne alle ulykkerne, men de kunne

Desværre nok ikke ved vigepligtsulykker. Ihvertfald ikke i stor grad, og
nok næppe nok til at det vil kunne ses i statistikken.

Det er mange som har en kåbe, eller en sportscykel. Det lukker for
udsynet til de skrigende farver. Jeg ser som regel først at de har sådan
en på når jeg når de har siden til, og jeg har endda det gode udsyn fra
en mc. Kun de åbne choppere synes jeg bliver mere tydelige med vestene.

Men jeg har da selv en på i ydersæsonen en sjælden gang. Jeg tror mere
det vil hjælpe med en hjelm der er synlig. Reflekser er vel ikke lovlige
at have på der..? En kammerat har en sølvfarvet hjelm. Sådan en
solskinsdag så ser man ham ret tydeligt.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 24-04-08 21:27

On 23 Apr 2008 08:33:11 GMT, Studo <rekvalmerNEJ@TAKgooglemail.com>
wrote:

>det vil hjælpe med en hjelm der er synlig. Reflekser er vel ikke lovlige
>at have på der..?

Der findes mig bekendt ingen "detailforskrifter for hjelme".
Med andre ord betragtes hjelmen som beklædning og du kan gøre som du
lyster.

Jeg kørte for et par år siden hjem fra Nordschleifen med et friskt
tempo. Jeg blev dog overhalet af et par hollændere som kørte stærkt og
ganske aggresivt i traffikken.

Den ene havde en fluoriserende gul hjelm.
Han var nem at spotte meget, meget langt væk.

Det ville jeg nok overveje hvis jeg ville være mere synlig.

Fra : jim

Dato : 15-05-08 01:21

On 23 Apr., 09:30, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid>
wrote:

> [...]
> "så selv om hun intet kunne se,valgtehun alligevel at køre frem, og må
> derfor plages af samvittighedskvaler resten af sine dage".

Der er sgu vist nogen fra EB der læser med her i forum:
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1007534.ece
"22.april: 49-årig ramte venstresvingende bil i krydset Bogensevej/
Skolevej i Odense. Bilisten valgte at svinge selvom hun intet kunne se
da solen blændede. "