Hvinende forbremse
Fra : Morten Pedersen

Dato : 21-04-08 21:14

Goddag i gruppen.

Jeg har fået et problem af min forhandler, som han har lidt problemer med at
løse igen, så nu vil jeg lige prøve at spørge jer her om et godt råd. Det
nemmeste er vist at forklare sagen kronologisk:

Dag 1: Jeg kører Suzuki DL-650'eren til 6.000 km service hos Suzuki
forhandleren. Da jeg henter cyklen, får jeg at vide at alt er fint. På vej
hjem bemærker jeg at der efter 5-10 mins kørsel begynder at komme en
hvinende lyd fra forbremsen. Det lyder lidt ligesom en bybus med gamle
slidte bremser - dog selvfølgelig ikke så højt. Det er dog så markant en
lyd, at jeg meget tydeligt kan høre det ved op til 80-100 km/t. Når jeg
påvirker forbremsen, så kører lyden op i en meget højfrekvent lyd, for
derefter at forsvinde, mens jeg bremser. Når jeg slipper bremsen er lyder
der ikke igen med det samme, men kommer tilbage indenfor 500 meters kørsel.
Jeg går ud fra der måske er lidt skidt på bremsen og den bare skal bruges
lidt.

Dag 2: Jeg kører Skanderborg - København på cyklen og tilbage. Problemet
bliver der og bliver hverken værre eller bedre. Jeg prøver at lave et par
meget kraftige opbremsninger fra høj fart, men ikke noget hjælper. Jeg
ringer til forhandleren og får at vide at jeg lige kan prøve at blæse med
trykluft ind mellem calibrene, for at blæse evt skidt ud. Dette hjælper ikke

Dag 3: Jeg kører forbi forhandleren. De adskiller forbremser(ne) og renser
dem. Jeg kører hjem, hvor der de første par km faktisk ikke er nogen mislyd,
hvorefter det dog kommer tilbage i ligeså høj grad som før.

Dag 5: Jeg er igen hos forhandleren. De har cyklen det meste af dagen og
mekanikeren kører en tur på den. Han siger han godt kan høre en mislyd, og
har efterfølgende adskildt og renset bremserne igen. Jeg får at vide at hvis
det ikke har hjulpet, vil de prøve at skifte belægningerne. Da jeg kører
hjem er problemet der fortsat - måske endda lidt værre.

Så nu er det ved at have taget en DEL tid - bremser der virkede perfekt
inden servicechecket har nu en ret kraftig mislyd konstant, men
funktionaliteten er dog fin.

Hvis det er noget jeg selv kan løse, ville det jo være det nemmeste - så
gode råd modtages gerne?

mvh
Morten Pedersen

Fra : Per

Dato : 21-04-08 21:22

Morten Pedersen wrote:
> [...]
> med at løse igen, så nu vil jeg lige prøve at spørge jer her om et
> godt råd. Det nemmeste er vist at forklare sagen kronologisk:

Det lyder umiddelbart som "dårlige" bremsebelægninger.

Når nu forhandleren har prøvet at rense caliperen, så regner jeg med, at han
også har smurt bagsiden af klodserne og calibereb med kobberfedt - det kan
nemlig afhjælpe hylen.

Hvis det ikke hjælper med kobberfedt så er det nye klodser.

Det er et problem med hylelyd, der er opstået efter man er gået væk fra
asbestfrie bremseklodser.

mvh: Per

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-08 22:09

On Mon, 21 Apr 2008 22:21:47 +0200, Per wrote:

> Det lyder umiddelbart som "dårlige" bremsebelægninger.

Men det er det nok ikke, når de ikke har været skiftet. :-/

> Når nu forhandleren har prøvet at rense caliperen, så regner jeg med, at han
> også har smurt bagsiden af klodserne og calibereb med kobberfedt - det kan
> nemlig afhjælpe hylen.

Det håber jeg s.... ikke, for det kan ødelægge belægningen bagfra, hvis den
går gennem huller i stålpladen. Kobberfedt er generelt noget skidt nær
bremsebelægninger. Derimod kan en streg silicone gøre gavn, når man har
smidt de originale lyddæmpende mellemlæg væk.

> Hvis det ikke hjælper med kobberfedt så er det nye klodser.

Måske, for det kán være at mekanikeren har "tabt" lidt motorrens ned over
skiver, og belægninger. :-/ Eller har haft bremseklodserne ude for
inspektion, og "glemt" de lidt besværlige mellemlæg.

> Det er et problem med hylelyd, der er opstået efter man er gået væk fra
> asbestfrie bremseklodser.

Ork nej, det problem havde vi både før, og efter asbesthysteriet. XS'en pev
også i vildskab. VTR'en, med originale belægninger/dæmpeplade, var lydløs,
og bimsen er også stille indtil videre.

Orla Pedersen, kobberfedt har fanden skabt i vrede.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Per

Dato : 22-04-08 08:00

Orla Pedersen wrote:
> On Mon, 21 Apr 2008 22:21:47 +0200, Per wrote:
>

> Men det er det nok ikke, når de ikke har været skiftet. :-/

Argh - der tog underbevidstheden over - uden egentlig at læse hvad manden
skrev -- hmmmm

> [...]
> skidt nær bremsebelægninger. Derimod kan en streg silicone gøre gavn,
> når man har smidt de originale lyddæmpende mellemlæg væk.

ER det noget der sker eller er det teoretisk - for jeg har ALTID brugt
kobberfedt eller anden varmebestandig fedt på bagsiden af klodser og på
bremsestempelfladen og det har aldrig givet nogen former for problemer - og
jeg har lavet mange bremser..!

Jeg er klar over at det kun skal være et tyndt lag og jeg skal være
forsigtig ikke at "ramme" utilsigtede bremsedele som skiverne.

Men jeg har aldrig hørt om det du skriver - altså at det kan ødelægge
klodserne ?!!

Jeg vidste iøvrigt ikke det om siliconefedt.

Jeg har iøvrigt lige googlet lidt og stort set alle skriver at der skal
kobberfedt til, hvis bremserne hyler.

Mvh. Per

Fra : Orla Pedersen

Dato : 22-04-08 08:22

Per wrote:

> Men jeg har aldrig hørt om det du skriver - altså at det kan ødelægge
> klodserne ?!!

Såmænd jo, men kun hvor belægningen går gennem stålpladen.

> Jeg vidste iøvrigt ikke det om siliconefedt.

Ikke fedt ! Silicone som eks sanitets-silicone.

> Jeg har iøvrigt lige googlet lidt og stort set alle skriver at der skal
> kobberfedt til, hvis bremserne hyler.

Tjae, jeg har brugt det sidste kobberfedt i mit liv, det æder,
(aluminium), alt omkring sig, tørrer ind, og samler støv i vildskab. Tørre
rene bremser virker bedre.

mvh
Orla

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-08 20:40

> Ikke fedt ! Silicone som eks sanitets-silicone.

Hmm det prøver jeg da lige ..

XT'en har lige fået nye hjul, dæk, slanger, bremseskiver, bremsebelægning,
udstødning, forrør, omdrejningstæller kabel, overslag på forgafdel og
diverse bolte, møtrikker der var gået til af rust. Og diverse andre smårep.

Og forbremsen med nye skiver og klodser hyler lidt fra den klodsen modsat
stemplet, så den har fået en klat....

/A

Fra : Richard

Dato : 23-04-08 19:08

Orla Pedersen wrote:

> Ikke fedt ! Silicone som eks sanitets-silicone.

Eller en flydende pakning som den røde Permatex – den brugte vi til netop
det på Peugeot-importøren K. W. Bruun & Co's værksted på Østerbro i sin
tid. Det var medio '70erne godt nok, men det har virket på flere af mine
biler lige siden

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Ole Schultz

Dato : 21-04-08 22:25

On Mon, 21 Apr 2008 22:14:25 +0200, "Morten Pedersen"
<morten@stargates.dk> wrote:

> [...]
>funktionaliteten er dog fin.
>
>Hvis det er noget jeg selv kan løse, ville det jo være det nemmeste - så

Hej Morten.

Jeg har kørt 16K på en DL650 og knap 25K på en DL1000
Jeg har aldrig haft problemer med mislyd fra bremser eller lign.
Jeg har en kammi med ca. samme antal km på DL650 og svjh 15K på
DL1000, han har heller ikke haft disse problemer (han har den endnu)

Til gengæld gør kåbedesignet at støj fra forhjul (leje / friktion
m.v.) forstærkers helt vildt. Til tider er det "pain in the ass" hvis
du spørger mig.

Men ellers er DL650 en dejlig cykel og den bedste af de to.

Jeg nåede kun at få skiftet bremseklodser i bag på DL1000 så jeg ved
ikke hvilket fabrikat / type de org. klodser er.

Som Orla skriver kan det være fedt eller anden vædske som er kommet ud
over klodser og/eller skiver.

mvh Ole
Bandit GSF1250SA

Fra : Ole Schultz

Dato : 21-04-08 22:28

On Mon, 21 Apr 2008 23:24:59 +0200, Ole Schultz
<schultz@fj3rnd3tt3.pc.dk> wrote:

>Jeg nåede kun at få skiftet bremseklodser i bag på DL1000 så jeg ved
>ikke hvilket fabrikat / type de org. klodser er.

Hmm..jeg korrigerer lige.

Jeg ved ikke hvilket fabrikat de org. klodser er. Men jeg fik SBS
klodser på bagi ved 18K service og kørte knap 7K med dem inden jeg
solgte den.

mvh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-08 07:40

"Ole Schultz" <schultz@fj3rnd3tt3.pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm..jeg korrigerer lige.
>
> Jeg ved ikke hvilket fabrikat de org. klodser er. Men jeg fik SBS
> klodser på bagi ved 18K service og kørte knap 7K med dem inden jeg
> solgte den.

SBS plejer ikke at give de problemer, sætter for det meste Ferodo på
cyklerne og har endnu aldrig haft hyleri med dem.
Det har jeg haft med en del andre fabrikater.

På mange kaliber er der fjedre og blik til at minske for hyl risiko, hvis de
bliver mont forkert, kan det også give hyleri.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-04-08 10:42

> På mange kaliber er der fjedre og blik til at minske for hyl risiko,
> hvis de bliver mont forkert, kan det også give hyleri.

Den holder jeg også på. Originale klodser, eller klodser med ry for lav
støj niveau, og prøv at bøj de clips der sidder og skal trykke ind på
klodserne så de trykker lidt hårdere. De dæmper klodsernes chance for at
vibrere (skaber hylelyd). En rejfning af kanten på klodserne kan også
hjælpe.

Louis sælger et produkt:
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10004882

Jeg ved ikke om det virker. Sikkert ikke

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Morten Pedersen

Dato : 22-04-08 11:49

Hej,

tak for input.

Nu er det bare det at klodserne jo ikke er skiftet. De har bare taget dem af
og checket + renset dem og så monteret de samme klodser igen - altså klodser
der ikke har sagt en lyd de første 6.000 km....

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:480db2ef$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-08 16:02

> Nu er det bare det at klodserne jo ikke er skiftet. De har bare taget dem
> af og checket + renset dem og så monteret de samme klodser igen - altså
> klodser der ikke har sagt en lyd de første 6.000 km....

Byttet rundt på dem ?

Ved ikke om det er muligt på dl'eren, men på mange maskiner er klodserne ens

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-08 16:45

On Tue, 22 Apr 2008 12:49:11 +0200, Morten Pedersen wrote:

> og checket + renset dem og så monteret de samme klodser igen -

Gad nok vide hvad de har brugt :-/ I øvrigt skal bremseklodser ikke
"renses" med andet end en fil. Er de blevet fedtede skal de yt.

Orla Pedersen