Ifølge sidste FDM (ADAC) test af dæk giver Michelin Energy saver 0.5l/
100 mindre forbrug iforhold til den tidligere model.
Men dækket har kun middelmådigt bremseevne på våd vej iforhold til
konkurrenterne.
TUV har så lige testet dækket, og der har det mindst ligeså god
bremseevne som konkurrenternes bedste dæk. Det samme siger michelin
selvfølgelig.
Hvad man skal tro på ved jeg ikke.
Vil dog stadig mene at rullemodstand og bremseevne hænger sammen.
Jeg har valgt Uniroyal Rainsport 2 til mine fælge. Et decideret
regnvejrsdæk udviklet til nordeuropæisk marked. Vi har trodsalt
meget ofte våde veje. Og der vægter jeg det højt at kunne stoppe bilen
igen når 80% af al min kørsel forgår på motorvej.
Har lidt mere dækstøj ved landevejskørsel end mine tidligere michelin.
Men ok jeg er også gået fra 195 til 225 i størrelse.
Ved motorvej siger min Noikia Håndværker telefon at støjen er den
samme. 70-71db ved 130km/t mellem Slagelse og Sorø.
On 28 Maj, 19:06, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Jørgen" skriver:
>
>
>
> > Hvor meget længere km/l skal man forvente?
>
> Yderst begrænset, med mindre at man kører ultra økonomisk i forvejen..
>
> > Har denne type dæk dårligere bremse- og svingegenskaber? Hvis de har lavere
> > rullemodstand, har de vel også mindre fat i vejen.
>
> Lidt, de er typisk hårdere og holder oftest mange flere km.
>
> Uanset hviket dæk du vælger er der kompromiser der må sluges.
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
>
http://home6.inet.tele.dk/moppe