|
| Benzin / diesel forhold Fra : Kåre |
Dato : 28-05-08 10:51 |
|
Hej
Jeg overvejer kraftigt at købe en dieselmaskine som min næste bil.
Men: Diesel er jo blevet lige så dyrt som benzin. Det er så hvad det er.
Det jeg frygter mere er at diesel bliver ved med at stige hurtigere end
benzin, så diesel bliver væsentligt dyre end benzin.
Eller kan man regne med at diesel/benzin forholdet er stagneret på 1/1 ?.
Uanset at diesel er blevet ligeså dyrt som benzin, så er de kraftigt
stigende priser jo årsag til at det stadig er en fordel at vælge diesel som
kører 50% længere end min gamle benziner.
Jo dyrere det bliver, jo større er fordelen ved langt på literen.
Men som sagt kræver det jo at diesel ikke bliver væsentligt dyrere end
benzinen.
Nogen bud på hvad fremtiden byder?
mvh
Kåre
| |
Carsten Andersen (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Andersen |
Dato : 28-05-08 12:54 |
|
"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
news:483d29f0$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg overvejer kraftigt at købe en dieselmaskine som min næste bil.
> Men: Diesel er jo blevet lige så dyrt som benzin. Det er så hvad det er.
> Det jeg frygter mere er at diesel bliver ved med at stige hurtigere end
> benzin, så diesel bliver væsentligt dyre end benzin.
> Eller kan man regne med at diesel/benzin forholdet er stagneret på 1/1 ?.
>
> Uanset at diesel er blevet ligeså dyrt som benzin, så er de kraftigt
> stigende priser jo årsag til at det stadig er en fordel at vælge diesel
> som kører 50% længere end min gamle benziner.
> Jo dyrere det bliver, jo større er fordelen ved langt på literen.
>
> Men som sagt kræver det jo at diesel ikke bliver væsentligt dyrere end
> benzinen.
>
> Nogen bud på hvad fremtiden byder?
>
> mvh
> Kåre
>
Nu ved jeg ikke hvilke mærker du kigger på eller hvor langt du skal køre pr.
år, forskellen på diesel- og benzin modellerne kan være stor. Der skal
sandsynligvis køres mange kilometer pr. år før besparelsen er hentet. For en
Mondeo TDCi som jeg selv kører i skal der, ifølge FDM, køres 12.500 km om
året før diesel kan betale sig, ikke meget, men selv herefter er besparelsen
jo beskeden. Jeg har købt diesel fordi det er det jeg kender og vil køre i,
og må så betale for det. Med 35-40.000 km om året er der selvfølgelig sparet
lidt, men købet her i huset er som skrevet primært begrundet med at vi VIL
have dieselbil. Sammenlign 2 biler (Benzin/diesel) som du overvejer, og døm
selv.
mvh
Carsten Andersen
| |
Kåre (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Kåre |
Dato : 28-05-08 14:09 |
|
>> Men som sagt kræver det jo at diesel ikke bliver væsentligt dyrere end
>> benzinen.
>>
>> Nogen bud på hvad fremtiden byder?
>>
>> mvh
>> Kåre
>>
>
> Nu ved jeg ikke hvilke mærker du kigger på eller hvor langt du skal køre
> pr. år, forskellen på diesel- og benzin modellerne kan være stor. Der skal
> sandsynligvis køres mange kilometer pr. år før besparelsen er hentet. For
> en Mondeo TDCi som jeg selv kører i skal der, ifølge FDM, køres 12.500 km
> om året før diesel kan betale sig, ikke meget, men selv herefter er
> besparelsen jo beskeden. Jeg har købt diesel fordi det er det jeg kender
> og vil køre i, og må så betale for det. Med 35-40.000 km om året er der
> selvfølgelig sparet lidt, men købet her i huset er som skrevet primært
> begrundet med at vi VIL have dieselbil. Sammenlign 2 biler (Benzin/diesel)
> som du overvejer, og døm selv.
>
Jeg har egentlig beslutte mig for en Octavia 2.0 TDi, Stationcar med DSG.
Kører ca. 20.000.
Når vi snakker stationcar og automatgear er det som om at det er forbeholdt
diesel?
Inden jeg vælger diesel vil jeg jo gerne vide om forskellen bliver for stor,
i forhold til benzin.
Jeg kan godt acceptere at det blive lidt dyrere end benzin. det er som du
nævner, et valg.
Jeg vælger også stationcar og DSG af lyst, og ikke specielt af nød
Nævnte model kører (opgivet) 18,2 km/l og er billig i vægtafgift.
Den skal erstatte en gammel Mazda 626 2.0i fra '92, som max kører 12 når man
er flink.
mvh
Kåre
| |
Anders Majland (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 28-05-08 14:48 |
|
> Jeg har egentlig beslutte mig for en Octavia 2.0 TDi, Stationcar med DSG.
> Kører ca. 20.000.
> Når vi snakker stationcar og automatgear er det som om at det er
> forbeholdt diesel?
> Inden jeg vælger diesel vil jeg jo gerne vide om forskellen bliver for
> stor, i forhold til benzin.
Det er da ret nemt at regne på. Find et regneark og prisen på en tilsvarende
octavia benziner.
Merpris for diesel
Ejerafgift/år Benziner
Dieselen
Brændstof per år ved aktuelle priser Benziner Dieselen
Gæt på service (har de begge 30000km variable service eller er der
forskelle)
Forskel i forsikring ?
Da jeg i 2004/5 regende på det for en fabia var breakeven mellem 20000 og
25000km årligt.
Umiddelbart ser det ud til at en 1,8TSI med 160hk er ca 50000kr billigere i
indkøb og 1500 kr billigere/år i ejerafgift*. Men så får du ikke
automatgearet og da den er opgivet til 13,5km/l er den med 11kr/literen kun
~4200kr dyrere i brændstof.
*Ja Dieselen er relativt billig i afgift, men en benziner er endnu billigere
.....
Så hvis afskrivningen var den samme, ville dieselen være tjent ind efter
18år. Eller sagt på anden vis - Dieselen vil aldrig blive billigst ... Og så
er det jo også risikoen for at DSG gearet for brug for rep inden bilen er
slidt op. Det er nok mere sandsynligt end at en traditionel gearkasse ikke
kan klare det....
Men når man begynder at gætte på afskrivningen så kan regnestykket hurtigt
tippe meget ...
> Den skal erstatte en gammel Mazda 626 2.0i fra '92, som max kører 12 når
> man er flink.
Det interessante er ikke kun hvor meget dyrere den diesel bliver end din
gamle mazda. Men mere hvad den vil koste sammenlignet med en ny benziner...
Og så beslutte om den er pengene værd
| |
Kåre (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Kåre |
Dato : 28-05-08 20:05 |
|
> Det er da ret nemt at regne på. Find et regneark og prisen på en
> tilsvarende octavia benziner.
>
> Merpris for diesel
> Ejerafgift/år Benziner Dieselen
> Brændstof per år ved aktuelle priser Benziner Dieselen
> Gæt på service (har de begge 30000km variable service eller er der
> forskelle)
> Forskel i forsikring ?
>
> Da jeg i 2004/5 regende på det for en fabia var breakeven mellem 20000 og
> 25000km årligt.
>
> Umiddelbart ser det ud til at en 1,8TSI med 160hk er ca 50000kr billigere
> i indkøb og 1500 kr billigere/år i ejerafgift*. Men så får du ikke
> automatgearet og da den er opgivet til 13,5km/l er den med 11kr/literen
> kun ~4200kr dyrere i brændstof.
Ja og ved 15 kr/l = 6750 kr om året...
Så sent som hjem fra arbejde så jeg en forskel i prisen mellem 92 oktan og
diesel
på 80 øre ! I benzinens favør!
Det går jo helt galt, og det jeg er bange for er at det går rivende galt ???
>
> *Ja Dieselen er relativt billig i afgift, men en benziner er endnu
> billigere ....
>
> Så hvis afskrivningen var den samme, ville dieselen være tjent ind efter
> 18år. Eller sagt på anden vis - Dieselen vil aldrig blive billigst ... Og
> så er det jo også risikoen for at DSG gearet for brug for rep inden bilen
> er slidt op. Det er nok mere sandsynligt end at en traditionel gearkasse
> ikke kan klare det....
>
> Men når man begynder at gætte på afskrivningen så kan regnestykket hurtigt
> tippe meget ...
>
>> Den skal erstatte en gammel Mazda 626 2.0i fra '92, som max kører 12 når
>> man er flink.
>
> Det interessante er ikke kun hvor meget dyrere den diesel bliver end din
> gamle mazda. Men mere hvad den vil koste sammenlignet med en ny
> benziner... Og så beslutte om den er pengene værd
Nej det er rigtigt nok. De to biler kan ikke sammenlignes.
Heldigvis! Mazdaen har desværre nok været dyrere end nævnte Octavia
nogensinde vil blive...
Kåre
| |
Anders Majland (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 28-05-08 20:34 |
|
> Ja og ved 15 kr/l = 6750 kr om året...
Men det rykker stadig ikke meget for at hive prisforskellen hjem - Måske
lige nok til at giver breakeven efter 10-12år
Regnestykket siger ihvertfald at sålænge prisen på benzin/diesel er stort
set den samme så bliver dieselen ikke billigtst på den korte bane ... Og
måske først kort før den er slidt op. Om den så merprisen værd - måske.
Ihvertfald ville jeg godt give ekstra for DSG.
Jeg kører med manuelt gear - sidste år var der desværre ikke en "tomat" der
var attraktiv nok. "Min" motor kan ellers i andre biler fåes med en fin
6-trins gearkasse med skifterobot. Men C5'en er jo en gammel udgående
model. Men kørekomforten er alligevel bedre i den end i en c4 grand picasso
der fåes med motor/gear kombination
| |
OZ3BTO (28-05-2008)
| Kommentar Fra : OZ3BTO |
Dato : 28-05-08 15:13 |
|
"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
news:483d5861$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >> Men som sagt kræver det jo at diesel ikke bliver væsentligt dyrere end
> >> benzinen.
> >>
> >> Nogen bud på hvad fremtiden byder?
> >>
> >> mvh
> >> Kåre
> >>
> >
> > Nu ved jeg ikke hvilke mærker du kigger på eller hvor langt du skal køre
> > pr. år, forskellen på diesel- og benzin modellerne kan være stor. Der
skal
> > sandsynligvis køres mange kilometer pr. år før besparelsen er hentet.
For
> > en Mondeo TDCi som jeg selv kører i skal der, ifølge FDM, køres 12.500
km
> > om året før diesel kan betale sig, ikke meget, men selv herefter er
> > besparelsen jo beskeden. Jeg har købt diesel fordi det er det jeg kender
> > og vil køre i, og må så betale for det. Med 35-40.000 km om året er der
> > selvfølgelig sparet lidt, men købet her i huset er som skrevet primært
> > begrundet med at vi VIL have dieselbil. Sammenlign 2 biler
(Benzin/diesel)
> > som du overvejer, og døm selv.
> >
>
> Jeg har egentlig beslutte mig for en Octavia 2.0 TDi, Stationcar med DSG.
> Kører ca. 20.000.
> Når vi snakker stationcar og automatgear er det som om at det er
forbeholdt
> diesel?
> Inden jeg vælger diesel vil jeg jo gerne vide om forskellen bliver for
stor,
> i forhold til benzin.
> Jeg kan godt acceptere at det blive lidt dyrere end benzin. det er som du
> nævner, et valg.
> Jeg vælger også stationcar og DSG af lyst, og ikke specielt af nød
>
> Nævnte model kører (opgivet) 18,2 km/l og er billig i vægtafgift.
> Den skal erstatte en gammel Mazda 626 2.0i fra '92, som max kører 12 når
man
> er flink.
>
> mvh
> Kåre
>
>
En touran med samme motor og gearkasse skal køres MEGET bedstefar stil
for at komme på 17km/l
| |
Kåre (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Kåre |
Dato : 28-05-08 19:57 |
|
> Jeg vælger også stationcar og DSG af lyst, og ikke specielt af nød
>>
>> Nævnte model kører (opgivet) 18,2 km/l og er billig i vægtafgift.
>> Den skal erstatte en gammel Mazda 626 2.0i fra '92, som max kører 12 når
> man
>> er flink.
>>
>> mvh
>> Kåre
>>
>>
> En touran med samme motor og gearkasse skal køres MEGET bedstefar stil
> for at komme på 17km/l
>
Den vejer så også 250 kg mere, og er opgivet til 3km/l mindre...
mvh
Kåre
| |
Broegger (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Broegger |
Dato : 28-05-08 22:21 |
|
"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev
news:483d5861$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
<snip>
> Nævnte model kører (opgivet) 18,2 km/l og er billig i vægtafgift.
Ved blandet kørsel skal du ikke regne med meget mere end 16 km/l, nok
snarere 15. Når jeg kører til Kbh og retur fra Århus med 118 hhv. 138 kmt
ryger den op omkring 17 km/l. På ren landevej (fx. Århus S til Odder) kan
den snige sig op på 25 men så er der også dømt ren "morfar".
<snip>
--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,
men kun de bedste venner er i stand til at lave ingenting sammen. (Plys)
http://www.broeggerne.dk
| |
Anders Majland (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 28-05-08 12:59 |
|
> Jeg overvejer kraftigt at købe en dieselmaskine som min næste bil.
> Men: Diesel er jo blevet lige så dyrt som benzin.
Ja i sidste uge - idag var diesel de felte steder billigere end 85oktan
> Eller kan man regne med at diesel/benzin forholdet er stagneret på 1/1 ?.
Det er nok tæt på ... med risiko på at diesel er dyrest om vinteren hvor det
også bruges til opvarmning og billigtst om sommeren. Tidligere var de
svingninger ikke så synligt da diesel selv når den var dyrest lå langt
under benzin.
> Nogen bud på hvad fremtiden byder?
Tror ikke på at diesel bliver mere end 10% dyrere end benzin de nærmeste år.
Så om benzin eller diesel vil være billigst at køre i handler mest om
merprisen for en diesel - de har jo pga deres generelt gode økonomi fået
lidt afslag på registreringsafgiften - specielt med partikelfilter.
/A - C5 1,6HDI der over 30000km har holdt 16,4km/l i snit - ca det samme som
den forrige benziner (Fabia 1.2)
| |
Anders Majland (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 28-05-08 13:22 |
|
> Ja i sidste uge - idag var diesel de felte steder billigere end 85oktan
Undskyld - jeg har fået ny staveplade... "... diesel de fleste steder
billigere end 95oktan"
| |
Ukendt (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-05-08 19:28 |
|
On Wed, 28 May 2008 11:50:49 +0200, "Kåre" <kaare@megajam.dk> wrote:
>Hej
>
>Jeg overvejer kraftigt at købe en dieselmaskine som min næste bil.
>Men: Diesel er jo blevet lige så dyrt som benzin. Det er så hvad det er.
>Det jeg frygter mere er at diesel bliver ved med at stige hurtigere end
>benzin, så diesel bliver væsentligt dyre end benzin.
>Eller kan man regne med at diesel/benzin forholdet er stagneret på 1/1 ?.
>
>Uanset at diesel er blevet ligeså dyrt som benzin, så er de kraftigt
>stigende priser jo årsag til at det stadig er en fordel at vælge diesel som
>kører 50% længere end min gamle benziner.
>Jo dyrere det bliver, jo større er fordelen ved langt på literen.
>
>Men som sagt kræver det jo at diesel ikke bliver væsentligt dyrere end
>benzinen.
>
>Nogen bud på hvad fremtiden byder?
>
Hvis du har valget mellem to biler med samme udstyr osv. blot med hhv.
benzin- og dieselmotor, så vælg hvad du føler dig bedst tilpas i, når
dit kørselsbehov er ca. 20000 om året.
Der er selvfølgelig biler, hvor forskellen i økonomi gør diesel
attraktiv, men det modsatte findes også.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter
| |
Klaus D. Mikkelsen (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 28-05-08 19:47 |
| | |
Ukendt (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-05-08 19:54 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:483DA898.5FFA0C3C@du.kan.finde.den...
> "Kåre" skriver:
>>
>> Jeg overvejer kraftigt at købe en dieselmaskine som min næste bil.
>
> Hvorfor ?
Prøv at læse hvad Kåre skriver i tråden
--
/HB
| |
Kåre (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Kåre |
Dato : 28-05-08 20:23 |
|
>>> Jeg overvejer kraftigt at købe en dieselmaskine som min næste bil.
>>
>> Hvorfor ?
>
> Prøv at læse hvad Kåre skriver i tråden
Jeg uddyber da gerne:
Det er ikke specielt fordi det SKAL være en diesel.
Men følgende gør bl.a. at næste bil kunne blive en sådan:
Mine krav/lyster: Stationcar, langt på literen, automatgear, driftsikker, så
billig som muligt.
Mine krav giver så et par muligheder. Hovedsageligt Passat, Mercedes og
Skoda.
Mercedes havde jeg egentlg bestemt mig for, men efter diverse undersøgelser
er jeg ikke
varm på den mere...
Passat kunne være en mulighed, men Octavian vinder på flere punkter.
Generelt fordi den er "næsten" lige så "lækker" som Passaten, omend mindre,
til en lavere pris.
En Octavia har lav afskrivning, bliver rost alle steder, ejerne er glade for
deres bil, jeg kan få en automatgears-bil som faktisk kører langt på
literen, pga. DSG gearet.
Mine krav for stationcar og automatgear giver stort set kun dieselbiler at
vælge imellem.
Faktisk kører jeg ca. 40.000 om året, men fordelt på 2 biler. Ved planlagt
udskiftning af begge biler, ville det nok være Octaviaen der fik lov at tage
nogle flere ture, så der blev kørt flest km i den fremfor bil nummer 2 (som
nok bliver en Aygo).
Håber det gav mening
Kåre
| |
Klaus D. Mikkelsen (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 28-05-08 21:16 |
|
"Kåre" skriver:
>
> Jeg uddyber da gerne:
Tak
> Mine krav/lyster: Stationcar, langt på literen, automatgear, driftsikker, så
> billig som muligt.
> Mine krav giver så et par muligheder. Hovedsageligt Passat, Mercedes og
> Skoda.
Golf Stationcar med 122HK's 1,4 liter turbobenzin og 7 trins DSG kasse -
opgivet til 15,6 km/l. Den nye DSG kører med tørpladekobliner og skal
ikke have skifte "gearkasseolie" for hver 60kkm (hvilket koster $$$)
I Trendline koster den 320kkr og har en årlig grøn ejer afgift på 2020
kr årligt.
Billigste Octavia med DSG koster 331kkr og har en årlig grøn ejer afgift
på 4500 kr.
> Håber det gav mening
Jo, en del.....Jeg er ikke i tvivl, Diesel er i 12 kr inden sommeren er
nået og 14 til nytår. Så vil den være 1-2 kr dyrere end benzin
(listepris).
Jeg er lidt i tvivl om min næste skal være en diesel, nu da
turbobenzinerne er kommet ned i pris og op i km/l.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-05-08 19:57 |
|
Brændstoffet vil stige i pris indtil vi eller brændstoffet slipper op. Jeg
tvivler på at forskellen i pris mellem benzin og diesel bliver meget over
10%. Efterspørgslen på diesel er stigende, hvilket giver de højere priser.
En meget stor og stærk del af det danske erhvervsliv er imidlertid helt
afhængig af diesel, så det er nok kun et spørgsmål om tid, hvornår der
bliver lavet en politisk regulering af priserne til dieselens fordel.
Diesel har mange fordele ift. benzin. Det er ikke så ustabilt og vanskeligt
at lagre, det skal ved fremstillingen heller ikke crackes så mange gange som
benzin, så fremstillingsprocessen er enklere og billigere. Der bliver ikke
brugt nær så meget energi på at fremstille diesel som benzin. Ved afbrænding
i en forbrændingsmotor, udvikler det heller ikke så meget CO2 som benzin. Så
energiregnskabet ved fremstillingen er i dieselens favør.
På den anden side har der aldrig tidligere været så mange penge mellem
borgernes hænder som nu, og de penge har olieselskaberne da også tænkt sig
at skrabe til sig af. Men hvis aktiviteterne i erhvervslivet fortsætter
ufortrødent på trods af de højere brændstofpriser, så vil priserne fortsætte
med at stige.
Jeg ville dog ikke selv være i tvivl om at det skal være en dieselbil. En
dieselmotor har en virkningsgrad på omkring 40%, hvor en benzinmotor har en
virkningsgrad på 25%. Den forurener mindre og så har den det helt
vidunderlige bundtræk, som gør kørslen udramatisk, selv under overhalinger.
Ulrik
| |
Klaus D. Mikkelsen (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 28-05-08 21:17 |
|
Ulrik Friis skriver:
>
> Jeg ville dog ikke selv være i tvivl om at det skal være en dieselbil. En
> dieselmotor har en virkningsgrad på omkring 40%, hvor en benzinmotor har en
> virkningsgrad på 25%. Den forurener mindre og så har den det helt
> vidunderlige bundtræk, som gør kørslen udramatisk, selv under overhalinger.
Nej, det er turboen der gør forskellen på det du nævner der......
Sammenlign en sugediesel med en almindelig indsprøjtningsbenziner -
eller en turbobenziner med en turbodiesel.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-05-08 17:58 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Ulrik Friis skriver:
>>
>> Jeg ville dog ikke selv være i tvivl om at det skal være en
>> dieselbil. En dieselmotor har en virkningsgrad på omkring 40%, hvor
>> en benzinmotor har en virkningsgrad på 25%. Den forurener mindre og
>> så har den det helt vidunderlige bundtræk, som gør kørslen
>> udramatisk, selv under overhalinger.
>
> Nej, det er turboen der gør forskellen på det du nævner der......
>
> Sammenlign en sugediesel med en almindelig indsprøjtningsbenziner -
> eller en turbobenziner med en turbodiesel.
Jeg har det næsten dårligt over det, men jeg er fuldstændig enig med dig,
Klaus.
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-05-08 18:04 |
| | |
Martin Johansen [600~ (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 29-05-08 18:13 |
|
>Hvad er der galt med dig?
Det har jeg også tit spurgt om
| |
Brian (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-05-08 19:05 |
|
Martin Johansen [6000] wrote:
>> Hvad er der galt med dig?
>
> Det har jeg også tit spurgt om
Sæt dig hen i hjørnet, Rasmus...
/Brian
| |
Martin Johansen [600~ (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 29-05-08 19:09 |
|
On Thu, 29 May 2008 20:04:50 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>Martin Johansen [6000] wrote:
>>> Hvad er der galt med dig?
>>
>> Det har jeg også tit spurgt om
>
>Sæt dig hen i hjørnet, Rasmus...
Nix... vil ikke!
)
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-05-08 19:15 |
| | |
Martin Johansen [600~ (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 29-05-08 19:20 |
|
On Thu, 29 May 2008 20:14:54 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>"Martin Johansen [6000]" skriver:
>>
>> Nix... vil ikke!
>
>Du _må_ simpelthen ikke gå over i hjørnet - det er forbudt!
Jaaaaaaaaaaaa :)
| |
Brian (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-05-08 19:04 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> Jeg har det næsten dårligt over det, men jeg er fuldstændig enig med
>> dig, Klaus.
>
> Det sker oftere og oftere.
>
> Hvad er der galt med dig?
Der er intet galt med mig, men du er begyndt at vise små tegn på alm. sund
fornuft - glimtvis!
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-05-08 19:15 |
|
Brian skriver:
>
> Der er intet galt med mig, men du er begyndt at vise små tegn på alm. sund
> fornuft - glimtvis!
Ikke mere end sædvanligvis.
Jeg tror bare at du er blevet gammel..........
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-05-08 19:48 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jeg tror bare at du er blevet gammel..........
Jeg er ihvertfald blevet ældre
/Brian
| |
Folmer Rasmussen (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 29-05-08 19:51 |
|
On Thu, 29 May 2008 20:48:19 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>Klaus D. Mikkelsen wrote:
>
>> Jeg tror bare at du er blevet gammel..........
>
>Jeg er ihvertfald blevet ældre
>--
Hvordan ytrer det
sig?...................................................hos dig?
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Brian (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-05-08 20:23 |
|
Folmer Rasmussen wrote:
>> Jeg er ihvertfald blevet ældre
>
>> --
>
> Hvordan ytrer det
> sig?...................................................hos dig?
27 år på tælleren, men selvfølgelig livserfaring (og for at blive i gruppens
ånd; kørselserfaring) som havde jeg levet et helt liv
Hvad du derudover prøver at insinuere, vil jeg ignorere - det er simpelthen
for barnligt!
/Brian
| |
Folmer Rasmussen (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 29-05-08 20:38 |
|
On Thu, 29 May 2008 21:22:57 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>Folmer Rasmussen wrote:
>
>>> Jeg er ihvertfald blevet ældre
>>
>>> --
>>
>> Hvordan ytrer det
>> sig?...................................................hos dig?
>
>27 år på tælleren, men selvfølgelig livserfaring (og for at blive i gruppens
>ånd; kørselserfaring) som havde jeg levet et helt liv
>--
Naturligvis. Men det der med et helt livs kørselserfaring er noget
opreklameret gylle, iflg. gruppen. Især den del af gruppen der
ikke har den selv.
>--
>Hvad du derudover prøver at insinuere, vil jeg ignorere - det er simpelthen
>for barnligt!
>--
Jo jo, men det er DET der holder MIG ung.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Brian (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-05-08 20:55 |
|
Folmer Rasmussen wrote:
> Naturligvis. Men det der med et helt livs kørselserfaring er noget
> opreklameret gylle, iflg. gruppen. Især den del af gruppen der
> ikke har den selv.
Kørekort i 9 år giver altså en del hår på brystet. Du skal jo lige regne
med, at jeg ikke bare sidder og holder i et rat, når jeg befinder mig på
vejene
>> Hvad du derudover prøver at insinuere, vil jeg ignorere - det er
>> simpelthen for barnligt!
>
> Jo jo, men det er DET der holder MIG ung.
Sjovt hvad sarkastiske kommentarer og generalle ubehageligheder over for
andre mennesker, kan gøre for helbredet
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-05-08 20:57 |
| | |
Torben Scheel (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 30-05-08 08:44 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:
>> 27 år på tælleren
>
> Knægt
> JEg er fra samme år som dronningen blev indsat.
>
Margrethe? Nummer?
--
vh
Torben
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-05-08 16:24 |
| | |
Thorbjørn Ravn Ander~ (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 30-05-08 16:03 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev den 29-05-2008 21:57:
> Brian skriver:
>> 27 år på tælleren
>
> Knægt
> JEg er fra samme år som dronningen blev indsat.
Vidste ikke majestæten havde sittet i Horserød.
Havde hun kørt fuld i karet?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"
| |
Ukendt (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-05-08 21:44 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:483DBDD8.CB4051FC@du.kan.finde.den...
> Ulrik Friis skriver:
>>
>> Jeg ville dog ikke selv være i tvivl om at det skal være en dieselbil. En
>> dieselmotor har en virkningsgrad på omkring 40%, hvor en benzinmotor har
>> en
>> virkningsgrad på 25%. Den forurener mindre og så har den det helt
>> vidunderlige bundtræk, som gør kørslen udramatisk, selv under
>> overhalinger.
>
> Nej, det er turboen der gør forskellen på det du nævner der......
>
> Sammenlign en sugediesel med en almindelig indsprøjtningsbenziner -
> eller en turbobenziner med en turbodiesel.
>
> Klaus
En sugediesel har en væsentlig højere virkningsgrad end en sugebenzin (den
har ikke så meget overskudsvarme den skal af med). Turboen gør blot
forskellen endnu større. De 40% er ovenikøbet lidt i underkanten. Det ligger
nok tættere på 45%. En turbobenzin er tæt på 30%.
Sammenligner man en turbobenziner med en turbodiesel, så har Fith Gear TV
programmet sammenlignet en Vauxhall (Opel) Astra med 195 hk dieselmotor med
en Vauxhall Astra med 245 hk benzinmotor, og det var nogenlunde lige - med
en lille fordel til benzineren. Benzineren har p.gr.a. de flere hk en højere
tophastighed. Ved mellemaccellerationerne var dieselen marginalt bedre end
benzineren. Dieselen producerer sine kræfter ved max. 4.000 o/m, hvor
benzineren skal op over 6.000 o/m. De mange omdrejninger er lig med en
højere varmeudvikling.
Ulrik
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-05-08 21:48 |
|
Ulrik Friis skriver:
>
> En sugediesel har en væsentlig højere virkningsgrad end en sugebenzin (den
> har ikke så meget overskudsvarme den skal af med).
I forhold til motorens literstørrelse eller ?
Prøv at sammenlign en 2 liters sugesdiesel med en 2 liters sugebenziner.
Det er da klart at sugedieseln vil gå længere på literen, den har jo kun
60% HK af sugebenzineren.
> Sammenligner man en turbobenziner med en turbodiesel, så har Fith Gear TV
> programmet sammenlignet en Vauxhall (Opel) Astra med 195 hk dieselmotor med
> en Vauxhall Astra med 245 hk benzinmotor, og det var nogenlunde lige - med
> en lille fordel til benzineren. Benzineren har p.gr.a. de flere hk en højere
> tophastighed. Ved mellemaccellerationerne var dieselen marginalt bedre end
> benzineren.
Med eller uden gearskift ?
> Dieselen producerer sine kræfter ved max. 4.000 o/m, hvor
> benzineren skal op over 6.000 o/m. De mange omdrejninger er lig med en
> højere varmeudvikling.
Klart.
Men hvordan en turbobenziner performer har meget at sige med hvordan
styringen er programmeret.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-05-08 00:03 |
|
> Ved afbrænding
> i en forbrændingsmotor, udvikler det heller ikke så meget CO2 som benzin.
Her kunne man få den ide at du mente at CO2 mængden fra 1 liter afbrændt
diesel er mindre end fra 1 liter afbrændt benzin.
Det mener jeg er omvendt.
Diesel er simpelthen et mere koncentreret brændstof.
Men fordi brændværdien af diesel er højere end benzin, og fordi
virkningsgraden af motorerne er større, giver det formodentlig en netto
fordel til diesel biler, generelt set, som du skriver.
Lidt søgning på http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw97271.asp?bilID=504730
gav mig disse resultater for Toyota Aygo
Brændstof diesel
Brændstofforbrug (km/l) 24,4
CO2-udslip (g/km) 109
Brændstof benzin
Brændstofforbrug (km/l) 21,7
CO2-udslip (g/km) 109
Det ses at dieselen kører længere på literen, men udleder lige så meget co2.
Men det er også et lidt ekstremt tilfælde. Aygoens benzinmotor er imho lidt
over middel teknologisk, og dieselen lidt under.
/tpt
| |
TGJ (28-05-2008)
| Kommentar Fra : TGJ |
Dato : 28-05-08 20:47 |
| | |
Tom (31-05-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 31-05-08 07:45 |
|
"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
news:483d29f0$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg overvejer kraftigt at købe en dieselmaskine som min næste bil.
> Men: Diesel er jo blevet lige så dyrt som benzin. Det er så hvad det er.
> Det jeg frygter mere er at diesel bliver ved med at stige hurtigere end
> benzin, så diesel bliver væsentligt dyre end benzin.
> Eller kan man regne med at diesel/benzin forholdet er stagneret på 1/1 ?.
>
> Uanset at diesel er blevet ligeså dyrt som benzin, så er de kraftigt
> stigende priser jo årsag til at det stadig er en fordel at vælge diesel
> som kører 50% længere end min gamle benziner.
> Jo dyrere det bliver, jo større er fordelen ved langt på literen.
>
> Men som sagt kræver det jo at diesel ikke bliver væsentligt dyrere end
> benzinen.
>
> Nogen bud på hvad fremtiden byder?
sålænge folk tror på at diesel er billigere end benzin, ja sålænge vil
prisen på diesel vedblive med at stige. Ser ikke ud som om at folk er
stoppet med at købe diesel i stor stil, så jeg vil tror at diesel stadig vil
stige en del mere end benzin.
Vi skal nok ikke forvente at staten vil gå ind og regulere på området, det
er stadig sådan at langt største del af prisen på brændstof er afgifter og
staten skovler flere penge ind end nogensinde før. Da staten har brug for
penge er der vel næppe nogen der tror på at afgifter bliver sat ned.
Desuden har danmark som en del af kyoto protokollen forpligtet sig til at
reducere CO2 udledningen, så vær overbevist om at der aldrig bliver lempet
på brændstofafgifterne da disse også er indført for at regulere vores
adfærd.
Personligt tror jeg der vil gå en del år endnu før diesel har fundet sit
dyrere leje i forhold til benzin. Har aldrig troet på at der vil være den
store forskel på om man vælger diesel eller benzin, men det er der så andre
som gør :)
--
Tom
| |
|
|