Handel af bil gået lidt skæv.
Fra : Rysz \(8900\)

Dato : 28-05-08 07:54

Har købt en ældre Honda ved Autohuset i Odder.

Forhandleren skulle sælge bilen for en kunde og i den forbindelse blev jeg
oplyst at det var et privat salg og der således ikke var nogen former for
garanti / reklamation.

Det forholder sig imidlertid sådan at alle papirer blev udført af forhandler
og selve slutseddelen står der også forhandleren på.

Nu er det jo selvfølgelig min egen fejl, men vi blev lidt skuffede da vi
konstaterede en utæt benzintank ved første påfyldning efter handlen. Desuden
er venstre knokkelled defekt, så bilen ryster seriøst ved nedbremsning.

Forhandleren afviser dog at vil have noget med det at gøre, selvom jeg
tilbød at slå halv skade på en udskiftning. For som de sagde; Den er jo købt
som beset.

Er jeg bare et stort skvadderhoved at have handlet på denne måde eller kan
jeg tillade mig at anbefale andre IKKE at handle med Authohuset Odder ?

Jeg kunne godt tænke mig, at høre hvad panelet har at sige til sagen ?

Jeg vil ikke hænge nogen ud såfremt der ingen grund er hertil, derfor min
diskrete forespørgsel.

Jan Rysz / Hifiklubben Randers

Fra : Kent Nielsen

Dato : 28-05-08 08:21

"Rysz (8900)" <janrysz@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det forholder sig imidlertid sådan at alle papirer blev udført af
> forhandler og selve slutseddelen står der også forhandleren på.

Der pådrager han han sig ansvar.

Kommissionslovens § 56:
Ved aftale, som kommissionæren for kommittentens regning, men i eget navn
indgår med trediemand, erhverver denne kun fordringsret mod kommissionæren,
ikke mod kommittenten.

Læs mere her:

En afgjort sag:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/firmatjek/afgor/afgoerelse-5217-857/

Kent Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-05-08 13:31

"Rysz (8900)" <janrysz@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Er jeg bare et stort skvadderhoved at have handlet på denne måde eller kan
> jeg tillade mig at anbefale andre IKKE at handle med Authohuset Odder ?

Hmm - kæresten købte en Polo i Odder hos en der hed Flemming, han bor et
stykke op ad Ballevej på venstre side - det var absolut _IKKE_ at anbefale.
Den blev kørt til rep. flere gange for de samme fejl, de var enten ikke
lavet eller meget mangelfuld lavet. I den anledning blev han nødt til at
fylde os med løgn, det gjorde han gladeligt :(

Han havde samme bil til undervognsbehandling - det kunne absolut ikke ses på
den et år efter, da den blev undervognsbehandlet _rigtigt_ et andet sted.

Han kan være glad for at jeg ikke bor i nærheden, så ville jeg stå blokade
hos ham hver dag jeg havde tid til det.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Rysz \(8900\)

Dato : 28-05-08 21:15

> Hmm - kæresten købte en Polo i Odder hos en der hed Flemming, han bor et
> stykke op ad Ballevej på venstre side - det var absolut _IKKE_ at
> anbefale.

Selvsamme mand vi har handlet med.

> Han kan være glad for at jeg ikke bor i nærheden, så ville jeg stå blokade
> hos ham hver dag jeg havde tid til det.

Jeg hentede så bilen på hans privatadresse, men det hjælper nok ikke på
sagen at aflægge ham et besøg.

Jeg vil forsøge at presse ham lidt med nogle paragraffer. Gider dog ikke
starte en smøre op med forbruger det og det andet, da bilen har stået i
sølle 40 kilo. Jeg må blot konstaterer at han (såfremt han ikke reagerer på
henvendelsen) er endnu et bud på småkriminelle personager, som skal svines
til i alle ender og kanter hos dem jeg møder på min vej.

Jeg giver lige lyd fra mig når jeg har snakket med dem. Man har vel lov og
håbe på en lille smule godt

Og i mellemtiden har jeg så lært lidt om handel med brugt bil.

Jan Rysz / Hifiklubben Randers

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-05-08 11:50

> Og i mellemtiden har jeg så lært lidt om handel med brugt bil.

Hver eneste gang du modtager bilen fra ham skal du kontrollere om han nu
også har lavet det han påstår han har lavet. Han lyver dig lige op i dit
åbne ansigt!

Gør ham opmærksom på at det er ham der skal betale for transport af bilen
(det står i købeloven), det kan han jo honorere med 3.xx km pr. km
(kørepenge).

Jeg boede i Lystrup dengang og flyttede tilbage til Esbjergområdet,
desværre. Jeg tror alt for mange giver op fordi der går alt for meget tid på
det.

Bilen - en Polo - blev skiftet ret hurtigt og skiftet ud med en Ford Puma
(man må jo nøjes, det er jo kun en konebil :)

Når jeg skriver aflægge et besøg, mener jeg selvfølgelig køre ud og advare
potentielle kunder imod ham...

Fra : John Schjerning

Dato : 28-05-08 15:43

> [...]
>noget med det at gøre, selvom jeg
>tilbød at slå halv skade på en
>udskiftning. For som de sagde; Den er jo købt

Hej Jan, forhandleren kan på ingen måde fraskrive sig købeloven = 2
års reklamationsret.
Der er ikke noget der hedder købt som beset, og domspraksis viser at
sker der noget indenfor de første 3 måneder, vil
man næsten altid sige at fejlen var tilstede på købstidspunktet. Hvor
forhandleren havde bilen fra,
kommision ell. lignende kommer ikke dig ved. Du har købt en bil af
hans firma.
Hvis du er medlem af FDM har du en sikker sag.
Hilsen fra bilsælger i 35 år.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-05-08 15:52

> [...]
> hans firma.
> Hvis du er medlem af FDM har du en sikker sag.

Husk lige hvad vi har set på TV mange gange i den seneste tid, hvis
forhandleren ikke gider udbedre er han ligeglad med forbrugerstyrelsen og
man får kun noget ud af det ved at anlægge et civilt søgsmål. Det tager så
et par år eller mere at komme igennem.
Det forløb gad jeg ikke selv, specielt ikke på en gammel Honda som måske kun
har kostet nogle få tusinde.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-08 17:59

On Wed, 28 May 2008 08:54:10 +0200, "Rysz \(8900\)"
<janrysz@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kunne godt tænke mig, at høre hvad panelet har at sige til sagen ?
>
>Jeg vil ikke hænge nogen ud såfremt der ingen grund er hertil, derfor min

Det er der faldet dom for, at forhandleren skal lave! Det var en
sælger, der solgte billige kommisionsbiler fra forhandlerens adresse -
det gav bagslag.
Du har købt en bil hos en forhandler - så har han bare at leve op til
købeloven.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka