Eque skriver:
>
> Ej, den er for let.
> Præcisêr hvis muligt.
> Dvs. oliepumpen ikke har leveret
> olie de steder det var nødvendigt ?
Ja at olien ikke er tynd nok til at trænge derud og smøre ordentligt.
> Skal man fristes til at forestille sig, at
> olien er så fed, den ikke er presset ud
> der det var tiltænkt, fordi den hedder 15w
> istedet for 10w ??
Ja og jo hårdere du pumper jo tykkere bliver olien.
> Det er vel basalt IKKE noget nyt ??
Nej derfor vil man gerne have en olie der smører godt, når motoren er
kold.
> Men forklarer samtidig ikke forholdet
> mellem en 10 og 15w olie kontra
> det tryk en oliepumpe kan levere, altså
> om der er smøring der det er nødvendigt.
> Skal man gå ud fra, at fordi en olie er en 15w
> så 'virker den ikke' når motoren er kold ?
Nej, den er bare tykkere og har derved sværere ved at nå frem til de
rette steder og smøre.
Fabrikanten af motoren sætter krav til olien ud fra oliepumpe og
smørebehov.
Hvad betyder forkortelserne på oliedunke?
Al den vigtige information om sammensætningen og kvaliteten af olien
leveres i forkortelserne på dunken.
For eksempel, Shell Helix Ultra 5W-30:
SAE står for “"Society of Automotive Engineers". Kombinationen af
bogstaver og tal, SAE 5W-30, fortæller noget om oliens viskositet, altså
hvor "flydende" det er. SAE klassificerer smøreolierne først i forhold
til deres viskositet og definerer samlet seks vinter og fem
sommerklasser af olie.
Vinterklassen, som betegnes “W”, fortæller noget om viskositeten ved
lave temperaturer. Jo lavere vinterklassen er, des bedre er
flydeegenskaberne for olien ved en koldstart, selv ved meget lave
temperaturer.
SAE sommerklassen (tallet efter “W”) betegner viskositeten ved motorens
driftstemperatur. Et højt tal sikrer en sikker, sej smørefilm selv ved
høje hastigheder og stress. En relativt lav værdi er til gavn for
brændstofforbruget samt giver mere kraft. Det rette valg afhænger helt
og holdent af oliens kvalitet, men viskositetsklasserne fortæller intet
om det.
Se også:
http://www.mc-neptun.dk/Diverse/olie.htm
En god sammenligning mellem en 10W-40 og en 15W-40 finder du her:
http://www.denicol.com/etrucks.php
Sammenlign tallene på SYNTRUCK UHPD og UNI MULTIFLEET DIESEL SAE 15W40
Viskositet ved -20 er på hhv 3300 og 6500, hvorimod ved 100 grader er
viskositeten 14 og 14,1 cSt
Denne
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Tribology/Viscosity.html
viser at en 10W har samme viskositet ved -20 garder som en 15W har ved -
15 grader
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe