MFD, Maxidot osv - sprog og setup
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-08 15:19

Vi skal lige have dene ført til protokols....

Sprog og visning l/100km ellerkm/l i VAG biler med "det store display"
der hedder MFA, MFD eller MaxiDot sådan lidt afhængigt af hvem der
betegner det.

Det er oppe at vende en gang i mellem (sidst med en Octavia, kan bare
ikke lige finde tråden) og det anbefales som regel at der skiftes land
med VAG-COM. Men efter at have leget med Touran'en (den har stort
dispaly) kan jeg se at jeg selv kan sætte det op med knapperne.

Brugsanvisning:

Øverste kanp (der normalt bruges til at skifte visning mellem km/l,
kørte km, hvor mange km der bør være brændstof til i tanken osv.) holdes
inde i 5 sekunder.
Herefter fremkommer der en menu og er bilen i stilstand kan man gå ned i
"Setup" og ændre både sprog og forbrugsvisning.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 26-05-08 16:43

> [...]
>
> Sprog og visning l/100km ellerkm/l i VAG biler med "det store display"
> der hedder MFA, MFD eller MaxiDot sådan lidt afhængigt af hvem der

MFD er navigation til VW/Seat og Skoda - hedder RNS ved Audi.
MFA er den den lille computer der sidder sammen med uret nede til ventre i
RPM feltet
MaxiDOT er Skoda's version af VW/Audi's store display, i midten af
instrumenteringen, FIS (Fahrer Informations System).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-08 17:47

Brian Axelgaard skriver:

> MFD er navigation til VW/Seat og Skoda - hedder RNS ved Audi.
> MFA er den den lille computer der sidder sammen med uret nede til ventre i
> RPM feltet

Øøøøøøhhhhhhh - nåh.

Du skal vidst med en tur i Touran'en også................

Når den står til engelsk kan man vælge om midterdisplayet skal vise
"Audio", "Setup" eller "MFD", vælger man MFD skriver den det øverst i et
stykke tid indtil uret kommer igen.

Er sproget indstillet til tysk er det MFA i stedet.

> MaxiDOT er Skoda's version af VW/Audi's store display, i midten af
> instrumenteringen, FIS (Fahrer Informations System).

Ja.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 26-05-08 18:22

> Brian Axelgaard skriver:

> Øøøøøøhhhhhhh - nåh.

Øøøøøh ja!

> Du skal vidst med en tur i Touran'en også................

Jow tak, men sådan en har jeg skam prøvet :)

> [...]
> stykke tid indtil uret kommer igen.
>
> Er sproget indstillet til tysk er det MFA i stedet.

Ja det ser ud til at du har ret der, men MFD bruges normalt kun om deres
navigation, hvis du ser i diverse forums.

> Ja.

Så er vi da enige om noget af det :)

Fra : KimH

Dato : 26-05-08 19:23

">
> Ja det ser ud til at du har ret der, men MFD bruges normalt kun om deres
> navigation, hvis du ser i diverse forums.

Er der ikke noget med at hvis man har en MFD Navigation i bilen , Vises Pile
i Display/store MFA = multi function anzeige

KimH

Fra : KimH

Dato : 26-05-08 19:34

Her kan man læse lidt om , hvordan der kommer flere ting i MFA+ efter
montering af MDF2 Navigation http://vwfanatic.dk/Tips/NaviMFD2.html

KimH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-08 21:55

Brian Axelgaard skriver:

> Øøøøøh ja!

Delvist ja/nej

> Jow tak, men sådan en har jeg skam prøvet :)

Næppe min

> Ja det ser ud til at du har ret der, men MFD bruges normalt kun om deres
> navigation, hvis du ser i diverse forums.

Indtil man begynder at snakke engelsk med sin bil.....

> Så er vi da enige om noget af det :)

Jeps, at Maxidot er det samme som MFA som hedder MFD på engelsk.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 27-05-08 15:06

> Brian Axelgaard skriver:

> Jeps, at Maxidot er det samme som MFA som hedder MFD på engelsk.

Nej, vi er enige om at MaxiDOT er FIS, det andet er jeg heller ikke helt
enig i (endnu) :)

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-08 22:10

> SNIP en masse

Endnu har ingen af jer ramt rigtig.

Maxidot (Skoda) og FIS (VW) er 2 betegnelser for samme ting, nemlig et stort
display mellem de 2 urskiver.

MFA (tysk) og MFD (engelsk) er også det samme. Nemlig kørecomputeren. Den
kan vises på standard displayet eller det store hvis man har det.

Navigationssystemet til VW hedder RNS MFD (RNS =Radio-Navigationssysteme) og
så en betegelse for om det er CD eller DVD. De sidste nye hedder RNS og så
et tal for model nummeret.

Det er dog rigtig at mange (i forums bl.a.) bruger betegnelsen MFD når det
er til VW og RNS når det er til Audi.

Mvh. Ulrich

Fra : Broegger

Dato : 27-05-08 07:25

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev

> [...]
>
> Sprog og visning l/100km ellerkm/l i VAG biler med "det store display"
> der hedder MFA, MFD eller MaxiDot sådan lidt afhængigt af hvem der

Den tråd var om Skoda uden maxidot. Der skal man skifte til Japansk for at
få km/l. Og det kan så vidt vides kun gøres med VAG-COM.

<snip>

--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,