Hej Leif !
> Forskellige teoribøger og -programmer er uenige om hvornår en bus er en
> bus, eller det afhænger måske af situationen?
Det afhænger i høj grad af situationen. F.eks. kan der køres buskørsel i en
ganske almindelig MB 300 taxa. Men som udgangspunkt, er en bus en bus, når
det står på registreringsattesten. Altså når køretøjet er indregistreret til
befordring af mere end fører + 8 passagerer. Om befordringen foregår
erhvervsmæssigt eller privat, er i denne sammenhæng underordnet.
> Tvisten er om en bus med mere end 9 personer, men mindre end 3500kg regnes
> som bus i disse situationer:
Her kan der dog ikke herske nogen tvivl om, at der er tale om en bus -
> Rund tavle med bus i: Færdsel/indkørsel forbudt for bus
> Parkering forbudt/tilladt for bus.
- og derfor er underlagt disse skilte.
> (Hvad er et køretøj til mindre end 9 personer, men mere end 5000kg?
En lastbil ?
))
> Og hastighedsgrænsen siger at 3500kg er grænsen for at følge
> hastighedsgrænserne for bil...
Busser har sine egne regelsæt. Bussen må hastighedsmæssigt køre ligesom en
bil, dog højest 80km/t. I bymæssig bebyggelse følges skiltningen (f.eks.
70km/t). Men sættes der en trailer på bussen, bliver det lige pludseligt til
en lastbil - max 50km/t i bymæssig bebyggelse, uanset skiltning. Og et 2
akslet køretøj må højest være 12m langt. Busser må være 13,5m (som om det
ikke er et køretøj) og med 3 aksler 15m, samt en ledbus 18,75m.
Jo jo, de har styr på det, ovre på borgen
))
> Jo, vi skal til teoriprøve til bus kl 14 i dag... Har købt en Landcruiser
> HJD80 som bus - 5 små sæder bagi...
Held og lykke med din prøve og tillykke med din landkrydser. Et herligt
stykke legetøj
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar