blinke på motervej i y udfletning når man ~
Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 19:49

Nu i snakker om sjove blink er der så nogle der kan give mig det
bedste bud på et korrekt svar.

Jeg har efterhånden set en del der i y udfletningen ved århus syd (i
nordgående retning) ligger i midtersporet (i udfletning 3 spor efter
udfletning 2 spor i hver retning) og så lige blinker til venstre ,
følger den nordgående mortervej men forbliver i midtspor og dermed
forbliver i højre spor at motorvejen efter udfletningen.

Der er mange der bliver forviret og ved ikke om personen skifter bane
lige ud foran en eller om personen bare holder sit spor.

Jeg forstår de forvirerrede personer da der på motorvejen omkring
århus dagligt er fjolser der blinker og vrider bilen over i det andet
spor uden hensyntagen til om der er noget der er i vejen for dem.

Dette giver uhensigtsigtsmæssigt mange hårde opbremsninger.

Men hvad er korrekt at gøre?

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 20:20

On Thu, 15 May 2008 20:48:59 +0200, brian wrote:

> [...]
>spor uden hensyntagen til om der er noget der er i vejen for dem.
>
>Dette giver uhensigtsigtsmæssigt mange hårde opbremsninger.

Det er vel rimeligt nok at vise, hvor man vil hen, når vejen deler sig
- i stil med at blinke ud ved tilkørsler ) I bund og grund burde
det ikke være nødvendigt, men i køkørsel kan det være meget nyttigt at
vide, hvad ham foran tænker på. For hvis han skal den vej, hvor køen
er og jeg kan smutte forbi og køre uden forstyrrelser er det jo helt
fint. Der er jo et pænt stykke, hvor vejen deler sig, der reelt er
plads til to biler i samme bane.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 20:32

On Thu, 15 May 2008 21:20:06 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>er og jeg kan smutte forbi og køre uden forstyrrelser er det jo helt
>fint. Der er jo et pænt stykke, hvor vejen deler sig, der reelt er

Egentligt er jeg helt enig.

Men med efterhånden alle de der blinker og voldtrækker ud foran en så
er det et skidt sted at blinke for at oplyse at man bliver hvor man er
men fortsætter ad venstre motorvej i højre spor.

Men skal man eller må man eller må man ikke?

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 20:57

brian skrev :

>Men skal man eller må man eller må man ikke?

Jeg ville sige nej - man laver jo ikke et vognbaneskift.

--
Jan_stevns

Fra : Lars [6710]

Dato : 15-05-08 21:53

jan_stevns skrev:

> Jeg ville sige nej - man laver jo ikke et vognbaneskift.

enig !

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 15-05-08 20:39

<brian> skrev i en meddelelse
> [...]
> spor uden hensyntagen til om der er noget der er i vejen for dem.
>
> Dette giver uhensigtsigtsmæssigt mange hårde opbremsninger.

Jeg mener ikke man skal blinke når man holder sin bane, hvad man jo gør. Om
loven så også siger dette ved jeg ikke.

Jeg er dog ikke uenig i at det kan være meget forvirrende og farligt, når
det gøres:

Jeg havde en oplevelse, hvor jeg var ved at overhale en stor turistbus i
sådan et motorvejssplit. Bussen begyndte at blinke, og jeg var midt for den
= kunne ikke bremse mig ud af det, kunne ikke accellerere mig ud af det, og
havde autoværnet lige til venstre...... der var godt nok små grønne på vej
ud, men heldigvis var det bare 'jeg-fortsætter-ligeud-blinket'.

Min holdning er; man skal sgu' ikke blinke, når man blot vil fortælle at man
ingenting foretager sig, analogt til at jeg mener det er intetsigende at
blinke til venstre i en rundkørsel (hvor man jo også bare holder sin bane);
ingen bliver klogere af at der bliver blinket.

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 21:10

On Thu, 15 May 2008 21:38:47 +0200, "Peter Brandt Jørgensen"
<peterFJERNES@peterbj.dk> wrote:

> [...]
>havde autoværnet lige til venstre...... der var godt nok små grønne på vej
>ud, men heldigvis var det bare 'jeg-fortsætter-ligeud-blinket'.

Ja det jeg mente

> [...]
>blinke til venstre i en rundkørsel (hvor man jo også bare holder sin bane);
>ingen bliver klogere af at der bliver blinket.

Ikke helt enig.

I en en rundkørsel hvor der kun er plads til 1 bil og ikke to ved
siden af hinanden ja lidt måske. (bortset fra at dem på vej ind i
rundkørslen kan se at du ikke lige er på vej ud)
Men i en rundkørsel med plads til 2 biler ved siden af hinanden
på siden af dig.
så her er jeg ikke helt enig men at det ikke hjælper sønderligt meget
på afviklingen af trafikken er jeg enig i.
Desværre er rundkørsler noget danskere ikke er helt så gode til at
opholde sig i. Netop det med at placere sig og vise hvor hen de vil.
Det er ved at blive sådan især i tosporet rundkørsler at mange bliver
i det yderstespor så når man bedst tror at der bliver plads når
han/hun drejer næste gang så kan man skifte bane og komme ud af næste
vej. Dette har givet undertegnede en del ekstra ture rundt i
rundkørsler.

Fra : OZ3BTO

Dato : 15-05-08 22:32

<brian> skrev i en meddelelse
> [...]
> spor uden hensyntagen til om der er noget der er i vejen for dem.
>
> Dette giver uhensigtsigtsmæssigt mange hårde opbremsninger.

For 5 år siden da jeg tog pappet lærte vi at man skulle holde til den side
af banen som den retning man ville i ..

dvs. Skal man nord på så ligger man sig længst til venstre i midter sporet
og skal man ind til Århus holder man til højre i sporet

Erik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-05-08 22:40

brian wrote in news:101p24hpq58a57duspphljbg9ntqua4bc9@4ax.com:

> Men hvad er korrekt at gøre?

Man skal IKKE blinke i en udfletning med mindre man skifter vognbane.

Fra : Lynge-Nielsen

Dato : 16-05-08 17:06

"brian" skrev i meddelelsen
> [...]
> spor uden hensyntagen til om der er noget der er i vejen for dem.
> Dette giver uhensigtsigtsmæssigt mange hårde opbremsninger.

For dig vil det være § 3 du skal efterleve.
For dem (der blinker) efterlever § 32 stk 2
Desuden vil § 41 stik 1 altid være en god ide at efterleve *s*
Og du vil måske finde det korrekt svar i FL § 18 stk. 4
Og de er taget fra færdselsloven

Go' tur på mandag
Vh L-N

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 22:11

On Fri, 16 May 2008 18:06:24 +0200, "Lynge-Nielsen"
<lynge.nielsen@FJERNEDETTEhotmail.com> wrote:

>"brian" skrev i meddelelsen
>
>For dig vil det være § 3 du skal efterleve.
Ja gid alle efterlevede den

>For dem (der blinker) efterlever § 32 stk 2
Jeg syntes ikke at denne paragraf kan bruges til noget som helst i
situationen "når det er påkrævet til vejledning for den øvrige
færdsel" I mine øjne gør personen sig farligere ved at blinke end ved
ikke at blinke og så vil jeg netop mene at den paragraf siger lad være
at blinke i den situation.

>Desuden vil § 41 stik 1 altid være en god ide at efterleve *s*
Det er lige ved at formuleringen i den paragraf umuligøre alt trafik i
danmark, med mindre man køre på en markvej.

>Og du vil måske finde det korrekt svar i FL § 18 stk. 4
Ja men jeg syntes nemmelig ikke at personen der fortsætter i samme
spor og blinker gør som den paragraf fortælder. personen tager jo
netop ikke hensyn til de andre der kan komme i tvivl om personen
skifter vognbane.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 21:17

brian skrev:
> [...]
> spor uden hensyntagen til om der er noget der er i vejen for dem.
> Dette giver uhensigtsigtsmæssigt mange hårde opbremsninger.

Du har ikke pligt til at blinke til højre eller venstre, når du kører i
midtesporet, afhængig af om du vil mod Århus eller Randers.

Men du har lov at vise dine medtrafikanter hvad din hensigt er.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk