Råd til uerfaren bilkøber
Fra : Filip

Dato : 07-05-08 21:40

Jeg er ved at sætte mig så småt ind i hvilke brugtbiler der er på markedet,
da jeg gerne snart vil have min første bil. Jeg er dog meget grøn i faget,
så hvis I kan give lidt links til nogle hjemmesider hvor man kan sammenligne
bilerne på priser og rummelighed vil det være super.

Hvis I kan anbefale et bilmærke er jeg da kommet noget af vejen. Mine krav
er en brugt bil med; meget benplads til chaufføren, go brændstoføkonomi, og
til en pris på omkring 30-60.000kr.

PS jeg har kørt en del i Peugeot 206 som havde nogenlunde benplads, men vil
lige høre om I har nogle andre mærker som kan leve op tilmine krav.

Tak for hjælpen

Filip

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-05-08 23:45

Filip skrev:
> Jeg er ved at sætte mig så småt ind i hvilke brugtbiler der er på markedet,
> da jeg gerne snart vil have min første bil.

Bare et enkelt godt råd: Se på hvad det nye vidunder med tilstrækkelig
benplads kommer til at koste dig i alt i den tid du vil have den i
stedet for at fokusere på købsprisen.

Den slæde du vil give 30-60.000 kr. for nu risikerer at holde et år
eller mindre, og dermed har du alene med denne udgift brændt ca et års
budget på en udmærket ny bil af på det alene.

I den prisklasse kan du også roligt sætte et større beløb af om året til
vedligeholdelse og reparationer.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 07:25

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev :

>I den prisklasse kan du også roligt sætte et større beløb af om året til
>vedligeholdelse og reparationer.

*det* kommer så sandeligt da an på, hvilken stand den bil man finder
er i ..

--
Jan_stevns

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-05-08 00:44

jan_stevns skrev:

> *det* kommer så sandeligt da an på, hvilken stand den bil man finder
> er i ..

Hvilket ikke er nemt at bedømme for en uerfaren.

--
Niels

Fra : flejac@gmail.com

Dato : 16-07-08 21:58

On Fri, 09 May 2008 01:44:06 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

>Hvilket ikke er nemt at bedømme for en uerfaren.

Det må du nok sige. Den lektie lærte jeg for ganske nyligt :S.

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-08 23:11

flejac@gmail.com skrev :

>Det må du nok sige. Den lektie lærte jeg for ganske nyligt :S.

Tænker du på den der bil med lettere buler ?

Jamen - man skal jo nærmest påregne at folk er gennemførte fulde af
løgn. Jeg har længst lært kun at tro på det mine øjne og især fingre
kan se/mærke.

Det er sket jeg har købt "alternative" biler , i forhold til hvad folk
nok ville tro jeg kunne hitte på - En Previa med smadret bagtøj, til
en slik - Hva hulen - så længe jeg kunne se det kun handlede om
bagtøjet, og resten var gofin, turde jeg da godt køre lortet hjem fra
Fyn - møgskæg køretur iøvrigt - det er nu 3 år siden og den køre
stadig fortræffeligt - bortset fra den ikke kan li' at være til
Bernermarked, der skal den åbenbart hver gang, til stor morskab for
visse af gruppens skribenter trækkes igang af min scorpio.

Den har stået mig i 10 af de store ialt, og fløj da gennem syn uden
anmærkninger - og der er lagt over 90kkm på tælleren.

Nåehh ja - der var vist også en temmeligt nysynet Franker der ikke
kunne køre ... til 1500. Ny kobling og den triller ;9

men ... Bottomline - man skal eddergodtnok se sig for !
--
Jan_stevns

Fra : Evo Light

Dato : 16-07-08 23:28

On Thu, 17 Jul 2008 00:10:38 +0200, jan_stevns wrote:

>Tænker du på den der bil med lettere buler ?

Neh tænker nu selv på mit seneste bilkøb :S. Hvordan en bil til 14.000
hurtigt kommer til at stå en i 22.000 og det uden at være 100% i stand
endnu :S, mekanisk that is
--
Evo Light Aka TFugl etc

1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"

Fra : PMH

Dato : 08-05-08 08:17

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Den slæde du vil give 30-60.000 kr. for nu risikerer at holde et år eller
> mindre, og dermed har du alene med denne udgift brændt ca et års budget på
> en udmærket ny bil af på det alene.

Hva' er det for noget vrøvl..
Man kan få en ganske fin bil i den prisklasse.

> I den prisklasse kan du også roligt sætte et større beløb af om året til
> vedligeholdelse og reparationer.

Men ikke nødvendigvis større beløb end til en bil i højere prisklasse.

PMH

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-05-08 00:53

PMH skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hva' er det for noget vrøvl..
> Man kan få en ganske fin bil i den prisklasse.

Hvis man er heldig (eller dygtig) ja. Filip skriver han ingen erfaring
har. Erfaringen eller fx FDM's budgetberegninger viser at der måske kan
være en lille fordel hvis man ikke har noget imod en let brugt bil, der
er et år eller to gammel i forhold til en ny. Ældre biler kan kun betale
sig hvis man absolut foretrækker en eller anden gammel smadderkasse.
Økonomi er der ikke i det.

> Men ikke nødvendigvis større beløb end til en bil i højere prisklasse.

Jo, hvis den er nyere / ikke har kørt så langt.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 07:36

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev :

>Ældre biler kan kun betale
>sig hvis man absolut foretrækker en eller anden gammel smadderkasse.
>Økonomi er der ikke i det.

*det* der , er ganske enkelt noget vrøvl.

Hvis man finder en fin, men ældre Golf, Toyota, whatever... , kan man
sagtens være fint kørende i længere tid, og stadig med rimelig
økonomi.

I prisklassen 30-60kkr er der eddergodtnok mange muligheder
efterhånden - bunden er jo gået ud af brugtmarkedet.

et meget lille udsnit :
Bare i toyota 30-60kkr : (fra bilbasen - forhandlere )

Toyota Avensis 1,6 Terra 4d 2000 269.000 49.800
Toyota Avensis 1,6 Terra 4d 1998 198.000 59.800
Toyota Avensis 1,8 Terra 4d 1998 243.000 59.900
Toyota Avensis 1,8 Terra 4d 1998 297.000 57.900
Toyota Avensis 1,8 VVT-i 2003 76.000 41.690
Toyota Avensis 1,8 VVT-i 2005 32.000 51.696

--
Jan_stevns

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-05-08 15:57

jan_stevns skrev:

> Hvis man finder en fin, men ældre Golf, Toyota, whatever... , kan man
> sagtens være fint kørende i længere tid, og stadig med rimelig
> økonomi.

Ja, hvis man er heldig og har en svaghed for gamle biler.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 19:13

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev :

>Ja, hvis man er heldig og har en svaghed for gamle biler.

Du vender den lidt på hovedet uden grund - manden efterspørger biler
i prisklassen 30-60 kkr, og det jeg viser er forhandler annoncer på i
eksemplet Toyotaer der ligger i det bemeldt prisklasse.

Det har ikke noget med held at gøre, og udtrykket "svaghed for gamle
biler" er dumt - da det må være logik for selv perlehøns, at man ikek
får en ny bil i den prisklasse.

Hos en forhandler har du købeloven at støtte dig op på som køber, og
lige de i eksemplet viste biler, er nok mange steder at regne som
hørende til relativ uproblematiske køb.

Prøv at forholde dig til mandens spørgsmål.
--
Jan_stevns

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-05-08 21:24

jan_stevns skrev:

> Prøv at forholde dig til mandens spørgsmål.

Prøv at forstå at jeg taler om hvad det koster at køre i bilen de næste
tre år fx. Det er vigtigere end købsprisen i dag.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 23:03

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev :

>Prøv at forstå at jeg taler om hvad det koster at køre i bilen de næste
>tre år fx. Det er vigtigere end købsprisen i dag.

Det er jo ikke manden spørger til vel ! - manden har en købsramme på
30-60.ooo Det er udmeldingen vi må forholde os til

(Laver du det store regnestykke, falder det ikke ud til bagdel for en
ældre bil)

Hvem pokker gider fise rundt i en bette trang sardindåse, hvis man kan
få en f.eks Camry, eller en Avensis

--
Jan_stevns

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-05-08 01:07

jan_stevns skrev:

> Hvem pokker gider fise rundt i en bette trang sardindåse, hvis man kan
> få en f.eks Camry, eller en Avensis

Og sådan er der forskellige meninger om hvad der er et godt råd. Sund
fornuft eller ...?

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-08 10:34

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev :

>Og sådan er der forskellige meninger om hvad der er et godt råd. Sund
>fornuft eller ...?

Hvis ordet fornuft skal bringes på banen - kunne jeg da godt tænke mig
at høre dine forslag til en bil, vor spørger, kan finde indenfor den
af ham udstukne prisramme.

kom nu ind i kampen ;)
--
Jan_stevns

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-05-08 10:36

jan_stevns skrev:

> Hvis ordet fornuft skal bringes på banen - kunne jeg da godt tænke mig
> at høre dine forslag til en bil, vor spørger, kan finde indenfor den
> af ham udstukne prisramme.
>
> kom nu ind i kampen ;)

Grunden til at jeg ikke er mere konkret på det punkt er, at jeg mener
det er mere personligt, og også skal være det. For i næste omgang vil
man så have mest fornøjelse af at vælge den man besdt kan lide. Og ikke
det mærke eller den model andre siger er bedst.

Altså først totaløkonomi, og indenfor den ramme, vælg med hjertet (der
ofte rummer mere fornuft end hjernen).

--
Niels

Fra : Møller

Dato : 09-05-08 20:23

Niels P Sønderskov skrev:

> Ja, hvis man er heldig og har en svaghed for gamle biler.

Sludder.

jeg har købte en bil fra 1993 der har kørt 230.000 km for 27.000, godt nok for 2 år siden, og der er
ofrer ny kat, lambda samt kobling på den, det er alt. nå ja os så olieskift og dæk.

Og nu hvor export / import cirkus med biler i prisklassen op til 50.000 er stoppet, skulle der være
yderlige gode muligheder for at finde en god bil er prisklassen op til 50.000,-

Biler/test kan man finde på :

http://www.fdm.dk/public/biler/kobogsalg/
http://www.fdm.dk/public/biler/kobogsalg/brugtbilmarked/
http://www.fdm.dk/public/biler/Bildatabasen/ (kræver at man er medlem)

http://www.biltorvet.dk/Biler/BrugteBiler/Default.aspx
http://www.biltorvet.dk/Bilanmeldelser/Bilanmeldelser.aspx

www.dba.dk
http://www.bilgalleri.dk/

http://www.folksam.se/testergodarad/bilen

gæld og andet:
http://www.biltorvet.dk/MinBil/MinBil.aspx

Møller

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-05-08 21:27

Møller skrev:

> Sludder.

Ja, som sagt hvis man foretrækker en 15 år gammel øse og har heldet med sig.

--
Niels

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-05-08 11:38

"Filip" <filipravn@gmail.com> writes:

> Hvis I kan anbefale et bilmærke er jeg da kommet noget af vejen. Mine krav
> er en brugt bil med; meget benplads til chaufføren, go brændstoføkonomi, og
> til en pris på omkring 30-60.000kr.

Jeg er helt sikkert endnu mere uerfaren når det kommer til biler, men
en ting ved jeg. Den gamle Suzuki Alto fra før 2003 har en rigtig god
brændstoføkonomi og masser af benplads til chaufføren. Min svigerfar
er høj som et ondt år og han siger at den passer særdeles godt til de
lange ben.

Og selvom den skulle køre mindre på literen end den nye Alto, så er
det aldrig lykkedes os at køre så økonomisk i den nye som i den gamle.

Du kan få en der har kørt 100kkm til 37.800 kroner. http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Suzuki-Alto-1,0-GL-3d_ID234500223.htm

Det er ikke en blærebil og der er ikke meget plads, men bortset fra
det er det en fin bil. Og den kan altså godt køre mere end de 150
km/t, der er angivet som tophastighed. :)

Mvh Trine

Fra : Filip

Dato : 12-05-08 21:53

Hej igen

Jeg går og leger lidt med tanken om at købe en veteranbil for at få en
billig forsikring og fordi jeg ikke regner med at køre særlig meget i den,
og fordi den ikke taber værdi som en almindelig brugt bil gør det. Er der
nogle regler for hvor meget man må køre i en veteranbil?

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-08 22:04

"Filip" <filipravn@gmail.com> skrev :

>Er der
>nogle regler for hvor meget man må køre i en veteranbil?

Hvis du har en "veteranforsikring" er der ofte restriktioner på - det
kan du kun få oplyst hos de respektive forsikringer - og nogen er så
smarte at de ikke tegner den, uden man har et hverdags-køretøj

--
Jan_stevns

Fra : Møller

Dato : 13-05-08 10:03

Filip skrev:
> [...]
> og fordi den ikke taber værdi som en almindelig brugt bil gør det. Er der
> nogle regler for hvor meget man må køre i en veteranbil?

Ja

»Jeg fik oplyst fra flere forsikringsselskaber, at veteraner skal opbevares i lukket garage. Jeg
skulle også have en anden brugsbil til sædvanlig kørsel, og MG'en måtte kun bruges til
”promenadekørsel”. Altså ikke til indkøb og afhentning af børnebørn, ligesom jeg kun måtte køre fra
15. april til 15. november,«

http://www.veteranbil.dk/

Møller