330'eren - første erfaringer / A/C / komfo~
Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 30-04-08 23:56

Jeg efterhånden haft min '02 E46 330xi'er i ca. 3 uger, og har endeligt haft
den på to længere ture...
I dag var det ca. 300 km og i sidste uge var det en smule mindre.
Jeg må sige at jeg er blevet utroligt positivt overrasket over brændstof
økonomien, den er slet ikke tosset.
Begge ture har foregået primært på motorvej med 120-140 km/t, samt lidt
kø-kørsel - i dag var det faktisk 20+ km kø. Resultat: 9,4 km pr. liter målt
ved optankning. Det synes jeg godt nok ikke er tosset for en 3-liters motor,
permanent 4-hjulstræk og automatgear. Til sammenligning kunne min Fiesta ST
lige knap slæbe sig over 10 km/l når det gik allerbedst. Økonomien ved
bykørsel kan jeg endnu ikke rigtigt sige noget om - jeg bruger den primært
til længere ture (trafikken her i byen er tosset, og vi bor 3 minutter fra
en metro station).
På min første tur på motorvejen blev jeg noget bekymret over støjniveauet
fra motoren - jeg synes der var utroligt meget motorlarm. Det viser sig at
gearkassen nok aldrig nåede at skifte op i 5. gear, da turen var så kort :)
Nå man cruiser afsted med 140, er der intet at høre ude forfra - kun dæk- og
vindstøj. Fordækkene bliver iøvrigt skiftet i næste uge, så jeg håber det
hjælper lidt.

Så kommer spørgsmålene... :)

- I sidste uge var der frygteligt godt vejr, da vi var ude at køre (det er
iøvrigt fedt at bo 100 km fra Ardennerne), og jeg synes sgu ikke rigtigt at
jeg kunne få A/C'en til at køle. Jeg satte den ellers ned på 16 grader, men
vi svedte stadig frygteligt. Nuvel, bilen er 6 år gammel, så jeg tænker at
anlægget nok trænger til en genopfyldning, så jeg har bestilt tid på
værkstedet. Da vi så var ude at køre i dag, bemærkede jeg at der ikke var
lys i "snefnug"-knappen, hvilket får mig til at tro at jeg måske bare ikke
har tændt for anlægget (doh!). Men spørgsmålet er så, hvordan jeg tester om
det kan køle, når der kun er 15-16 grader udenfor? I sidste uge var
lufttemperaturen ca. 22 grader, og derfor var det jo ganske nemt at
tjekke... Der er jo ingen grund til at spilde tid og penge på et A/C tjek,
hvis det virker fint.

- Bilen er spækket med stort set alt i udstyr, og jeg kan se at der står
noget om alarm i manualen - desværre er den på fransk, så jeg forstår ikke
detaljerne. Hvordan kan jeg tjekke om min bil er udstyret med alarm eller
kun startspærrer? Uden at knuse en rude selvfølgelig ;) Jeg skulle gerne få
originalkvitteringen på bilen inden længe, men den er selvfølgelig også på
fransk.

- Min E90'er var udstyret med muligheden for komfortblink (vip 1 gang, og
den blinker 3 gange) - det kunne indstilles i menuen. Jeg har googlet lidt
på det, og det eneste jeg kan finde er nogle tyske sider der siger at man
kan købe en eLight boks til små 150-200 eur, der kan gøre det. Det er dog
nok lige i overkanten. Jeg kan til gengæld også se at de seneste årgange af
E46'eren har muligheden... Kan det virkeligt passe at man ikke kan få en
software opgradering eller lignende der åbner for dette? Det kan dæleme ikke
kræve mange liniers programmering... (Jeg er selv programmør).

- Er der er en nem måde at tjekke om man har m-sports undervogn? Jeg synes
at bilen er noget hårdere i affjedringen end jeg husker min E90'er - ikke at
det gør mig noget...

Det var vist lige hvad jeg havde i dag - der kommer nok flere spørgsmål med
tiden ;)

/Kasper Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-08 05:53

"Kasper Hansen [Bruxelles]" skriver:

> Men spørgsmålet er så, hvordan jeg tester om
> det kan køle, når der kun er 15-16 grader udenfor?

Du sætter anlægget på fuld køling og justerer så al luften kommer ud
gennem dyserne du selv kan bestemme retning på. Så tager du et
stegetermometer og placerer målespidsen et stykke inde i dysen og ser om
ikek A/C'en kan sænke lufttemperaturen 5-10 grader.

> Kan det virkeligt passe at man ikke kan få en
> software opgradering eller lignende der åbner for dette?

Ja.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 09:03

> [...]
> stegetermometer og placerer målespidsen et stykke inde i dysen og ser om
> ikek A/C'en kan sænke lufttemperaturen 5-10 grader.

Det var selvfølgelig en mulighed... Det må jeg lige prøve.

> Ja.

Øv...

/Kasper Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-08 16:53

"Kasper Hansen [Bruxelles]" skriver:

> Det var selvfølgelig en mulighed... Det må jeg lige prøve.

Prøvede lige på Golfen (der ikke burde virke i følge flere
meddebattører).

Udetemp viste 13,5 grader, luft i friskluftsdysen skiftede mellem 6 og 7
grader - indtil jeg slukkede for A/C så steg den til 15.

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 17:50

> [...]
>
> Udetemp viste 13,5 grader, luft i friskluftsdysen skiftede mellem 6 og 7
> grader - indtil jeg slukkede for A/C så steg den til 15.

Super - så prøver jeg lige det... Tak!

/Kasper

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 18:05

> Udetemp viste 13,5 grader, luft i friskluftsdysen skiftede mellem 6 og 7
> grader - indtil jeg slukkede for A/C så steg den til 15.

Så er det gjort... Udetemp: 11, termometer: 12 uden A/C.
Med A/C: 5 grader...
Så jeg kan vist godt få afbestilt den tid hos doktormanden...

/Kasper

Fra : Mogens

Dato : 01-05-08 06:42

"Kasper Hansen [Bruxelles]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> skrev i en
meddelelse news:4818f921$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg må sige at jeg er blevet utroligt positivt overrasket over brændstof
> økonomien, den er slet ikke tosset.

Jep - BMW fabrikerer nogle økonomiske motorer...

> [...]
> målt ved optankning. Det synes jeg godt nok ikke er tosset for en 3-liters
> motor, permanent 4-hjulstræk og automatgear.

Nøh - dit 4x4 tager en del...

> [...]
> gearkassen nok aldrig nåede at skifte op i 5. gear, da turen var så kort

Hmm - forstår jeg ikke. Min kørte da i 5. inde i byen også. Måske den
selvlærende automatik på gearkssen skal resettes?
Gearkassens skiftemønster ændrer sig ift. brugeren og den aktuelle kørsel.
Kører du agressivt, skiftes der f.eks. først ved et højere omdrejningstal -
ligesom når du smider vælgeren i Sport-mode.

> Nå man cruiser afsted med 140, er der intet at høre ude forfra - kun dæk-
> og vindstøj. Fordækkene bliver iøvrigt skiftet i næste uge, så jeg håber
> det hjælper lidt.

Slidt skæv = 4-hjulsudmåling. En BMW er meget ømfindtlig med fortøjet,
hvorfor fartbump bør passeres uhyre forsigtigt...

> [...]
> tændt for anlægget (doh!). Men spørgsmålet er så, hvordan jeg tester om
> det kan køle, når der kun er 15-16 grader udenfor?

Står anlægget på automatik? - I så fald skal snefuget komme frem.
Brug du iøvrigt aut. recirkulation får du ikke de grimme lugte fra
omverdenen ind i kabinen. Anlæget vurderer selv lugtene og lukker om
nødvendigt af. En skøn feature når man for eksempel kører i den 17 km lange
tunnel mellem Schweiz og Italien, hvor lastbilernes os næsten kan kvæle een
efter blot 10 km...

> [...]
> detaljerne. Hvordan kan jeg tjekke om min bil er udstyret med alarm eller

Vha stelnummeret kan enhvert aut. BMW-værksted fortælle dig, hvad din BMW er
udstyret med. Endvidere har din BMW alarm, hvis den blinker med blinklysene,
når du låser den

Her er et link til nogle engelske manualer - din BMW's udstyr er langt hen
ad vejen mage til - http://bmwtips.com/OwnersManuals/manuals.htm

> - Er der er en nem måde at tjekke om man har m-sports undervogn?

Stelnummeret

Fra : Mogens

Dato : 01-05-08 07:36

"Mogens" <forget@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:4818f921$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Her er et link til nogle engelske manualer - din BMW's udstyr er langt hen

Og hér finder du så manualer over navigation og meget andet:
www.x5world.com

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 09:02

> Og hér finder du så manualer over navigation og meget andet:
> www.x5world.com

Tak :)

/Kasper Hansen

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 09:01

> Jep - BMW fabrikerer nogle økonomiske motorer...

Det må siges... Det havde jeg også læst herinde, men jeg troede faktisk at
det var ligesom når folk skriver at deres dieselbil kan køre 25 km/l ved
blandet kørsel (det har ingen af mine været i nærheden af).

> Nøh - dit 4x4 tager en del...

Ja, det vil jeg tro - men så længe vi ligger i nærheden af 10 km/l er jeg
godt tilfreds.

> [...]
> Kører du agressivt, skiftes der f.eks. først ved et højere
> omdrejningstal - ligesom når du smider vælgeren i Sport-mode.

Den skifter også allerede meget tidligere. Jeg tror det skyldes to ting -
dels at den sidst var kørt af forhandleren (som sikkert har presset den
lidt), dels at jeg inden motorvejskørslen havde kørt rundt i Bruxelles. Der
er utroligt meget start/stop, baneskift og agressiv kørsel - det er
simpelthen et automobilt u-land (Europas 2. farligste).
Der skal dog stadig ikke så meget til før den laver kick-down, men det gør
nu heller ikke noget.

> Slidt skæv = 4-hjulsudmåling. En BMW er meget ømfindtlig med fortøjet,
> hvorfor fartbump bør passeres uhyre forsigtigt...

Ja, det synes jeg også at have hørt...
Er det BMW værkstedet man kører til, eller er der steder der er
bedre/billigere?

> [...]
> nødvendigt af. En skøn feature når man for eksempel kører i den 17 km
> lange tunnel mellem Schweiz og Italien, hvor lastbilernes os næsten kan

Der stod "auto" i displayet - men jeg tror at det refererer til
luftfordelingen... Jeg fandt en side på nettet hvor der stod at en af
indstillingerne i "car memory" var om den automatisk skulle tænde for A/C -
det tror jeg er slået fra. Jeg mener også at det så helt anderledes ud da
jeg trykkede på A/C knappen (og der kom lys i den).
Nu skal jeg blot finde ud af om det køler...

> Vha stelnummeret kan enhvert aut. BMW-værksted fortælle dig, hvad din BMW
> er udstyret med. Endvidere har din BMW alarm, hvis den blinker med
> blinklysene, når du låser den

Okay - jeg må lige se om jeg ikke snart kan få den kvittering. Ellers må jeg
få værkstedet til at lave en liste til mig.

> Her er et link til nogle engelske manualer - din BMW's udstyr er langt hen
> ad vejen mage til - http://bmwtips.com/OwnersManuals/manuals.htm

Tak - har forgæves forsøgt at finde dem.

> Stelnummeret

Selvfølgelig ;)

/Kasper Hansen

Fra : Mogens

Dato : 01-05-08 10:42

"Kasper Hansen [Bruxelles]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> skrev i en
meddelelse news:481978b0$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> Det må siges... Det havde jeg også læst herinde, men jeg troede faktisk at
> det var ligesom når folk skriver at deres dieselbil kan køre 25 km/l ved
> blandet kørsel (det har ingen af mine været i nærheden af).

Brændstofforbruget er uhyre afhængig af speederens betjening. Benzin eller
diesel - det er ligegyldigt. Min nuværende firmabil P407 HDI 1,6 SW kører
gennemsnitligt 16,6 km/l (altid motorvej og max 137 km/t på piloten). Kører
man hurtigere stiger forbruget markant...

> så længe vi ligger i nærheden af 10 km/l er jeg godt tilfreds.

Ja da!

> [...]
> Der er utroligt meget start/stop, baneskift og agressiv kørsel - det er
> simpelthen et automobilt u-land (Europas 2. farligste).

Gearkassens elektronikken reagerer langt hurtigere - altså ændrer
skiftemønstret. Den ændrer det efter ganske kort tid/få km...

> Der skal dog stadig ikke så meget til før den laver kick-down, men det gør
> nu heller ikke noget.

Kick-down styrer du jo selv, mens nedgearing (det er noget andet) styres af
elektronikken...

> Er det BMW værkstedet man kører til, eller er der steder der er
> bedre/billigere?

Jeg bruger et dækværksted til den ene bil (Ivar i Farum) og mærkeværkstedet
til min anden bil...

> Okay - jeg må lige se om jeg ikke snart kan få den kvittering. Ellers må
> jeg få værkstedet til at lave en liste til mig.

Blinker dine blinklys? = alarm monteret.

Selvtak - det link og www.x5world.com giver dig svar på mange spørgsmål :)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 01-05-08 10:59

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in message

> Blinker dine blinklys? = alarm monteret.

Nej, det er ikke en garanti at den har alarm hvis den blinker med lyset. Der
er en option der kan stilles af BMW værkstedet om den skal have "blink uden
alarm".

Mvh
Jacob

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 01-05-08 11:00

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in message

> Blinker dine blinklys? = alarm monteret.

Den nemmeste måde at se om der er alarm, er ved at se om der er rumføler i
kabinen, der skal så sidde en boks lige mellem fører og passagerens hoveder
i loftet.

Mvh
Jacob

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 12:04

> Den nemmeste måde at se om der er alarm, er ved at se om der er rumføler i
> kabinen, der skal så sidde en boks lige mellem fører og passagerens
> hoveder i loftet.

Så må der næsten være alarm - for jeg er ret sikker på at lyset blinker, der
er en rød lampe på undersiden af bakspejlet, og jeg mener næsten med garanti
at der er en boks mellem vores hoveder. Men jeg tjekker lidt senere :)
Tak...

/Kasper

Fra : alexbo

Dato : 01-05-08 12:48

"Kasper Hansen [Bruxelles]" skrev

> [...]
> der er en rød lampe på undersiden af bakspejlet, og jeg mener næsten med
> garanti at der er en boks mellem vores hoveder. Men jeg tjekker lidt

Sid stille i bilen lås den og bevæg dig, så finder du ud af om rumføleren er
der, og om den virker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 13:43

> Sid stille i bilen lås den og bevæg dig, så finder du ud af om rumføleren
> er der, og om den virker.

Det er selvfølgelig også en mulighed... Det er i hvert fald billigere end at
smadre en rude :)

/Kasper Hansen

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 12:10

> [...]
> gennemsnitligt 16,6 km/l (altid motorvej og max 137 km/t på piloten).
> Kører man hurtigere stiger forbruget markant...

Ja, det er klart... Jeg har også fået fine tal (synes jeg selv) ud af mine
biler, men intet i nærheden af opgivelserne. Også selvom jeg har prøvet at
køre så økonomisk som overhovedet muligt. Ofte har besparelsen ved dette dog
været så lille, at jeg simpelthen ikke har gidet besvære mig med det...

> Gearkassens elektronikken reagerer langt hurtigere - altså ændrer
> skiftemønstret. Den ændrer det efter ganske kort tid/få km...

Jeg er sikker på at den fungerer upåklageligt... Den skifter rigtigt fint.

> Kick-down styrer du jo selv, mens nedgearing (det er noget andet) styres
> af elektronikken...

Jeg vidste ikke at man skelnede mellem de to ting - men jeg kan godt se i
den engelsksprogede manual at der står noget helt specifikt om kick-downs.
Det korte af det lange er i hvert fald, at man ikke skal trykke hårdt på
pedalen før den går et gear ned - og det er fint...

> Jeg bruger et dækværksted til den ene bil (Ivar i Farum) og
> mærkeværkstedet til min anden bil...

Ok - jeg prøver lige at starte med det lokale BMW værksted, så jeg kan
vurdere deres priser. Jeg har en forhåbning om at det er billigere hernede
end i DK.

> Blinker dine blinklys? = alarm monteret.

Det gør de - jeg er næsten sikker på at der er alarm...

> Selvtak - det link og www.x5world.com giver dig svar på mange spørgsmål :)

Super, det vil jeg kigge nærmere på...

/Kasper

Fra : Mogens

Dato : 03-05-08 17:44

"Kasper Hansen [Bruxelles]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> skrev i en
meddelelse news:4819a531$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, det er klart

He he - har kørt efter reglerne et stykke tid og vupti går den rask væk knap
18 km/l

> ... Jeg har også fået fine tal (synes jeg selv) ud af mine biler, men
> intet i nærheden af opgivelserne.

Min '03 530d lå på 13-14 km/l uanset hvad. Som jeg skrev dengang, kunne man
nemt bringe den op på 15 km/l ved at tænke sig en anelse om...

Fra : Frederik C

Dato : 01-05-08 12:47

"Mogens" <forget@it.dk> skrev i meddelelsen
> "Kasper Hansen [Bruxelles]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> skrev i en
> meddelelse news:4818f921$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Jep - BMW fabrikerer nogle økonomiske motorer...

SNIP

Jeg er til stadighed chokeret over mine forældres 325i 2008 model med 3
liters maskine på 218 heste 270 nm.

De ligger blandet på 13-14 km/l målt ved tanken. Ved konstant 110 viser
bilen et aktuelt forbrug omkring de 20 km/l. Hvor nøjagtigt det er, ved jeg
så ikke.

Selv har jeg lige kørt en W204 220 CDI aut. på autobahnen omkring München.
Da Mercedes ikke opgiver forbrug omkring de 200 km/t kan jeg ikke sige, om
den levede op til fabrikstallene. Men den gik da en 9-10 km/l. :)

Mvh.

Frederik

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 13:44

> [...]
>
> De ligger blandet på 13-14 km/l målt ved tanken. Ved konstant 110 viser
> bilen et aktuelt forbrug omkring de 20 km/l. Hvor nøjagtigt det er, ved

Det er også dybt imponerende i min bog... Jeg så godt at den moderne
330xi'er var opgivet til over 13 km/l.

> Selv har jeg lige kørt en W204 220 CDI aut. på autobahnen omkring München.
> Da Mercedes ikke opgiver forbrug omkring de 200 km/t kan jeg ikke sige, om
> den levede op til fabrikstallene. Men den gik da en 9-10 km/l. :)

Det er heller ikke helt skidt

/Kasper Hansen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-05-08 09:10

Kasper Hansen [Bruxelles] wrote:
> [...]
> pr. liter målt ved optankning. Det synes jeg godt nok ikke er tosset
> for en 3-liters motor, permanent 4-hjulstræk og automatgear.

Nu er min bil godt nok ikke med 4-hjulstræk og det er en noget ældre (+ 40
år) konstruktion end din BMW.
Min er en gammel Ford Scorpio 2,9 V6 med automatgear og den har jeg for
nyligt målt på en tur stort set magen til din (120-140 km/t, min tur var dog
lidt længere, knap 700 km ialt) og der gik min 11,2 km/l.
Og det er vel og mærket ved normal kørsel, ikke noget øko-race eller
lignende.
Til daglig kører jeg ca. 8-9 km/l og det er ved ca. 95% bykørsel.
At din maskine så yder en del mere end min, det er en helt anden historie

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-05-08 09:11

Per Beer Hansen wrote:

> Nu er min bil godt nok ikke med 4-hjulstræk og det er en noget ældre
> (+ 40 år)

Og det var selvfølgelig motoren jeg mente

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 10:10

> [...]
> Til daglig kører jeg ca. 8-9 km/l og det er ved ca. 95% bykørsel.
> At din maskine så yder en del mere end min, det er en helt anden historie

Det må man også sige er flot for sådan en gammel svend, men lægger man 4x4
til, vil jeg gætte på at vi havner omkring samme økonomi.
Og det er da tankevækkende at en moderne (Duratec) 2,0 Mondeo motor ikke
kører længere pr. liter...
En del af det kan nok forklares med at 2,9'eren vel næsten aldrig kommer
over tomgang :) - er det ikke udgaven med ca. 140 hk? Det er jo næsten lige
så ubegribeligt lidt som 3.8 V6 motoren fra Taurus der heller ikke yder mere
end 140 hk... Til gengæld trækker de vel næsten som diesel biler begge to?
Jeg ved i hvert fald at der er godt skub i Taurus'en...
Jeg synes bare at det er godt gået at have en motor der yder som en (basis)
Porsche, men har økonomi som en relativt fornuftig bil - længe leve
Valvetronic...
Har dog min tvivl på at jeg kan få den op på 8-9 km/l ved bykørsel, i hvert
fald hernede. Men det må tiden vise...

/Kasper Hansen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-05-08 10:29

Kasper Hansen [Bruxelles] wrote:

> Det må man også sige er flot for sådan en gammel svend, men lægger
> man 4x4 til, vil jeg gætte på at vi havner omkring samme økonomi.

Ja det lyder sandsynligt.
Hvad vejer din BMW ? Min Scorpio vejer 1300 kg (egenvægt).
Scorpio findes også med 4X4 og den vejer 1425 kg.
Forskellen på 2WD og 4WD i 0-100 km/t er fra 9,2 til 9,7 sekunder og
henholdsvis 204 og 201 km/t på toppen.
Det er så begge med manuelt gear, mener at 2,9 automatic er ca. 10,5 fra
0-100 og lige over de 200 på toppen.
Den findes iøvrigt også som 2,9 24V (Cosworth) og 194 Hk hvilket giver 0-100
km/t på 9,0 og top på 225 km/t (den fås kun med aut.).
2,9i 4X4 man. er opgivet til 9,3 km/l
2,9i 2WD man. er opgivet til 9,7 km/l
2,9i 24V 2WD aut. er opgivet til 8,9 km/l
Alle tal er fra Bilrevyen '93.

> [...]
> En del af det kan nok forklares med at 2,9'eren vel næsten aldrig
> kommer over tomgang :) - er det ikke udgaven med ca. 140 hk?

Jo, 107 Kw = 145,52 Hk.

> [...]
> heller ikke yder mere end 140 hk... Til gengæld trækker de vel næsten
> som diesel biler begge to? Jeg ved i hvert fald at der er godt skub i

Nu har jeg ikke prøvet en Taurus, men Scorpio'en er ikke en udpræget
racervogn
Den kan dog sagtens følge trafikken.

> Jeg synes bare at det er godt gået at have en motor der yder som en
> (basis) Porsche,

Ja BMW laver nogle lækre seksere (det har de nu altid gjort IMHO)

> men har økonomi som en relativt fornuftig bil -
> længe leve Valvetronic...

Ja det virker godt, er det ikke Vanos det hedder på BMW ?

> Har dog min tvivl på at jeg kan få den op på 8-9 km/l ved bykørsel, i
> hvert fald hernede. Men det må tiden vise...

Ja det må komme an på en prøve

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 13:44

> Ja det lyder sandsynligt.
> Hvad vejer din BMW ? Min Scorpio vejer 1300 kg (egenvægt).

Hehe - det bliver ligesom bilkort det her :)
Den vejer 1.550 iflg. typegodkendelsen.

> Scorpio findes også med 4X4 og den vejer 1425 kg.
> Forskellen på 2WD og 4WD i 0-100 km/t er fra 9,2 til 9,7 sekunder og

Jeg har ikke kunne finde præcise tal på google (men jeg er meget
interesseret i dem). Et bud er dog mellem 7.4 og 7.8 sek.
Faktisk kan jeg se flere steder at den er hurtigere fra 0-100 med 4x4, pga.
det bedre vejgreb - men jeg ved ikke om de officielle tal siger det samme.

> henholdsvis 204 og 201 km/t på toppen.

Topfart for min: 238 km/t. Uden 4WD - igen ukendt. Med manuel gear og 2WD er
den begrænset til 250 km/t. Manuel gear og 4WD - 243 km/t.

> Det er så begge med manuelt gear, mener at 2,9 automatic er ca. 10,5 fra
> 0-100 og lige over de 200 på toppen.

Det ser ud til at 'tomat kasen på min tager ca. 0.6 sek længere fra 0-100.
Samtidig koster den 5 km/t på toppen. 4WD koster så yderligere mindst 8
km/t, men måske mere.

> Den findes iøvrigt også som 2,9 24V (Cosworth) og 194 Hk hvilket giver
> 0-100 km/t på 9,0 og top på 225 km/t (den fås kun med aut.).

Det var alligevel ikke meget Cosworth skiltet barberede af i
accelerationen...

> 2,9i 4X4 man. er opgivet til 9,3 km/l

330xi man. stc. er opgivet til 10,2 km/l

> 2,9i 2WD man. er opgivet til 9,7 km/

330i man. stc. er opgivet 10,8 km/l

> 2,9i 24V 2WD aut. er opgivet til 8,9 km/l

330i aut. stc. er opgivet til 10,2 km/l
og
330xi aut. stc. er opgivet til 9,4 km/l

> Nu har jeg ikke prøvet en Taurus, men Scorpio'en er ikke en udpræget
> racervogn
> Den kan dog sagtens følge trafikken.

Hurtig er den heller ikke - men den har alligevel noget bundtræk...

> Ja det virker godt, er det ikke Vanos det hedder på BMW ?

Det er to forskellige ting, men de virker sammen...
http://en.wikipedia.org/wiki/Valvetronic
Jeg tror dog iøvrigt også at min er udstyret med Vanos.

> Ja det må komme an på en prøve

Selvfølgelig... :)

/Kasper

Fra : Mogens

Dato : 01-05-08 16:44

"Kasper Hansen [Bruxelles]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> skrev i en
meddelelse news:4819bb2c$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

www.autopower.se/modellguiden/e46.asp

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 01-05-08 17:50

> www.autopower.se/modellguiden/e46.asp

Fornemt - jeg har ellers brugt timer på at finde sådan en oversigt.

Tak!

/Kasper

Fra : Finn

Dato : 08-05-08 22:20

Jeg har lige fundet tallene i min 2002 brochure for E46
   Alm      4x4
0-100   6,5 [7,0]   6,6 [7,4]
Toph.   250 [247]   247 [242]

Forbrug
by   7,8 [7,1]   7,5 [6,9]
Land   14,5 [14,3]   13,5 [12,8]
gnms.   10,9 [10,4]   10,4 [9,7]

Diff.udveksling (gearing er det samme)
   2,93 [3,38]   3,07 [3,15]

Tal i [] er for automatgear

Mvh
Finn I

Fra : Nippo

Dato : 02-05-08 14:14

> [...]
> ikke var lys i "snefnug"-knappen, hvilket får mig til at tro at jeg måske
> bare ikke har tændt for anlægget (doh!).

Du gør mig bare så glad lige nu
Jeg lavede nøjagtig samme fejl sidste sommer da jeg fik min E46.
Jeg fattede minus af at jeg skulle svede som en pisket græker, nu jeg havde
automatiks klima halløj og det hele... jeg fik først liv i fnug knappen en
dag min Bmw buddy var med ude og køre og mente der var ret varmt i kabinen.
Også trykkede han fandme bare på en knap.....

Lyder ellers som en dejlig vogn du har fundet, tillykke med den

Nicolai

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 02-05-08 14:34

"Nippo" <npe*spamfree@privat.dk> wrote in message
> Du gør mig bare så glad lige nu
> Jeg lavede nøjagtig samme fejl sidste sommer da jeg fik min E46.

So did i :)

Jeg vidste det var min fejl lige da forhandleren sagde "har du tændt for
den", jeg regnede dog med at den selv tændte når man skruede ned til mindre
end udenfor temp, men så blev man så klog. :)

Pyyyha, godt man aldrig læser en instruktionsbog :)

Mvh
Jacob

Fra : Nippo

Dato : 02-05-08 15:30

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mindre end udenfor temp, men så blev man så klog. :)
>
> Pyyyha, godt man aldrig læser en instruktionsbog :)
Det samme her... Har dog efterfølgende haft den fremme et kort øjeblik
Egentligt dejligt at se man ikke er alene

God weekend
Nicolai

Fra : Finn

Dato : 07-05-08 20:50

Først tillykke med den fantastiske vogn

> [...]
> man ikke kan få en software opgradering eller lignende der åbner for
> dette? Det kan dæleme ikke kræve mange liniers programmering... (Jeg er
Jeg talt i weekenden med en der havde en 330 fra 2001 og han havde fået
programmeret komfortblink i hans.

> - Er der er en nem måde at tjekke om man har m-sports undervogn? Jeg
> synes at bilen er noget hårdere i affjedringen end jeg husker min E90'er
> - ikke at det gør mig noget...
Her er jeg til gengæld ikke helt sikker... Men jeg mener at en
M-undervogn er udstyret med sorte fjedre og en standard med blå fjedre
(eller det er omvendt). Se det blev du jo egentlig ikke klogere af

Mvh
Finn

Fra : Mogens

Dato : 07-05-08 21:02

"Finn" <post@min.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg talt i weekenden med en der havde en 330 fra 2001 og han havde fået
> programmeret komfortblink i hans.

Man kan få en række options udført/programmeret - f.eks. kørelys mm

Fra : Finn

Dato : 08-05-08 17:53

Finn skrev:
> Her er jeg til gengæld ikke helt sikker... Men jeg mener at en
> M-undervogn er udstyret med sorte fjedre og en standard med blå fjedre
> (eller det er omvendt). Se det blev du jo egentlig ikke klogere af

Glem alt om det der er skrevet her . Der er ingen systematik i det...

Mvh
Finn
(E46 med M-undevogn