Reparation af klimeanlæg på Mazda6
Fra : Henning

Dato : 29-04-08 14:34

Min Mazda6 kan ikke længere køle kabinen ned - bevares, den er da
snart 4 år gammel, og alt på denne bil går åbenbart i stykker lige
omkring garantiens udløb
Kan man selv hælde noget væske på, eller er det komplet lukket anlæg
med freon og hvad ved jeg? Hvad skal jeg forvente det koster at få
lavet

Fra : H C Jensen

Dato : 29-04-08 15:32

"Henning" < @> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man selv hælde noget væske på, eller er det komplet lukket anlæg
> med freon og hvad ved jeg? Hvad skal jeg forvente det koster at få

Er du kølemontør eller har adgang til et fyldeanlæg kan du selv.

Men ellers plejer det at koste 1000-1500.- for at få efterfyldt et anlæg

Der bruges ca en halv time

Det er meget normalt at der skal genfyldes efter 2-3 år for at aircon
virker 100%

Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-08 15:37

H C Jensen skriver:

> Er du kølemontør eller har adgang til et fyldeanlæg kan du selv.
>
> Men ellers plejer det at koste 1000-1500.- for at få efterfyldt et anlæg
>
> Der bruges ca en halv time

Og er systemet stadigvæk utæt kan man begynde forfra igen mange gange.

> Det er meget normalt at der skal genfyldes efter 2-3 år for at aircon
> virker 100%

Jeg "voldknepper" systmet i Golfen (bruger det ikke i vintermånederne),
til trods for det virker det fint nu her efter 4½ år.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : H C Jensen

Dato : 29-04-08 16:43

> [...]
>
> Jeg "voldknepper" systmet i Golfen (bruger det ikke i vintermånederne),
> til trods for det virker det fint nu her efter 4½ år.

Der er jo også forskel på VW og en 6er Men hvor meget køle middel er
del tilbage efter 4,5 år ? sikkert ikke nok hvis bilen skal køre i 30
grader + + og den stadig skal køle bilen ned.

Men når man genfylder kommer der sporestof med i så evt utætheder kan
spores med uv lys

Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-08 18:00

H C Jensen skriver:

> Der er jo også forskel på VW og en 6er Men hvor meget køle middel er
> del tilbage efter 4,5 år ? sikkert ikke nok hvis bilen skal køre i 30
> grader + + og den stadig skal køle bilen ned.

Der er rigeligt til at det kan fjerne dug på ingen tid og til at køle
ned til under det behagelige i nuværende temperaturer (20 grader).

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-04-08 18:09

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Jeg "voldknepper" systmet i Golfen (bruger det ikke i vintermånederne),
> til trods for det virker det fint nu her efter 4½ år.

Brug det for guds skyld også om vinteren, om ikke andet så for at fjerne
dug fra ruderne. Hvis aircon står stille mere end 3-4 uger udtørre
pakninger i hele systemet og bliver utæt Der er et smøremidel der
pumper med rundt i R134-kølemidlet.

/Jan - der brugte ca 8-10K sidste år på sit aircon med defekte stumper
og en stupid aut. nissan mek. i københavn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-08 18:18

Jan Rasmussen skriver:

> Brug det for guds skyld også om vinteren, om ikke andet så for at fjerne
> dug fra ruderne.

De4t døjer jeg ikke med om vinteren.

> Hvis aircon står stille mere end 3-4 uger udtørre
> pakninger i hele systemet og bliver utæt

Så ville mit system være piv utæt nu. Det har været i brug 3-4 gange
siden oktober.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-04-08 22:08

> Jan Rasmussen skriver:

> De4t døjer jeg ikke med om vinteren.

> Så ville mit system være piv utæt nu. Det har været i brug 3-4 gange
> siden oktober.

Fakta er at du overhovedet ikke kan sige noget om, om det ikke taber
kølemiddel.
Mange biler kommer ab fabrik med for meget kølemiddel.
Dette for at kompensere for et indkalkuleret tab af kølemiddel.
Da du ikke bruger dit i ½ år ad gangen, så er risikoen større for et stort
havari af dit AC anlæg.

Om jeg har set havarerede kompressorer?
JA!

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-04-08 15:46

> [...]
> Kan man selv hælde noget væske på, eller er det komplet lukket anlæg
> med freon og hvad ved jeg? Hvad skal jeg forvente det koster at få

På vores 626 kølede den dårligere og dårligere.

De monterede et apparat som tømte systemmet, vakum testede det, trykprøvede
det fyldte renset kølevæske på igen.
Iht værkstedet er det meget normalt at der kan side en luftlomme og blokkere
eller at det bare trængte til at blive skiftet.

Det har virket uden prob.siden.
Vi fik det gjort os Toyota i Helsinge, og det kostede lige under 1000kr.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Lars

Dato : 29-04-08 19:54

On Tue, 29 Apr 2008 15:34:16 +0200, Henning < @> wrote:

>Min Mazda6 kan ikke længere køle kabinen ned - bevares, den er da
>snart 4 år gammel, og alt på denne bil går åbenbart i stykker lige
>omkring garantiens udløb

Da min BMW 530 fra 2002 pludselig ikke ville køle mere var det
kompressoren der var gået... 7000 kroner kostede det at få skiftet...

Hvis du er heldig skal der bare føles kølemiddel på, men det er
bestemt ikke noget du kan gøre selv.

>med freon og hvad ved jeg? Hvad skal jeg forvente det koster at få
>lavet

Kommer meget an på hvad der er galt jo!

** Lars