|
| Spørgsmål om indpresningsdybde på fælg. Fra : allan |
Dato : 28-04-08 16:10 |
|
Hej.
Jeg er ved at se på fælg til min bil.
Jeg har en Ford C-Max.
Indpresningsdybden er 52,5 på de fælg
der skal bruges dertil.
Jeg har ellers fundet nogle andre fælg
der passer til en S-Max. De har en ind-
presningning på 55. Dette siger den ene
forhandler ikke gør noget, mens den anden
at man ikke kan montere dem så.
Hvad siger i ?
PS- Hul afstanden er den samme
mvh
Allan
--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final
Web @ http://www.newsleecher.com/?usenet
------------------- ----- ---- -- -
| |
Klaus G. (28-04-2008)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 28-04-08 16:56 |
|
> Indpresningsdybden er 52,5 på de fælg
> der skal bruges dertil.
> Jeg har ellers fundet nogle andre fælg
> der passer til en S-Max. De har en ind-
> presningning på 55. Dette siger den ene
> forhandler ikke gør noget, mens den anden
> at man ikke kan montere dem så.
>
> Hvad siger i ?
>
Jo højere ET, jo længere ind under bilen kommer hjulene til at sidde.
Så 2.5mm tætter på fjederbenet tror jeg altså godt at de kan komme.
Men blive dækkende samtidig også lige 20mm bredere, så kommer de pludselig
12.5mm tættere på fjederbenet.
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
allan (28-04-2008)
| Kommentar Fra : allan |
Dato : 28-04-08 17:07 |
|
< Jo højere ET, jo længere ind under bilen kommer hjulene til at sidde.
< Så 2.5mm tætter på fjederbenet tror jeg altså godt at de kan komme.
< Men blive dækkende samtidig også lige 20mm bredere, så kommer de pludselig
< 12.5mm tættere på fjederbenet.
Okay. Bilen er født med 205/60R16 og de fælg de
Ford anbefaler er 225/40/R18.
På dem som jeg gerne vil have er der 235/45/R18 på.
Kan det gå, eller skal jeg så have 225/40/R18 på.
Jeg kan selv vælge. Prisen er den samme.
mvh
--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final
Web @ http://www.newsleecher.com/?usenet
------------------- ----- ---- -- -
| |
alexbo (28-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-04-08 17:34 |
|
"allan" <leneogallan@mail.dk> skrev
> Okay. Bilen er født med 205/60R16 og de fælg de
> Ford anbefaler er 225/40/R18.
>
> På dem som jeg gerne vil have er der 235/45/R18 på.
> Kan det gå, eller skal jeg så have 225/40/R18 på.
>
> Jeg kan selv vælge. Prisen er den samme.
225/40-18 er nogle små hjul 2,33 % mindre end originalt.
235/45-18 er til gengæld nogle store basser 2,50 % større end originalt, den
støder måske ligefrem på skærmen.
Jeg vil forslå 225/45-18 1,12% større og ikke så satans brede, og så en
fælg med 47-48 i indpresning.
Men det afhænger af hvor meget plads der er til hjulet, du skriver ikke
noget om hvad Ford anbefaler af indpresning til deres 225/40-18
mvh
Alex Christensen
| |
allan (28-04-2008)
| Kommentar Fra : allan |
Dato : 28-04-08 17:42 |
|
< 225/40-18 er nogle små hjul 2,33 % mindre end originalt.
< 235/45-18 er til gengæld nogle store basser 2,50 % større end originalt, den
< støder måske ligefrem på skærmen.
< Jeg vil forslå 225/45-18 1,12% større og ikke så satans brede, og så en
< fælg med 47-48 i indpresning.
< Men det afhænger af hvor meget plads der er til hjulet, du skriver ikke
< noget om hvad Ford anbefaler af indpresning til deres 225/40-18
De fælg der passer til C-Max'en har en indpresning på 52,5.
På fælgene sidder der 225/40/18.
Men som sagt vil jeg heller have nogle fælg, der har en
indpresning på 55.
Mit problem er bare om jeg skal stole på den ene eller anden
forhandler.
mvh
Allan
--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final
Web @ http://www.newsleecher.com/?usenet
------------------- ----- ---- -- -
| |
alexbo (28-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-04-08 17:49 |
|
"allan" <leneogallan@mail.dk> skrev
> De fælg der passer til C-Max'en har en indpresning på 52,5.
Ja, den originale indpresning.
> På fælgene sidder der 225/40/18.
Ikke originalt.
Ved du med sikkerhed at Ford bruger samme indpresning på et hjul med 225 som
med 205
> Men som sagt vil jeg heller have nogle fælg, der har en
> indpresning på 55.
De er ikke lovlige.
> Mit problem er bare om jeg skal stole på den ene eller anden
> forhandler.
Det er ikke bedre her.
mvh
Alex Christensen
| |
allan (28-04-2008)
| Kommentar Fra : allan |
Dato : 28-04-08 17:55 |
|
Alex, du skriver at 225/40/18 ikke er originalt.
Hvad mener du med det: Det er da den størrelse alle forhandlere
sælger til bilen.
Mht. de fælg jeg gerne vil have. Hvis de er ulovlige og ikke kan synes med
dem på er sagen jo afgjort.
mvh
allan
--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final
Web @ http://www.newsleecher.com/?usenet
------------------- ----- ---- -- -
| |
alexbo (28-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-04-08 18:01 |
|
"allan" <leneogallan@mail.dk> skrev
> Alex, du skriver at 225/40/18 ikke er originalt.
> Hvad mener du med det: Det er da den størrelse alle forhandlere
> sælger til bilen.
"Okay. Bilen er født med 205/60R16"
> Mht. de fælg jeg gerne vil have. Hvis de er ulovlige og ikke kan synes med
> dem på er sagen jo afgjort.
Om de kan synes er ikke til at sige, det kommer an på om dækkene går så tæt
på ophænget at synsmanden kigger nærmere efter.
Men jeg tror ikke engang hjulene kan være der, hvis du sætter 235 på sådanne
fælge.
lovlige er de ikke, sporvidden bliver mindre og det er ikke tilladt.
mvh
Alex Christensen
| |
Møller (28-04-2008)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 28-04-08 18:48 |
|
leneogallan@mail.dk skrev:
> Alex, du skriver at 225/40/18 ikke er originalt.
> Hvad mener du med det: Det er da den størrelse alle forhandlere
> sælger til bilen.
>
> Mht. de fælg jeg gerne vil have. Hvis de er ulovlige og ikke kan synes med
> dem på er sagen jo afgjort.
>
Har vi ikke behandlet den der fård C-Max før??
Her du checket typegodkendelsen og fundet ud af hvad den er godkendt med og til?
Reglerne p.t:
Du ændre omkredsen med +/- 5%
og center afstanden med 20 mm, dvs ET målet med max 10 mm i forhold til den godkendte fælg:
Se:
http://www.biltorvet.dk/MinBil/MinBil.aspx
Men jeg synes, at jeg har svaret på det tidligere, Jeg kunne her kopiere fra bekendtgørelsen, men da
den kan ændre sig, så kommer der en henvisning, så er den også korrekt næste gang:
http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
8.02.003 Fælge
Møller
| |
alexbo (28-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-04-08 19:35 |
|
"Møller" <e@bg2n.dk> skrev
> Du ændre omkredsen med +/- 5%
> og center afstanden med 20 mm, dvs ET målet med max 10 mm i forhold til
> den godkendte fælg:
Det er ikke helt rigtigt, man må øge sporvidden men ikke mindske.
Allan ønske nogle fælge der mindsker sporvidden, det er ganske vist ikke ret
meget, men tilladt er det ikke.
mvh
Alex Christensen
| |
Møller (28-04-2008)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 28-04-08 20:40 |
|
alexbo skrev:
> "Møller" <e@bg2n.dk> skrev
>
>> Du ændre omkredsen med +/- 5%
>> og center afstanden med 20 mm, dvs ET målet med max 10 mm i forhold til
>> den godkendte fælg:
>
> Det er ikke helt rigtigt, man må øge sporvidden men ikke mindske.
>
> Allan ønske nogle fælge der mindsker sporvidden, det er ganske vist ikke ret
> meget, men tilladt er det ikke.
>
> mvh
> Alex Christensen
Jo, jeg skulle nok have skrevet: og "og øge centerafstanden med" men det tog jeg faktisk for givet
Jeg var ved at sætte hele afsnittet ind, men brugte kun henvisning af tidligere anførte grunde, men
her er dagens tekst:
"1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte."
For lige at klippe det helt ud, så står der:
"Eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen angivne interval, eller indenfor det
interval, som følger af alternativt angivne hjulmonteringer."
Om der heri ligger, at der kan forekomme tilladelser med mindre E-mål kan jeg ikke afgøre.
Møller
| |
allan (28-04-2008)
| Kommentar Fra : allan |
Dato : 28-04-08 19:55 |
|
< Det er ikke helt rigtigt, man må øge sporvidden men ikke mindske.
< Allan ønske nogle fælge der mindsker sporvidden, det er ganske vist ikke ret
< meget, men tilladt er det ikke.
IFG. denne side er det lovligt http://www.eurowheels.dk/Beregninger.asp?kode=TEST5.
mvh
allan
--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final
Web @ http://www.newsleecher.com/?usenet
------------------- ----- ---- -- -
| |
alexbo (28-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-04-08 20:24 |
|
"allan" <leneogallan@mail.dk> skrev i
> < Allan ønske nogle fælge der mindsker sporvidden, det er ganske vist ikke
> ret
> < meget, men tilladt er det ikke.
> IFG. denne side er det lovligt
> http://www.eurowheels.dk/Beregninger.asp?kode=TEST5.
Jeg kan ikke se noget om sporvidde eller ET på siden.
mvh
Alex Christensen
| |
allan (28-04-2008)
| Kommentar Fra : allan |
Dato : 28-04-08 20:39 |
|
< Jeg kan ikke se noget om sporvidde eller ET på siden.
Der står neders på siden, at de anbefaler en ændring af dækstørrelsen på max 5%.
Men har fundet ud af at det intet har med sagen at gøre. Undskyld
mvh
allan
--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final
Web @ http://www.newsleecher.com/?usenet
------------------- ----- ---- -- -
| |
alexbo (28-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-04-08 17:15 |
|
"allan" skrev
> Indpresningsdybden er 52,5 på de fælg
> der skal bruges dertil.
> Jeg har ellers fundet nogle andre fælg
> der passer til en S-Max. De har en ind-
> presningning på 55. Dette siger den ene
> forhandler ikke gør noget, mens den anden
> at man ikke kan montere dem så.
>
> Hvad siger i ?
De er ikke lovlige, og der vil næppe være plads til et bredere dæk.
mvh
Alex Christensen
| |
allan (28-04-2008)
| Kommentar Fra : allan |
Dato : 28-04-08 21:11 |
|
Bare lige for at se høre om jeg har forstået det rigtigt.
ET mål = Indpresning.
Og det er bedre at gå ned en op i ET Mål?
mvh
Allan
--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final
Web @ http://www.newsleecher.com/?usenet
------------------- ----- ---- -- -
| |
alexbo (28-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-04-08 21:22 |
|
"allan" <leneogallan@mail.dk> skrev
> ET mål = Indpresning.
> Og det er bedre at gå ned en op i ET Mål?
Ja når du går ned kommer hjulet længere ud, derved bliver der plads til et
bredere dæk.
Du må højst gå 10 mm ned, så dit mindste tilladte mål er 42,5 i ET.
mvh
Alex Christensen
| |
allan (28-04-2008)
| Kommentar Fra : allan |
Dato : 28-04-08 21:28 |
|
< Axelbo skrev
< Ja når du går ned kommer hjulet længere ud, derved bliver der plads til et
< bredere dæk.
< Du må højst gå 10 mm ned, så dit mindste tilladte mål er 42,5 i ET.
Tak for det, men man må altså ikke gå op i ET mål.
mvh
Allan
--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final
Web @ http://www.newsleecher.com/?usenet
------------------- ----- ---- -- -
| |
alexbo (28-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-04-08 21:46 |
|
"allan" <leneogallan@mail.dk> skrev
> Tak for det, men man må altså ikke gå op i ET mål.
Nej.
Men det hele starter med typegodkendelsen, det er i forhold til hvad bilen
er typegodkendt med, og ikke i forhold til hvad der tilfældigvis sidder på
bilen.
Mere sådan for at få det helt på det rene.
mvh
Alex Christensen
| |
Klaus D. Mikkelsen (28-04-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 28-04-08 22:05 |
| | |
Møller (29-04-2008)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 29-04-08 08:58 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> alexbo skriver:
>> Ja når du går ned kommer hjulet længere ud, derved bliver der plads til et
>> bredere dæk.
>
> Indtil man når skærmkanterne....
Dem kan man da klippe af med en pladesals og sætte ekstraskærme på, det er da set
Møller
| |
|
|