For mange timer?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 24-04-08 16:59

Hej.

Jeg har lige fået skiftet en styrekugle + lavet bremser bagpå.

Værkstedet (uorg) har taget 6.5 arbejdstime for fornøjelsen.

Det er her min "mistanke" kommer ind. Jeg har nemlig tidligere på et andet
værksted fået skiftet en styrekugle i den anden side, og det betalte jeg kun
to timer for! Dvs. at jeg netop har betalt 4.5 time for at få skiftet de
bagerste bremser. Er det ikke alt for meget, eller er det mig der ser
spøgelser?

Alt i alt har det kostet mig ca. 8.000,- at få nye bagbremser + en
styrekugle. Bilen er en MB 220 CDi 2002. Delene er alle uorg. Er det en ok
pris?

Mvh

Jasper

Fra : alexbo

Dato : 24-04-08 17:12

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i

> Alt i alt har det kostet mig ca. 8.000,- at få nye bagbremser + en
> styrekugle. Bilen er en MB 220 CDi 2002. Delene er alle uorg. Er det en ok
> pris?

Mercedes har nogle kombinationsbremser bagpå, skive til fodbremsen og en
tromle inden i skiven til håndbremse.
Så hvis bremserep. omfattede noget håndbremse er det ikke urimeligt med
4-5 timer.
Hvis det kun er skift af bremsekloder er det dyrt,
men med 8.000 kr lyder det af både skiver, klodser, håndbremsebakker o.s.v.

Jeg kan nu godt undre mig lidt over at du fravælger at skrive hvad der er
skiftet når du ønsker en bedømmelse af en reparation.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sp@msen

Dato : 24-04-08 20:43

> "Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i

@jasper, hvorfor dælen vælger du uorg. dele? og er 4hjuls udmåling/justering
med i prisen?

> [...]
> Hvis det kun er skift af bremsekloder er det dyrt,
> men med 8.000 kr lyder det af både skiver, klodser, håndbremsebakker
Det er vist ca. hvad det koster her i sverige for en S-klasse med
skiver-klodser-bakker-arbejdsløn på alle 4hjul.

min står til rep for tiden, men det løber vist noget højere op, da der også
skal skiftes vandpumpe og pakdåser? i hele kølesystemet
så det bliver vel omkring 30k lol
og det har taget dem ca 6timer bare at skille det ad da sådan en v8'er
fylder en del i hullet..
Så Jasper, glæd du dig over det ikke er mere :)

> Jeg kan nu godt undre mig lidt over at du fravælger at skrive hvad der er
> skiftet når du ønsker en bedømmelse af en reparation.
må give dig ret, det er lidt sparsomme oplysninger, men ok mercedes i dk
tager vel 1200,- i timen?

Mvh.
Flemming

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 24-04-08 22:37

> @jasper, hvorfor dælen vælger du uorg. dele? og er 4hjuls
> udmåling/justering med i prisen?

Hmm... Det ved jeg sgu heller ikke jeg var faktisk ikke klar over at
han bruger uorg. dele. (og havde heller ikke spurgt til det) Der er jo mig
bekendt ikke den store forskel. Alle dele er fra Bach & Uhrenfeldt, så jeg
håder da de kan holde.

> Det er vist ca. hvad det koster her i sverige for en S-klasse med
> skiver-klodser-bakker-arbejdsløn på alle 4hjul.

Haha. Ja, du kan sgu sagtens i broderlandet Men hvad med det der
håndbremse halløj? Er det også "bøvlet" på en S´er

> min står til rep for tiden, men det løber vist noget højere op, da der
> også skal skiftes vandpumpe og pakdåser? i hele kølesystemet
> så det bliver vel omkring 30k lol

Ja, de er dyre bekendtskaber de kære 4-hjulede

> og det har taget dem ca 6timer bare at skille det ad da sådan en v8'er
> fylder en del i hullet..

Ja... din stakkel

> Så Jasper, glæd du dig over det ikke er mere :)

Jamen det gør jeg da bestemt også. Men jeg vil da stadig hellere betale
4.000 end 8.000,-

Mvh

Jasper

Fra : Sp@msen

Dato : 25-04-08 00:28

"Jasper Norman Ahrensbach"

> [...]
> han bruger uorg. dele. (og havde heller ikke spurgt til det) Der er jo
> mig bekendt ikke den store forskel. Alle dele er fra Bach & Uhrenfeldt, så
En så simpel ting som viskerblade til S er dobbel så dyre som dem i biltema,
men de er også ca. 5gange bedre (jaja det skal jo prøves af :))
I løs vægt hos micro eller andre kæder står de til ~7500 SEK i reservedele,
og skal give ~10 skiftet af mercedes, samt så er foreste skiver ret meget
dyere end dem bagpå, og det bliver så igen udlignet af 'fnidret' bagpå..
'Min' danske mekanik mester, køber altid delene hos mercedes 'org. og
billigere' som han siger :)

> Haha. Ja, du kan sgu sagtens i broderlandet Men hvad med det der
> håndbremse halløj? Er det også "bøvlet" på en S´er
Jeg ved bare at det skulle koste 500 mere på baghjulene at få skiftet i
forhold til foran.. nu må vi se..
og nej jeg har aldrig oplevet det, men har også altid kørt, - når man ikke
kunne genere andre med det - og lige filet lidt på håndbremsen. - men 'dyrt'
er det da ..
i forhold til en gammel 124'er :) (der har samme system)

> Ja, de er dyre bekendtskaber de kære 4-hjulede
Sådanne ting som penge-hjem-slæbere har sine udgifter . yes :)

> Ja... din stakkel
Du virker så medfølende, tak \o/

> Jamen det gør jeg da bestemt også. Men jeg vil da stadig hellere betale
> 4.000 end 8.000,-
Seriøst, hvorfor kører du ikke til ystad eller lund?, malmø virkede desværre
på mig som pengemaskine der slog AFK med flere længder..
men har følt - trods sproglige forviklinger - at de 2 andre steder bød mig
velkommen.
og så giver de vist 'lunch' hvis du får lavet service dernede..

Mvh.
Flemming

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 25-04-08 22:38

> En så simpel ting som viskerblade til S er dobbel så dyre som dem i
> biltema, men de er også ca. 5gange bedre>

Jeg kan se, at jeg formulerede mig lidt "svævende" : Det jeg mente var, at
der ikke er den store forskel på PRISEN, og ikke kvaliteten. (hvilket jeg
heller ikke kender noget til

> Du virker så medfølende, tak \o/

Hehe.

> [...]
> velkommen.
> og så giver de vist 'lunch' hvis du får lavet service dernede..

Jeg bor i Hjørring, så der er sgu lidt langt til Lund. Men det kunne da være
at jeg skulle overveje Flensborg til det store service der er kommer om ca.
5000 km? Hvis jeg slæber 20 kasser øl + sodavand med hjem, er dieselen
betalt. Hvis servicen er billigere i Tyskland, er det jo lige ned i lommen.
Tak for tippet.

/Jasper

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 25-04-08 15:48

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:4810fd25$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Haha. Ja, du kan sgu sagtens i broderlandet Men hvad med det der
> håndbremse halløj? Er det også "bøvlet" på en S´er

Opel kører (eller kørte) også med det system, så helt dumt kan det vel ikke
være :)

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 24-04-08 22:29

> Mercedes har nogle kombinationsbremser bagpå, skive til fodbremsen og en
> tromle inden i skiven til håndbremse.
> Så hvis bremserep. omfattede noget håndbremse er det ikke urimeligt med
> 4-5 timer.

Jo, der er håndbremse arb. med i sagen. Det er da godt at høre, at de
angivne timer ikke er urimelige

> Jeg kan nu godt undre mig lidt over at du fravælger at skrive hvad der er
> skiftet når du ønsker en bedømmelse af en reparation.

Nu er jeg jo ikke nogen ørn til bil rep. og alt jeg har, er en rapport fra
FDM bilsyn, hvor den dumpede med for stor forskel på de bagerste bremser +
håndbremse uden ret megen virkning. (+ styrekuglen).

En anden del af "problemet", som åbenbart ikke er noget problem alligevel
er, at på kvitteringen står der intet om, hvilke dele der er brugt. Jeg
har en alm. kassebon med en lang række hvor der blot står "reservedele" med
forskellige priser, samt arbejdsløn på 6.5 timer. Så med en nordjysk hjerne,
tænker jeg jo straks, at eftersom et MB værksted kan skifte en styrekugle på
to timer, lyder det ufatteligt, at man skulle bruge 4.5 timer på at skifte
de bagerste bremser. Men det er åbenbart ikke så "ufatteligt" alligevel. Men
kunne jeg få et par timer slået af regningen, ville det jo ikke gøre noget

Det er da naturligvis rimeligt nok, at værkstedet ikke kan gøre det i samme
tempo som et aut. MB værksted, men der er jo ingen idé i, at betale 380,- i
timen på et værksted, der tager dobbelt så lang tid om en opgave som MB, der
tager ca. 5 - 600,- i timen. Så er fidusen jo ligesom røget.

Mvh

Jasper

Fra : alexbo

Dato : 24-04-08 23:01

"Jasper Norman Ahrensbach" skrev

> [...]
> Jeg har en alm. kassebon med en lang række hvor der blot står
> "reservedele" med forskellige priser, samt arbejdsløn på 6.5 timer.

Jeg synes du skal skrive til værkstedet at du gerne vil vide hvad disse
reservedele er for nogle, også for at kunne fortælle en evt. køber hvad der
er skiftet.
En specificeret regning er et rimeligt krav, når man er ude over nogle
småting.

Tiden finder jeg rimelig nok, det var ikke gået meget hurtigere hos
Mercedes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Lund

Dato : 25-04-08 18:48

Jasper Norman Ahrensbach tastede:
> Hej.
>
> Jeg har lige fået skiftet en styrekugle + lavet bremser bagpå.
>
> Værkstedet (uorg) har taget 6.5 arbejdstime for fornøjelsen.

Jae hvorfor laver du ikke fast pris med værkstedet????

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 26-04-08 23:24

> Jae hvorfor laver du ikke fast pris med værkstedet????

God idé. Bortset fra, at jeg ikke har nogen som helst idé om hvor mange
timer jeg kan forvente. Jeg ville jo fremstå som en endnu større idiot, end
jeg er, hvis jeg forlangte at de kunne lave en rep. på 4 timer, som rent
faktisk tager 6 timer.

Men det er da rigtigt, at hvis jeg havde en nogenlunde fornemmelse for
omfanget af rep. at det så ville være en alle tiders plan.

Mvh

Jasper