Niels Bengaard wrote:
>> Hej!
>>
>> Min gamle far bruger efterhånden kun bilen til korte indkøbsture på
>> få km. Det betyder batteriet ikke når at blive opladet især i
>> vinterperioden med blæser, elrude osv. tændt.
>>
>> Det sidste batteri holdte ca. 1½ år tror jeg og da han måtte have
>> starthjælp et par gange har i sidste måned valgte han at købe et ny
>> batteri så han er sikker på at kunne komme af sted.
>>
>> Nå men jeg tog det gamle batteri med hjem, men er i tvivl om det er
>> noget værd mere. Kan jeg bare lade det op og forære det væk eller
>> sælge det eller er det færdigt? Det mangler vel bare at blive ladet
>> op, men måske har det taget skade af, ikke at have været ladet
>> ordentlig op over en længere periode.
>>
>> Mvh
>> Thomas
>
> Det er nok svært for dig at teste batteriet uden bare at prøve at
> bruge det. Du kan dog altid se om det kan lades til over 12.5 volt,
> så er alle celler i det mindste intakte. Skal man teste hvor meget
> strøm det kan levere kan man eks. bruge en tester som denne
>
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=88165 , men sådan
> en har man jo sikkert ikke lige liggende.
>
> Det lyder som om din far i stedet for at købe nye batterier så tit,
> skal købe en lader og så måske sætte den til en gang om ugen.
> Eks. denne type lader er tæt, så den kan monteres fast i bilen og man
> bare skal montere stikke. Den er idiotsikker, så man ikke kan bytte
> poler osv.
http://www.biludstyr.dk/produkter/agenturoversigt/ctek/
> Samtidig kan din far jo ofre lidt ekstra på batteriet, der findes
> heavy duty udgaver, som koster lidt mere, men som har noget højere
> kapacitet.
Da hans far jo sjældent bruger bilen vil en 3800 model eller 7000 model være
rigelig.
En sådan CTEK lader er forøvrigt kendt for kunne reversere begyndende
sulfatering
/FF