Selvtægt i trafikken
Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 19-04-08 12:38

Inspireret af den lange tråd tidligere om MC'ere der lusker op mellem
rækkerne.

Jeg er een af dem der af og til overskrider visse færdelsregler (både på MC
& i bil).
Jeg må jo tage konsekvensen når/hvis jeg "bliver knaldet".

Lur mig om ikke 99,99% af deltagerne i dette forum, bare en gang imellem
overtræder een eller anden færdelsregel.
Det være sig fart, parkering, afvisning, lygteføring, signalgivning,
selebrug eller noget helt andet.

Men det må altså være ordensmagtens opgave at "knalde" de formastlige.
Eventuelt efter tip/angivninger fra "menige borgere".

På MC oplever jeg af og til biler der forgæves prøver at spærre vejen for
mig når jeg "lusker".
Al respekt for det, - det er formålsløst at prøve.
En bil der holder stille, er altså ikke nem at manøvrere .

Det der pisser mig af (er sket max. een gang for hver 10.000 km), er når en
billist/lastbilschauffør prøver at ramme mig/ køre mig ned.

Min forseelse er måske een til et klip + et par kilo i bøde.
Men hans (og det er altid en han), udfører direkte drabsforsøg, - og her
snakker vi altså en helt anden strafferamme.
Hvis der så var lykkedes for ham at ramme, - så snakker vi måske drab !!
eller lemlæstelse.

Sku' vi ikke vælge en "live & and let live" evt. (die), holdning. Og ellers
holde os fra selvtægt.
Det ku' blive noget af en glidebane, hvis vi alle skulle straffe alle de
lovovertrædelser vi dagligt var vidne til.

Jan Selchau-Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 13:27

"Jan Selchau-Hansen" <mit_fornavn@mit_efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det ku' blive noget af en glidebane, hvis vi alle skulle straffe alle de
> lovovertrædelser vi dagligt var vidne til.

Lyder som DU kører pissefarligt og udsætter dig selv for fare.
Du kalder det så bare "drabsforsøg" når det er ved at gå galt for dig i
trafikken,
grundet DU "overskrider visse færdselsregler"..
Tænk !

Fra : E.L

Dato : 20-04-08 10:00

Ja overskrid du de færdselsregler, men tag lige i betragtning at du udsætter
den der eventuelt slår dig ihjel på grund af din kørsel for traumer som
vedkommende skal leve med resten af sine dage, du kan naturligvis være
ligeglad ormene eller dieselen har uskadeliggjort dig for evigt, men din
familie har vel også en del prioritet i dit liv, så tænk på det næste gang
du udsætter de du har kære for SORG og MASSIVE TRAUMER på grund agf din
dødsforagtige kørsel, det er rigtig mange mennesker du påvirker ved det.
EL

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-08 13:44

Jan Selchau-Hansen skriver:

> [...]
> snakker vi altså en helt anden strafferamme.
> Hvis der så var lykkedes for ham at ramme, - så snakker vi måske drab !!

Der er næppe nogen der gør det med fuldt overlæg.

Men mon ikke også det giver dig en tid til selvransagelse ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 19-04-08 15:07

> Der er næppe nogen der gør det med fuldt overlæg.
>
> Men mon ikke også det giver dig en tid til selvransagelse ?

Du kan bande på at det er sket at nogen har prøvet at køre mig ned, - og det
med fuldt overlæg.

Det står slet ikke mål med en mindre færdelsforseelse !!
- og her snakker jeg ikke sindsyg kørsel, kun "lusken op mellem rækkerne".

Jeg er blevet forfulgt & forsøgt påkørt mere end een gang.

Men som sagt, yderst sjælent max. 1 gang pr. 10k km

Jeg er MEGET forsigtig når jeg "lusker", jeg er midaldrende med kone og 3
børn som jeg gerne vil hjem til igen.

/jan

Fra : Leonard

Dato : 19-04-08 15:25

On Sat, 19 Apr 2008 16:06:44 +0200, Jan Selchau-Hansen wrote:

> Jeg er blevet forfulgt & forsøgt påkørt mere end een gang.

Så har du sikkert også gjort et eller andet for at fremprovokere en
forfølgelse.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv

Fra : K*N

Dato : 19-04-08 16:16

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> Så har du sikkert også gjort et eller andet for at fremprovokere en
> forfølgelse.

Tyv tror hver mand stjæler!

Man behøver såmænd kun holde færdselreglerne - så skal der nok være en som
synes det går for langsomt og tror han kan tage hævn ved at forfølge en.

Jeg prøvede det for 3 uger siden på Ring 3 (københavn) nordgående - en bil
med 2 unge i en gammel Peugeot 406 kunne ikke lide jeg overhalede dem i en
kø hvor venstrebanen var 90% fri og de uheldigvis bare sad i højrebanen. De
kørte de næste kilometre chikanekørsel mod mig og da jeg drejede af på
Hillerød motorvejen fulgte de 'pænt' efter og jeg blev helt klar over at de
ville have fat i mig fysisk ved først kommende lejlighed. Jeg snød dem dog
ved Bagsværd, hvor jeg ventede med at dreje fra indtil det var for sent for
dem (jeg kørte godt nok over spærreflader mv., men der var ingen biler, så
det gik lige).

Knud

Fra : Leonard

Dato : 19-04-08 16:32

On Sat, 19 Apr 2008 17:15:46 +0200, K*N wrote:

> med 2 unge i en gammel Peugeot 406 kunne ikke lide jeg overhalede dem i en
> kø hvor venstrebanen var 90% fri og de uheldigvis bare sad i højrebanen. De

Idioter findes alle steder, men det hører nu til sjældenhederne.
Hvad mener du forøvrigt med 90% fri?

Fra : K*N

Dato : 19-04-08 17:56

> Idioter findes alle steder, men det hører nu til sjældenhederne.
> Hvad mener du forøvrigt med 90% fri?

At bilerne i højre bane kørte kofanger mod kofanger - men er venstre var der
plads til at holde rigelig afstand - indtil der kom en indsnævring 500 meter
længere fremme (vejarbejde) og banerne skulle samles i 1. De unge mennesker
synes det var deres opgave at sikre ingen brugte venstrebane og dermed
udnyttede al den plads som var til rådighed.

Knud

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 19-04-08 16:23

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Så har du sikkert også gjort et eller andet for at fremprovokere en
> forfølgelse.
>
> --
Der er INGEN banale lovovertrædelser af FL der retfærdiggør drabsforsøg !!

/jan

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 16:31

> [...]
>
> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Der er INGEN banale lovovertrædelser af FL der retfærdiggør drabsforsøg !!

Ok..Kom så med beskrivelsen af "drabsforsøget"..Detaljer tak..
Måske hvis jeg kører over for rødt , er der nogle der vil køre ind i mig (
drabsforsøg ) ??
Måske du har ret , måske ikke...

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 19-04-08 16:51

"P. Eugeot" <franskbil.virker.ikkenej> skrev i meddelelsen
> Ok..Kom så med beskrivelsen af "drabsforsøget"..Detaljer tak..
> Måske hvis jeg kører over for rødt , er der nogle der vil køre ind i mig
> ( drabsforsøg ) ??
> Måske du har ret , måske ikke...

I august 07 skrev jeg følgende advarsel på DK.FRITID.MOTORCYKEL

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_frm/thread/2df910731da8378a/2be5663c4f0c47ae?hl=da&lnk=gst&q=holger+danske#2be5663c4f0c47ae

En anden gang var det en lastbilschauffør der forfulgte mig, og da jeg
senere holdt for rødt lys kørte han frem mod mig med så høj fart at han
ville have pløjet mig ned hvis jeg ikke var smuttet til højre for rødt lys
(selv om jeg ikke sku' den vej .

En tredie gang var en en ung 2.g'er der i sin stylede BMW jagtede mig gennem
rundkørslerne ved Fr.sund. Jeg undslap kun ved at køre op på fortorvet.

I alle 3 tilfælde havde jeg intet andet gjort end at overhale dem !
- og de har sikkert været pissesure over at holde i kø.

I de 2 sidste tilfælde var der godt nok dobbelt optrukne linier, og jeg stod
til en bøde.

Men det retfærdiggør stadigvæk IKKE DRABSFORSØG.

De ku' ha taget mit reg.nr. og anmeldt mig.

P.S. jeg elsker billister (er selv een), stort set ALLE respekterer at en MC
bevæger sig anderledes end en bil.

/jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-08 18:12

Jan Selchau-Hansen skriver:

> [...]
> - og de har sikkert været pissesure over at holde i kø.
>
> I de 2 sidste tilfælde var der godt nok dobbelt optrukne linier, og jeg stod

Hvorfor i alverden gør du sådan noget lort ?

Jeg bruger selv 60-70.000 km om året på vejen.
Jeg er aldrig udsat for hverken forfølgelse eller "drabsforsøg".

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 19-04-08 19:28

> Jeg er aldrig udsat for hverken forfølgelse eller "drabsforsøg".

Ja, og jeg har fløjet rigtig meget, - men aldrig oplevet en flykapring.

Ikke desto mindre tror jeg på de er fundet sted

/jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-08 20:58

Jan Selchau-Hansen skriver:

> Ja, og jeg har fløjet rigtig meget, - men aldrig oplevet en flykapring.
>
> Ikke desto mindre tror jeg på de er fundet sted

Jeg har også fløjet en del, men har aldrig gjort noget, så nogen tror at
jeg er flykaprer.

Fra : Niels Pein

Dato : 19-04-08 23:05

"Klaus D. Mikkelsen" skrev ...
> Jan Selchau-Hansen skriver:

> Hvorfor i alverden gør du sådan noget lort ?

Jeg kender jo ikke de nøjagtige forhold, men mht. at overhale ved dobbelt
optrukne linier, så er det jo sådan, at de linier er trukket på en fornuftig
måde med hensyntagen til normal trafikafvikling.
Jeg gætter på at omtalte overhalinger har fundet sted på motorcykel, og en
kraftig een af slagsen har jo en helt anden accellerationsevne end bilister
kan præstere. Så der findes steder hvor der f.eks. er lavet dobbelt optrukne
linier mellem to bakketoppe, men der er MASSER af plads til en sikker
overhaling af en enkelt personbil der kører lidt langsomt, hvis man selv
kører en hurtig MC.

Det bliver det selvfølgelig ikke mere lovligt af, men i visse tilfælde kan
det være fuldt sikkerhedsmæssigt forsvarligt, simpelthen fordi vejnettet
ikke er anlagt så det passer til motorcyklister.
--
Hilsen Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 05:57

Niels Pein skriver:

> [...]

> det være fuldt sikkerhedsmæssigt forsvarligt, simpelthen fordi vejnettet
> ikke er anlagt så det passer til motorcyklister.

Ja, nemlig ja.

Altså vil det også være okay i min bil med 350 HK ?

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 20-04-08 13:52

> Altså vil det også være okay i min bil med 350 HK ?

Iorden er vel så meget sagt, du står vel til den samme bøde som mig hvis jeg
gør det.

Men din chance for at slippe godt (helbredsmæssigt) fra det er noget mindre
end min.

Jeg fylder ca. 80 cm i bredden, er ca. 2 m. lang, accelererer fra 0-100 på
ca. 3,5 sek.

ALtså, - jeg er udenom inden du når at blinke

/jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 17:20

Jan Selchau-Hansen skriver:

> Iorden er vel så meget sagt, du står vel til den samme bøde som mig hvis jeg
> gør det.

Jeps

> [...]
> ca. 3,5 sek.
>
> ALtså, - jeg er udenom inden du når at blinke

Jeps, men rammer jeg en vil min slestrammer og airbags forsøge at tage
fra, samtidig med at karossen deformeres.

Du derimod tager hele skraldet - så selvom dit køretøj kun er 80 cm
bredt skal der ikke så meget til før du kommer til skade..............

Fra : Niels Pein

Dato : 20-04-08 15:32

"Klaus D. Mikkelsen" skrev ...
> Niels Pein skriver:

> Altså vil det også være okay i min bil med 350 HK ?

Nu fylder din bil jo en del mere i bredden (så der ikke er så meget plads i
siden at gøre med), og accelererer nok en del langsommere end en hurtig MC,
men ellers - ja. Altså forstået på den måde, at selvfølgelig er det ikke
lovligt (hvilket jeg også skrev før), men rent sikkerhedsmæssigt kan det
mange steder være forsvarligt at overhale selvom der er markeret overhaling
forbudt, hvis man har en kraftig acceleration. Og det er jo ligemeget om vi
snakker bil eller motorcykel.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 17:21

Niels Pein skriver:

> [...]
> forbudt, hvis man har en kraftig acceleration. Og det er jo ligemeget om vi

Altså er det okay at skide på dobbelt optrukkent ?

Klaus

Fra : Niels Pein

Dato : 20-04-08 19:17

"Klaus D. Mikkelsen" skrev ...

> Altså er det okay at skide på dobbelt optrukkent ?

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du spørger, og med det ordvalg du bruger
synes jeg ikke du fortjener et svar.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 19:58

Niels Pein skriver:

> Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du spørger, og med det ordvalg du bruger
> synes jeg ikke du fortjener et svar.

Tjah undskyld at jeg spørger lidt ligefremt.

Jeg kan da prøve igen:

Så længe at du finder det forsvarligt at overtræde en dobelt optrukkent
syntes du så selv at det er i orden, til trods for at lovgivningen siger
noget andet ?

Svar gerne et simpelt ja eller nej.

Fra : Niels Pein

Dato : 20-04-08 23:03

"Klaus D. Mikkelsen" skrev ...

> Så længe at du finder det forsvarligt at overtræde en dobelt optrukkent
> syntes du så selv at det er i orden, til trods for at lovgivningen siger
> noget andet ?
>
> Svar gerne et simpelt ja eller nej.

Kan ikke besvares ordentligt med et ja eller nej.
Forudsat at forholdene er til det, finder jeg det personligt lige så meget i
orden som at køre 95 i stedet for 80 på landevejen.

I min bil er der vist ikke nogen steder forholdene er til det. Det er en
Nubira der klarer 0-100 på 9,9.
På min motorcykel er der mange steder forholdene er til det. Den fylder
nærmest ingenting og klarer 0-100 på 3,1 sek. men imponerer mig egentlig
mest ved mellemaccelerationer.

Så hvis svaret absolut skal koges ned til ja eller nej, så er svaret "nej".
Ligesom det heller ikke er i orden at køre 90-95 km/t på landevej.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Henning Sørensen

Dato : 20-04-08 20:26

> Altså er det okay at skide på dobbelt optrukkent ?
>

> Klaus

Dobbelt optrukne linier betyder jo ikke automatisk overhaling forbudt.

/Henning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 20:31

Henning Sørensen skriver:

> Dobbelt optrukne linier betyder jo ikke automatisk overhaling forbudt.

Nej, men i de tilfælde som opringelig poster skriver om: "I de 2 sidste
tilfælde var der godt nok dobbelt optrukne linier, og jeg stod til en
bøde". J ader formoder jeg at linjerne overskrides.......

Mange steder, hvor der er plads til overhalning ved dobbelt optrukne
linjer er der skiltning med overhalning forbudt, eksempelvis på
Randers-Århus landevejen.

Fra : Leonard

Dato : 20-04-08 20:34

On Sun, 20 Apr 2008 21:26:06 +0200, Henning Sørensen wrote:

> Dobbelt optrukne linier betyder jo ikke automatisk overhaling forbudt.

Næh, det betyder at stregerne ikke må overskrides, hvilket også er det,
der snakkes om længere oppe i tråden.

Fra : Leonard

Dato : 20-04-08 20:13

On Sun, 20 Apr 2008 16:32:20 +0200, Niels Pein wrote:

> men rent sikkerhedsmæssigt kan det
> mange steder være forsvarligt at overhale selvom der er markeret overhaling
> forbudt, hvis man har en kraftig acceleration.

Hvis du taler om en lige vej, uden sideveje, indkørsler osv., så kan du
måske i sjældne tilfælde have ret.
Der er jo en grund til at der er overhaling forbudt og når der er et
forbud er der også en tendens til at trafikanterne på og ved vejen
forventer, at der ikke bliver overhalet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-04-08 11:36

Leonard skrev:
> [...]
> forbud er der også en tendens til at trafikanterne på og ved vejen
> forventer, at der ikke bliver overhalet.

Og er der skiltet med forbud gælder det også selvom der faktisk er plads
til at to lastbiler kan være der ved siden af hinanden.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : N/A

Dato : 20-04-08 18:10

Fra : N/A

Dato : 20-04-08 18:10

Fra : Leonard

Dato : 19-04-08 16:31

On Sat, 19 Apr 2008 17:23:25 +0200, Jan Selchau-Hansen wrote:

> Der er INGEN banale lovovertrædelser af FL der retfærdiggør drabsforsøg !!

Der er intet, der retfærdiggør drabsforsøg.

Men når du har oplevet det flere gange, så må der være noget i din
opførsel, der fremprovokerer den adfærd hos andre. Jeg har aldrig
oplevet det du beskriver, ikke fordi jeg er hellig og altid kører 100%
efter reglerne, men jeg har åbenbart ikke trådt de øvrige hårdt nok over
tæerne.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-04-08 17:35

Jan Selchau-Hansen wrote:
> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Der er INGEN banale lovovertrædelser af FL der retfærdiggør
> drabsforsøg !!
Naturligvis ikke..

/F

Fra : N/A

Dato : 20-04-08 18:10

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-04-08 17:34

Jan Selchau-Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg er MEGET forsigtig når jeg "lusker", jeg er midaldrende med kone
> og 3 børn som jeg gerne vil hjem til igen.

Sjovt nok er det du fortæller, slet ikke noget jeg kan nikke genkendende
til. Jeg befærder mig ellers omkring de 50K om året rundt på danske lande og
motorveje.

/F

Fra : Niels Pein

Dato : 19-04-08 23:15

"Jan Selchau-Hansen" skrev ...

> Du kan bande på at det er sket at nogen har prøvet at køre mig ned, - og
> det med fuldt overlæg.

Jeg har også prøvet det en enkelt gang. Har kørt godt en kvart mio. km. på
mc gennem 23 år.
Det er en træls livstruende situation at komme i, og kræver gode
kørefærdigheder at komme ud af.

Det er tankevækkende at så mange her i gruppen forsvarer en sådan opførsel.

--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-04-08 23:48

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> wrote in

> Det er tankevækkende at så mange her i gruppen forsvarer en sådan
> opførsel.

Er du ikke rar at komme med henvisning til hvor nogen forsvarer "roadrage"
eller hva vi nu skal kalde det?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-04-08 23:51

On Sun, 20 Apr 2008 00:14:33 +0200, "Niels Pein"
> [...]

>kørefærdigheder at komme ud af.
>
>Det er tankevækkende at så mange her i gruppen forsvarer en sådan opførsel.

Det er jo så bare ikke tilfældet, det du høre er: Hvis du ønsker at
andre skal undlade at lave manøvre der er farlige for dig på MC (Du
ønsker at de overholder FL), ja så fordre det jo at du også selv
overholder FL.

Det dur jo ikke at man selv bryder FL og samtidig bliver sur over at
andre også bryder FL.

Men det er måske for simpelt ?

Beklager at FL ikke kan gradbøjes efter hver enkelt trafikants
forgodtbefindende, den gælder for alle, og den gælder altid.

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 05:58

Niels Pein skriver:

> Det er tankevækkende at så mange her i gruppen forsvarer en sådan opførsel.

Hvem forsvarer det ?

Fra : Leonard

Dato : 20-04-08 08:42

On Sun, 20 Apr 2008 00:14:33 +0200, Niels Pein wrote:

> Det er tankevækkende at så mange her i gruppen forsvarer en sådan opførsel.

Der er sgu da ikke nogen der forsvarer at køre efter folk og forsøge at
køre dem ned.
Vi er bare nogen, der undrer os over, at det er noget der opleves ofte.

Fra : N/A

Dato : 20-04-08 18:10

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-08 10:29

> Du kan bande på at det er sket at nogen har prøvet at køre mig ned, - og
> det med fuldt overlæg.

Det er desværre nogen uden for pædagogisk rækkevidde der ikke er blege for
at bruge bilen som våben, hvis de føler at man har generet dem. F.eks blot
fordi man har overhalet dem. Jeg har også prøvet at blive "jagtet" - men
heldigvis ikke så tit som Jan. Når men er nødt til at lave undvigemannøvre
anden gang for den samme så er det squ inte uopmærksomhed længere.

Eller f.eks når en bilist der ligger bag dig begynder en overhaling, og så
trækker ind når han er på siden af dig eller lige ind foran og bremser - Så
er der ikke mange bortforklaringer af hans intentioner.

Det var specielt slemt de år jeg kørte på en lille motorcykel som mange
forvekslede med en knallert.

Langt de fleste farlige episoder opstår sikkert fordi folk ikke ser sig
for - men når modkørende overhaler på en landevej med god oversigt trods det
at man kommer imod dem på motorcykel - så får man det indtræk at de gør det
helt bevist for motorcyklisten skal jo nok flytte sig så der er plads til
alle 3 køretøjer ved siden af hinanden ...

Ja gu er der også motorcyklister der opfører sig åndsvagt i trafikken - men
jeg har alligevel aldrig hørt om en motorcyklist der prøver på at skubbe en
bilist af vejen ...

/A

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-04-08 14:12

On Sat, 19 Apr 2008 13:37:41 +0200, "Jan Selchau-Hansen"
<mit_fornavn@mit_efternavn.dk> wrote:

>Sku' vi ikke vælge en "live & and let live" evt. (die), holdning. Og ellers
>holde os fra selvtægt.
Når man selv bevist sætter sig udenfor færdselslovens bestemmelser
hvordan kan man så forvente at andre ikke også gør det samme ?

Hvis du overholder FL, så kan du også have en berettiget forventning
om at andre også overholder FL når det er til din "fordel" og til
deres egen "ulempe".

Overhold FL. Accepter at andre også gør det, selvom det måtte være til
ulempe for dig.

FL beskytter også dig under forudsætning af at de andre overholder
denne, men hvis du skal have lov til at overtræde FL, hvorfor skal
andre så overholde den i forhold til dig ?

>Det ku' blive noget af en glidebane, hvis vi alle skulle straffe alle de
>lovovertrædelser vi dagligt var vidne til.
Du er jo selv med til at starte glidebanen, du er asocial og
egoistisk. Det er ikke forbudt at være sådan, det er bare ikke altid
med til at gøre tingene lettere for en selv i det lange løb.

/Hans

Fra : Martin Bak

Dato : 19-04-08 15:06

> [...]
> overtræder een eller anden færdelsregel.
> Det være sig fart, parkering, afvisning, lygteføring, signalgivning,

Der er en betydelig forskel på, at man en enkelt gang glemmer selen, kommer
til at overskride hastighedgrænsen ved en fejl eller ubevidst kører med
forkert lygteføring og så til, som du åbenbart praktiserer, helt bevidst
skider FL en hatfuld og kører som du nu finder bedst. Typer som dig skulle
luges væk fra vejene og tvinges til at køre S-tog. Så ville du sikkert
jævnligt blive knaldet som gratist, og på den måde komme til at betale et
genoldigt bidrag til den offentlige trafik.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 19-04-08 15:30

Hejsa

>Men det må altså være ordensmagtens opgave at "knalde" de formastlige.
>Eventuelt efter tip/angivninger fra "menige borgere".

Så er det også i orden at stjæle i butikkerne, begå indbrug osv - bare
man ikke bliver opdaget ??

Sikke en holdning !

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 19-04-08 16:21

"www.netink.dk / www.PCalarm112.dk / www.GPSdebat.dk"
<infoFJERN@netinkFJERN.dk> skrev i meddelelsen
> Hejsa

> Så er det også i orden at stjæle i butikkerne, begå indbrug osv - bare
> man ikke bliver opdaget ??
>
> Sikke en holdning !

Nej det er IKKE iorden, men det er endnu værre hvis jeg skulle finde på at
smadre en butikstyv.

Jeg ka' anmelde ham, beskrive ham osv. overfor ordensmagten, men IKKE selv
straffe ham !

/jan

Fra : Leonard

Dato : 19-04-08 16:36

On Sat, 19 Apr 2008 17:21:29 +0200, Jan Selchau-Hansen wrote:

> Jeg ka' anmelde ham, beskrive ham osv. overfor ordensmagten, men IKKE selv
> straffe ham !

Nej, straffe ham må du ikke, men du må gerne foretage en civil
anholdelse.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-04-08 06:16

Leonard wrote:

> Nej, straffe ham må du ikke, men du må gerne foretage en civil
> anholdelse.

Hvor magtanvendelsen står i forhold til det forbrydelsen ender at kunne
dømmes med. Er dette ikke tilfældet, risikerer du selv straf.

/F

Fra : Leonard

Dato : 20-04-08 08:44

On Sun, 20 Apr 2008 07:16:11 +0200, Frank Leegaard wrote:

> Hvor magtanvendelsen står i forhold til det forbrydelsen ender at kunne
> dømmes med. Er dette ikke tilfældet, risikerer du selv straf.

Selvom en butikstyv oftest frigives efter endt afhøring, så er det
stadig tilladt at tilbageholde en af slagsen.

Fra : Klaus G.

Dato : 19-04-08 15:44

> Det der pisser mig af (er sket max. een gang for hver 10.000 km), er når
> en billist/lastbilschauffør prøver at ramme mig/ køre mig ned.
Pisser du i bukserne af skræk, eller?

> Min forseelse er måske een til et klip + et par kilo i bøde.
Altså kørsel over spærreflader? Over for rødt? Eller hvad?

> [...]
> snakker vi altså en helt anden strafferamme.
> Hvis der så var lykkedes for ham at ramme, - så snakker vi måske drab !!
Nejda, du har jo lædertøj og hjelm på, så en lille rutsjetur tager du ingen
skade af.

> Sku' vi ikke vælge en "live & and let live" evt. (die), holdning. Og
> ellers holde os fra selvtægt.
Du er helt forkert på den. Udgangspunktet er FærdselsLoven. Du starter med
at bryde den og så piver du over at folk er efter dig? Det kan man da kun
kalde dobbelmoral!

> Det ku' blive noget af en glidebane, hvis vi alle skulle straffe alle de
> lovovertrædelser vi dagligt var vidne til.
Glidebanen starter i det sekund du vælger at sigte efter klip i kørekortet
og store bøder. Gjorde du ikke det, så ville ingen opleve noget usædvanligt,
vel?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 15:51

On Sat, 19 Apr 2008 16:43:46 +0200, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

<...>

>Glidebanen starter i det sekund du vælger at sigte efter klip i kørekortet
>og store bøder. Gjorde du ikke det, så ville ingen opleve noget usædvanligt,
>vel?

Nu er der forskel på at "køre lidt råddent" - ikke at jeg bifalder det
- og så at køre for at ramme en anden. Det er fuldstændig og totalt
uhyrligt overhovedet at overveje at forsvare sådan noget. Men du har
da ret så langt, at glidebanen starter ved grove overtrædelser af
færdselsloven, det kan få mange til at forsøge at blive mordere,
desværre.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Klaus G.

Dato : 20-04-08 15:17

> [...]
> da ret så langt, at glidebanen starter ved grove overtrædelser af
> færdselsloven, det kan få mange til at forsøge at blive mordere,
Jeg bifalder på ingen måde at folk medvilje skal påkøre hinanden.

Men nu har vi jo kun, jeg gentager,KUN topicstartes version af pågældende
situationer. Kan jo være han underdriver med hans egne handlinger og
overdriver de andre trafikanters handlinger, hvem ved?:)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Anders

Dato : 20-04-08 11:22

> Pisser du i bukserne af skræk, eller?

Hold kæft du er dum at høre på!

> Altså kørsel over spærreflader? Over for rødt? Eller hvad?

> Nejda, du har jo lædertøj og hjelm på, så en lille rutsjetur tager du
> ingen skade af.

FJOLS!

> Du er helt forkert på den. Udgangspunktet er FærdselsLoven. Du starter med
> at bryde den og så piver du over at folk er efter dig? Det kan man da kun
> kalde dobbelmoral!

Han prøver ikke bevidst at slå nogen ihjel.

KLOVN!

Fra : Klaus G.

Dato : 20-04-08 15:14

> Hold kæft du er dum at høre på!
Så er vi to.

> FJOLS!
Jow tak. Men der er noget galt med din Caps-Lock.

> Han prøver ikke bevidst at slå nogen ihjel.
Så man er simpelthen i god tro når man køre til klip i kortet?

> KLOVN!
Det bliver du nød til at uddybe lidt. Kom frisk, eller rækker dit ordforråd
ikke til mere i den her måned? Nå ja, din Caps-Lock hænger vist stadig lidt
i bremsen.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : K*N

Dato : 19-04-08 16:08

"Jan Selchau-Hansen" <mit_fornavn@mit_efternavn.dk> wrote in message

> [...]
> Det ku' blive noget af en glidebane, hvis vi alle skulle straffe alle de
> lovovertrædelser vi dagligt var vidne til.

Det handler jo ikke om at straffe andre (det du gælder selvtægt) men om at
forhindre at de begår en overtrædelse! Kører man eks. med 110 km/t hvor det
er tilladt kan man da undgå at andre kører med 140 km/t ved at blokere vejen
for dem - og kan 2 eller flere finde ud af at gøre det parallelt kan fæet jo
heller ikke komme til at overtræde loven ved en højre om overhaling!

Knud

Fra : Martin Bak

Dato : 19-04-08 16:10

"K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vejen for dem - og kan 2 eller flere finde ud af at gøre det parallelt kan
> fæet jo heller ikke komme til at overtræde loven ved en højre om

*LOL*

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 16:26

> "K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk> skrev i en meddelelse

WAW !
Dobbeltmoral for fuldd udblæsning !!

Fra : Martin Bak

Dato : 19-04-08 16:40

"P. Eugeot" <franskbil.virker.ikkenej> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> WAW !
> Dobbeltmoral for fuldd udblæsning !!

For god ordens og citattekniks skyld: Det citerede er ikke skrevet af mig.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 17:58

"P. Eugeot" <franskbil.virker.ikkenej> skrev :

>WAW !
>Dobbeltmoral for fuldd udblæsning !!

Din citat-teknik halter ......
--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 19:16

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Din citat-teknik halter ......
> --
> Jan_stevns

Ved det og beklager dybt

Fra : K*N

Dato : 19-04-08 17:58

"P. Eugeot" <franskbil.virker.ikkenej> wrote in message

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> WAW !
> Dobbeltmoral for fuldd udblæsning !!

Hvor er dobbeltmoralen?
Moralen er netop at vi alle så vidt muligt skal overholde spillereglerne -
herunder FL.

Knud

Fra : Lars Jensen

Dato : 20-04-08 13:22

K*N skrev:
> "P. Eugeot" <franskbil.virker.ikkenej> wrote in message

> Hvor er dobbeltmoralen?
> Moralen er netop at vi alle så vidt muligt skal overholde spillereglerne -
> herunder FL.

Dobbeltmoralen er at du pænt har at holde til højre hvor det er muligt,
og lade være med at blokere vejen - men nu kom det fra dig Knud, og du
er og bliver uden for alt pædagogisk rækkevidde...

> Knud

Lars B

Fra : K*N

Dato : 20-04-08 14:18

"Lars Jensen" <lars_@_zulfo.dk> wrote in message

> Dobbeltmoralen er at du pænt har at holde til højre hvor det er muligt, og
> lade være med at blokere vejen -

Det gør jeg jo også men der kører jo en anden lige til højre for mig så der
er ingen plads.

Og hvor jeg kører ændrer jo ikke ved at du ikke må overhale med en hastighed
som overstiger den lokale hastighedsgrænse - og jeg skal nok gøre mit for at
du undgår den fartbøde.

Knud

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 20-04-08 14:36

"K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Og hvor jeg kører ændrer jo ikke ved at du ikke må overhale med en
> hastighed som overstiger den lokale hastighedsgrænse - og jeg skal nok
> gøre mit for at du undgår den fartbøde.
>
> Knud

Knud, - du må ha' travlt med at lege spærreleg når du kører på motorvejen.

Når jeg en gang imellem holder mig på ca. 110 bliver jeg overhalet konstant.

/jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 17:22

Jan Selchau-Hansen skriver:

> Når jeg en gang imellem holder mig på ca. 110 bliver jeg overhalet konstant.

Jeg har det oftest lige mdosat.

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 20-04-08 18:16

> Jan Selchau-Hansen skriver:

> Jeg har det oftest lige mdosat.

Jeg tænkte nok at det var dig der blæste forbi - altså du overhaler
konstant som jeg forstår din modsatte opfattelse

/jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 18:34

Jan Selchau-Hansen skriver:

> Jeg tænkte nok at det var dig der blæste forbi - altså du overhaler
> konstant som jeg forstår din modsatte opfattelse

Næh, når jeg holder 110 i 110 zone er jeg oftest den der kører hurtigst.

130 i 130 zone kan de fleste slet ikke finde ud af.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 17:30

On Sun, 20 Apr 2008 15:36:26 +0200, "Jan Selchau-Hansen"
<mit_fornavn@mit_efternavn.dk> wrote:

<...>

>Når jeg en gang imellem holder mig på ca. 110 bliver jeg overhalet konstant.

På en tur til Aalborg når jeg gerne at overhale og blive overhalet af
nogle stykker, som konstant kører 120 uanset skiltenes visning )
Men efterhånden er der ingen respekt for fartgrænserne tilbage. For 3
år siden, da de nye grænser kom var det intet problem nærmest at føle
sig som i "Need for speed" med 130 på motorvejene (man overhalede alt
og alle) - i dag skal man med 130 have et vågent øje i bakspejlet, for
der kommer godt nok en del eksprestog.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-04-08 18:24

Ivan Madsen skrev den 20-04-2008 18:29:

> og alle) - i dag skal man med 130 have et vågent øje i bakspejlet, for
> der kommer godt nok en del eksprestog.

Kan være det snart er tiden til at færdselspolitiet bruger et par
weekender på motorvejsbroerne...

Fra : Leonard

Dato : 20-04-08 18:28

On Sun, 20 Apr 2008 19:23:31 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan være det snart er tiden til at færdselspolitiet bruger et par
> weekender på motorvejsbroerne...

Synes ellers jeg har set dem i aktion hver uge siden påske, men de får
jo ikke ram på alle. Mange kører lige på grænsen til klip eller
frakendelse og har lagt et antal af de store bøder i transportbudgettet.
Hvad betyder 10-15.000 kr om året fra eller til hvis det alligevel
koster +200.000 at holde bil ...

Fra : Lars Jensen

Dato : 20-04-08 15:41

K*N skrev:
> [...]

> som overstiger den lokale hastighedsgrænse - og jeg skal nok gøre mit for at

Det er ikke dit job - og man må da håbe at du en dag laver det
pågældende stunt foran en patruljevogn, så kan det være de kan lære dig
det...

Det er typer som dig der gør, at der findes et udtryk som "roadrage" -
ikke at jeg vil forsvare folk der går amok i trafikken.

> Knud

Lars B

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-04-08 17:32

Jan Selchau-Hansen wrote:
> [...]
> Det ku' blive noget af en glidebane, hvis vi alle skulle straffe alle
> de lovovertrædelser vi dagligt var vidne til.

Jeg mener bestemt ingen skal ophøje sig hverken til politibetjent eller
dommer.

Den med "rock på midterstriben" eller "Moses ved det Røde hav" som jeg
plejer at kalde det, er bare så oplagt farlig for motorcyklisten.

/F

Fra : Brian Larsen

Dato : 20-04-08 05:39

On Apr 20, 6:57 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:

> Ja, nemlig ja.
>
> Altså vil det også være okay i min bil med 350 HK ?

Nu accelererer din 350HK bil jo ikke tilnærmelsesvis som en hurtig
MC.

I øvrigt interessant som folk følger færdselsloven herinde, det kan
ihvertfald ikke være de samme trafikkanter jeg møder ude på vejene der
skriver herinde, de gradbøjer da færdselsloven mere eller mindre alle
sammen.

--

// brian - SV1000S

Fra : K*N

Dato : 20-04-08 14:16

"Brian Larsen" <brian.lund.larsen@gmail.com> wrote in message
Nu accelererer din 350HK bil jo ikke tilnærmelsesvis som en hurtig
MC.

Det ligner diskussionen mellem de 2 7-årige ' Min far er stærkere end din !'

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 17:18

Brian Larsen skriver:

> Nu accelererer din 350HK bil jo ikke tilnærmelsesvis som en hurtig
> MC.

Altså er det en hurtig MC vi taler om ?

> [...]
> ihvertfald ikke være de samme trafikkanter jeg møder ude på vejene der
> skriver herinde, de gradbøjer da færdselsloven mere eller mindre alle

Hvor står det skrevet at jeg følger færdselsloven til punkt og prikke ?

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 20-04-08 18:10

> Hvor står det skrevet at jeg følger færdselsloven til punkt og prikke ?

Ingen steder !
Det ville da også være mærkeligt hvis du har købt en bil med 350 HK

- og jeg tror heller ikke du kører "råddent".

Men dine små overtrædelser af FL er vel ikke bedre end mine, vel -
Kan man gradbøje loven ? - ja nogen kan.

Lur mig, om du ikke kunne ha' fået et klip eller 2 i tidens løb.
Hvis altså der bare lige havde været en:
fotovogn
helikopter
civilpanser
eller noget andet.

Hvilke billister har ikke:
overhalet en 45 knallert/traktor el. lign ved dobbelt optrukne
lavet en uvending et lidt dumt sted
kørt 150 på motorvejen
talt i ikke håndholdt mobiltelefon
glemt at spænde børnene eller sig selv
haft en lille streg på da de var unge og vilde
fortsæt selv listen, ikke at netop DU har prøvet det hele, men min. 2 af
dem vel ......

Så bær over med mine små overtrædelser, så skal jeg se gennem fingre med
dine

/jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 18:18

Jan Selchau-Hansen skriver:

> - og jeg tror heller ikke du kører "råddent".

Måske derfor jeg kan hive 60-70kkmom året uden at blive "forfulgt ?

> Hvilke billister har ikke:
> overhalet en 45 knallert/traktor el. lign ved dobbelt optrukne

Mig

> lavet en uvending et lidt dumt sted

Mig

> kørt 150 på motorvejen

Ikke mig

> talt i ikke håndholdt mobiltelefon

Mig.

> glemt at spænde børnene eller sig selv

MIG

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 20-04-08 18:23

"at han ALDRIG har overtrådt færdelsloven"

SÅ må du undskylde Klaus, jeg skal ikke genere dig længere.

Du er og bliver en ENER, jeg har aldrig mødt nogen som dig

Tillykke.

/jan
indlæg skrevet UDEN ironi, jeg MENER det.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 18:33

Jan Selchau-Hansen skriver:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
>
> "at han ALDRIG har overtrådt færdelsloven"

Sludder.

> Du er og bliver en ENER, jeg har aldrig mødt nogen som dig

Sludder.

Hvad galt er der i at ikke drikke, have håndfrit sæt i bilen, have sin
sele på ?
Ensidige undlade at overskride den dobbelt optrukne og lade være emd at
lave u-vendinger dumme steder ?

Du var nok bare uheldig med dine valg, ellers er du bare mere skdeøsløs
(måske det er derfor at du er "forfulgt?).

Fra : alexbo

Dato : 21-04-08 14:17

"Jan Selchau-Hansen" skrev

> Hvilke billister har ikke:
> overhalet en 45 knallert/traktor el. lign ved dobbelt optrukne
Det er ikke ulovligt.

> talt i ikke håndholdt mobiltelefon
Det er også lovligt.

> haft en lille streg på da de var unge og vilde
Det var heller ikke ulovligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 20-04-08 18:10

Fra : Brian Larsen

Dato : 20-04-08 11:47

On Apr 20, 6:17 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Brian Larsen skriver:

> Altså er det en hurtig MC vi taler om ?

Det er de fleste MC'er :)

> Hvor står det skrevet at jeg følger færdselsloven til punkt og prikke ?

Det var henvendt til dem der stillede sig op og viftede med
paragrafer, ikke dine indlæg specifikt.

--

// brian - SV1000S

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 18:49

Brian Larsen skriver:

> Det er de fleste MC'er :)

Kender nu til flere der ikke er.....

> Det var henvendt til dem der stillede sig op og viftede med
> paragrafer, ikke dine indlæg specifikt.

Okay - tak.

Fra : E.L

Dato : 20-04-08 19:22

http://www.112-nord.dk/motorcykelistdraebttraktor.htm

" ja her er et eksempel på hvor beskyttet en motorcyklist er i trafikken
EL

Fra : Niels Pein

Dato : 20-04-08 23:09

"E.L" skrev ...
> http://www.112-nord.dk/motorcykelistdraebttraktor.htm
>
> " ja her er et eksempel på hvor beskyttet en motorcyklist er i trafikken
> EL

Tror du det var gået godt i en familiebil?

Hvis "nej", hvad er så relevansen af dit indlæg?
--
Niels

Fra : E.L

Dato : 22-04-08 06:27

Det kan du se her, det besvarer vel dit spørgsmål til fulde.
Han overlevede.
EL

http://www.112nord.dk/bilmodtraktortylstruplandevej.htm

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-04-08 06:44

On Apr 20, 7:10 pm, "Jan Selchau-Hansen"
<mit_fornavn@mit_efternavn.dk> wrote:
> Lur mig, om du ikke kunne ha' fået et klip eller 2 i tidens løb.

Måske i alt den tid jeg har haft kørekort, som er va. 18 år.
Men fremover vil jeg ikke få nogen klip, tro mig.

> Hvilke billister har ikke:
>  overhalet en 45 knallert/traktor el. lign ved dobbelt optrukne

Det har jeg gjort enkelte gange, indrømmet.
Men det sker ikke mere efter klippekortet er kommet.

>  lavet en uvending et lidt dumt sted

Aldrig

>  kørt 150 på motorvejen

Sker meget sjældent, men det er økonomiske hensyn, det koster for
meget diesel

>  talt i ikke håndholdt mobiltelefon

Ikke her, har hands free inst.

>  glemt at spænde børnene eller sig selv

Er aldrig sket.

>  haft en lille streg på da de var unge og vilde

Ikke her.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 22-04-08 05:38

On 22 Apr., 07:26, "E.L" <NOTH...@NOTHING.dk> wrote:
> Det kan du se her, det besvarer vel dit spørgsmål til fulde.
> Han overlevede.
> EL

Det er en helt anden type uheld, og besvarer naturligvis ingenting.
Prøv igen.
At køre op bag i en (kørende) påhængsvogn, svarer ikke til at køre ind
i skærene på en frontlæsser der er på vej ud fra en sidevej.

Men ok, hvis du tror du er sikkert buret inde i din bil, så skal jeg
ikke forstyrre. Bliv du bare i troen.
--
Hilsen Niels