Ja, så rundede Matrix'en...
Fra : TJ

Dato : 17-04-08 10:52

....de første 6 måneder og er i mellemtiden nået op på svimlende 542 km.
Så i dagens anledning blev den tanket helt op på Shell, hvilket er 4½
måned siden sidste optankning.
Ja, selv benzindunken blev fyldt, så vi skal nok ikke tanke før 1-års
fødselsdagen.

Så vi når muligvis ikke vores mål på 1.200 km/år alligevel. ; )

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-04-08 11:35

"TJ" <pomanden@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> fødselsdagen.
>
> Så vi når muligvis ikke vores mål på 1.200 km/år alligevel. ; )

Hvorfor har i bil ? Er det ikke billigere at leje en når/hvis man har brug
for det ?

Mvh
Jacob

Fra : \"@

Dato : 17-04-08 12:37

Jacob Rungwald skrev:
> "TJ" <pomanden@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor har i bil ? Er det ikke billigere at leje en når/hvis man har brug
> [...]
Det var også min tanke.

Man kan køre langt i taxa, for det det koster at have en ny bil stående
uden at bruge den.

Mvh

Mikael

Fra : TJ

Dato : 17-04-08 12:44

On Thu, 17 Apr 2008 13:36:30 +0200, \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk"> wrote:

>Man kan køre langt i taxa, for det det koster at have en ny bil stående
>uden at bruge den.

Hvis man kan få en taxi, ja, men det har jeg efterhånden prøvet ikke at
kunne nogle gange, hvor jeg i den grad havde brug for at den kom
hurtigt.

Matrix'en? Den står gladeligt og venter på én, hvis man skal bruge den.

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-04-08 19:12

"@" <""redhat(\"@)ifh.dk wrote:

> Det var også min tanke.
>
> Man kan køre langt i taxa, for det det koster at have en ny bil
> stående uden at bruge den.

Samme tanke her.

/F

Fra : TJ

Dato : 17-04-08 12:41

On Thu, 17 Apr 2008 12:35:05 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote:

>"TJ" <pomanden@hotmail.com> wrote in message

>Hvorfor har i bil ? Er det ikke billigere at leje en når/hvis man har brug
>for det ?

Billigere? Jo, så sandelig.
Komfortabelt hvis man pludselig skal ud af døren i huj og hast? Nope.

Derfor har vi bil. Det er sindssygt, hvis vi snakker km-pris, men det er
lettere og mere sikkert end en cykel i dagligdagen.

I øvrigt er kommunen så småt ved at indføre en finere sortering af
affald, så der er mere at køre på genbrugspladsen med, og man har ikke
plads til andet end et pose aviser og en gammel Electrolux-støvsuger på
cyklen....skulle jeg hilse fra min mor og sige. :)

Men mon ikke at den har rundet 7000 km, når den er betalt ud om 5½ år...

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Peter C:

Dato : 17-04-08 14:54

> Men mon ikke at den har rundet 7000 km, når den er betalt ud om 5½ år...

Hehe ... jeg sidder og spekulerer lidt på ...

.... du får ALDRIG solgt den. (når du engang skal det)
INGEN vil tro på at den har så lavt kilometertal. Du vil blive beskyldt for
kilometertæller-fusk og det der er værre

MVH Peter C:

Fra : Leonard

Dato : 17-04-08 15:06

On Thu, 17 Apr 2008 15:54:10 +0200, Peter C: wrote:

> Hehe ... jeg sidder og spekulerer lidt på ...
>
> ... du får ALDRIG solgt den. (når du engang skal det)
> INGEN vil tro på at den har så lavt kilometertal. Du vil blive beskyldt for
> kilometertæller-fusk og det der er værre

Hvis jeg ikke tager fejl er det TJs mening at beholde bilen resten af
livet ...

--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv

Fra : TJ

Dato : 17-04-08 16:03

On Thu, 17 Apr 2008 16:06:07 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Hvis jeg ikke tager fejl er det TJs mening at beholde bilen resten af
>livet ...

Joh, det vil sige, til vi bliver trætte af den. For sådan en Renault
el-bil til ca. 100k, som Dong eksperimenterer med, kunne være yderst
tillokkende.
I med stikket om natten og køreklar i en uges tid indtil næste
sjatladning som Li-Ion-batterierne er så glade for.
Desuden kører vi (min mor) næsten kun bykørsel, så om ikke andet for
forureningens skyld kunne en elbil være løsningen.

Når jeg falder bort, vil min mor nok hellere have en Aygo eller en Smart
at futte rundt i.

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-04-08 19:15

TJ wrote:

> [...]
> forureningens skyld kunne en elbil være løsningen.
>
> Når jeg falder bort, vil min mor nok hellere have en Aygo eller en

Falder bort før din mor? ..Er det ikke en atypisk situation?

/F

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-08 19:17

Frank Leegaard skriver:

> Falder bort før din mor? ..Er det ikke en atypisk situation?

Vel ikke, hvis man har skiftet nick fra "Hr. Jensen"?
Han har snart truet med at dø længe, men ukrudt forgår heldigvis ikke så
let.

Det tog mig lige 8 sekunder at opdage hvem der gemte sig bag TJ.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-04-08 00:15

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> så let.
>
> Det tog mig lige 8 sekunder at opdage hvem der gemte sig bag TJ.

Har så godt altid vidst at de var samme. Skulle der være noget specielt ved
at være hr. Jensen. Højere dødelighed?

/F

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-08 06:50

Frank Leegaard skriver:

> Har så godt altid vidst at de var samme. Skulle der være noget specielt ved
> at være hr. Jensen. Højere dødelighed?

Han har forklaret det en del gange efterhånden.

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-04-08 19:21

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Falder bort før din mor? ..Er det ikke en atypisk situation?

TJ's (Hr. Jensen) situation er vist rimelig atypisk, hvilket har kunnet
læses i tidligere indlæg.

- Martin

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-04-08 11:53

"TJ" <pomanden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lettere og mere sikkert end en cykel i dagligdagen.

> Men mon ikke at den har rundet 7000 km, når den er betalt ud om 5½ år...

Jamen Jensen dog.
Det glæder mig da hvis du også vil se den dag

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : TJ

Dato : 19-04-08 13:13

On Sat, 19 Apr 2008 12:53:03 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>Jamen Jensen dog.
>Det glæder mig da hvis du også vil se den dag

For et kvarter siden havde jeg lige en episode, der fik mig til at
tvivle på, om jeg nåede at se solen gå ned i dag.

Det var tilsyneladende falsk alarm, selvom efterveerne er der endnu.
Men det minder hele tiden én om at ikke alt er som det burde være.

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 09:38

> Det var tilsyneladende falsk alarm, selvom efterveerne er der endnu.
> Men det minder hele tiden én om at ikke alt er som det burde være.

Søg læge.
Kan ikke gå hurtigt nok.
Måske alligevel en god idê, i ikke købte
en vogn som var FOR bovlam.,o)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 17:15

Eque skriver:

> Søg læge.
> Kan ikke gå hurtigt nok.

Det er for sent, de kan ikke gøre noget..........

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-04-08 19:00

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "TJ" <pomanden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Søg læge.
> Kan ikke gå hurtigt nok.
> Måske alligevel en god idê, i ikke købte
> en vogn som var FOR bovlam.,o)

Dén kommentar var helt og aldeles upassende.

Find hellere ud af hvad det hele går ud på inden du svarer.
Så kunne du undgå at fremstå som du nu gør.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : TJ

Dato : 21-04-08 07:43

On Sun, 20 Apr 2008 20:00:09 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>Dén kommentar var helt og aldeles upassende.
>
>Find hellere ud af hvad det hele går ud på inden du svarer.
>Så kunne du undgå at fremstå som du nu gør.

Det gør ikke noget, jeg ved hvad Eque står for... ; )

Jeg vidste på forhånd, hvad reaktionerne ville blive, når jeg skrev det
lave km-tal.
Og jeg er skam fuldt ud klart over, at det ikke er godt for bilen, og
jeg opmuntrer da også min mor til at køre et smut til Ringsted og
tilbage igen ad motorvejen, så motoren lige når at blive gennemvarm samt
lade lidt mere på batteriet.

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Tom

Dato : 17-04-08 13:50

> [...]
> fødselsdagen.
>
> Så vi når muligvis ikke vores mål på 1.200 km/år alligevel. ; )

Tror også jeg vil tilslutte mig de andre. Ser slet ikke behovet for en bil,
når den ikke bliver brugt mere end det du siger.
Et par ekstra sorte affaldsposer fra kommunen kan vist snildt opveje de
afskrivninger som bilen må stå i.

Tom

Fra : Leonard

Dato : 17-04-08 14:38

On Thu, 17 Apr 2008 14:49:44 +0200, Tom wrote:

> [...]
> når den ikke bliver brugt mere end det du siger.
> Et par ekstra sorte affaldsposer fra kommunen kan vist snildt opveje de

I dette tilfælde er det vist ikke et spørgsmål om økonomi, men et
spørgsmål om at have bilen til rådighed. Helt sikkert at det for
almindelige forbrugere vil være noget andet, der afgør valget imellem
affaldsposer og bil.
I TJs situation tror jeg også, jeg kunne finde på at vælge at have bil,
bare for at have den, også selvom det måske kun bliver til en køretur om
måneden.

Fra : Tom

Dato : 17-04-08 14:46

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> I TJs situation tror jeg også, jeg kunne finde på at vælge at have bil,
> bare for at have den, også selvom det måske kun bliver til en køretur om

Vi ser sikkert alle forskelligt på tingene. Jeg ville aldrig optage lån der
skulle afdrages over mange år for noget jeg reelt ikke ville bruge. Hvis det
var så vigtigt for "mig" at have friheden ved en bil, så blev det en gammel
æske i 10.000 Kroners klassen når den alligevel ikke skulle bruges til
noget.

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 17-04-08 15:16

> Hvis det var så vigtigt for "mig" at have friheden ved en bil, så blev det
> en gammel æske i 10.000 Kroners klassen når den alligevel ikke skulle
> bruges til noget.

Du glemmer en vigtig pointe - Den skal starte hver gang når der er brug for
den (og det hurtigere end det er muligt at få fat i en taxa). Driftsikkerhed
og biler i 10kkr klassen er ikke et nemt regnestykke.

TJ har netop et behov for en bil. Ikke de mange ture/km men til "man
pludselig skal ud af døren i huj og hast"

/A

Fra : Allan F

Dato : 17-04-08 15:27

> [...]
>
> TJ har netop et behov for en bil. Ikke de mange ture/km men til "man
> pludselig skal ud af døren i huj og hast"

Hvis man kører så lidt, så er risikoen for at batteriet er fladt, når man
pludselig skal afsted temmelig stor.

Allan F

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-04-08 16:04

Allan F wrote:

> Hvis man kører så lidt, så er risikoen for at batteriet er fladt, når
> man pludselig skal afsted temmelig stor.

Ikke hvis du har et sundt batteri (og en sund bil).
Sidste år lå jeg syg i de første 6 måneder og kørte ca omtrent det samme
antal km som TJ på 6 måneder.
Min bil startede hver gang også selvom der nogen gange gik en måned uden den
blev rørt.
Det var iøvrigt en gammel Ford Sierra.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-04-08 19:17

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> samme antal km som TJ på 6 måneder.
> Min bil startede hver gang også selvom der nogen gange gik en måned

En CTEK pulslader ville være en god investering der. Bare den lille model
med multistik som så er er hurtig og let at montere.

/F

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-04-08 20:51

Frank Leegaard wrote:

> En CTEK pulslader ville være en god investering der. Bare den lille
> model med multistik som så er er hurtig og let at montere.

Ja det er vel altid en god ide, men i mit tilfælde var det helt overflødigt
og iøvrigt umuligt, på grund af parkeringsforhold.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-08 10:58

> Ja det er vel altid en god ide, men i mit tilfælde var det helt
> overflødigt og iøvrigt umuligt, på grund af parkeringsforhold.

Der fåes solcelle ladere der er meget anvendelige til biler der kører meget
lidt. Det er ikke den store effekt de kan give på vore breddegrader, men
omtrent det samme som selvafladning af batteriet. - Hjælper selvfølgelig
ikke i en p-kælder

Fra : Tom

Dato : 17-04-08 15:53

> Du glemmer en vigtig pointe - Den skal starte hver gang når der er brug
> for den (og det hurtigere end det er muligt at få fat i en taxa).
> Driftsikkerhed og biler i 10kkr klassen er ikke et nemt regnestykke.

Nej det glemmer jeg ikke, jeg har selv haft adskillige gamle æsker.
Og der sker ikke ret meget med at ting pludselig går i stykker når bilen kun
kører 542 Km på et halvt år.

> TJ har netop et behov for en bil. Ikke de mange ture/km men til "man
> pludselig skal ud af døren i huj og hast"

behovet set med mine øjne må være temmelig sekundert med SÅ få Km :)

Ikke at det generer mig det fjerneste at TJ har en ubrugt bil stående, men
JEG ville ikke optage og afdrage dyre lån i mange år til noget som fint kan
klares på anden vis.

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-04-08 16:02

Tom wrote:

> Ikke at det generer mig det fjerneste at TJ har en ubrugt bil
> stående, men JEG ville ikke optage og afdrage dyre lån i mange år til
> noget som fint kan klares på anden vis.

Jamen der er vist noget med at TJ ikke kan klare det på andre måder, det er
en livsnødvendighed for ham (bogstaveligt talt).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Tom

Dato : 17-04-08 16:11

> Jamen der er vist noget med at TJ ikke kan klare det på andre måder, det
> er en livsnødvendighed for ham (bogstaveligt talt).

ok, det sætter det hele i et andet lys

--
Tom

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-04-08 19:18

Tom wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en
> meddelelse news:iEJNj.17$xq2.0@news.get2net.dk...

> ok, det sætter det hele i et andet lys

Forhåbentligt har manden så fået den som invalidebil via kommunen..

/F

Fra : Leonard

Dato : 17-04-08 19:22

On Thu, 17 Apr 2008 20:18:13 +0200, Frank Leegaard wrote:

> Forhåbentligt har manden så fået den som invalidebil via kommunen..

Det tror jeg ikke er tilfældet, det kræver at man har et kørselsbehov,
der ikke kan dækkes af andre ordninger og det bliver normalt til mere
end 5.000 km om året.

Fra : TJ

Dato : 18-04-08 08:13

<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Forhåbentligt har manden så fået den som invalidebil via kommunen..

Nixen, den er uden nogen form for tilskud, og selvom vi er to til at
betale, kan det mærkes i økonomien, når vi er på kontanthjælp ("snart"
førtidspension med revurdering) hhv. folkepension.

Så var det ikke for vores meget lave leveomkostninger, så var det heller
ikke gået. Men jo, tanken om en god brugtvogn var også med i
overvejelserne.

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-04-08 00:17

TJ wrote:

> [...]
>
> Så var det ikke for vores meget lave leveomkostninger, så var det
> heller ikke gået. Men jo, tanken om en god brugtvogn var også med i

Mjae .. Omvendt lever man kun een gang (ifølge min filosofi)

Vil man have en nogenlunde bil, skal man da købe den.

/F

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 06:51

Som der skrives i tråden, så er det sindssygt at købe, formoder jeg, en ny
bil
og så ikke bruge den.
Med begrænset økonomisk formåen, er afskrivningen stor på en ny bil,
og købte i en bedre bil som havde nogle år på bagen, var i bedre stillet.
I havde flere penge til rådighed da i ikke skulle afdrage så meget i så lang
tid,
og gensalgsværdien ville forholdsvis nok også være bedre end i Hyundai.

542 km. på 6 måneder er ikke sund for bilen. Har ikke godt af at stå
stille så lang tid. Tærer på udstødning, bremser osv.
Jeg kører på en god week-end måske 400 km. og bilen har nu
rundt fantastiske 22 år og igår præcis 380.088 km.

Starter også hver dag og dækker fint mit behov.
Tænk også på, det du betaler i afdrag kan være et fint
bidragt til evt. reparationer på en brugt bil til langt færre penge.

Fra : TJ

Dato : 19-04-08 08:46

On Sat, 19 Apr 2008 07:50:37 +0200, "Eque" <-> wrote:

>Med begrænset økonomisk formåen, er afskrivningen stor på en ny bil,
>og købte i en bedre bil som havde nogle år på bagen, var i bedre stillet.

Bedre bil? Ikke forstået.
Jeg er bange for, at det vil være svært at finde en bil, der opfylder
vores krav til under 175.000 kr. (ironisk nok er nybilsbrisen faldet til
160.000 kr.) Bevares, der var jo en Berlingo/Partner, men de var for
bovlamme til prisen.

>I havde flere penge til rådighed da i ikke skulle afdrage så meget i så lang
>tid,
>og gensalgsværdien ville forholdsvis nok også være bedre end i Hyundai.

Vi har sat tæring efter næring, og den er nu ikke så dyr i afdrag (2365
kr./md.) + det løse.
Og så er den ny, så der er ingen uforudsete udgifter i de næste 2½ år.

>542 km. på 6 måneder er ikke sund for bilen. Har ikke godt af at stå
>stille så lang tid.

Stå stille? Den kører da mindst hver tredie dag (3-4 km)

>Starter også hver dag og dækker fint mit behov.

Ja, dit behov...

>Tænk også på, det du betaler i afdrag kan være et fint
>bidragt til evt. reparationer på en brugt bil til langt færre penge.

Vi ville have en bil med en vis indstigningshøjde af to årsager:
1. Min mor er ikke så høj og ville gerne sidde lidt højere.
2. Jeg har som bekendt dårligt hjerte og ønsker at belaste det så lidt
som muligt. Det gør jeg ved ikke at skulle op og ud ved udstigning.

Det viste sig så efterfølgende, at jeg kun kan holde ud at køre med,
hvis det er absolut nødvendigt.

Havde jeg råd, ville jeg købe en 8/9-personers "bus" og pille nogle af
sæderne ud og bygge en form for seng ind i den i stedet. Fastspænding
kunne vel ordnes med 5-punktsseler (eller hvad de nu hedder).
Kort og godt en privat sygetransport, så jeg kunne komme mere ud i
verden.

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 09:37

> On Sat, 19 Apr 2008 07:50:37 +0200, "Eque" <-> wrote:

> Bedre bil? Ikke forstået.

Var det ikke en Matrix ??
Min idê var blot, at købte i noget
gennemprøvet som måske var 3 år gammel,
ville den måske alligevel nok holde længere end en Hyundai.

> [...]
> vores krav til under 175.000 kr. (ironisk nok er nybilsbrisen faldet til
> 160.000 kr.) Bevares, der var jo en Berlingo/Partner, men de var for

for 175.000,- kan du finde ALT mellem himmel og jord.
Og gætter på, de fleste mærker har noget som, sammenlignet
med en Matrix, kan opfylde behovet til en langt lavere pris.
Og ligefrem at opstille bovlams-krav med de få km om året
er, undskyld mig, useriøst.

> Og så er den ny, så der er ingen uforudsete udgifter i de næste 2½ år.

I den sammenhæng satte i ikke 'tæring, nærig og behov' stævne
og købte en Kia med 7 års garanti ??

> Stå stille? Den kører da mindst hver tredie dag (3-4 km)

Og blir' ikke gennemvarm så kondens rigtig kan arbejde.,o)

> Ja, dit behov...

Jep. Tæring efter næring, dvs. 0 (læs:NUL) kroner
pr. måned til afdrag..bevares, lidt reparationer af og til,
men i småtingsklassen. Sliddele som enhver anden bil.
Uanset om der er garanti de næste 2½ år..

> [...]
> 2. Jeg har som bekendt dårligt hjerte og ønsker at belaste det så lidt
> som muligt. Det gør jeg ved ikke at skulle op og ud ved udstigning.

Er Matrix'en så ikke for anti-bovlam til dit hjertes formåen tror du ?

> Det viste sig så efterfølgende, at jeg kun kan holde ud at køre med,
> hvis det er absolut nødvendigt.

OK. Men når du vil køre, må det ikke være bovlamt.

> Havde jeg råd, ville jeg købe en 8/9-personers "bus" og pille nogle af
> sæderne ud og bygge en form for seng ind i den i stedet.

Heh..nu forstår jeg bedre dit indlæg..)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-04-08 19:38

Eque skrev:
> [...]
> Min idê var blot, at købte i noget
> gennemprøvet som måske var 3 år gammel,
> ville den måske alligevel nok holde længere end en Hyundai.

Sidste linie må du da gerne lige selv uddybe. Min egen ringe erfaring
stammer fra et nyvognssalg på op mod 1.000 biler og service på et større
antal over en 15 årig periode. Der må være noget der er forbigået min
næse. Se på det med objektive øjne og kom med konstruktiv og saglig
kritik.

--
MVH

Ib Jakobsen