Håndbremse - Kan nogen give mig et svar?
Fra : Von Beeverhausen

Dato : 17-04-08 01:07

Hej!

Jeg synes det er meget sjovt at mange (måske alle) danskere trækker i
håndbremsen
når de skal parkere. Danmark er verdens fladeste land. Hvor skal
bilen
rulle hen?

Hvad med at sætte bilen i 1. gir. Da står den, og man slipper for
frosne
bremser og "slap" håndbremsewire.

Det er ikke noget jeg ligger søvnløs over, men man undrer sig...

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-04-08 08:13

Von Beeverhausen wrote:

> Hvad med at sætte bilen i 1. gir. Da står den, og man slipper for
> frosne
> bremser og "slap" håndbremsewire.

Min indkørsel hælder ganske svagt - sætter jeg kun i gear kan motoren
trækkes rundt stille og roligt over natten. Heldigvis stoppede den med
baghjulene ved fortovskanten.

--
vh
Torben

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-04-08 11:13

Hej!

Torben Scheel wrote:
> Min indkørsel hælder ganske svagt - sætter jeg kun i gear kan motoren
> trækkes rundt stille og roligt over natten. Heldigvis stoppede den med
> baghjulene ved fortovskanten.

Så må din motor da underkomprimere Den burde da ikke dreje stille
rundt(?).

Min Escort parkerer jeg altid i gear uanset hældningen. Virker fint.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-04-08 11:34

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!
>
> Så må din motor da underkomprimere Den burde da ikke dreje stille
> rundt(?).

Kompressionen har jo _laaang_ tid til at undslippe forbi f.eks.
stempelringene. Der er ikke hermetisk lukket. Men jeg skal ikke udelukke
at det ikke var sket da bilen var <200kkm gammel :D

--
vh
Torben

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-04-08 11:46

Hej!

Torben Scheel wrote:

> Kompressionen har jo _laaang_ tid til at undslippe forbi f.eks.
> stempelringene. Der er ikke hermetisk lukket. Men jeg skal ikke udelukke
> at det ikke var sket da bilen var <200kkm gammel :D

Tja, jeg ved bare, at min ikke laver de numre. Selv med knap 300kkm på
klokken. Jeg ændrer ihvertfald ikke adfærd pga. din udtalelse

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Søren

Dato : 17-04-08 08:16

Der var for ganske nyligt en ejer af en selvkørende Saab .. der nok
ville ønske at håndbremsen var blevet trukket.

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-04-08 08:19

"Von Beeverhausen" Hej!

[...]

Paa absolut flad vej sætter jeg kun i første gear. Men det har snydt mig to
gange! Paa en tur i Norge i min første nye bil var den ved at trille i
havnen i Arendal. Saa raadet er udmærket men pas paa!

Aage

Fra : Mikael

Dato : 17-04-08 01:23

On 17 Apr., 09:07, Von Beeverhausen <vonbeeverhau...@gmail.com> wrote:
> [...]
> bilen
> rulle hen?
>
> Hvad med at sætte bilen i 1. gir. Da står den, og man slipper for

Det med frosne bremser er jo temmelig meget årstids bestemt, de slappe
kabler...Tja.. Jeg har den holdning at jeg hellere vil skifte dele på
min bil fordi de er slidt op end rustet op. Du skal faktisk ikke holde
på voldsomt skrånende grund før bilen kan trille selv om den står i
gear.

Mikael

Fra : H C Jensen

Dato : 17-04-08 08:42

"Von Beeverhausen" <vonbeeverhausen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Din håndbremse er jo en parkeringsbremse !
Bruger den altid bremserne fryser ikke og kablet bliver ikke slapt, men
brugte jeg den ikke ville bremsecaliberne rustefast ( skiver bag )
Kablet ruste

Så derfor brug den.

Hans
Ford Mondeo 2,5 aut.
Ford Mondeo 1,8 aut.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-08 09:37

En ting man glemmer når man ikke bruger håndbremsen, er at den som regel har
en selvjusterende funktion på bremsebakker. Sliddet på bremsebelægninger gør
at pedalvandringen bliver større og større da afstanden mellem tromler og
bremsesko bliver øget. Her skal man bruge håndbremsen en gang imellem, da
der i håndbremsen er en selvjusterende funktion på afstanden mellem
bremsebakker og bremsetromle. Så der er idé i at bruge håndbremsen

venligst karsten

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-04-08 10:05

Hvad med at sætte bilen i 1. gir. Da står den, og man slipper for
frosne
bremser og "slap" håndbremsewire.

Hvis man holder det vedlige og bruger det jævnligt plejer det ikke at være
et problem og wiren er da ikke så slem at skifte.

Stef

Fra : Von Beeverhausen

Dato : 17-04-08 03:03

Jo, men tak for svarene. Jeg er selv fra Norge og bruger kun
håndbremsen ved relativt stærkt skrånende underlag. Jeg har aldrig
oplevet en rullende bil, men oplevet frosne bremser. Det skal nok gå
uanset om man gør det ene eller det andet.

God weekend!

Fra : Jakob

Dato : 17-04-08 11:11

Jeg sætter altid i 1gear, men trækker samtidig også håndbremsen, det er
efterhånden blev en vane, som at tage sele på inden jeg sætter tænding på.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-04-08 11:41

det er
> efterhånden blev en vane, som at tage sele på inden jeg sætter tænding på.

Det gør jeg så omvendt, det er jo ikke altid til at vide om den gamle spand
vil starte og man skal ud igen

Stef

Fra : Jakob

Dato : 17-04-08 12:36

"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i en meddelelse

> det er
>>
> Det gør jeg så omvendt, det er jo ikke altid til at vide om den gamle
> spand vil starte og man skal ud igen
>
> Stef

Hehe. Det går jo ikke at man har mistillid til sin bil, det kan den mærke
;)

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-04-08 13:06

> Hehe. Det går jo ikke at man har mistillid til sin bil, det kan den mærke
> ;)

Den bliver klappet blid på taget hver dag den bringer mig frem og tilbage

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-04-08 15:05

Von Beeverhausen wrote:
> [...]
> frosne
> bremser og "slap" håndbremsewire.
>
> Det er ikke noget jeg ligger søvnløs over, men man undrer sig...

Når jeg parkerer min bil, så er den hverken i gear eller med trukken
håndbremse, så det er ikke alle danskere der trækker håndbremsen

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-04-08 16:46

On Thu, 17 Apr 2008 16:05:17 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Når jeg parkerer min bil, så er den hverken i gear eller med trukken
>håndbremse, så det er ikke alle danskere der trækker håndbremsen

>--

I min bil er det også helt Ok bare at sætte gearvælgeren i P.

Nogen gange bruger jeg også håndbremsen og stilling N. Så bliver
skidtet motioneret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-04-08 09:09

Folmer Rasmussen wrote:

> I min bil er det også helt Ok bare at sætte gearvælgeren i P.

Ja ik' og den fryser aldrig
Ikke at jeg nogensinde har oplevet frosne håndbremsekabler (på mine egne
biler).

> Nogen gange bruger jeg også håndbremsen og stilling N. Så bliver
> skidtet motioneret.

Jeg trækker af og til håndbremsen, selvom jeg parkerer i P, også bare for
motionens skyld

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Møller

Dato : 18-04-08 11:01

Per Beer Hansen skrev:

> Jeg trækker af og til håndbremsen, selvom jeg parkerer i P, også bare for
> motionens skyld >

Det er også billigere end motionsklub, men er det ikke lidt ensidigt

Møller

Fra : Leonard

Dato : 18-04-08 11:18

On Fri, 18 Apr 2008 12:00:45 +0200, Møller wrote:

> Det er også billigere end motionsklub, men er det ikke lidt ensidigt

ROFL

--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-04-08 13:16

Møller wrote:

> Det er også billigere end motionsklub, men er det ikke lidt ensidigt

Nej nej, det er ikke ensidigt, den skal jo også slippes igen

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-08 13:28

Per Beer Hansen skriver:

> Nej nej, det er ikke ensidigt, den skal jo også slippes igen

Det er ensidigt så længe man ikke har bil med både højre og
venstrestyring (Ska du ha soya i rullen? - FUK - hvem sagde Brdr Bisp?),
så man kan variere hvilken arm man bruger til håndbremsen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Møller

Dato : 18-04-08 14:05

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> venstrestyring (Ska du ha soya i rullen? - FUK - hvem sagde Brdr Bisp?),
> så man kan variere hvilken arm man bruger til håndbremsen.

Vild og voldsom Volvo.
http://youtube.com/watch?v=FhsBU-qyqDE
To kolde fra kassen.

Møller

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-04-08 19:19

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> venstrestyring (Ska du ha soya i rullen? - FUK - hvem sagde Brdr Bisp?),
> så man kan variere hvilken arm man bruger til håndbremsen.

Lige netop disse kørte Amazon. Venstrestyret, men med håndbremsen til
ventre for sædet.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-04-08 16:50

> [...]
>

> I min bil er det også helt Ok bare at sætte gearvælgeren i P.
>
> Nogen gange bruger jeg også håndbremsen og stilling N. Så bliver

Jeg bruger nogen gange håndbremsen, specielt med trailer efter, inden
jeg sætter gearvælgeren i "P" - hvis jeg holder på en bakke med tungt
læs i traileren uden at trække håndbremsen kan den godt "låse" i "P" og
så er det svært at trække gearvælgeren ud af "P".
Jeg oplevede det et par gange i Scorpio'en at det var meget sejt at tage
den ud af "P".
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-08 16:35

Von Beeverhausen skriver:

> Jeg synes det er meget sjovt at mange (måske alle) danskere trækker i
> håndbremsen når de skal parkere.

Det hedder en parkeringsbremse.

> Danmark er verdens fladeste land. Hvor skal
> bilen rulle hen?

Ud af indkørslen og ud på vejen.

> Hvad med at sætte bilen i 1. gir. Da står den, og man slipper for
> frosne bremser og "slap" håndbremsewire.

Tjahm, nu har jeg brugt håndbremse og ikke andet i snart 18 år uden
hverken frosne bremser og slapt kabel, så jeg forstår ikke din bekymring

Fra : sendenemailtilmig@gm~

Dato : 17-04-08 10:22

> [...]
> frosne
> bremser og "slap" håndbremsewire.
>
> Det er ikke noget jeg ligger søvnløs over, men man undrer sig...

Jeg vil mene at det er mere væsentligt at motionere sin håndbremse,
kabel såvel som calibre, end at skåne den.
Står bilen kun i gear så kan den nemmere blive skubbet til af andre.
Hvis håndbremsen fryser er det netop tegn på at den har brug for
service.
Slap bliver den ikke af at blive brugt men af at være defekt.

Christian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-04-08 16:30

Von Beeverhausen <vonbeeverhausen@gmail.com> wrote in news:ffbf3ce1-7ecd-
> [...]

> håndbremsen
> når de skal parkere. Danmark er verdens fladeste land. Hvor skal

Har du nogensinde været i Midtjylland, omkring Silkeborg f.eks.? ;)

Prøv at parkere på St. Blichers Gade i Randers, så ska du se en vej der
ikke er flad...

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 18-04-08 16:42

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> wrote:

>Har du nogensinde været i Midtjylland, omkring Silkeborg f.eks.? ;)
>
>Prøv at parkere på St. Blichers Gade i Randers, så ska du se en vej der
>ikke er flad...

Ja eller Vester Altanvej i samme kvarter.

Men også Duevej i Vejle er god - uden fortov - med trapper

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-08 17:50

Henrik Stidsen skrev:

> Har du nogensinde været i Midtjylland, omkring Silkeborg f.eks.? ;)

Eller Gudhjem...

Var i Trondheim engang med en betonkanon der skulle bakke rundt midt på
sådan en god stejl bakke. Den var ikke tillokkende at stå nedenfor.

Fra : Tom

Dato : 18-04-08 18:33

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har du nogensinde været i Midtjylland, omkring Silkeborg f.eks.? ;)
>
> Prøv at parkere på St. Blichers Gade i Randers, så ska du se en vej der

Hjarupvej i Åbenrå er heller ikke at kimse ad, især lige før toppen :)))

http://maps.google.com/maps?ll=55.05368,9.4098682&z=17&hl=en&t=h

--
Tom