OK tak for svar
Det betyder så at jeg skal holde mig i intervallet ET59 til ET39?
Det begrænser jo udbuddet af brugte fælge noget
men så længe jeg holder mig på den rigtige ET så er det vel ikke noget
mugge
"Møller" <em@upsg2n.dk> skrev i en meddelelse
news:48047bd8$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Allan F skrev:
>> "mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4804796b$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Hej
>>>
>>> Min Astra har en anbefaling der hedder ET 49 på aluhjul. Nu har jeg kig
>>> på et sæt brugte 15x7 aluer med ET 35. Kan jeg bruge dem på min Astra?
>>>
>>> Giver det nogen problmer/bliver det mærkbart med den ET forskel?
>>>
>>> Takker
>>>
>>> mugge
>>>
>>
>> Nix - du kommer til at ændre sporvidden for meget. Det er lovligt med op
>> til +/-5 mm i indpresningsdybden.
>>
>> Allan F
>
> Nå det er da en ny udlægning.
> Du har vis lige taget ændringen på omkredsen der er +/-5%
>
> Sporviden må ændres 20 mm.
>
> men fra 49 til E35 er der 2x 14 = 28 mm så den går ikke.
>
> Fra Detailforskrifter:
> Afsnit:8.02.003
>
> 1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til
> typegodkendelsen/original
> fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
> angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt
> angivne
> hjulmonteringer.
> Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
> mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
> typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af
> køretøjsfabrikanten
> oplyste mindste sporvidde).
> Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for
> personbiler,
> der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres
> ved hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på
> fælgene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
> sporvidde.
>
> 1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
> - Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
> - Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må
> forskellen
> i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
> større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
> og 2% større bagdæk).
>
> Møller