Betale sig at køre diesel mere?
Fra : Sven

Dato : 14-04-08 21:44

Hej.
Nu hvor benzinprisen er mindre end prisen på diesel, så er regnestykket om,
hvor langt man skal køre før diesel kan betale sig, vel umuligt? Højere
brændstofpris, højere afgift, højere anskaffelsespris. Er de mon ude på at
aflive dieselbiler i danmark?
Den diesel jeg har er jo nærmest usælgelig, så jeg må nok lide under det
indtil den skal smides ud, eller indtil regeringen finder ud af, at sætte
afgiften ned, så diesel og benzin koster det samme i ejerafgift.

Sven

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-08 21:56

Sven skriver:

> Nu hvor benzinprisen er mindre end prisen på diesel,

Hvor ?
http://www.fdmbenzinpriser.dk/

På turen Hammel -> Horsens -> Holstebro -> Hammel i dag oplevede jeg
ikke at diesel kostede mere end benzin

> så er regnestykket om,
> hvor langt man skal køre før diesel kan betale sig, vel umuligt?

Næh

> Højere brændstofpris,

Hvor ?

> højere afgift,

Hvor ?

Da jeg skiftede min 1,8/90HK benzin ud med en 1,9/105HK diesel var den
grønne ejerafgift den samme.

> højere anskaffelsespris.

Hvor ?
De fleste dieselbiler er netop faldet i pris så de ligger tæt op af
benzinbilspriserne.

> Den diesel jeg har er jo nærmest usælgelig, så jeg må nok lide under det
> indtil den skal smides ud, eller indtil regeringen finder ud af, at sætte
> afgiften ned, så diesel og benzin koster det samme i ejerafgift.

Næh, en diesel går da længere på literen. Den gamle 1,8 kunne jeg liste
op på 15,4 km/l, min diesel går 24 hvis jeg kører lige så påpasseligt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-04-08 18:57

On 14 Apr., 22:56, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Ja diesel er stadig det rette valg for os... Skal ske en del endnu før
oliebrænderen bliver skiftet ud med en benzsluger

Køre 10.000km på 2½-3mdr. trækker jævnligt rundt med 2t påhæng og
1700kg CV
Nu er det da godtnok begyndt at gøre lidt ondt i tegnebogen..
Heldigvis bruger jeg af og til bilen til firma brug bla. aviskørsel
og følgevogn til lang/bred last, Så slipper for de 5K misundelse..
Havde jeg ikke gjort det så var der nok blevet skiftet.

En kammerat er så begyndt på at fuske lidt i en gammel patrol... Skal
laves så den kan køre på raps olie.. Lykkedes det har jeg fundet min
næste bil :D

Erik

Fra : Sven

Dato : 15-04-08 20:09

> Hvor ?

Næstved, 10,51 95 oktan, diesel 10,54.
Tror du jeg lyver?

> Næh

Så vis mig hvordan man regner det ud ud fra ovenstående.

> De fleste dieselbiler er netop faldet i pris så de ligger tæt op af
> benzinbilspriserne.

Og netop derfor er min brugte diesel jo usælgelig i forhold til den pris jeg
gav for min, ikke?

Sven

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-04-08 20:24

Sven skriver:

> Næstved, 10,51 95 oktan, diesel 10,54.
> Tror du jeg lyver?

Nej, men som skrevet havde jeg ikke selv oplevet det, trods 300+ km
rundt i landet den dag.

> Så vis mig hvordan man regner det ud ud fra ovenstående.

Benzin = 15 km/l Diesel = 20 km/l.

> Og netop derfor er min brugte diesel jo usælgelig i forhold til den pris jeg
> gav for min, ikke?

Delvist jo.

Sådan er livet. Min er da også blevet forholdsvis mindre værd. På den
anden side er den betalt så tabet bliver måske en anelse større end hvis
jeg havde valgt en "brystsvag" sugebenzinmotor. Til gengæld har jeg nydt
min turbodiesel....for en turbobenziner med samme moment var altså ikke
til salg i den biltype jeg valgte da jeg købte min bil for 3 år siden.

Fra : Sven

Dato : 15-04-08 21:50

> Benzin = 15 km/l Diesel = 20 km/l.

Jo, men pga højere vægtafgift, gule plader 2025 totalvægt hvilket giver ca
9000,- kr er det jo nærmest umuligt at indhente.

Offtopic: Det er godt nok nogle flotte billeder af modeljernbaner på det
link du har i din signatur!! Jeg var selv med at bygge modelbane tilbage i
første halvdel af 80'erne, det var Marklin sporvidde Z (den helt lille), men
det var et NOGET mindre anlæg vi rodede rundt med dengang

Sven

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-04-08 21:57

Sven skriver:

> Jo, men pga højere vægtafgift, gule plader 2025 totalvægt hvilket giver ca
> 9000,- kr er det jo nærmest umuligt at indhente.

Okay, men hvordan havde det været med en Beziner ?

> Offtopic: Det er godt nok nogle flotte billeder af modeljernbaner på det
> link du har i din signatur!!

Tak, det hele er fra "min" modeljernbane

> Jeg var selv med at bygge modelbane tilbage i
> første halvdel af 80'erne, det var Marklin sporvidde Z (den helt lille), men
> det var et NOGET mindre anlæg vi rodede rundt med dengang

Jeg har set billeder af en stor tysk station i spor N der fylder en hel
lagerhal.....

Fra : Klaus G.

Dato : 14-04-08 22:23

> [...]
> indtil den skal smides ud, eller indtil regeringen finder ud af, at sætte
> afgiften ned, så diesel og benzin koster det samme i ejerafgift.
Så længe at en diesel køre en god slat længere pr. liter, så skal det nok gå
med diesel indtil videre.

Næh du, det du skal være RIGTIG bange for, er at staten udligner
afgiftforskellen på diesel og benzin. Pt. er der ca. 2kr. mindre afgift pr.
liter diesel kontra benzin. Det gjorde man for at få flere til at køre
Diesel, hvilket man har opnået nu. Det er vel ca. ved at være 50/50 nu.
Altså kunne man nemt frygte de smider noget mere afgift på diesel da de skal
tjene penge igen...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-04-08 02:56

On Apr 14, 10:43 pm, "Sven" <no...@med.ca> wrote:
> [...]

> brændstofpris, højere afgift, højere anskaffelsespris. Er de mon ude på at

Sidste 2 tanke jeg har tanket (bruger knap en tank om ugen) har været
til 8,77 og 8,87 så helt tosset er det da ikke.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Søren C

Dato : 15-04-08 05:24

On 15 Apr., 10:55, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> Christian......http://www.yee-haw.dk
> Hold afstand....
> Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Jeg tankede i mandags til en krone billigere end benzin.
Jeg skal ikke have nogen benziner igen medmindre der er mølle på.
Ellers er de godt nok for moment slappe.

Venligst

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-08 15:55

"Søren C" <master.clio@12move.dk> skrev i meddelelsen

>Jeg tankede i mandags til en krone billigere end benzin.

Tanker diesel til ca 8.80 og det er ca en tankfuld om ugen nu. Den pris har
jeg ikke set på benzin meget længe

>Jeg skal ikke have nogen benziner igen medmindre der er mølle på.
>Ellers er de godt nok for moment slappe.

Ja der skal være en mølle eller to...

--
/HB

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 15-04-08 16:32

Jep, derfor går jeg også og venter på min nye 1.8 TSI der faktisk skulle
have været en diesel, ment på den måde at det var 99 % bestemt at det var
diesel vi skulle have men efter at have prøvet 1.8 TSI så blev det valget :)

Mvh

Lars Bisgaard
91 Golf 1.6 TD GL til salg
03 pajero Sport van 2.5
08 Octavia 1.8 TSI Elegance

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-08 16:38

"Lars Bisgaard" <Igenlcb@mail.dk(fjern Igen)> skrev i meddelelsen

> [...]
> det var diesel vi skulle have men efter at have prøvet 1.8 TSI så blev det

Den motor var jeg også meget varm på - den er dælme fin. Men med ca 45000km
om året blev regnskabet gjort op og 2.0 tdi købt

--
/HB

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 15-04-08 18:26

> Den motor var jeg også meget varm på - den er dælme fin. Men med ca
> 45000km om året blev regnskabet gjort op og 2.0 tdi købt

Vi kører ca. 20.000 - 25.000 km i denne bil om året, så må jo bare putte ca.
5000 kr. mere til bensin om året... afhængig af bensin pris speeder fod osv.

men syntes det går kanon godt :)

Glæder mig til om ca. 7 uger :)

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Sven

Dato : 15-04-08 20:10

Sidste 2 tanke jeg har tanket (bruger knap en tank om ugen) har været
til 8,77 og 8,87 så helt tosset er det da ikke.

Ja, det er så ikke prisen i Næstved. Sidst jeg tankede var prisen 10,54 for
diesel

Sven

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-08 20:32

On Tue, 15 Apr 2008 21:09:57 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>til 8,77 og 8,87 så helt tosset er det da ikke.
>
>Ja, det er så ikke prisen i Næstved. Sidst jeg tankede var prisen 10,54 for

Deroppe er priserne også her i Kolding af og til.. men tit under 10
kroner. Du må bare afpasse det med at du ikke skal tanke når prisen er
høj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-04-08 20:39

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Deroppe er priserne også her i Kolding af og til.. men tit under 10
> kroner. Du må bare afpasse det med at du ikke skal tanke når prisen er
> høj

Mandag formiddag efter klokken 10, ensidige freda samme tidsrum

I mandags jeg kørte til Holstebro kom jeg gennem Nørre Snede, her var
rundstykkerne udsolgt ved Statoil fordi de havde "billig benzin".

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-08 20:45

>Mandag formiddag efter klokken 10, ensidige freda samme tidsrum
>
>I mandags jeg kørte til Holstebro kom jeg gennem Nørre Snede, her var
>rundstykkerne udsolgt ved Statoil fordi de havde "billig benzin".

Mandag morgen (alt for tidligt) plejer gerne at være der vi tanker op
uanset den mangler eller ej. Det har endnu ikke fejlet mht at det er
billigt der.

Prisen er nu heller ikke alt mht diesel.. bundtrækket og i det hele
taget kørestilen tiltaler mig.

Forstår ikke folk kan få hele deres valg af bil til at vakle hvis det
blot er nogle tusinde der skiller på årsbasis.. hvad med køreglæde,
udstyr, muligheder mv?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-04-08 20:47

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Prisen er nu heller ikke alt mht diesel.. bundtrækket og i det hele
> taget kørestilen tiltaler mig.

Turboen tiltaler dig.....

> Forstår ikke folk kan få hele deres valg af bil til at vakle hvis det
> blot er nogle tusinde der skiller på årsbasis.. hvad med køreglæde,
> udstyr, muligheder mv?

Tæller åbenbart intet.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-08 14:18

>Turboen tiltaler dig.....

Jep.. det er klart. Uden den ville det være ret kedeligt.

>Tæller åbenbart intet.

Eller også har konen talt..

Fra : Brian

Dato : 15-04-08 20:55

Martin Johansen [6000] wrote:
> Mandag morgen (alt for tidligt) plejer gerne at være der vi tanker op
> uanset den mangler eller ej. Det har endnu ikke fejlet mht at det er
> billigt der.

Sådan var det også før i tiden her i Horsens. Nu er det helt utilregneligt -
f.eks var benzin i formiddags nede i 9.53, hvor den lå på 10.47 igår på
samme tid.

> Prisen er nu heller ikke alt mht diesel.. bundtrækket og i det hele
> taget kørestilen tiltaler mig.

Okay Morfar

> Forstår ikke folk kan få hele deres valg af bil til at vakle hvis det
> blot er nogle tusinde der skiller på årsbasis.. hvad med køreglæde,
> udstyr, muligheder mv?

Jeg forstår heller ikke at folk går op i så små økonomiske forskelle, i
valget om det skal være det ene eller andet. Et eller andet sig mig, at hvis
5000,- på årsbasis til den ene eller anden side afgør valget, sidder man
lidt hårdere end man bør.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-08 14:19

On Tue, 15 Apr 2008 21:54:39 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Okay Morfar

Hvis jeg er morfar så er du barnebarn og så er der hermed slut med
søndagsslik!

Enig..

Fra : TJ

Dato : 16-04-08 14:57

On Wed, 16 Apr 2008 15:18:37 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Hvis jeg er morfar så er du barnebarn og så er der hermed slut med
>søndagsslik!

Sanktionens virkning afhænger sikkert af, hvem der søndagsslikker
hvem...

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Klaus G.

Dato : 16-04-08 14:37

> [...]
> valget om det skal være det ene eller andet. Et eller andet sig mig, at
> hvis 5000,- på årsbasis til den ene eller anden side afgør valget, sidder
Men sætter man ikke en grænse, hvor faen skal man så stoppe? Lad os sige man
sætter en grænse på 250.000kr. til en ny bil. Så kan man lige få metallak
oveni plus xenon lys, lidt læder kabine skal der også være til osv..
Pludselig runder man 300.000kr.. Og så er der også liige plads til Klima
anlæg, store alufælge, hovsa, det var 350.000kr. jamen skal vi ikke lige
smide 20kr. efter modellen med en større motor også? Vupti 370.000kr.

Lidt det samme som at "man kan sq altid finde 1kr.", hvis det er så nemt,
hvorfor har man så ikke bare fundet en million? :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Brian

Dato : 16-04-08 15:17

Klaus G. wrote:

> Men sætter man ikke en grænse, hvor faen skal man så stoppe?

Jeg snakker ikke om indkøbsprisen, men de daglige udgifter som ofte
(ihvertfald det indtryk man får her i gruppen) afgør valget.

Selvfølgelig er de daglige udgifter vigtige, men man skal dælme være dygtig
for at kortlægge alle udgifter på en bil, 5 år frem i tiden.

Her bliver der indimellem præsenteret så små differencer på omkostningerne,
at det virker lidt fjollet.

Mén - jeg er ikke den rette til (og ønsker heller ikke) at dømme den slags,
da jeg har god luft i økonomien, og ingen børn at fodre.

> [...]
> også liige plads til Klima anlæg, store alufælge, hovsa, det var
> 350.000kr. jamen skal vi ikke lige smide 20kr. efter modellen med en

Hvis alt det sukkerknas du nævner kan give en bedre genslagspris, er det da
kun rimeligt at tilkøbe

> Lidt det samme som at "man kan sq altid finde 1kr.", hvis det er så
> nemt, hvorfor har man så ikke bare fundet en million? :)

Fordi 1 million 1 kroner fylder af helvede til!

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 16-04-08 16:38

> Jeg snakker ikke om indkøbsprisen, men de daglige udgifter som ofte
> (ihvertfald det indtryk man får her i gruppen) afgør valget.
Ah, ok.

> Selvfølgelig er de daglige udgifter vigtige, men man skal dælme være
> dygtig for at kortlægge alle udgifter på en bil, 5 år frem i tiden.
Enig, derfor biler med lang garanti periode lokker rigtig meget i dag!

> Hvis alt det sukkerknas du nævner kan give en bedre genslagspris, er det
> da kun rimeligt at tilkøbe
Som du nok allerede er udemærket klar over, så får man ikke ret meget
tilbage for alt det lækre udstyr man har i bilen. Dog er aircon og klima
dumt at vælge fra, for når bilen skal sælges, så ryger biler med
aircon/klima først. Det er næsten blevet et must i dag.

> Fordi 1 million 1 kroner fylder af helvede til!
Sådan havde jeg sq ikke lige set på det, beklager :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Brian

Dato : 16-04-08 17:19

Klaus G. wrote:

> [...]
> klima dumt at vælge fra, for når bilen skal sælges, så ryger biler med
> aircon/klima først. Det er næsten blevet et must i dag.

Jep, er udemærket klar over at det i det samlede billede, er en skidt
forretning at købe (det meste) ekstraudstyr. Men det er jo netop her at jeg
(og Martin tror jeg) advokerer for at sætte sig lidt ud over totaløkonomien,
og istedet købe bilen man kan nyde.

Jeg er selv typen der elsker alt det sjove ekstraudstyr, og køber gerne en
bil der er et par år ældre/lidt flere kilometer på tælleren, for at få
_bilen_ som jeg virkelig ønsker mig. Hvis ikke jeg får købt den i første
hug, går jeg istedet og ærger mig over de ting der mangler.

Der er selvfølgelig folk der prioriterer anderledes, hvilket jeg har fuld
forståelse for.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-08 18:16

Brian skriver:

> [...]
> (og Martin tror jeg) advokerer for at sætte sig lidt ud over totaløkonomien,

En af mine kollegaer har en bil han selv nyder. En Golf II med en 1,6
dieselmotor med "ingen heste". Den koster ca 2500 kr om året i service
og reparationer går 18+ km/l uanset hvor tung en speederfod han har og
kan have både jord og våd hund i bagagerummet (gulpladebil) uden at den
tager nogen yderligere skade.

Den kan delvist køre på spildolie som brændstof, hvis ellers der er
noget i nærheden.

Til gengæld har han et stående tilbud fra hans mekaniker på 15.000 kr,
hvis han vil sælge den.

Sådan kan det bedst betale sig at holde bil.

Fra : Brian

Dato : 16-04-08 19:04

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> [...]
> og reparationer går 18+ km/l uanset hvor tung en speederfod han har og
> kan have både jord og våd hund i bagagerummet (gulpladebil) uden at

Det er så hans krav til en bil han kan nyde, fred være med det.

> [...]
> hvis han vil sælge den.
>
> Sådan kan det bedst betale sig at holde bil.

Når alt kommer til alt, har de færreste af os nok valgt bil efter, hvad der
bedst kan betale sig

/Brian

Fra : Sven

Dato : 15-04-08 21:53

> Prisen er nu heller ikke alt mht diesel.. bundtrækket og i det hele
> taget kørestilen tiltaler mig.

Bundtræk??? Det er en 90HK Citroen Picasso 2,0 turbodiesel jeg jogger rundt
i. Der er sgutte meget bundtræk i den.

> Forstår ikke folk kan få hele deres valg af bil til at vakle hvis det
> blot er nogle tusinde der skiller på årsbasis.. hvad med køreglæde,
> udstyr, muligheder mv?

Køreglæde med en bil på op til 2025 kilo med 90 hk? Den skal man vist lede
længe efter :)

Sven

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-04-08 21:59

Sven skriver:

> Bundtræk??? Det er en 90HK Citroen Picasso 2,0 turbodiesel jeg jogger rundt
> i. Der er sgutte meget bundtræk i den.

3 huller ved speederen og det trækker ind.

> Køreglæde med en bil på op til 2025 kilo med 90 hk? Den skal man vist lede
> længe efter :)

Hmm, kører selv i en 2 liters Touran. Den vejer til gengæld 1900 kg med
fører og udstyr - så tung er Picassoen vel næppe ?

Fra : Sven

Dato : 16-04-08 21:15

> Hmm, kører selv i en 2 liters Touran. Den vejer til gengæld 1900 kg med
> fører og udstyr - så tung er Picassoen vel næppe ?

Næ, men din har så også nogle flere HK + moment at gøre godt med.

Sven

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-08 21:36

Sven skriver:

> Næ, men din har så også nogle flere HK + moment at gøre godt med.

Hvad vejer picassoen ?

Min Golf har som sagt 105HK.

Men nu valgte jeg heller ikke at køvbe en bil med en "bovlam" motor fra
starten

Fra : Brian

Dato : 16-04-08 21:48

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Min Golf har som sagt 105HK.
>
> Men nu valgte jeg heller ikke at køvbe en bil med en "bovlam" motor
> fra starten

Arrhhh... rolig nu, Klaus

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-04-08 07:13

Sven wrote:

> Bundtræk??? Det er en 90HK Citroen Picasso 2,0 turbodiesel jeg jogger rundt
> i. Der er sgutte meget bundtræk i den.

Nogen mener jo at bundtræk er evnen til at generere resonans i karossen
når speederen trædes ned ved lave omdrejninger

--
vh
Torben - benzin, tak!

Fra : Brian

Dato : 16-04-08 08:33

Torben Scheel wrote:

> Nogen mener jo at bundtræk er evnen til at generere resonans i
> karossen når speederen trædes ned ved lave omdrejninger

ROFL - jeg undskylder på forhånd, men den kommer jeg nok til at tyvstjæle
ved enhver lejlighed der byder sig

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-04-08 08:51

Brian wrote:

> ROFL - jeg undskylder på forhånd, men den kommer jeg nok til at tyvstjæle
> ved enhver lejlighed der byder sig

Du er velkommen. Der er ingen større ære end at blive citeret

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-08 14:21

>Bundtræk??? Det er en 90HK Citroen Picasso 2,0 turbodiesel jeg jogger rundt
>i. Der er sgutte meget bundtræk i den.

Ikke? Så prøv 90heste i en benziner...

Joh du har bundtræk.. sagde ikke noget om den kunne slæbe et
containerskib i gang, men blot at den trækker ved noget laverer
omdrejninger end en benziner (uden turbo selvfølgelig).

>Køreglæde med en bil på op til 2025 kilo med 90 hk? Den skal man vist lede
>længe efter :)

Nævnte ikke noget om din Picasso jo

Blot at folk kan finde på at vælge en 1,4 benziner fordi der ikke lige
er det store at hente på økonomien på årsbasis. Bare en 1,6 diesel med
turbo giver betydeligt mere køreglæde i form af bedre bundtræk og
længere gearing = mindre støj..

Fra : Sven

Dato : 16-04-08 21:19

> [...]
> er det store at hente på økonomien på årsbasis. Bare en 1,6 diesel med
> turbo giver betydeligt mere køreglæde i form af bedre bundtræk og

Nu er min jo hverken en 1,4 eller en 1,6 TD, men en sløv 2,0 TD, og der er
BESTEMT ikke mindre støj end i en Picasso benzin'er (nabo'en har en sådan på
hvide plader), især ikke i tomgang, længere gearing, ja, for lang. absolut
min hastighed i 5. gear er 60 km/t, og helst lidt hurtigere, ellers er der
dømt hopperi. Nabo'ens benziner kører fint bykørsel i 5. gear, så jeg
skifter gear en hel del mere end han gør.

> Nævnte ikke noget om din Picasso jo
> Ikke? Så prøv 90heste i en benziner...

Nu er der jo lige det ved det, at der er væsentligt flere end 90 HK i en
Picasso benzin!

Sven

Fra : Kim Kristensen

Dato : 16-04-08 13:51

On 16 Apr., 15:20, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
> er det store at hente på økonomien på årsbasis. Bare en 1,6 diesel med
> turbo giver betydeligt mere køreglæde i form af bedre bundtræk og

Min erfaring med turbodiesel er ganske vist begrænset, men det er ikke
en opfattelse jeg deler. Trækket i mellemområdet (lovlige lande og
motorvejshastigheder) jo, men i bunden nej. De eksempler jeg sådan
lige kan huske er en Mercedes turbodiesel kassevogn, der skælvede som
en nervøs husmor når jeg forsøgte at bruge 5’te gear ved 80 km/t. I
min daværende 1,4 benzin skulle jeg noget længere ned i fart i 5’te
for at opleve det samme. For nylig da jeg skulle køre en nabos Ford
Focus 2,0 turbodiesel hjem, blev jeg nød til at køre den højere op i
omdrejninger end jeg er vant til med min 1,8 benzin. Gennem områder
med hastigheder på 40 og 50 km/t brød den Focus sig bestemt heller
ikke om, at køre i så højt gear som jeg plejer i min egen bil. Begge
biler med turbodiesel motor har et højt maksimalt moment men også en
høj gearing, i bunden er der fra ingen til meget lidt hjælp fra
turboen eller med andre ord ingen bundtræk.

Om det så kan betale sig er vist et længere regnestykke, en
bilinteresseret kollega med en turbodiesel køre godt nok længere på
literen end jeg i den varme periode, men i den kolde er det omvendt.

Min egen benzinbil støjer ifølge autocarmag.com 68 dB ved 112 km/t
(testet 2006), det er det samme de måler en Citroen C4 HDi 110 VTR+
til (testet 2004). De måler en Golf 2,0 TDI 140 GT 72 dB (testet
2004), og en Audi A3 SportBack 2,0 TDI 140 Sport 74 dB (testet 2004).
Skal jeg have noget der støjer mindre skal jeg op i næste segment i en
splinter ny bil som A4 2,0 TDI SE med 67dB (testet 2008), eller
Citroen C5 2,2 HDi VTR+ med 66 dB (testet 2008). ovenstående er blot
dem jeg lige har set på så der er muligvis nogle i samme segment og
ydelse der støjer mindre, men så er de næppe født med 225/45-17 dæk
på.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 16-04-08 13:59

On 16 Apr., 17:37, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> Enig, derfor biler med lang garanti periode lokker rigtig meget i dag!
>
> --
> Klaus G.  // Seth-Enochwww.seth-enoch.dk/gallery

Jeg syntes ikke lang garanti i sig selv lokker, men har man oplevet
problemer i de første år vil det nok selv om det ikke er det samme
mærke der skal købes næste gang. Lang garanti kan jeg også godt
forestille mig (uden at vide det) koster et andet sted, måske på
hyppigere eller dyrere servicebesøg. Det er temmelig sikkert stadig
kunderne der skal betale, for det er sjældent producenter og
forhandlere forærer noget væk.

Med venlig hilsen Kim