Speedy lastvogne fra Norge/Sverige
Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 13:57

Jeg har haft en fornøjelse at diskutere lidt lastvogn med en bekendt.
Nu er jeg ikke så kyndig hvad angår dem, men jeg ved jo der sidder nogle
stykker herinde med en vis form for visdom over lastvogne

Det drejer sig om norske og svenske lastbiler. Min bekendte siger at de kan
køre omkring 120 - 130 da de ikke er plomberet og han bliver tit overhalet
af sådanne vogntog på motorvej.
Nu er det sådan at han kører ca 20 km og jeg ca 120 km hver dag på strækning
med færgetrafik fra Norge/Sverige. Jeg har aldrig oplevet at blive overhalet
når jeg eks. kører 110 km/t.

Kender jeg bare en som er meget påståelig eller kører jeg bare mellem
færgetræk?

--
/HB
08' Skoda Octavia Combi 2.0 tdi Elegance, sort metallic

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-04-08 14:31

On Fri, 11 Apr 2008 14:56:57 +0200, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:

> [...]
>når jeg eks. kører 110 km/t.
>
>Kender jeg bare en som er meget påståelig eller kører jeg bare mellem

Jeg tror du kender én, der et par gange er blevet overhalet af sådan
en fætter, og så efterfølgende tror, at når én gør det, så gør alle de
andre det også.

Der vil altid være nogen der piller ved mekanikken, men det er ikke
ret mange, idet straffen er ret streng. det er noget med fortabelse af
førerretten til chaufføren og inddragelse af vognmandstilladelsen til
vognmanden.

Det kan jo også være, at din kammersjuk ikke er så god til det der med
nummerplader. Lastbiler fra Storbrittanien er plomberet ved en noget
højere hastighed end dem fra Kontinentet, p.gr.a. særlige
hastighedsregler derovre.

Jeg véd positivt at nogle hollændere har en knap der kan slå
begrænseren fra, men de må efter min bedste overbevisning være ude i
noget rigtigt snavs, fordi der så også skal laves indgreb i
tachographen.

Det er nemlig sådan, at hvis du har kørt mere end 90 km/t. i over et
minut, så begynder hele lortet at blinke, samtidigt med at der på den
udskrift der skal laves hvert 21. døgn vil blive skrevet med rødt!

Det springer ubehageligt i øjnene på dem der evt. skal lave en
virksomhedskontrol.

Alt i alt vil jeg påstå, at det ikke er noget han oplever jævnligt.
Det tror han bare.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 14:44

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> virksomhedskontrol.
>
> Alt i alt vil jeg påstå, at det ikke er noget han oplever jævnligt.

Du har sikkert ret

Jeg oplever det aldrig - men der sker såmænd heller ikke så meget på
motorvejen mellem Aalborg og Hitshals

Kan du så fortælle mig hvor hurtigt sådan en fætter kan løbe uden begrænser
på? - Altså en trækker med sættevogn (er det ikke sådan den hedder?)

--
/HB

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-04-08 14:53

On Fri, 11 Apr 2008 15:43:51 +0200, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan du så fortælle mig hvor hurtigt sådan en fætter kan løbe uden begrænser
>på? - Altså en trækker med sættevogn (er det ikke sådan den hedder?)

Ikke sådan præcist.

Det afhænger bl.a. af udvekslingen i bagtøjet, og når vi kommer op i
hastigheder over 90 km/t. spiller vindmodstanden en stor rolle.

Jeg har engang haft en trækker uden trailer oppe på 143 km/t., og jeg
gør det aldrig mere. Det var fanneme ikke til at få hold på den igen.
Bremselængden blev uhyggeligt lang.

En irer blev stoppet oppe ved Hobro/Ålborg, og han var så vidt jeg
husker blevet målt til 128 km/t. Jeg tror ikke det bliver meget
hurtigere.

Håber det var til hjælp.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 17:03

> [...]
>
> En irer blev stoppet oppe ved Hobro/Ålborg, og han var så vidt jeg
> husker blevet målt til 128 km/t. Jeg tror ikke det bliver meget

Det var en stor hjælp - takker

--
/HB

Fra : OZ3BTO

Dato : 12-04-08 04:00

> [...]
>
> En irer blev stoppet oppe ved Hobro/Ålborg, og han var så vidt jeg
> husker blevet målt til 128 km/t. Jeg tror ikke det bliver meget

Fatters gamle 143 (500+hk) kunne sniges op på ~135kmt på speedo (går til
130)
Det var så kun forvogn men med læs på
Dem de bruger til truck race kan rende henad 180kmt men er jo også SYGT
pumpet

Begrænsingen i visse lastbiler er nemme at pille ved f.x i 143eren kunne
man omgåes begrænseren ved at hive håndgassen... En anden (hvist man)
fætters trækker slog man tændingen fra bankede den op på 95 og slog
tænding til igen

Erik

Fra : Morten Trab

Dato : 11-04-08 16:23

HB skrev:
> Kan du så fortælle mig hvor hurtigt sådan en fætter kan løbe uden
> begrænser på? - Altså en trækker med sættevogn (er det ikke sådan den
> hedder?)

Jeg har een gang prøvet det i en forvogn/hænger...
Et eller andet var gået galt i mekanikken, speedometret viste 80 da jeg
kørte på motorvejen, der kunne den ikke mere...
Jeg blev lidt mistænksom da jeg med en stor difference i farten
overhalede et par lastbiler og en stribe personbiler på en 110 km/t
strækning omkring Vejle...

Da jeg så fik fyret op under GPS'en viste den at jeg "fløj" afsted med
120 km/t og ikke 80 som speedo (og skive) viste!

Jeg var heldigvis ikke kommet forbi Dieselhuset ved DTC endnu, så jeg
røg lige i telefonen til vognmanden og orienterede ham, samt meddelte
ham at havde han indvendinger imod at jeg holdt ind ved DTC og fik
rettet op på det kunne han rende og hønse ;)
Ikke at der var noget problem i det :)

Det er 1. og eneste gang jeg har oplevet sådanne hastigheder i lastbil,
og som Folmer skriver, den er uhyggelig svær at få has på med så høj
hastighed, jeg gør det i hvert fald aldrig igen...

Mvh. Morten

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 17:07

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Da jeg så fik fyret op under GPS'en viste den at jeg "fløj" afsted med 120
> km/t og ikke 80 som speedo (og skive) viste!

Træls hvis du var kommet forbi en med laser...

> [...]
> som Folmer skriver, den er uhyggelig svær at få has på med så høj
> hastighed, jeg gør det i hvert fald aldrig igen...

Det er jo også mange tons den kommer med ved de hastigheder. Tør slet ikke
tænke på hvor hårdt en 40 tons lastbil trykker med 120 km/t. Jeg kan ikke
lige huske den der formel man bruger til at regne det ud, men det er helt
sikkert pænt meget..

--
/HB

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 18:15

> [...]

>når jeg eks. kører 110 km/t.
>
>Kender jeg bare en som er meget påståelig eller kører jeg bare mellem

Stort set alle jeg møder har loftet omkring 90 - og jeg ville have
sagt alle indtil forleden, da en eller anden Mack-tingest kunne gå et
stykke over 100 på Køge Bugt. Ikke alene er den helvedes bred - den
kunne også køre stærkt. Wow, man - ind bag ved og vinke til de
langsomme udenfor )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Henning Lund

Dato : 11-04-08 19:11

HB tastede:
> [...]
> at blive overhalet når jeg eks. kører 110 km/t.
>
> Kender jeg bare en som er meget påståelig eller kører jeg bare

Jeg kører aldrig under 100km/t påalimindelige landeveje og???

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 19:29

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i meddelelsen
> HB tastede:

> Jeg kører aldrig under 100km/t påalimindelige landeveje og???

Hvor er du dygtig og???

--
/HB

Fra : Henning Lund

Dato : 11-04-08 20:20

HB tastede:

> Hvor er du dygtig og???

Jaaaa henledt af den interessante tråd om nordmænd

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-04-08 07:04

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kan køre omkring 120 - 130 da de ikke er plomberet og han bliver tit
> overhalet af sådanne vogntog på motorvej.

Jeg er ikke i tvivl om at hollænderne kan køre mere end 90 km/t - det har
jeg ofte oplevet på de tyske motorveje - at blive overhalet når jeg kommer
med boligen på ryggen med 90 gps km/t. Jeg har kun observeret hollændere
gøre det.

Man må køre 100 km/t i UK, måske skeler de derover, når de sætter
fartbegrænseren i?

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-08 16:05

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> med boligen på ryggen med 90 gps km/t. Jeg har kun observeret hollændere

Vores træskovenner fra Holland kører jo også med fjervægt ifa tulipaner

> Man må køre 100 km/t i UK, måske skeler de derover, når de sætter
> fartbegrænseren i?

Måske - Men det må svensken og nordmannen jo også så!

--
/HB