De lærer det aldrig
Fra : Jan Petersen

Dato : 10-04-08 22:40

Kom idag kørende på motorvejen i det sydlige Jylland og havde overhalet et
par stykker - mit spedometer viser 10 % for lidt, men det indretter man sig
efter, så jeg kørte mellem 130-145. Et par kilometer længere fremme er en
lastbil ved at overhale en anden lastbil med 4 pers.biler hængende. Jeg
kører i højresporet og letter foden så jeg glider frem til lige bag den
sidste (i venstresporet og mig bagved i højresporet).
Denne position kan holdes et godt stykke tid da jeg har ca 150-200 meter op
til lastbilen der er ved at blive overhalet og hastigheden er vel +5 km/t i
forhold til lastbilen.
Men om ikke der kommer nogle bagfra, bl.a. dem jeg er kørt forbi, så jeg
markerer lige med blinket at jeg godt vil med ud når jeg kommer så langt
frem at det begynder at blive nødvendigt. Og reaktion fra den først ankomne
kunne man næsten have gættet. Han trykker på speederen så jeg ihvertfald
ikke kan komme ud.
Og stadig med blinkeren kørende tænker resten af rækken - han skal s... ikke
ud og trækker helt op bagved hinanden ...
Og jeg kørte med samme hastighed som dem.
Så jeg måtte pænt vente til den sidste var passeret. Ikke så sært er ikke er
nogen der trækker ind til højre!

Mvh
Jan Petersen

Fra : Niels Pein

Dato : 10-04-08 22:51

"Jan Petersen" <jan@NOSPAM.kosmo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og jeg kørte med samme hastighed som dem.
> Så jeg måtte pænt vente til den sidste var passeret. Ikke så sært er ikke

Præcis.
Som jeg prøvede at forklare her i gruppen for ikke længe siden; de i den
venstre bane har ofte en del af skylden for at mange ikke holder så meget
til højre som de burde.
--
Niels
Chevrolet Nubira 1.8

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-04-08 22:58

Niels Pein wrote:
> [...]
> Som jeg prøvede at forklare her i gruppen for ikke længe siden; de i
> den venstre bane har ofte en del af skylden for at mange ikke holder

Om du havde holdt højre bane i den situation eller ej, ville da ingen
forskel have gjort. Du forventer de bliver bag dig, ergo er køen akkurat
lige så lang.

Din logik halter voldsomt.

/F

Fra : Niels Pein

Dato : 10-04-08 23:08

"Frank Leegaard" skrev ...

> Om du havde holdt højre bane i den situation eller ej, ville da ingen
> forskel have gjort. Du forventer de bliver bag dig, ergo er køen akkurat
> lige så lang.

Vi snakker ikke om kølængder.

> Din logik halter voldsomt.

Mindre end din forståelse.
--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-08 23:22

...og nu flyder det med diskret kamp og ironiske smilyer i tråden.)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-04-08 23:34

Niels Pein wrote:
> "Frank Leegaard" skrev ...

> Vi snakker ikke om kølængder.

"Så jeg måtte pænt vente til den sidste var passeret."

Kom frisk ...

> Mindre end din forståelse.

Eller din evne til at læse indenad.

/F

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-08 23:21

"Jan Petersen" <jan@NOSPAM.kosmo.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg måtte pænt vente til den sidste var passeret. Ikke så sært er ikke
> er nogen der trækker ind til højre!

Hvorfor den hastværk ?
Nyd turen.
Nu har du tænkt på dên situation HELE dagen
og skulle ha' afløb her.
Dårlig energi )

Nu har jeg kørt med et fladt bagdæk i et års tid.
Dvs. luften siver ud langsomt så jeg hver 2. dag
skal fylde luft i dækket. At jeg gider ??
Næh...må blot indrette sig efter situationen
til jeg orker at få dækker pillet af og fælgen
slebet for rust og dækket monteret igen...

Nyd livet.)
Det er faktisk en simpel ting og småtingene
kommer derved lidt i baggrunden og du tænker.
'det går jo godt' og sku' der ikke være andet, såeh...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-04-08 23:37

Eque wrote:
> [...]
> Det er faktisk en simpel ting og småtingene
> kommer derved lidt i baggrunden og du tænker.
> 'det går jo godt' og sku' der ikke være andet, såeh...

Skal indrømme at når jeg kører på landevejen bruger jeg samme logik:

Kommer der een og overhaler mig og ligger lidt tæt på mig, så må jeg linde
lidt på speederen så afstanden bliver øget.

Sværere er og var det jo heller ikke.

For vi ved jo alle sammen hvor uoversigteligt og farligt det er at køre tæt

/F

Fra : F.Syndergaard

Dato : 11-04-08 00:21

> [...]
> Og jeg kørte med samme hastighed som dem.
> Så jeg måtte pænt vente til den sidste var passeret. Ikke så sært er ikke

Ak, livet er en lang og tornestrøet vej.
De kører alle sammen i midten.
Men de må da kunne forstå
at der kører jeg.

Frit efter Piet Hein.

--
MVH.
Finni

Fra : OZ3BTO

Dato : 11-04-08 05:46

> [...]
> Og jeg kørte med samme hastighed som dem.
> Så jeg måtte pænt vente til den sidste var passeret. Ikke så sært er ikke

Det er der jeg er glad for at køre i en stor bil ... Man blinker 3 gange med
blinklyset også begynder man eller ligeså stille at trække ud... Tro mig de
bagfra kommende bremser

Men oplever det nu også tit i taxaen .. Der er jeg så glad for 190hk og
400nm.... Giver nogen lede acc. omkring de 120-140kmt

Erik

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-04-08 08:22

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med
> blinklyset også begynder man eller ligeså stille at trække ud... Tro mig

Så er du jo også en skovl.

- Martin

Fra : Brian

Dato : 11-04-08 08:29

OZ3BTO wrote:

> Det er der jeg er glad for at køre i en stor bil ... Man blinker 3
> gange med blinklyset også begynder man eller ligeså stille at trække
> ud... Tro mig de bagfra kommende bremser

Det viser jo meget godt hvorfor de skrummelkasser har fået det rygte de nu
engang har.

Jeg lærte i køreskolen at blinket ikke giver ret til at vælte ud, men bruges
til at markere sine hensigter, uden at være til unødig ulempe.

> Men oplever det nu også tit i taxaen .. Der er jeg så glad for 190hk
> og 400nm.... Giver nogen lede acc. omkring de 120-140kmt

Igen - en tydelig markering af taxa'ernes rygte.

/Brian

Fra : Specks6812

Dato : 11-04-08 10:25

"OZ3BTO" <no@spam.dk> said in

> [...]
>

> Men oplever det nu også tit i taxaen .. Der er jeg så glad for 190hk
> og 400nm.... Giver nogen lede acc. omkring de 120-140kmt

Kør du hellere ned på den nærmeste politistation og aflever dit kørekort.

Fra : -= JF =-

Dato : 11-04-08 16:47

OZ3BTO skrev:

> Det er der jeg er glad for at køre i en stor bil ... Man blinker 3 gange med
> blinklyset også begynder man eller ligeså stille at trække ud... Tro mig de
> bagfra kommende bremser

Klaphat!

--
Mvh. John

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-08 19:47

OZ3BTO skriver:

> Det er der jeg er glad for at køre i en stor bil ... Man blinker 3 gange med
> blinklyset også begynder man eller ligeså stille at trække ud... Tro mig de
> bagfra kommende bremser

- klip -

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-04-08 17:33

>Men oplever det nu også tit i taxaen .. Der er jeg så glad for 190hk og
>400nm.... Giver nogen lede acc. omkring de 120-140kmt

Gør det? Synes ikke den lyder specielt vild.. men okay hvis man ikke
er vant til andet så kan selv en Twingo jo være "vild"

Bortset fra det - jeg håber du har forsikringen i orden hvis du laver
dit "trick" over for mig.. jeg er nemlig frysetørret kold over for den
slags så det siger klask hvis du ikke fletter tilbage hvor du kom fra
;)

Fra : Per O.

Dato : 12-04-08 17:49

KLIP
> [...]
> med
> blinklyset også begynder man eller ligeså stille at trække ud... Tro mig

Det er folk som dig som gør at vi andre efterhånden begynder at tro at
hovedparten af taxa chaufførerne har dette erhverv fordi de er for dumme til
at begå sig andre steder!

> Men oplever det nu også tit i taxaen .. Der er jeg så glad for 190hk og
> 400nm.... Giver nogen lede acc. omkring de 120-140kmt

Du minder mig om en hjernedød taxachauffør fra Odense som for nogle år siden
gik til yderligheder og opførte sig fuldstændigt sindssygt.
Jeg kom kørende i retning fra banegården mod vest. På et sted skifter vejen
fra to spor til et spor. Lige før dette sker, er der en lysregulering, og i
inderbanen holder der en taxa for rødt lys. Jeg komme trillende med 50 og
kan se, at lyset er ved at skifte, så jeg bliver i venstre bane. Det tænder
åbenbart taxa idioten af, for han klamper pedalen i bund, så han kun lige
med nød og næppe kan nå op til mig, og køre på min højre side, så jeg ikke
kan køre ind i den indre bane. Han lettede med hjulspin og en kæmpestor sort
sky fra udstødningen, for at nå denne 'heltegerning'
Jeg trak ind bag ham, og rystede på hovedet.
Vel ude af byen, var han stadig foran mig, og det gik helt fint. Lidt
udenfor Odense i retning mod motorvejen, hvor der igen er to baner, sætter
han så farten lidt ned, og jeg trækker ud til venstre og overhaler ham. Så
tiltede idioten igen, og trak ud i venstre bane og helt op til min
bagkofanger. Nu kunne jeg ikke trække til højre, for der var allerede fyldt
med biler, så jeg blev hvor jeg var.
Da vi nu var tæt på motorvejen, tænkte jeg at nu skulle han vel passe sit
arbejde med at transportere mennesker rundt i byen, men nææ nej . nu skulle
jeg lære det, så han kørte efter mig ud på motorvejen. Jeg blev træt af hans
opførsel og gav gas. Han kørte så ud i venstre bane, og satte farten ned til
den fart jeg kørte, og så kunne jeg jo se, om jeg kunne komme udenom den
lastbil som kørte længere fremme. Jeg kunne godt se hvad han havde gang i,
så jeg trådte på bremsen (ingen bagved i min eller venstre bane) og trak ud
bagved ham. Så kunne han jo ikke rigtig holde mig inde mere, og det generede
ham meget.
Bagfra kom der så en bil med meget høj fart, og den blinkede vildt og
inderligt, som den slags nu gør, når der ligger en stopklods eller to med
den lovlige hastighed i venstre spor. Jeg trak ind, og det gjorde min 'ven'
i taxaen også (det var jo kun mig han ville genere). Men jeg var lige den
smule hurtigere end taxatumben til at komme ud after den hurtigkørende, og
smutte forbi i venstre spor. Jeg havde nu sat mig for, at jeg ville af med
ham en gang for alle. Den næste kilometer var der ingen biler i hverken
højre eller venstre bane, så jeg holdt pedalen i bund, og han kom op til mig
i inderbanen, men kunne ikke trække forbi. Vi nærmede os nu igen en lastbil,
og da vi var næsten henne ved lastbilen, begyndte han et blinke ud til
venstre (han var da side om side med mig). Jeg ved ikke om han mente jeg
skulle knalde bremsen i, men det gjorde jeg ikke, så i sidste øjeblik, måtte
han bremse og trække ud bagved mig. Jeg var nu overbevist om at manden var
klar til indlæggelse, men holdt farten og dermed ham bagved, til der igen
kom trafik. Nu var der tæt trafik i begge baner, og han kunne ikke komme til
at genere mig mere, så han kørte fra motorvejen umiddelbart efter. Jeg kørte
hjem med en underlig fornemmelse i maven. Jeg kan den dag i dag ikke fatte
hvorfor han opførte sig som han gjorde, men heldigvis var det kun hans ego
som blev lidt skrammet den dag.

/Per O.

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-04-08 18:25

"Per O." <svarigruppen@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fornemmelse i maven. Jeg kan den dag i dag ikke fatte hvorfor han opførte
> sig som han gjorde, men heldigvis var det kun hans ego som blev lidt

Tjahh.. Synes nu heller ikke din beskrevne opførsel er videre eksemplarisk,
men man skulle jo nok have været der. :) Jeg kender udemærket godt til
klaphatte i den kaliper, men forsøger ikke at tirre dem mere end højest
nødvendigt.

- Martin

Fra : Leonard

Dato : 13-04-08 13:37

On Sat, 12 Apr 2008 18:49:08 +0200, Per O. wrote:

> [...]
> hvorfor han opførte sig som han gjorde, men heldigvis var det kun hans ego

Det var sgu da heldigt, at der ikke skete mere.
Jeg er blevet for gammel til den slags julelege, så jeg lader bare
fjolset køre foran og sætter min hastighed ned til under det tilladte,
så spares en del underlige og potentielt farlige situationer.

--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-08 01:38

On Apr 10, 11:50 pm, "Niels Pein" <forn...@efternavn.landekode> wrote:

> [...]
> venstre bane har ofte en del af skylden for at mange ikke holder så meget

Nemlig, det kan ses tit, her eneste dag.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-08 01:40

On Apr 11, 12:36 am, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk>
wrote:
> For vi ved jo alle sammen hvor uoversigteligt og farligt det er at køre tæt
> ..

Det er nok det som er skyld i flest ulykker på motorvej, og sikkert
også mange på landeveje.

Fra : Leonard

Dato : 11-04-08 08:51

On Fri, 11 Apr 2008 00:40:21 -0700 (PDT), Christian B. Andresen wrote:

> Det er nok det som er skyld i flest ulykker på motorvej, og sikkert
> også mange på landeveje.

Det er ikke farligt at køre tæt, det er først når bilerne rører
hinanden, at der sker ulykker.

Det er ikke farligt at køre hurtigt, det er først når bilerne ikke kører
lige hurtigt, at der sker ulykker.

Det er ikke farligt at køre uden sikkerhedssele, det er først når bilen
vælter, at man slår sig.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-08 01:41

On Apr 11, 6:46 am, "OZ3BTO" <n...@spam.dk> wrote:

> [...]
> blinklyset  også begynder man eller ligeså stille at trække ud... Tro mig de

Det er sgu da ringe kørsel af dig !!!
Du må ikke trække ud før der er plads, om du er stor eller lille.

Fra : Leonard

Dato : 11-04-08 08:54

On Thu, 10 Apr 2008 23:39:54 +0200, Jan Petersen wrote:

> [...]
> kunne man næsten have gættet. Han trykker på speederen så jeg ihvertfald

Hvis der var plads til at komme ud, da jeg tændte blinklyset, så kan jeg
godt finde på at tage pladsen tilbage, når en finder på at lukke hullet.

Jeg bliver dog i yderbanen, hvis jeg vil med udenom, for det er sådan
danskere kører og det går bedst når vi alle kører lige dårligt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-08 01:56

On Apr 11, 9:51 am, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> Det er ikke farligt at køre tæt, det er først når bilerne rører
> hinanden, at der sker ulykker.

Hvad vil du så kalde det hvis man ikke må kalde det farlig ? dumt ?

Fra : Leonard

Dato : 11-04-08 09:17

On Fri, 11 Apr 2008 00:55:30 -0700 (PDT), Christian B. Andresen wrote:

> Hvad vil du så kalde det hvis man ikke må kalde det farlig ? dumt ?

Beklager hvis ikke ironien var tydelig nok.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-08 04:06

On Apr 11, 10:17 am, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> Beklager hvis ikke ironien var tydelig nok.

Ironi på skrift er svært, specielt når man ikke har bare antydningen
af en
Jeg plejer at forstå dem, og dine udsagn var egentlig i modstrid med
det som jeg mener du står for.

Fra : Leonard

Dato : 11-04-08 12:01

On Fri, 11 Apr 2008 03:05:49 -0700 (PDT), Christian B. Andresen wrote:

> Ironi på skrift er svært, specielt når man ikke har bare antydningen
> af en

Jeg synes ikke der er grund til at smile af udsagn, der er så åbenlyst
tåbelige som dem jeg skrev.

> Jeg plejer at forstå dem, og dine udsagn var egentlig i modstrid med
> det som jeg mener du står for.

Og derfor forventede jeg også, at det var nemt at opdage ironien.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-08 05:09

On Apr 11, 1:01 pm, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> Jeg synes ikke der er grund til at smile af udsagn, der er så åbenlyst
> tåbelige som dem jeg skrev.

> Og derfor forventede jeg også, at det var nemt at opdage ironien.

Min hjerne må have været midlertidigt nedsmeltning.

Fra : Martin Elkjær

Dato : 11-04-08 19:58

Jan Petersen skrev:
> Denne position kan holdes et godt stykke tid da jeg har ca 150-200 meter op
> til lastbilen der er ved at blive overhalet og hastigheden er vel +5 km/t i
> forhold til lastbilen.

Hvorfor trak du ikke ud og indtog din plads i køen da nu nåede frem ?
De bagfra kommende kan da ikke se at du faktisk også står i kø, og ikke
bare skal af ved næste afkørsel.
Jeg forstår simpelthen ikke hvad ideen skulle være i at blive i
højresporet i denne situation ??

> Og stadig med blinkeren kørende tænker resten af rækken - han skal s... ikke
> ud og trækker helt op bagved hinanden ...

Ja, det er fandeme træls, men den morgen irritation kunne være undgået
hvis du blot havde trukket ud i god tid. Så havde dit blodttryk været
lavere og (tåberne!) som ikke ville give plads havde også haft en bedre
morgen
Der er faktisk kun en ting der er værre end folk der ikke vil lukke en
ud.... og det er når man tager sig selv i at gøre nøjagtig det samme

-Martin

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-04-08 23:49

Martin Elkjær wrote:

> [...]
> hvis du blot havde trukket ud i god tid. Så havde dit blodttryk været
> lavere og (tåberne!) som ikke ville give plads havde også haft en

Det er nemlig korrekt. Megen roadrage er folks egen skyld.

> Der er faktisk kun en ting der er værre end folk der ikke vil lukke en
> ud.... og det er når man tager sig selv i at gøre nøjagtig det samme

Ingen kan vel sige sig fri for at det er hændt.

/F

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 12-04-08 01:39

Jan Petersen skrev:
> [...]
> Og jeg kørte med samme hastighed som dem.
> Så jeg måtte pænt vente til den sidste var passeret. Ikke så sært er ikke er

Som flere har været inde på: Hvorfor dog skifte til højre vognbane i den
situation?

Men, som ingen har bemærket endnu, forbandet være de elendige
lastbilchauffører, der morer sig med at overhale på firesporede
motorveje! Når der ikke er plads til det.

Og i øvrigt alle de andre med blød hat! Hvor der ikke er lokal
fartbegrænsning skal de bare holde sig i højre side og ellers træde på
sømmet hvis de vil overhale.

--
Niels

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-08 10:36

On Sat, 12 Apr 2008 02:39:03 +0200, Niels P Sønderskov
<kig.i@vejviseren.dk> wrote:

> [...]
>lastbilchauffører, der morer sig med at overhale på firesporede
>motorveje! Når der ikke er plads til det.

Hvis lastbilen er kommet ud i andet spor uden at forvolde skade på
andre, må der jo være plads til den.

Det ligger ligeledes fast, at lastbiler har lov til at færdes på
motorvejene.

Nu er vi kommet så langt, at vi kan konkludere at der er lovhjemmel
for lastbilens tilstedeværelse.

Så er der kun en detalje tilbage. Du må have formuleret dig lidt
løst, når du skriver at der ikke er plads.

Det du mener er vel, at når du og dit ego skal fremføres på de danske
veje, så skal der bare være fri bane?

> [...]

>Og i øvrigt alle de andre med blød hat! Hvor der ikke er lokal
>fartbegrænsning skal de bare holde sig i højre side og ellers træde på

Mere af samme egoistiske skuffe.

For god ordens skyld vil jeg godt gøre dig opmærksom på, at jeg
normalt gør meget ud af at vise hensyn til mine medtrafikanter, men at
udsagn som du kommer med frister mig til at gå i "drillemode". Det er
bare ærgerligt at det ikke specifikt er dig det går ud over, når jeg
er i den tilstand, så derfor aktiveres den næsten aldrig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-08 10:52

Den Sat, 12 Apr 2008 11:36:06 +0200 skrev Folmer Rasmussen:

> Hvis lastbilen er kommet ud i andet spor uden at forvolde skade på
> andre, må der jo være plads til den.

Har du nogensinde hørt om at holde afstand? "kommet ud i andet spor
uden at forvolde skade på andre" er lige præcis det eneste der
er opfyldt, når en lastbil trækker ud en halv meter foran den
forankørende, og den bagvedkørende har måttet op og stå på bremsen
for at komme ned bagved den lastbil han allerede var oppe på siden
af.

> Det ligger ligeledes fast, at lastbiler har lov til at færdes på
> motorvejene.

Det er der ingen der har anfægtet. Men derfra og så til at køre efter
"størst kører først" er sg* et stykke.

> [...]
> bare ærgerligt at det ikke specifikt er dig det går ud over, når jeg
> er i den tilstand, så derfor aktiveres den næsten aldrig.

Det er muligt du kalder det drillemode, men man kunne nemt forledes
til at tro at du argumenterer for at visse andre lastbilchauffører
kører alt for pænt. Nogen af dem venter jo ligefrem til at hullet
de trækker ud i er mindst lige så langt som lastbilen.

Mvh
Kent

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-08 12:54

On 12 Apr 2008 09:51:52 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>forankørende, og den bagvedkørende har måttet op og stå på bremsen
>for at komme ned bagved den lastbil han allerede var oppe på siden

Det er noget generaliserende vås, sandsynligvis udsprunget af at du af
og til ikke kan komme frem i det tempo du ønsker.

Så længe jeg sidder ved rattet i lastbilen, er der ikke noget i vejen
med afstanden, og jeg skilter med det i forruden.

>--

>Det er der ingen der har anfægtet. Men derfra og så til at køre efter
>"størst kører først" er sg* et stykke.

>--

Det er som sagt ikke det jeg argumenterer for. Det var vist en
taxichauffør fra Billund i en 4X4 Nissan.

> [...]

>kører alt for pænt. Nogen af dem venter jo ligefrem til at hullet
>de trækker ud i er mindst lige så langt som lastbilen.

Nej, det gør jeg ikke. Men jeg vil hårdnakket holde på min ret til at
foretage en overhaling, hvis jeg finder det formålstjenligt, og at det
ikke er forbudt på den pågældende strækning.

Du kan bare køre hjemmefra lidt før, det kan jeg ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-08 13:44

Den Sat, 12 Apr 2008 13:54:17 +0200 skrev Folmer Rasmussen:

> Det er noget generaliserende vås, sandsynligvis udsprunget af at du af
> og til ikke kan komme frem i det tempo du ønsker.

Hvor ser du det generaliserende?

Det var din egen formulering der kraftigt antydede at bare der er plads
til lastbilen, er det helt ok at der ikke er afstand ("uden at forvolde
skade på andre" - hvis der er 10 cm afstand, har man netop ikke forvoldt
skade).

> Så længe jeg sidder ved rattet i lastbilen, er der ikke noget i vejen
> med afstanden, og jeg skilter med det i forruden.

Jeg snakker ikke om din kørsel, jeg snakker om dit påstand om at
hvis lastbilen er kommet ud i andet spor uden at forvolde skade på
andre, må der jo være plads til den.

> Det er som sagt ikke det jeg argumenterer for. Det var vist en
> taxichauffør fra Billund i en 4X4 Nissan.

Den så jeg godt. Men han opfylder garanteret også dit krav om at
kunne komme ud uden at forvolde skade på andre - indtil det går
galt.

> Nej, det gør jeg ikke. Men jeg vil hårdnakket holde på min ret til at
> foretage en overhaling, hvis jeg finder det formålstjenligt, og at det
> ikke er forbudt på den pågældende strækning.

Nu drejede det sig jo om at overhale hvor der ikke er plads. Det vil
typisk sige 1m bag den forankørende, og den bagvedkørende bliver nødt
til at stå på bremsen for ikke at blive mast ud i autoværnet.

Er det i den situation du vil holde på din ret til at foretage
en overhaling, hvis du finder det formålstjenligt og der ikke er
overhaling forbudt? For det er det du svarer på.

Mvh
Kent

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-08 14:33

On 12 Apr 2008 12:43:42 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvor ser du det generaliserende?

>--

Der hvor du mener at lastbiler trækker ud en halv meter foran dem i
yderbanen.

> [...]

>Jeg snakker ikke om din kørsel, jeg snakker om dit påstand om at
>hvis lastbilen er kommet ud i andet spor uden at forvolde skade på

Dit største problem er, at du ikke kender min form for humor, og at du
muligvis selv savner denne ganske udmærkede egenskab. Jeg har ellers
skrevet så mange indlæg i denne gruppe, så du har haft rigelige
muligheder for at "stikke en finger i jorden".

> [...]

>Den så jeg godt. Men han opfylder garanteret også dit krav om at
>kunne komme ud uden at forvolde skade på andre - indtil det går

Som jeg har sagt før, så har jeg ingen intentioner om at gøre skade på
andre, og det er endnu ikke sket i de 41 år jeg har udført
erhvervsmæssig transport.

>--

>--

Kunne det tænkes at du er enten matematiker eller data/etellerandet?
Evt. en smule nørdet? Ikke at der er noget i vejen med at være
nørdet, det skal man også helst være som lastbilchauffør.

Jeg synes bare du af og til ser lidt unuanceret på tingene.

> [...]

>en overhaling, hvis du finder det formålstjenligt og der ikke er
>overhaling forbudt? For det er det du svarer på.

Nej, det er ikke det jeg svarer på. Jeg bliver nødt til at sige, at du
ikke har evnet at læse hvad jeg skriver, heller ikke det mellem
linierne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 12-04-08 15:45

Folmer Rasmussen skrev:

> Nej, det er ikke det jeg svarer på. Jeg bliver nødt til at sige, at du
> ikke har evnet at læse hvad jeg skriver, heller ikke det mellem
> linierne.

Nu levner du heller ikke megen plads mellem liniere.
Nogle skal måske serviseres med dobbelt linieafstand.
man kan jo bl.a træne med denne:
http://www-ai.ijs.si/sirds/mandelbrot.gif

Møller

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-08 16:30

On Sat, 12 Apr 2008 16:44:30 +0200, Møller <em@upsg2n.dk> wrote:

>Nu levner du heller ikke megen plads mellem liniere.
>Nogle skal måske serviseres med dobbelt linieafstand.
> [...]

Hvis ikke det var fordi man var voksen og følsom, kunne man s'gu godt
sætte sig hen i et hjørne og græde.

Jeg har i Gud véd hvor mange indlæg gjort det klinkende klart at jeg
kører anstændigt derude. På trods af dette så kommer manden farende
med sine postulater om millimeterafstand og huller i trafikken som
lastbilen knap kan være i.

Af og til synes jeg fanneme det er urimeligt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-08 16:36

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Af og til synes jeg fanneme det er urimeligt.

Langt om længe kan du få denne link :

www.kinagrill.dk

Når det så er sagt - så er der folk til der hverken kan læse indenad,
eller mellem linierne - de såkaldt digitale mennesker hvor alting
enter er sort og hvidt, eller 1 og 0.......

Hvorfor man mere lægger mærke til det er jo nok pga størrelsen på
elefanterne, og den tid de er om det, de er jo ikke en skid værre end
alle de andre på vejene
--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-08 16:48

On Sat, 12 Apr 2008 17:35:58 +0200, jan_stevns wrote:

>Langt om længe kan du få denne link :
>
>www.kinagrill.dk

>--

Det var fanneme på tide at jeg fik min
livret..............................gratis mad.

> [...]

>eller mellem linierne - de såkaldt digitale mennesker hvor alting
>enter er sort og hvidt, eller 1 og 0.......

Jeg er bange for at du har ret.

> [...]

>Hvorfor man mere lægger mærke til det er jo nok pga størrelsen på
>elefanterne, og den tid de er om det, de er jo ikke en skid værre end

Næh, det er det nemlig ikke. Det sker ikke så sjældent at det ikke er
kolleger, men personbiler med trailer, eller bare personbiler man
overhaler.

Tænk, hvis de "kloge" nede i EU kunne finde ud af at regulere køre- og
hviletiderne med et fast antal kilometer i døgnet, i stedet for at det
hele skal afvikles på tid.

Reglerne om pause efter 4½ time, og rådighedstiden på 15 timer må de
gerne bibeholde for min skyld.

Sikken en masse stress der kunne undgås på den måde.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-08 17:32

Den Sat, 12 Apr 2008 17:35:58 +0200 skrev jan_stevns:

> Hvorfor man mere lægger mærke til det er jo nok pga størrelsen på
> elefanterne, og den tid de er om det, de er jo ikke en skid værre end
> alle de andre på vejene

Der vil jeg så godt påpege at jeg faktisk for ikke så længe siden
forsvarede lastbilchaufførerne. "Ikke en skid værre" er IMHO ikke
det korrekte udtryk. Mange lastbilchauffører kører som om at
bare de har tændt blinklyset (eller på anden måde *antydet* at
de vil ud), så skal alle andre flytte sig. Men de er rimelig
forudsigelige.

Personbiler derimod er komplet utilregnelige.

En del lastbilchauffører kunne godt trænge til at komme på kursus
i hensynsfuld kørsel (vi kan jo lade Folmer vise dem hvordan det
skal gøres). En del personbil-chaffører kunne til gengæld godt
trænge til at komme på det kursus der starter med "Det her er
teoribogen. Den kommer I til at læse meget i de næste uger".

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-08 18:06

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Der vil jeg så godt påpege at jeg faktisk for ikke så længe siden
>forsvarede lastbilchaufførerne. "Ikke en skid værre" er IMHO ikke
>det korrekte udtryk.

I min bog er det - Personbilerne laver præcis de samme idiotmanøvrer i
trafikken - vælter ud foran begvedkørende og hele dynen

Rent praktisk er der jo nok flere personbil tåske på vejene, end der
er lastbiler og andet skrammel

> [...]
>de vil ud), så skal alle andre flytte sig. Men de er rimelig
>forudsigelige.

>Personbiler derimod er komplet utilregnelige.

Nej - det er de ikke - du har bare ikke lært at lure dem af endnu !

Du kan være bombesikker på :

En bil, der indhenter en forankørende agter at overhale

En bil der er ved at overhale, skal ofte dreje fra til højre, straks
overhalingen er færdig

Som min salig kørelærer fortalte : betragt de andre som rene idioter,
så bliver du sjældent skuffet, men ofte positivt overrasket.

Det er ikke særligt svært at læse trafikken, når man har lært det.

> [...]
>trænge til at komme på det kursus der starter med "Det her er
>teoribogen. Den kommer I til at læse meget i de næste uger".

Teori kan man ikke bruge til ret meget... praktisk viden er tifold
bedre

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-08 17:24

Den Sat, 12 Apr 2008 17:29:59 +0200 skrev Folmer Rasmussen:

> [...]
> lastbilen knap kan være i.
>
> Af og til synes jeg fanneme det er urimeligt.

Så læser du også mit indlæg forkert. Jeg er udemærket klar over at
du normalt er en af dem flere af dine kollegaer kunne lære noget om
hensyn af.

Derfor var jeg også meget overrasket over din påstand om at hvis bare
der ikke er nogen der kommer tilskade er der jo plads nok.

Det var på *intet* tidspunkt ment som en kritik af din kørsel. Kun
af det du skrev i lige netop det indlæg.

Det er så muligt at jeg har læst det forkert, og totalt misforstået
hvad du mente. Men hvis jeg kan misforstå det så nemt uden at
prøve på det, så er jeg ret sikker på at "Brian" læser det som
at du synes hans kørsel er helt ok.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-08 17:17

Den Sat, 12 Apr 2008 15:32:32 +0200 skrev Folmer Rasmussen:

> Der hvor du mener at lastbiler trækker ud en halv meter foran dem i
> yderbanen.

Hvor ser du ordet "lastbiler" (flertal)?

Og om så der havde stået "lastbiler", og ikke "en lastbil", så ville
det stadig ikke være generaliserende. Der behøver kun være to for
at "lastbiler" er korrekt.

Jeg skriver ikke nummerplader op, så jeg ved da ikke om det er den samme
hver gang. Men det er sket, også mere end en gang.

> [...]
> skrevet så mange indlæg i denne gruppe, så du har haft rigelige
> muligheder for at "stikke en finger i jorden".

Jeg kender ikke din humor, nej. Jeg har dog læst så meget at jeg godt
ved at du plejer at beskrive din kørsel som om du er en af dem andre
burde lære af. Derfor så det også meget underligt ud at du havde
travlt med at forsvare de af dine kollegaer der giver branchen et
dårligt ry.

> Som jeg har sagt før, så har jeg ingen intentioner om at gøre skade på
> andre, og det er endnu ikke sket i de 41 år jeg har udført
> erhvervsmæssig transport.

Tror du ikke førnævnte 4X4-kører ville sige det samme?

> Kunne det tænkes at du er enten matematiker eller data/etellerandet?
> Evt. en smule nørdet? Ikke at der er noget i vejen med at være
> nørdet, det skal man også helst være som lastbilchauffør.

Du rammer meget præcist.

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-04-08 21:00

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> skrevet så mange indlæg i denne gruppe, så du har haft rigelige
> muligheder for at "stikke en finger i jorden".

Inden I to begynder at lege frisør på hinanden tror jeg lige det er på
sin plads at gøre opmærksom på at Kent har et ret ambivalent forhold til
smileys.

Det skal man lige lære.

Selv i dk.snak er det lykkedes for Kent at begå sig, stort set, uden at
bruge en eneste smiley.

Tror dog ikke der manglede en smiley i denne omgang, da det med at nogen
trækker ud tæt foran andre der kommer i 2. spor, er noget der virkelig
kan bringe bestemte kropsvædsker i kog i Padborg.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-08 21:11

On Sat, 12 Apr 2008 22:00:11 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Inden I to begynder at lege frisør på hinanden tror jeg lige det er på
>sin plads at gøre opmærksom på at Kent har et ret ambivalent forhold til
>smileys.

>--

Ja, det er s'gu ikke nemt at se hvilket humør han er i. .o)

>--

>Det skal man lige lære.

>--

Det bliver man aldrig for gammel til.

>--

>Selv i dk.snak er det lykkedes for Kent at begå sig, stort set, uden at
>bruge en eneste smiley.

>--

Jeg kommer ikke så fine steder.

> [...]

>trækker ud tæt foran andre der kommer i 2. spor, er noget der virkelig
>kan bringe bestemte kropsvædsker i kog i Padborg.

Der er godt nok også mange lastbiler dernede, så det kan jeg godt have
en vis forståelse for.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-08 22:21

Den Sat, 12 Apr 2008 22:10:44 +0200 skrev Folmer Rasmussen:

> Ja, det er s'gu ikke nemt at se hvilket humør han er i. .o)

Det sagde min tidligere chef også. Og det var sg* når han var i
samme rum som mig.

> Der er godt nok også mange lastbiler dernede, så det kan jeg godt have
> en vis forståelse for.

Blødhat'erne er værre - dem der ikke kan dreje hovedet så meget at
de kan se i spejlene. Nå ja, og så ham der havde glemt han havde
trailer med, da der lige præcis var plads til hans bil i hullet
(med en halv meters afstand).

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-04-08 20:53

Folmer Rasmussen skrev:
> Så længe jeg sidder ved rattet i lastbilen, er der ikke noget i vejen
> med afstanden, og jeg skilter med det i forruden.

Hvad skulle det dog hjælpe?
Ville det ikke være bedre om du havde en eller anden skrift bagpå der
opfordrede dine medtrafikanter til at undlade at lege papir? (Sådan
noget der normalt kommer i ruller, halvt så lang som køkkenruller)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-08 21:16

On Sat, 12 Apr 2008 21:52:44 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvad skulle det dog hjælpe?

>--

Det hjælper ikke på en skid, men det indikerer at jeg godt vil være
ved hvem jeg er.

> [...]
>opfordrede dine medtrafikanter til at undlade at lege papir? (Sådan
>noget der normalt kommer i ruller, halvt så lang som køkkenruller)

Næh, de kan køre præcis så tæt på som de tør. Jeg er fuldstændigt
græsk-katolsk. De slår sig ad helvede til, hvis de er så tæt på at de
ikke kan opfatte hvad der sker forude.

De ruller du omtaler er i min verden halvt så brede som køkkenruller,
men i udrullet tilstand noget længere end samme.

I Sverige kaldes det for Skithuspapper. .o)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-04-08 21:50

Folmer Rasmussen skrev:
> Det hjælper ikke på en skid, men det indikerer at jeg godt vil være
> ved hvem jeg er.

Nååååh, den skulle lige skæres ud i pap. Du kilter med hvem du er.

Men et gult skilt med "Folmer" fortæller da ikke så meget om hvad
afstand du ønsker folk holder til din bil.

> Næh, de kan køre præcis så tæt på som de tør. Jeg er fuldstændigt
> græsk-katolsk. De slår sig ad helvede til, hvis de er så tæt på at de
> ikke kan opfatte hvad der sker forude.

Det er jeg så ikke. Jeg HAR et piskesmeld. Det behøver ikke blive værrere.

> De ruller du omtaler er i min verden halvt så brede som køkkenruller,
> men i udrullet tilstand noget længere end samme.

Der findes forskellige modeller. Men de vist holdt med at sælge dem i
version "00".

> I Sverige kaldes det for Skithuspapper. .o)

Jo. Og så kan jo sådan set finde ud af hvad "det lille hus" hedder på
svensk.

Fra : Jan Petersen

Dato : 13-04-08 21:53

> Som flere har været inde på: Hvorfor dog skifte til højre vognbane i den
> situation?

Fordi jeg har 3 km motorvej foran hvor der ikke er nogen - skulle jeg så
blive liggende i venstre spor?

Mvh
Jan Petersen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-04-08 23:14

Jan Petersen wrote:

> Fordi jeg har 3 km motorvej foran hvor der ikke er nogen - skulle jeg
> så blive liggende i venstre spor?

Hvorfor ikke? Altså bortset fra færdselsloven. Med så total fravær af trafik
generer du jo ingen.

/F

/F

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-08 00:02

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke? Altså bortset fra færdselsloven. Med så total fravær af
> trafik generer du jo ingen.
>
> /F
>
> /F

Så kan man også bare køre over for "rødt" , hvis bare der ikke er nogen
trafik ?
Generer jo ingen ..

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-08 13:35

On Mon, 14 Apr 2008 00:13:37 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Hvorfor ikke? Altså bortset fra færdselsloven. Med så total fravær af trafik
>generer du jo ingen.

Hvis det bliver en vane at trække ind skal du ikke tænke over det jo..

Ligesom du skal blinke hver gang du drejer selvom der ikke er nogen du
kan vise det over for.. hvis det ligger i hånden hver gang du skal
dreje glemmer du det aldrig.

Jeg har sat en ære i at holde til højre så vidt muligt samt vise af i
god tid på motorvej at det efterhånden ligger i rygraden - dejlig
afslappet kørsel hvor enhver omkring mig ved præcis hvad jeg vil og
hvornår.

At jeg så af samme grund sidder og bitcher over at 80% af de andre
ikke evner det samme er så en anden sag..

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-04-08 01:03

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> hvornår.
>
> At jeg så af samme grund sidder og bitcher over at 80% af de andre
> ikke evner det samme er så en anden sag..

Ikke at jeg ikke ville finde det totalt mærkeligt at ligge i venstre
vognspor ene mand.

Det var stort set det jeg ville frem til. Regelfundamentalisme er noget jeg
ikke gider spilde mine kræfter på. Så længe det beviseligt ikke generer
andre end dem der vil lade sig genere, tager jeg det ganske roligt,

/F

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-08 14:35

On Tue, 15 Apr 2008 02:03:05 +0200, "Frank Leegaard"

>Ikke at jeg ikke ville finde det totalt mærkeligt at ligge i venstre
>vognspor ene mand.

Jeg kan ikke.. det føles totalt forkert.. fordi jeg altid holder til
højre - ligesom jeg ikke kan køre med sele fordi jeg altid har den på
uanset hvor og hvornår.

Du vil aldrig se mig ligge i venstre bane og "flandre". Hvis jeg
derimod skulle minde mig selv om at holde til højre så vidt muligt
fordi det ikke er en vane så vil jeg godt vædde med du af og til mødte
mig i venstre bane hvor jeg nemt kunne ligge til højre istedet for.

>Det var stort set det jeg ville frem til. Regelfundamentalisme er noget jeg
>ikke gider spilde mine kræfter på. Så længe det beviseligt ikke generer
>andre end dem der vil lade sig genere, tager jeg det ganske roligt,

Også helt fint med mig.. bare du ikke "glemmer" at holde til højre..
ej heller selvom der kommer en Ferrari med 300.. han skal ikke være
genert af at du tror du ikke er til gene jo ;)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-04-08 16:02

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> fordi det ikke er en vane så vil jeg godt vædde med du af og til mødte
> mig i venstre bane hvor jeg nemt kunne ligge til højre istedet for.

Der hvor jeg synes skismaet kommer, er når der er en del lastbiler i
højresporet med 90 km/t. De kører med 100 -200 meters penge imellem
hinanden. Skal man zigzagge ud og ind når man i højre spor befærder sig med
130 km/t

/F