Brugtbilstest på BMW 523i fra omkring
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-04-08 17:39

Hej!

Har i et link til en brugtbilstest på en BMW 523i fra ca. '97? Hvad hedder
modellen/karosseriet iøvrigt? Den er med den glatte front (lyder som en pige,
indrømmet og "integrerede" lygter.

Kan iøvrigt se, at mange af dem der er til salg har fået en 2001 facelift. Hvad
indebærer dette? Er det mere end skift af lygter?

Ellers noget at berette om sådan en karet? Holder automatkasse og motor?

Mon iøvrigt ikke en 523'er er et rimeligt valg mht. motor kontra vægt? Behøver
ikke en racer, men jeg er snart moden nok til tomatkasse :)

(Ja, Escorten skal snart udskiftes )
--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-08 18:16

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Mon iøvrigt ikke en 523'er er et rimeligt valg mht. motor kontra vægt? Behøver
>ikke en racer, men jeg er snart moden nok til tomatkasse :)

Tjaehhh... den 5xx jeg havde fingrene i, var sgu' en sløv æske - men
med holdbarhed, tror jeg ikke man skal være nervøs - de modeller er jo
ikke Briantypernes favoritter...

--
Jan_stevns

Fra : Mikael

Dato : 08-04-08 11:46

On 8 Apr., 18:39, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> modellen/karosseriet iøvrigt? Den er med den glatte front (lyder som en pige,

Det er en E39

> Kan iøvrigt se, at mange af dem der er til salg har fået en 2001 facelift. Hvad
> indebærer dette? Er det mere end skift af lygter?

Det er nye for og baglygter.

> Ellers noget at berette om sådan en karet? Holder automatkasse og motor?

Det plejer ikke at være noget problem, det kommer jo an på hvordan de
bliver kørt.

> Mon iøvrigt ikke en 523'er er et rimeligt valg mht. motor kontra vægt? Behøver
> ikke en racer, men jeg er snart moden nok til tomatkasse :)

Det er ikke en du får hold i nakken af, men du kommer da fremad.

Mikael

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-04-08 22:51

Hej!

Mikael wrote:

> Det er en E39

Ok. Kender ikke specielt til BMWs betegnelser :)

> Det plejer ikke at være noget problem, det kommer jo an på hvordan de
> bliver kørt.

Ok. Kan se, at 5-serien oftest har salgsbilleder foran huse, mens 3-serien
oftest er fotograferet alle mulige andre steder, og typisk solgt af en "Ronni" /
"Brian" etc.

> Det er ikke en du får hold i nakken af, men du kommer da fremad.

Hmm, har nu siddet og prøvet lidt forsikringstilbud hos min fagforening. Kan
forsikre helt op til en 528i for 6k årligt med kasko und alles. Og 7k7 i
selvrisiko...

Eller evt. ansvar alene for 2200,- :) Men det er nok ikke dét jeg vælger. Omend
jeg gerne ville spare pengene.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 09-04-08 05:21

> [...]
> i selvrisiko...
> Eller evt. ansvar alene for 2200,- :) Men det er nok ikke dét jeg vælger.

Jeg synes, motoren er for svag i en 523i og ville istedet vælge 528i. Du får
ikke en ringere driftøkonomi, idet 528'eren går langt på literen og
rep-mæssigt næppe er væsentligt dyrere end 523i. Og så vil du fryde dig over
den overlegne maskine, hvergang du ruller en tur

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-04-08 09:10

Hej!

Mogens wrote:
> Jeg synes, motoren er for svag i en 523i og ville istedet vælge 528i.

Ok. Man kan jo altid bruge hestekrafter. Især når forsikringen ikke
stejler af dén grund. Men samtidigt må jeg indrømme, at jeg kører mere
voksent efterhånden... Så automatgear bliver nok valgt, selvom jeg
sikkert blive kaldt en morfar

> Du får ikke en ringere driftøkonomi, idet 528'eren går langt på
> literen og rep-mæssigt næppe er væsentligt dyrere end 523i.

Hehe, langt på literen? Har du prøvet at kigge på specs for andre gængse
biler idag?

Men ser man på performance kontra bensinøkonomi er den sikkert fin nok.
Og det lader til, at den faktisk kan gå længere på literen end de mindre
udgaver.

> Og så vil du fryde dig over den overlegne maskine, hvergang du ruller
> en tur

Jep, det skal jeg nok få gjort :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 09-04-08 16:08

> Så automatgear bliver nok valgt

Ville jég helt klart også vælge !

> [...]
> fin nok.
> Og det lader til, at den faktisk kan gå længere på literen end de mindre

Nu er det sådan, at jeg rent faktisk kender een, der ejer en BMW E39 528i -
og han er vildt imponeret over de knap 14 km/l, bilen kan præstere på en
tur/retur til Jylland...

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-08 18:53

"Mogens" <forget@it.dk> skrev :

>Nu er det sådan, at jeg rent faktisk kender een, der ejer en BMW E39 528i -
>og han er vildt imponeret over de knap 14 km/l, bilen kan præstere på en
>tur/retur til Jylland...

*det* ville jeg sgu' også være - og afsindig øm i hele kadaveret af al
den skubben :)

Jeg har sgisme mine tvivl , men ok - vinden skifter jo også
--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 09-04-08 19:13

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Jeg har sgisme mine tvivl , men ok - vinden skifter jo også

Dethar vi andre været mange gange, når du omtalte +10 km/l for din Scorpio
2,9 V6 med relativ gl. teknik, Jan

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-08 19:38

"Mogens" <forget@it.dk> skrev :

>Dethar vi andre været mange gange, når du omtalte +10 km/l for din Scorpio
>2,9 V6 med relativ gl. teknik, Jan

Det er da fair nok - sidste mange tankfulde sagde 10.7 på literen, så
den er ikke over 11 længere - det gjorde den jo kun fra 156.700 til
294.430, så begyndet ventilerne at klapre noget - det koster åbenbart
lidt.

Så længe den bliver på *den* side af de 10, beholder jeg bilen, ok,
det sagde jeg også for 200.000 km siden, og jeg holder da øje med om
den lider af nervøs spisevægring, og pludseligt kommer sig !

Jeg kører mange langture, med manglende kløe i speederfoden, det
plejer jo at skæppe godt i regnskabet - men alligevel 14 på literen i
bimmeren - det er sgu flot !

--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 09-04-08 19:42

> Jeg kører mange langture, med manglende kløe i speederfoden, det
> plejer jo at skæppe godt i regnskabet - men alligevel 14 på literen i
> bimmeren - det er sgu flot !

Jeg tror også, det er overvurderet

Fra : Esben

Dato : 09-04-08 21:07

"Mogens" <forget@it.dk> skrev i en meddelelse

> <jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Jeg tror også, det er overvurderet

12-13 er ellers ikke urealistisk på langtur, men det kommer selvfølgelig an
på hastigheden.

--
Esben

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-04-08 21:49

Hej!

Mogens wrote:
> Nu er det sådan, at jeg rent faktisk kender een, der ejer en BMW E39 528i -
> og han er vildt imponeret over de knap 14 km/l, bilen kan præstere på en
> tur/retur til Jylland...

Ok, jamen det er godt nok imponerende. Hvor hurtigt kørte han så? Jeg må
indrømme, at jeg ofte ligger på de 140km/t på relativt tomme motorveje.

Tror iøvrigt jeg tager ud og prøver en 528i her i weekenden. Der holder en hos
en brugtbilsforhandler i Brønshøj som kunne være en fin prøvebil.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 10-04-08 05:13

> Hvor hurtigt kørte han så?

Indenfor rammerne...

> Tror iøvrigt jeg tager ud og prøver en 528i her i weekenden. Der holder en
> hos en brugtbilsforhandler i Brønshøj som kunne være en fin prøvebil.

Lyder som en fornuftig idé - hvis du have tænkt dig at købe een på et
tidspunkt...

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-04-08 22:58

http://www.autobild.de/artikel/bmw-5er-1995-2003-_49268.html

> Hvad
> hedder modellen/karosseriet iøvrigt? Den er med den glatte front (lyder
> som en pige, indrømmet og "integrerede" lygter.

http://werkstatt.e39-forum.de/wiki/dokuwiki/doku.php

HTH

Fly

Fra : TDN

Dato : 09-04-08 07:06

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Mon iøvrigt ikke en 523'er er et rimeligt valg mht. motor kontra vægt?
> Behøver ikke en racer, men jeg er snart moden nok til tomatkasse :)

Her er nogle test fra FDM:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/FA122245-A253-4511-B407-DB9FBCFB9A2F/0/9899.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/D65193CA-59B9-4C88-B644-76D01E044179/0/044.pdf

Det ser jo fornuftigt ud.

Mvh
Thomas

Fra : Morsing

Dato : 09-04-08 21:32

Hej, ved ikke hvor meget det hjælper; men havde en E39, 523i fra 97 et par
år, en dejlig bil, og faktisk ikke så dyr i vedligeholdelse, fik lavet
service hos autoriseret og kom af med ca. 1700-2000 per gang.

Den kørte ca. 11 km/l ved normalt brug og på ture til Jylland i "normalt"
tempo kørte den fint 12+ (men ikke meget over).

Hvis du kigger efter en 97'er vil jeg anbefale at du kigger lidt på
udstyrssiden, da min desværre var lidt skrabet, og stort set kun std
udstyret:
* Aircon er ikke std i årg 97 (blev det i 98 og fremefter)
* elruder bag ikke std i årg 97 (std i 98)
* Fartpilot ret dyr at anskaffe, hvis det ikke allerede findes
* Fjernbetjent centrallås ikke standard (OK nemt at købe; men så er det ikke
integreret i nøgle)

Det eneste jeg virkeligt fortryder med bilen var at jeg måtte sælge den (tid
for en St. Car og diesel).
Hvis man kunne finde et godt eksemplar af en 523i / 528i / 530d med relativt
få km på bagen tror jeg kun man bliver glad for købet.

Automat gear, yes sir .-)

Martin

Fra : Jan Nielsen

Dato : 09-04-08 22:33

> Mon iøvrigt ikke en 523'er er et rimeligt valg mht. motor kontra vægt?
> Behøver
> ikke en racer, men jeg er snart moden nok til tomatkasse :)

Dejlig vogn..

Sig til når du har købt - jeg skylder dig stadig 2 1½ ltr Zero. Jeg fr i
øvrigt snart leveret en Vectra OPC, så kunne du se den ved lejlighed..

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-04-08 20:16

Hej Jan :)

Jan Nielsen wrote:
> Dejlig vogn..

Fornemmer jeg også. Skal bare lige have prøvet en før jeg ved om jeg er solgt :)

> Sig til når du har købt - jeg skylder dig stadig 2 1½ ltr Zero. Jeg
> fr i øvrigt snart leveret en Vectra OPC, så kunne du se den ved
> lejlighed..

Gerne :) Lad os lige tales ved.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-04-08 20:17

Hej gutter!

Tak for jeres kommentarer og links til tests o.a. Jeg vil se at få prøvekørt
sådan en potte, og opdage om den lever op til forventningerne. Det bliver dog
ikke nemt at overgå min nuværende bil

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-04-08 13:10

Hej!

Så fik jeg prøvekørt en 528i fra '97 med ca. 230kkm på klokken. Og jeg må
indrømme, at jeg er ret hooked på sådan en :) Dejlig komfortabel og støjfri, og
den trækker samtidigt godt fra land.

Så der skal vel importeres en flot tyskervogn med alles i udstyr :)

Sælger sagde iøvrigt, at der var rigtig meget gang i salget af denne model og at
jeg skulle være hurtig. Sure, men hvorfor er skiverne så ræve røde af rust, og
batteriet fladt når man ankommer? Bilsælgere...:)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 20-04-08 22:02

> Så fik jeg prøvekørt en 528i fra '97 med ca. 230kkm på klokken. Og jeg må
> indrømme, at jeg er ret hooked på sådan en :) Dejlig komfortabel og
> støjfri, og den trækker samtidigt godt fra land.

En E39 kører brand godt, IMO - har haft een '03 530d touring steptronic...

> Så der skal vel importeres en flot tyskervogn med alles i udstyr :)

Ville jég gøre/har gjort - ligesom Brian herinde...

> Sælger sagde iøvrigt, at der var rigtig meget gang i salget af denne model
> og at jeg skulle være hurtig.

Jow jow - de siger sgu så meget...

> Sure, men hvorfor er skiverne så ræve røde af rust, og batteriet fladt når
> man ankommer? Bilsælgere...:)

Fordi bilerne sælger alligevel - uden denne særlige indsats...