/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Svenske 25 meter lastbiler
Fra : Leonard


Dato : 05-04-08 22:30

Det er ikke kun Folmer og Finn, der har været i Sverige i denne uge. Jeg
været passager i en bil til Gøteborg og retur og havde derfor meget god
tid til at sidde og kigge på bl.a. lastbiler.
Der kører mange af af de lange i S, de fleste af dem er en alm. lastbil
med en dolly og en sættevognstrailer bagefter. Jeg så kun en eneste
"omvendt", altså en forvogn m. drejeskammel og trailer på samt en kærre
derefter. Troede ellers at det samrte ved de lange var at 3 sæt kunne
blive til 2 og at 2 sæt kunne blive til 3, men de fleste kører åbenbart
fast koblede på den måde og kun i S.

Så har de også andre forskellige kombinationer helt fra en lang trailer,
typisk en tankbil, der kun kunne knækkes forrest på drejeskamlen, nogen
der har plads til 20" på forvogn, så en drejeskammel og en trailer med
plads til 40", men de er tydeligt bygget til indenrigskørsel.

De er lange når man ser dem første gang, men selv i bytrafik gav det
ikke de store problemer, så det ikke ud til, så de skal nok brede sig i
DK, når først de får lov at gøre forsøget.

--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...

 
 
Finn Guldmann (06-04-2008)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-04-08 10:10

Leonard skrev:
> Det er ikke kun Folmer og Finn, der har været i Sverige i denne uge. Jeg
> været passager i en bil til Gøteborg og retur og havde derfor meget god
> tid til at sidde og kigge på bl.a. lastbiler.
> Der kører mange af af de lange i S, de fleste af dem er en alm. lastbil
> med en dolly og en sættevognstrailer bagefter. Jeg så kun en eneste
> "omvendt", altså en forvogn m. drejeskammel og trailer på samt en kærre
> derefter. Troede ellers at det samrte ved de lange var at 3 sæt kunne
> blive til 2 og at 2 sæt kunne blive til 3, men de fleste kører åbenbart
> fast koblede på den måde og kun i S.
>
Hvis ikke jeg helt har misforstået det så kaldes den ene slags "modul",
det er en forvogn med en dolly og en almindelig 13,6 trailer på dollyen.

Den anden slags kaldes, allerfald af nogen, for "link", det er en
trækker med en speciel trailer med forskydelig undervogn. Når den er
læsset trækker an undervognen tilbage og der kommer så en skammel frem
hvor man kan have en almindelig 13,6 trailer.

Der er også en 3. model. Den består af en trækker med en 13,6 trailer
på, og så en kort hænger eller kærre efter.

Men den model er vist mest til når man kommer fra lande der ikkebruger
25,25, f.eks. DK, og skal videre i et land er bruger det, f.eks S.

Men den model kan tre vogntog, 1 x forvogn/kærre og 2 x trækker/trailer
kør fra Kbhstrup og til Helsingør, knappe om og fortsætte op i Sverige
som 1 x forvogn/trailer (med den dolly der har stået i Helsingør) og 1 x
trækker/trailer med kærre, altså som to vogntog. Mens den ekstra trækker
bliver sat til noget andet, hjemme.

Hvis jeg ikke tager helt fejl er det den sidste model Folmer har været
med til at køre i et tidligere liv.

> Så har de også andre forskellige kombinationer helt fra en lang trailer,
> typisk en tankbil, der kun kunne knækkes forrest på drejeskamlen, nogen
> der har plads til 20" på forvogn, så en drejeskammel og en trailer med
> plads til 40", men de er tydeligt bygget til indenrigskørsel.
> De er lange når man ser dem første gang, men selv i bytrafik gav det
> ikke de store problemer, så det ikke ud til, så de skal nok brede sig i
> DK, når først de får lov at gøre forsøget.
>
Desværre er "link" (jvf ovenfor) modellen den sværeste at komme rundt
med, og derfor nok heller ikke en der bliver lovlig i DK. Den om ikke
med i det planlagte forsøg, selvom det nok er den der ville blive mest
brugt herhjemme hvis de alle blev tilladt. Det er den modeler kræver
mindst omstilling fra det vi har nu.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Folmer Rasmussen (06-04-2008)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 06-04-08 11:34

On Sun, 06 Apr 2008 11:10:18 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Leonard skrev:
>> Det er ikke kun Folmer og Finn, der har været i Sverige i denne uge. Jeg
>> været passager i en bil til Gøteborg og retur og havde derfor meget god
>> tid til at sidde og kigge på bl.a. lastbiler.
>> Der kører mange af af de lange i S, de fleste af dem er en alm. lastbil
>> med en dolly og en sættevognstrailer bagefter. Jeg så kun en eneste
>> "omvendt", altså en forvogn m. drejeskammel og trailer på samt en kærre
>> derefter. Troede ellers at det samrte ved de lange var at 3 sæt kunne
>> blive til 2 og at 2 sæt kunne blive til 3, men de fleste kører åbenbart
>> fast koblede på den måde og kun i S.
>>
>Hvis ikke jeg helt har misforstået det så kaldes den ene slags "modul",
>det er en forvogn med en dolly og en almindelig 13,6 trailer på dollyen.
>
>Den anden slags kaldes, allerfald af nogen, for "link", det er en
>trækker med en speciel trailer med forskydelig undervogn. Når den er
>læsset trækker an undervognen tilbage og der kommer så en skammel frem
>hvor man kan have en almindelig 13,6 trailer.

>--

Du er ikke helt galt afmarcheret.

>--

>Der er også en 3. model. Den består af en trækker med en 13,6 trailer
>på, og så en kort hænger eller kærre efter.

>--

Ikke hænger, kun kærre. Der skal jo for fanden være en kinamands
chance for at kunne bakke med skidtet.

>--

>Men den model er vist mest til når man kommer fra lande der ikkebruger
>25,25, f.eks. DK, og skal videre i et land er bruger det, f.eks S.
>
>Men den model kan tre vogntog, 1 x forvogn/kærre og 2 x trækker/trailer
>kør fra Kbhstrup og til Helsingør, knappe om og fortsætte op i Sverige
>som 1 x forvogn/trailer (med den dolly der har stået i Helsingør) og 1 x
>trækker/trailer med kærre, altså som to vogntog. Mens den ekstra trækker
>bliver sat til noget andet, hjemme.
>
>Hvis jeg ikke tager helt fejl er det den sidste model Folmer har været
>med til at køre i et tidligere liv.

>--

Nu er du jo ikke ufejlbarlig, så jeg præciserer lige at det jeg kørte
var en alm. forvogn med en dolly + 13.6meter trailer.

Svenskerne er iøvrigt også lidt underlige på det punkt. Når man kører
med dolly, så må længden være 25.25 meter, men hvis det er en alm.
påhængsvogn bygget til svenske/finske forhold, må længden kun være 24
meter. A wed ikk' hvorfor.

>--

Kan man forresten sådan umiddelbart se forskel på tingene?

Ja, det kan man godt. Hvis det er en dolly, så vil der være et
lysarrangement bag på forakslen/akslerne på det der nu er blevet en
hænger, og er der så ikke hvis det er en alm. hænger.

>--

>> Så har de også andre forskellige kombinationer helt fra en lang trailer,
>> typisk en tankbil, der kun kunne knækkes forrest på drejeskamlen, nogen
>> der har plads til 20" på forvogn, så en drejeskammel og en trailer med
>> plads til 40", men de er tydeligt bygget til indenrigskørsel.
>> De er lange når man ser dem første gang, men selv i bytrafik gav det
>> ikke de store problemer, så det ikke ud til, så de skal nok brede sig i
>> DK, når først de får lov at gøre forsøget.
>>
>Desværre er "link" (jvf ovenfor) modellen den sværeste at komme rundt
>med, og derfor nok heller ikke en der bliver lovlig i DK. Den om ikke
>med i det planlagte forsøg, selvom det nok er den der ville blive mest
>brugt herhjemme hvis de alle blev tilladt. Det er den modeler kræver
>mindst omstilling fra det vi har nu.

>--

Hvis du gider at spilde tiden på det, vil du kunne se "link" bil hver
dag ved SAS Cargo i Kastrup. Det er Frode Laursen der strikker noget
sammen der, hver dag.

--

Venlig hilsen
Folmer

Møller (06-04-2008)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 06-04-08 13:30

Folmer Rasmussen skrev:
-
>
> Hvis du gider at spilde tiden på det, vil du kunne se "link" bil hver
> dag ved SAS Cargo i Kastrup. Det er Frode Laursen der strikker noget
> sammen der, hver dag.
>

Kører han under forsøgsordningen:
http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=896

Der er også lidt skitseværk i linket:
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1884.pdf

Møller

Finn Guldmann (06-04-2008)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-04-08 13:37

Folmer Rasmussen skrev:
>> Men den model er vist mest til når man kommer fra lande der ikkebruger
>> 25,25, f.eks. DK, og skal videre i et land er bruger det, f.eks S.
>> Men den model kan tre vogntog, 1 x forvogn/kærre og 2 x trækker/trailer
>> kør fra Kbhstrup og til Helsingør, knappe om og fortsætte op i Sverige
>> som 1 x forvogn/trailer (med den dolly der har stået i Helsingør) og 1 x
>> trækker/trailer med kærre, altså som to vogntog. Mens den ekstra trækker
>> bliver sat til noget andet, hjemme.
>> Hvis jeg ikke tager helt fejl er det den sidste model Folmer har været
>> med til at køre i et tidligere liv.
> Nu er du jo ikke ufejlbarlig, så jeg præciserer lige at det jeg kørte
> var en alm. forvogn med en dolly + 13.6meter trailer.
>
Så har en kollega vel bare kørt trækkeren, for jeg mener da at du engang
skrev noget om at du var med i sådan en omgang.

Men jeg kan jo huske forkert og må så påberåbe mig indflydelsen af
Alzheimer Light.

> Svenskerne er iøvrigt også lidt underlige på det punkt. Når man kører
> med dolly, så må længden være 25.25 meter, men hvis det er en alm.
> påhængsvogn bygget til svenske/finske forhold, må længden kun være 24
> meter. A wed ikk' hvorfor.
>
Det ved de sikkert heller ikke selv hvis man spørger dem.

>> Desværre er "link" (jvf ovenfor) modellen den sværeste at komme rundt
>> med, og derfor nok heller ikke en der bliver lovlig i DK. Den om ikke
>> med i det planlagte forsøg, selvom det nok er den der ville blive mest
>> brugt herhjemme hvis de alle blev tilladt. Det er den modeler kræver
>> mindst omstilling fra det vi har nu.
> Hvis du gider at spilde tiden på det, vil du kunne se "link" bil hver
> dag ved SAS Cargo i Kastrup. Det er Frode Laursen der strikker noget
> sammen der, hver dag.
>
Jeg havde hørt at svenskerne ikke kørte ret meget med "link". Men det
passer ikke rigtig ind i det antal jeg nåede at se dem i i ugens løb. Og
der skal nok havde været en del jeg ikke nåede at se.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste