On Sun, 06 Apr 2008 11:10:18 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>Leonard skrev:
>> Det er ikke kun Folmer og Finn, der har været i Sverige i denne uge. Jeg
>> været passager i en bil til Gøteborg og retur og havde derfor meget god
>> tid til at sidde og kigge på bl.a. lastbiler.
>> Der kører mange af af de lange i S, de fleste af dem er en alm. lastbil
>> med en dolly og en sættevognstrailer bagefter. Jeg så kun en eneste
>> "omvendt", altså en forvogn m. drejeskammel og trailer på samt en kærre
>> derefter. Troede ellers at det samrte ved de lange var at 3 sæt kunne
>> blive til 2 og at 2 sæt kunne blive til 3, men de fleste kører åbenbart
>> fast koblede på den måde og kun i S.
>>
>Hvis ikke jeg helt har misforstået det så kaldes den ene slags "modul",
>det er en forvogn med en dolly og en almindelig 13,6 trailer på dollyen.
>
>Den anden slags kaldes, allerfald af nogen, for "link", det er en
>trækker med en speciel trailer med forskydelig undervogn. Når den er
>læsset trækker an undervognen tilbage og der kommer så en skammel frem
>hvor man kan have en almindelig 13,6 trailer.
>--
Du er ikke helt galt afmarcheret.
>--
>Der er også en 3. model. Den består af en trækker med en 13,6 trailer
>på, og så en kort hænger eller kærre efter.
>--
Ikke hænger, kun kærre. Der skal jo for fanden være en kinamands
chance for at kunne bakke med skidtet.
>--
>Men den model er vist mest til når man kommer fra lande der ikkebruger
>25,25, f.eks. DK, og skal videre i et land er bruger det, f.eks S.
>
>Men den model kan tre vogntog, 1 x forvogn/kærre og 2 x trækker/trailer
>kør fra Kbhstrup og til Helsingør, knappe om og fortsætte op i Sverige
>som 1 x forvogn/trailer (med den dolly der har stået i Helsingør) og 1 x
>trækker/trailer med kærre, altså som to vogntog. Mens den ekstra trækker
>bliver sat til noget andet, hjemme.
>
>Hvis jeg ikke tager helt fejl er det den sidste model Folmer har været
>med til at køre i et tidligere liv.
>--
Nu er du jo ikke ufejlbarlig, så jeg præciserer lige at det jeg kørte
var en alm. forvogn med en dolly + 13.6meter trailer.
Svenskerne er iøvrigt også lidt underlige på det punkt. Når man kører
med dolly, så må længden være 25.25 meter, men hvis det er en alm.
påhængsvogn bygget til svenske/finske forhold, må længden kun være 24
meter. A wed ikk' hvorfor.
>--
Kan man forresten sådan umiddelbart se forskel på tingene?
Ja, det kan man godt. Hvis det er en dolly, så vil der være et
lysarrangement bag på forakslen/akslerne på det der nu er blevet en
hænger, og er der så ikke hvis det er en alm. hænger.
>--
>> Så har de også andre forskellige kombinationer helt fra en lang trailer,
>> typisk en tankbil, der kun kunne knækkes forrest på drejeskamlen, nogen
>> der har plads til 20" på forvogn, så en drejeskammel og en trailer med
>> plads til 40", men de er tydeligt bygget til indenrigskørsel.
>> De er lange når man ser dem første gang, men selv i bytrafik gav det
>> ikke de store problemer, så det ikke ud til, så de skal nok brede sig i
>> DK, når først de får lov at gøre forsøget.
>>
>Desværre er "link" (jvf ovenfor) modellen den sværeste at komme rundt
>med, og derfor nok heller ikke en der bliver lovlig i DK. Den om ikke
>med i det planlagte forsøg, selvom det nok er den der ville blive mest
>brugt herhjemme hvis de alle blev tilladt. Det er den modeler kræver
>mindst omstilling fra det vi har nu.
>--
Hvis du gider at spilde tiden på det, vil du kunne se "link" bil hver
dag ved SAS Cargo i Kastrup. Det er Frode Laursen der strikker noget
sammen der, hver dag.
--
Venlig hilsen
Folmer