Et spørgsmål til truckerne og andre Sverig~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 05-04-08 21:20

Hej gruppe,

Når jeg om sommeren begiver mig på den årlige tur til Finland, så har jeg
ofte tænkt over hvad man i grunden kontrollerer på alle de der
"kontrollplatser" som de har i Sverige - ofte er det sådan en stump vej
formet som en halv rundkørsel monteret på vejsiden - den ser ud til at kunne
rumme et længere vogntog.
Selvom jeg har kørt Sverige på langs t/r fra Malmö/Gøteborg til Haparanda
hver sommer de sidste 15 år, så har jeg aldrig set nogen holde der - bortset
fra en enkelt hollandsk autocamper eller to.

- Så hvad er det de kontrollerer på de pladser ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-08 21:43

On Sat, 5 Apr 2008 22:20:00 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>fra en enkelt hollandsk autocamper eller to.
>
>- Så hvad er det de kontrollerer på de pladser ?

Biler. Dog hovedsageligt lastbiler.

Hvis der er forskudt autoværn i midten, bruges de også som vendeplads
for saltbiler og sneplove. Man skulle jo nødigt komme til at plove en
anden mands distrikt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 05-04-08 21:58

> Biler. Dog hovedsageligt lastbiler.

Ja det havde jeg jo også gættet mig frem til - men hvad er det de
kontrollerer ? - er det køreskiver ? - køretøjets tilstand ? - overvægt ? -
eller måske noget helt tredie ?
Jeg kan huske første gang jeg vovede mig i bil op på de kanter, da troede
jeg at det var på de pladser at de holdt med deres fartradar, men den teori
er jeg nu for længst gået fra

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-08 22:08

On Sat, 5 Apr 2008 22:58:10 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>jeg at det var på de pladser at de holdt med deres fartradar, men den teori

Jamen i det store hele er det kun et alternativ til at holde i
nødsporet og lave forretninger. Der kan man jo få røven kørt af.

Teorien om radar skal du ikke gå væk fra. Det bruger de også pladserne
til. Alternativt kan stopholdene holde der, og radaren vil så være
placeret ved autoværnet og den tilhørende bil på en nærliggende
skovvej, eller oppe på en bro.

De er skidesnedige de svenskere. ;-.)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-04-08 09:04

> [...]
> til. Alternativt kan stopholdene holde der, og radaren vil så være
> placeret ved autoværnet og den tilhørende bil på en nærliggende

Det anede mig - de generer mig nu ikke synderligt, for når jeg begiver mig
på ferietur med hele familien og en læsset bil, så kører jeg som en
svensker - man får ikke andet end problemer og dårlige nerver af at prøve at
sprænge trafikrytmen.
Men at det ikke kan hænde en enkelt gang, at bilen ikke får farten løbet af
sig, når man passerer en af de utallige hastighedssænkninger hvor der er
sideveje, det er da ikke helt umuligt

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-08 22:08

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> der - bortset fra en enkelt hollandsk autocamper eller to.
> - Så hvad er det de kontrollerer på de pladser ?

Det må være Folmers afdeling.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-08 22:27

On Sat, 05 Apr 2008 23:07:57 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det må være Folmers afdeling.

>--

Hvorfor det?

Jeg har stort set kun været i Haparanda, når pakkerne var så farlige
at de ikke ville have dem med på færgen.

Så er der fanneme langt til Helsinki.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-04-08 09:56

Folmer Rasmussen skrev:
> Hvorfor det?
> Jeg har stort set kun været i Haparanda, når pakkerne var så farlige
> at de ikke ville have dem med på færgen.
> Så er der fanneme langt til Helsinki.

Men du har været der, det har jeg ikke.

Det længste jeg nogensinde har været nord på er oppe omkring DHL's lager
ved Oslo.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-04-08 05:49

<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>fra en enkelt hollandsk autocamper eller to.
>
>- Så hvad er det de kontrollerer på de pladser ?
Det er en praktisk foranstaltning således at politiet kan stoppe
køretøjer der er på mototvejen uden at selve kontrollen af køretøjet
skal foregå ude på selve motorvejen.
Det er ret farligt at standse et køretøj på en motorvej, derfor kan
politiet for egen og andres sikkerheds skyld "inviterer" interesante
køretøjer ind på sikker grund.

Tilsvarende kontrolplads findes også i danmark, der er en syd for
Aalborg, om der er flere ved jeg dog ikke.

/Hans

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-04-08 11:20

On Sun, 06 Apr 2008 06:49:11 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>køretøjer ind på sikker grund.
>
>Tilsvarende kontrolplads findes også i danmark, der er en syd for
>Aalborg, om der er flere ved jeg dog ikke.

Burde du ikke vide det?

Karlslunde Rasteplads, lige til venstre for dieselstanderne. Med
brovægt og hele svineriet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-08 11:28

Folmer Rasmussen skrev:

> Karlslunde Rasteplads, lige til venstre for dieselstanderne. Med
> brovægt og hele svineriet.

Der er også noget på den vestfynske motorvej hvor der er skiltet med
"Politikontrol". Det må vel også være sådan en.

Fra : Møller

Dato : 06-04-08 13:22

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Der er også noget på den vestfynske motorvej hvor der er skiltet med
> "Politikontrol". Det må vel også være sådan en.

Det giver vel sig selv:
Det er til kontrol af politiet.

For hvad kontrollerer man i en paskontrol?

Møller

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-08 07:37

Møller skrev:

> Det giver vel sig selv:
> Det er til kontrol af politiet.
>
> For hvad kontrollerer man i en paskontrol?

Pointe der.

Spørgsmålet er så hvorfor det er nødvendigt for dem at tage ud på
motorvejen for at kontrollere sig selv, i stedet for bare at gøre det
hjemme på 'gården?

Det er sikkert noget med administrative procedurer der SKAL følges.