Hvad er der i vejen med knapper?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-08 12:09

Nu er jeg jo begyndt på et nyt embede, og har i den forbindelse også
fået en ny vogn at køre i.

Det er en Mercedes Benz, og det er der ikke noget i vejen med, som
sådan.

Men der er fand'me næsten ingen knapper at trykke på. )

Én til køleskab, en til klima, en til omskifter til horn, og så et par
stykker til at tænde den indvendige belysning med.

Det er jeg godt nok ikke helt tilfreds med.

Så'rn en moderne lastbil har jo en mullionmilliard funktioner, nogen
mere brugbare end andre, men kan kun aktiveres/deaktiveres gennem
noget elektronisk multifandenskab. ))

Hvad fanden var der lige i vejen med at når man skulle lagre en
radiostation, så trykkede man og holdt inde til det sagde biiiip, og
så var den potte ude af verden?

Nu skal man fandme i gang med en større rundtur i et elektronisk
helvede med display på størrelse med et mindre familie-tv.

Gamle mennesker som mig, vil ha' en oliepind, så man rent fysisk kan
se om man har været for hård ved Skrammelcedes'en.

Telligent kalder de det!

I-Drive kalder de det hos BMW. Det er der heller ikke nogen der kan
finde ud af. Ikke engang motorjournalister.

Ikke siden jeg skulle programmere videoen har de fire bogstaver RTFM
været mere aktuelle end nu, men der er s'gu ingen der skal bilde mig
ind at det er fremmende for trafiksikkerheden, at man skal sidde og
rode med sådan noget, selv om det halve af programmet kun er
tilgængeligt når dytten holder stille.

Hvad er der i vejen med en knap som man kan finde uden at tage blikket
fra vejbanen?

Lastbilchaufførhaderne har fået et nyt argument oven i den stribe de
havde i forvejen, når det drejer sig om hvad de beskæftiger sig med
under kørslen.

Han roder lidt me' æ rytmebox. ) (De Nattergale)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : martin bjerre

Dato : 05-04-08 15:47

> [...]
> under kørslen.
>
> Han roder lidt me' æ rytmebox. ) (De Nattergale)

Jeg kan kun tilslutte mig dine holdninger 100%
Jeg er mekaniker, og det er utroligt som bilerne fyldes op med alt muligt
skrammel, der alligevel ofte fejler.
Hvad er der galt med lidt "low-tech" vi ved virker hver gang....

Martinb

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-08 15:54

On Sat, 5 Apr 2008 16:46:59 +0200, "martin bjerre"
<martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> wrote:

> [...]
>skrammel, der alligevel ofte fejler.
>Hvad er der galt med lidt "low-tech" vi ved virker hver gang....

Jeg har som sådan ikke noget imod high-tech. Det jeg har noget imod
er, at det kræver kædestrammer- samt ledvogtereksamen at få det til at
du.

Ellers er elektronik og luftnøgler til hjulene en Guds gave til
chaufførerne. )

Du kan ikke selv reparere nogen af delene. Elektronikken er umulig, og
hjulboltene kan man ikke løsne med håndkraft. Det er bare om i køjen
og vente på servicebilen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-04-08 21:24

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan ikke selv reparere nogen af delene. Elektronikken er umulig, og
> hjulboltene kan man ikke løsne med håndkraft. Det er bare om i køjen
> og vente på servicebilen.

Hvor mange Nm strammer man et lastbilhjul med?

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-04-08 22:18

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor mange Nm strammer man et lastbilhjul med?

T-hjulnøgle model STOR + 3m rør + 2 mand = MOMENT

Helt nøjagtigt hvad det giver af moment ved jeg ikke.
Men stuntet er set udført i praksis.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-04-08 14:33

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Hvor mange Nm strammer man et lastbilhjul med?

Svjh ligger det mellem 500-750 Nm, afhængigt af model.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-04-08 14:34

Per Beer Hansen wrote:

> Svjh ligger det mellem 500-750 Nm, afhængigt af model.

Hov, glemte lige en ting, hjulene SKAL efterspændes efter ca. 200 km, på
sådan en sjover.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Brian

Dato : 05-04-08 20:16

Folmer Rasmussen wrote:

<klip en masse flæben>

Nå, men velkommen hjem herfra, til den mavesure ældre herre

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-08 20:27

On Sat, 5 Apr 2008 21:15:54 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Folmer Rasmussen wrote:
>
><klip en masse flæben>
>
>Nå, men velkommen hjem herfra, til den mavesure ældre herre

>--

På et eller andet tidspunkt bliver jeg nødt til at give dig nogen
baaaank.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-04-08 21:24

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
> Folmer Rasmussen wrote:
>
> <klip en masse flæben>
>
> Nå, men velkommen hjem herfra, til den mavesure ældre herre

Han er da ikke ældre!

:)

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-04-08 22:15

> en til omskifter til horn, og så et par

Hej Folmer.

Hvad mener du med omskifter, har du flere typer horn på ?

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-08 22:22

On Sat, 5 Apr 2008 23:14:43 +0200, "Jørgen L."
<Noemail@noemail.invalid> wrote:

>Hej Folmer.
>
>Hvad mener du med omskifter, har du flere typer horn på ?

>--

Jada.

Et lille forsigtigt dythorn, og så et man godt kan høre.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-04-08 22:27

> Jada.
>
> Et lille forsigtigt dythorn, og så et man godt kan høre.

Ikke for at moral prædike, men for nygerigheden, er det lovligt ?

Kører det på trykluft fra systemet eller er det med kompressor?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-08 22:34

On Sat, 5 Apr 2008 23:26:55 +0200, "Jørgen L."

>Ikke for at moral prædike, men for nygerigheden, er det lovligt ?
>
>Kører det på trykluft fra systemet eller er det med kompressor?

>--

Det er helt lovligt, bare du ikke sidder og vipper op og ned med
knappen, så der kommer to forskellige lyde. Så er det jo pludselig
udrykning.

Luften kommer fra systemet, men fra en separat lufttank. Der er mange
lufttanke på en moderne lastbil. Dem til bremserne som bare passer
dem, af sikkerhedsmæssige årsager, og så alle de andre tanke til
affjedring og horn og hvad der ellers skulle være brug for.

En lille sjov detalje.

Jeg har faktisk engang kørt en italiensk Iveco-bus. Der havde de glemt
at afmontere det specielle flertonede horn, som anvendes af
postbusserne nede i Alperne.

Turisterne var aldrig i tvivl om hvilken bus der kaldte til samling.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-04-08 22:39

> [...]
> postbusserne nede i Alperne.
>
> Turisterne var aldrig i tvivl om hvilken bus der kaldte til samling.

Nej det kunne jeg forestille mig.

Min søster havde på et tidspunkt et horn mage til det der var på Il Tempo
Gigante, i sin supra så jeg var ikke i tvivl om at nu var det mig der blev
hentet

Tak for info.

Fra : Mogens

Dato : 06-04-08 05:57

> Nu er jeg jo begyndt på et nyt embede

Tillykke med det :)

> Det er en Mercedes Benz, og det er der ikke noget i vejen med, som
> sådan.

Hvilken een for fan !

Fra : Mogens

Dato : 06-04-08 06:15

"Mogens" <forget@it.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken een for fan !

Ah du kører 1844, ka jeg nu se - 440 hk :)

I den sammenhæng så jeg forleden en Volvo F16 Globetrotter med 660 hk. Det
har jeg da alligevel aldrig set før (så mange hypper). Må vel være den
kraftigste lastvogn på markedet?

Fra : Klaus G.

Dato : 06-04-08 08:58

> [...]
>
> I den sammenhæng så jeg forleden en Volvo F16 Globetrotter med 660 hk. Det
> har jeg da alligevel aldrig set før (så mange hypper). Må vel være den
Og her er den mest gejlede ihvertfald:
http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=8545
Også en F16 hvis min hukommelse ikke svigter alt for meget :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-04-08 10:39

Klaus G. skrev:

> Og her er den mest gejlede ihvertfald:
> http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=8545
> Også en F16 hvis min hukommelse ikke svigter alt for meget :)

Den holder tit en lille km. hérfra - vi kiggede osse 1. gang...og 2. med

Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-04-08 11:11

On Sun, 06 Apr 2008 05:14:56 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

> [...]
>
>I den sammenhæng så jeg forleden en Volvo F16 Globetrotter med 660 hk. Det
>har jeg da alligevel aldrig set før (så mange hypper). Må vel være den

440 hk. til max. 8 tons gods passer fint sammen.

Volvo's 660 hk. er allerede overgået.

MAN har 680 hk. V8. Det er BILEN, hvis vi taler om LKW.

Den er ovenikøbet smuk i metallic-sort.

http://www.bebo.com/FlashBox.jsp?FlashBoxId=5038331982&

Det er ikke verdens bedste kvalitet, men du finder sikkert selv noget
bedre.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-04-08 11:56

> [...]

>I den sammenhæng så jeg forleden en Volvo F16 Globetrotter med 660 hk. Det
>har jeg da alligevel aldrig set før (så mange hypper). Må vel være den

Næh, det så du ikke.

Du så en FH 16!! *LOL* Fyyyy skamme.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 06-04-08 12:02

> Næh, det så du ikke.
> Du så en FH 16!! *LOL* Fyyyy skamme.

Jep, jeg var desværre forkert på den med EET bogstav :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-04-08 12:17

On Sun, 06 Apr 2008 11:01:51 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

>Jep, jeg var desværre forkert på den med EET bogstav :)

>--

Det er ikke et problem for mig, men du kender jo gruppen, og der skal
nok sidde et par stykker rundt omkring, der véd, eller finder ud af at
det ene bogstav blev tilføjet modelnavnet i 92-93 i forrige
århundrede.

Der findes jo også begyndervolvo'er der hedder FM og FL. Så begynder
du også at kunne regne ud, at det nok har noget med Light, Medium og
Heavy at gøre.

For at komplettere så står F'et for Frembygget, i modsætning til den
udgåede N-model, hvor N'et stod for Nos, eller på dansk, næse.

--

Venlig hilsen
Folmer