Mercedes drømme
Fra : Henning

Dato : 03-04-08 18:40

Jeg arbejder lidt videre på mine Mercedes drømme.
Kravene er minimum størrelse som en E-klasse, det skal være
stationcar, diesel, automatgear, så ny som mulig og med så få
kilometer som mulig. Budgettet er ~400.000,-.
Hvad er forskellen på Avantgarde, Elegance og Classic? Som "novice"
forventer jeg jo bare er "alt" er standard i en bil som denne Hvis
forskellen er 6 eller 8 airbags, læderindtræk eller antal hestekræfter
er jeg lidt ligeglad, men hvis det er indbygget navigation, xenonlys
osv er jeg lidt mere villig til at give kald på kilometer for at få
udstyret.
Forskel på E220, 270, 320 osv?
Skal man generelt holde sig fra udkørte taxier eller bliver de
gennemrenoveret ved gensalg, så 350.000 km er ligegyldige?

Fra : NewsGroups

Dato : 03-04-08 18:59

"Henning" < @> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal man generelt holde sig fra udkørte taxier eller bliver de
> gennemrenoveret ved gensalg, så 350.000 km er ligegyldige?

Sakset fra tidl. svar vedr. Mercedes -

På denne side finder du stort set alt hvad der er værd
at vide om Mercedes..
Alle de forskellige modeller kan sammenlignes.
http://www.mercefreaken.com/

PMH

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 03-04-08 19:16

Henning skrev:
> [...]
> Skal man generelt holde sig fra udkørte taxier eller bliver de
> gennemrenoveret ved gensalg, så 350.000 km er ligegyldige?

Vil du have en -- forholdsvis -- billig Mercedes med meget udstyr, så
kan du nok kontakte en taxa-central, og forhøre dig om en vognmand snart
skal skifte sin ud. De kilometer den har kørt, er varme kilometer, der
ikke slider nær så meget på motoren. Ulempen er så, at der kan have
været mange forskellige chauffører på bilen, og ikke alle er jo lige
gode ved materiellet. Kan du evt. finde en vognmand på landet, der kun
har en vogn, og har kørt den alene - eller sammen med én anden chauffør,
så kan det jo være du kan lave en aftale med ham.

Min personlige holdning til Mercedes er så, at jeg syntes bilen er alt
for dyr, i forhold til hvad man får, men det er så en helt anden snak.
Jeg ville nok nærmere vælge en Audi, eller en god VW Passat. Ford Mondeo
kunne også være en mullighed, og de koster i hvert fald langt fra dit max.

Jesper

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-04-08 19:43

"Henning" < @> wrote in message
> Kravene er minimum størrelse som en E-klasse, det skal være
> stationcar, diesel, automatgear, så ny som mulig og med så få
> kilometer som mulig. Budgettet er ~400.000,-.

Hehe, så er det visst kun E-klasse som tilfredsstiller dine krav :)
(All den tid det er den største stationcar, med mindre man skal regne
R-klasse som en stationcar, men den er nok godt utenfor budsjettet).

> Hvad er forskellen på Avantgarde, Elegance og Classic? Som "novice"

"Designlines" - små interiør- og eksteriørmessige forskjeller, samt noen
forskjeller i utstyr.

Kjenner ikke markedet i DK så godt, men her i Norge ligger Classic
tilsynelatende et hak eller to lavere i pris enn Elegance og Avantgarde.

> Forskel på E220, 270, 320 osv?

Motorene :)

--
Michael N. Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : TDN

Dato : 03-04-08 21:05

"Henning" < @> skrev i meddelelsen
> [...]
> Skal man generelt holde sig fra udkørte taxier eller bliver de
> gennemrenoveret ved gensalg, så 350.000 km er ligegyldige?

Her er en brugtbiltest fra FDM:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8C00E416-05D8-4D1E-9E43-9623107575CE/0/8082.pdf

Som du kan se vokser stjernen ikke ind i himlen, Mercedes har/har haft deres
andel af kvalitetsproblemer og efter min mening er de klart overvurderet og
alene deres måde at håndtere deres rustproblemer (ja de rustede hurtigere
end en gammel Lada parkeret i vesterhavet) ville afholde mig fra dem. Jeg
ville til enhver tid fortrække Audi eller BMW i stedet. Husk at undersøge om
den du vil købe har overholdt rusteftersyn hos Mercedes hvis du vil være
helt sikker på Mercedes vil betale for få lavet rusten.

Mvh
Thomas

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-04-08 21:26

TDN wrote:
> [...]
> købe har overholdt rusteftersyn hos Mercedes hvis du vil være helt
> sikker på Mercedes vil betale for få lavet rusten.

Erfaringerne med mange rustgarantier er vel efterhånden at de ikke er det
papir værd de er skrevet på.

Begrebet "indefra kommende rust" er svært at få tolket korrekt. Der mangler
helt klart retspraksis på området.

/F

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 03-04-08 22:19

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> Hvad er forskellen på Avantgarde, Elegance og Classic?

Udstyrsniveauet, og udseendet på dele af bilen - typisk interiør. Som du
lister dem er det højest først, lavest sidst.

> Som "novice"
> forventer jeg jo bare er "alt" er standard i en bil som denne

Ja så må du definere hvad "alt" er, for *alt* er ikke standard i en hvilken
som helst MB - deværre

> [...]
> er jeg lidt ligeglad, men hvis det er indbygget navigation, xenonlys
> osv er jeg lidt mere villig til at give kald på kilometer for at få

Indbygget navi (som i MB-sprog hedder Command) er ikke noget du skal gå
specielt efter.
Bevares - det er super dejligt at det er totalt integreret, men det er også
noget du typisk kommer til at betale forholdsmæssigt for meget for.

> Forskel på E220, 270, 320 osv?

Motorstørrelser/type
E220 er den mindste mens E320 er den største (af dem du nævner).

> Skal man generelt holde sig fra udkørte taxier eller bliver de
> gennemrenoveret ved gensalg, så 350.000 km er ligegyldige?

Det kommer helt an på standen, og hvem der sælger dem videre.
Nogen sælgen hvad som helst videre, mens MB selv f.eks. plejer at have et
godt øje for hvad der skal laves inden bilen skal videre.

Hvis du køber en der lige er frikørt - og den altid har kørt som taxa - vil
den typisk have gået mellem 215.000 og 255.000 km. (frikørt ved 210- eller
250.000) og så er der masser af bil tilbage i den med mindre den da er kørt
helt åndsvagt.
Husk dog altid at enhver brugt bil skal checkes ordenligt igennem, for få
brugte biler er bedre end den sidste ejers behandling af den.

God fornøjelse med de videre stjernedrømme
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens

Dato : 04-04-08 05:16

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Udstyrsniveauet, og udseendet på dele af bilen - typisk interiør. Som du
> lister dem er det højest først, lavest sidst.

Avantgarde er endvidere det sportslige islæt hos MB, hvorfor der er
strammere lavere undervogn monteret. Det man populært kalder sænket
undervogn...

Fra : Allan F

Dato : 04-04-08 05:10

> [...]
> Skal man generelt holde sig fra udkørte taxier eller bliver de
> gennemrenoveret ved gensalg, så 350.000 km er ligegyldige?

Du kan jo prøve at kontakte ham her, og se hvad han kan byde på:
http://www.fyens.dk/article/667355

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-04-08 12:35

> [...]
> er jeg lidt ligeglad, men hvis det er indbygget navigation, xenonlys
> osv er jeg lidt mere villig til at give kald på kilometer for at få

Du kan kigge lidt her. Det er konkurssalg, så måske du kan lave en god
handel.

http://www.luksusbilsalg.dk/

- Martin

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-08 08:49

>kilometer som mulig. Budgettet er ~400.000,-.
>Hvad er forskellen på Avantgarde, Elegance og Classic? Som "novice"

Når noget er for godt...
Hvad er er galt her?
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Mercedes-E320-3,2-5d.-CDi-Elegance-st.car-aut._ID201962.htm

Det er åbenlyst en taxa, men til 250.000,-?

Fra : NewsGroups

Dato : 05-04-08 10:57

> Når noget er for godt...
> Hvad er er galt her?
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Mercedes-E320-3,2-5d.-CDi-Elegance-st.car-aut._ID201962.htm
>
> Det er åbenlyst en taxa, men til 250.000,-?

Jeg tror det er et ok køb men den har været til salg de seneste 6 mdr. Så
det er nok ikke den type der er det bred publikum til. Men ring og spørg -
og lad os høre hvad sælger siger -

Fra : TDN

Dato : 05-04-08 11:45

"NewsGroups" <spørg@først> skrev i meddelelsen
> [...]
> det er nok ikke den type der er det bred publikum til. Men ring og spørg -

Der står den ikke har fået udfyldt servicebogen, så vær lige opmærksom på
den har fået rustinspektioner da 2002 modellen er blandt dem der er
rustproblemer med. Eller få stelnummer og spørg MB om den stadig er omfattet
af rustgarantien, se evt. her:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/246BFFFC-8435-4EC1-AC50-66E9DC2E7EE4/0/5254.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/BCA5D6AD-9E88-4BC2-A4FA-76EA311468FF/0/8991.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/72F76342-716C-4552-8FBC-77707CAE557B/0/7880.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/6522611B-F151-4F3C-A878-D86F14327931/0/6667.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/D6B42A85-44E1-4FE7-AEC9-62D262A171C9/0/1417.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-08 13:53

>Jeg tror det er et ok køb men den har været til salg de seneste 6 mdr. Så
>det er nok ikke den type der er det bred publikum til. Men ring og spørg -

Ok, kunne man forestille sig det er et "købt som beset"-salg, hvor der
end ikke er fjernet huller og andre mærker efter taxa-skiltene

Fra : NewsGroups

Dato : 05-04-08 16:59

> Ok, kunne man forestille sig det er et "købt som beset"-salg, hvor der
> end ikke er fjernet huller og andre mærker efter taxa-skiltene

Jeg vil nok sige heller det - end vælge en bil fra en eller anden
sælger/forhandler i en mindre landsby der leverer nylakerede og klargjorte
biler. Køber du den uden den er shinet op - så kan du i det mindste se hvad
der skal laves.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 05-04-08 23:38

> [...]
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Mercedes-E320-3,2-5d.-CDi-Elegance-st.car-aut._ID201962.htm
>
> Det er åbenlyst en taxa, men til 250.000,-?

Det ligner faktisk et OK køb. Prisen er heller ikke helt skæv for den årgang
med det udstyr.
Med den pris/årgang/kilometerstand tyder noget på at den er brugtimporteret.
Med de km har den nok kun kørt 210.000 som taxa, og så havde den gået 74.000
da den blev importeret.
Det passer meget godt med en enlig-kørende vognmand der har hentet/købt den
i 2005.

Og tror ikke du behøver at være bange for huller fra tagskiltet.
Som du kan se på billedet har den en bøjle på taget.
Så har den med garanti (99,9%) kørt hos Københavns Taxa (4x35) hvor de har
en forkærlighed for at sætte tagskiltet på disse bøjler.

Som en anden påpeger kan manglende udfyldelse af servicebog være et problem
i forhold til rust, men det er primært et spørgsmål om at gennemgå bilen
ordentlig inden man køber den. Hvis den skulle have nogle af de klassiske
problemer for de årgange er de ret sikkert der allerede nu - hvis de kommer
(eller måske er der lavet rust på den).
Og så ville jeg spørge hvor tit den har fået skiftet olie og filter på
gearkassen. I de årgange skiftede MB serviceintervaller nogle gange på netop
tomatkassen, og hvis der slet ikke er skiftet olie eller filter ville jeg
ikke røre den uden at det blev skiftet mens jeg så på (med mine særlige
kig-efter-dyre-spåner briller

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved