Hvilket fartmåleudstyr har politiet?
Fra : BikeManiac

Dato : 01-04-08 13:37

Hej Gruppe,

Jeg vil gerne have styr på hvad politiet kan gøre for at finde
fartsyndere. Jeg har selv kendskab til 4 metoder:

1. Fotovogn: Her er typisk tale om en VW Transporter (eller en
Mercedes Vito som jeg så på Strandboulevarden, København i dag). Disse
er typisk på hvide plader. Findes de også på gule plader? De har
typisk tonede ruder med små åbninger hvor udstyret kan kigge ud
igennem. Disse virker både nat og dag. Det er mit indtryk at de ikke
bruges på motorveje. Er det korrekt?

2. Laser: Her er tale om en laser som står på en trefod. Med den kan
politiet nemmere gemme sig bag skilte eller i sving samt stå på
motorvejsbroer. Det kræves at betjenten har en kammi som står klar på
en MC. Det kræves også at køretøjet let kan genkendes og identificeres
således at MC betjenten véd hvem han skal indhente. Det er min indtryk
at dette udtyr IKKE kan bruges om natten. Er det korrekt?

3. Helikopter: Her er der lavet markeringer på vejen og helikopter
tager tid mens den hænger oppe i luften og giver beskeden videre til
en MC betjent på jorden. Personligt er jeg kun bekendt med motorvejen
mellem Odense og Nyborg hvor disse markeringer (T'er) er malet på
vejen. Jeg gætter på at metoden er sjældent anvendt. Kan ikke bruges
om natten. Ved i om politiet bruger andre markeringer end de gule
T'er? Findes der andre helikoptersteder i DK?

4. Stopursmetoden. Politiet kører i en vogn på motorvejen og måler
hastigheden på en hurtig bilist således: Ved fx en bro nulstilles tid
samt triptæller, PLUS afstanden til det jagtede køretøj bemærkes
(sådan nogenlunde). Ved fx næste bro (eller blot en særlig markering i
landskabet) ser man på tid og triptæller. Med en lommeregner beregnes
GENNEMSNITSHASTIGEDEN. Er hastigheden over det tilladte, så har de
åbenbart bevis nok til at sætte jagten ind.

Ud over at i meget gerne må komme med yderligere kommentarer og bidrag
til debatten har jeg selv flg 2 kommentarer:

a) Er det korrekt at politiet ikke har noget elektronisk udstyr til at
måle hastigheden on the go (bortset fra stopur/triptællers metoden)?
Altså ud over deres eget speedometer? Der findes ikke en laser/radar
som er monteret inde i bilen og betjenes mens den kører?

b) I slutningen af 80'erne så jeg hyppigt flg hastighedsmåler: En
radar som lignede en megafon som var monteret på en lille trefod. Den
var altid armygrøn. Fra denne radar gik der ledninger hen til en
skriver/elektronisk apparat som viste hastigheden med røde tal og som
osse printede værdierne ud. Fidusen var at betjenten kunne sidde på en
sidevej i sin bil (fuldstændig skjult fra trafikken) og med
instrumentet i bilen aflæse hastigheden og give beskeden videre til en
MC betjent som holdt længere nede af vejen. Jeg har ikke set dette
instrument de sidste 15 år. Er det fordi det er udgået og ikke bruges
mere. Nogen som kan bekræfte det?

Er i bekendt med andre metoder som anvendes?

Mvh Lucas

Fra : alexbo

Dato : 01-04-08 20:42

"BikeManiac" skrev

> [...]
>GENNEMSNITSHASTIGEDEN. Er hastigheden over det tilladte, så har de
>åbenbart bevis nok til at sætte jagten ind.

Ikke helt korrekt.
Ved den hurtige bilist passage af broen startes uret, ved politibilens
passage startes triptæller.
Det samme ved næste punkt, så har man "nøjagtig" tid og strækning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-04-08 20:49

alexbo wrote:
> [...]
> passage startes triptæller.
> Det samme ved næste punkt, så har man "nøjagtig" tid og strækning.

En anden metode jeg er blevet napset ved, er at en motorcykelbetjent måler
en strækning op med sin policepilot og så står med stopur.

En anden mulighed som jeg er også er blevet napset af, er de såkaldte
Providia eller Provida biler, som har fartmåler og indbygget video.

/F

Fra : blue

Dato : 02-04-08 16:42

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> En anden mulighed som jeg er også er blevet napset af, er de såkaldte
> Providia eller Provida biler, som har fartmåler og indbygget video.

Provida-bilerne benytter Police-pilot til at måle med.

Fra : Thomas

Dato : 02-04-08 16:58
Fra : Leonard

Dato : 01-04-08 21:06

On Tue, 1 Apr 2008 21:41:35 +0200, alexbo wrote:

> Ikke helt korrekt.
> Ved den hurtige bilist passage af broen startes uret, ved politibilens
> passage startes triptæller.
> Det samme ved næste punkt, så har man "nøjagtig" tid og strækning.

Heller ikke helt korrekt.
Tidstagningen begyndes inden den målte passerer et punkt.
Afstandsmålingen begyndes efter at politiet har passeret samme punkt.
Tidstagningen standses efter at den målte har passeret et punkt.
Afstandsmålingen standses før politiet passerer dette punkt.
Derved er der indbygget rabat og margin til målefejl osv. og der skrives
en bøde ud på lidt mindre end det der faktisk er kørt.

Jeg mener ikke det udføres med stopur og triptæller, da det vil kræve at
triptælleren er kalibreret eller bliver det lige efter målingen.
Policepiloten er en samlet enhed, der er kalibreret og kan foretage både
tids- og afstandsmåling, samt vise resultatet direkte.

Jeg har hørt historier om, at noge er blevet målt bare ved at politiet
har kørt bagved og noteret hastigheden fra eget speedometer og at den
type måling kræver at politibilen køres direkte i garage og derefter
direkte til bilinspektion for at få målt unøjagtigheden på
speedometeret. Jeg har også hørt samme historie, hvor synderen slap,
fordi politibilen blev brugt til en udrykning bagefter og derfor kunne
målingen ikke bruges.
Om det er rigtigt eller forkert ved jeg ikke, men jeg kan forestille
mig, at det skal være nogle betjente, der keder sig voldsomt, hvis de
gider den procedure.

--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv

Fra : Anders Thorup

Dato : 01-04-08 21:44

> [...]
> Om det er rigtigt eller forkert ved jeg ikke, men jeg kan forestille
> mig, at det skal være nogle betjente, der keder sig voldsomt, hvis de

Den metode er jeg selv blevet fanget på, så den bruger de også. Det kræver
dog som udgangspunkt at der er 2 betjente i bilen, så det ikke bare bliver
mit ord, mod betjentens. Det var der desværre i mit tilfælde...
Fik at vide at politibilens speedometer ikke havde vist under 200 på noget
tidspunkt over en 4 km strækning. Politibilen fik derefter udmålt
fejlvisning... og jeg fik et bødeforlæg for at have kørt 185km/t.... det
var den gang man skulle køre 187 før kortet røg på motorvejen...
Jeg kørte på motorcykel...

Mvh
Anders

Fra : blue

Dato : 02-04-08 16:42

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Den metode er jeg selv blevet fanget på, så den bruger de også. Det kræver
> dog som udgangspunkt at der er 2 betjente i bilen, så det ikke bare bliver
> mit ord, mod betjentens.

Der er intet krav om, at der skal være to betjente i bilen.
Motorcykelbetjentene kører jo også alene rundt og deres sager holder fint i
retten.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-04-08 10:24

blue wrote:

> Der er intet krav om, at der skal være to betjente i bilen.
> Motorcykelbetjentene kører jo også alene rundt og deres sager holder
> fint i retten.

Hmmm, for mange (ca. 1978) fortalte en af mine lærere på DIA at han netop
havde undgået at miste kortet på en hurtig tur i sin Porsche fordi den ene
af motorcykelbetjentene ikke kunne følge med. Men der kan jo være sket
ændringer på den front siden.

Ebbe

Fra : blue

Dato : 03-04-08 15:17

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde undgået at miste kortet på en hurtig tur i sin Porsche fordi den ene
> af motorcykelbetjentene ikke kunne følge med. Men der kan jo være sket

Der er næppe sket ændringer i loven på det punkt og så vidt jeg ved har det
altid været sådan, at det er op til dommeren at vurdere beviserne og vidners
udsagn og ud fra det vurdere om tiltalte er skyldig - uanset om der kun er
ét vidne.

Fra : Mogens

Dato : 05-04-08 05:38

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det har jeg også prøvet - at en motorcyelbetjent ikke kunne følge med på
landevejen. Når jeg ikke fik nogen bøde eller andet, skyldtes det, at han
ikke havde mulighed for at måle en tid og distance - han havde nok at gøre
med at køre biken ! Det var iøvrigt over en strækning på ca. 10 km, hvor
han kun fik mig, fordi jeg holdt for rødt lys

> [...]
> det altid været sådan, at det er op til dommeren at vurdere beviserne og
> vidners udsagn og ud fra det vurdere om tiltalte er skyldig - uanset om

En betjent har udvidede "beføjelser" i den sammenhæng.
Ligesom parkeringsvagter...

Fra : blue

Dato : 05-04-08 07:45

"Mogens" <forget@it.dk> skrev i en meddelelse

> En betjent har udvidede "beføjelser" i den sammenhæng.
> Ligesom parkeringsvagter...

Hvad mener du med udvidede "beføjelser"?

Fra : Per

Dato : 05-04-08 07:57

blue wrote:
> "Mogens" <forget@it.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med udvidede "beføjelser"?

Hans vidneudsagn bliver som oftest vægtet højere i en restsal, når ord mod
ord, da han ikke har noget at vinde ifm. en bødesag. Det er jo ikke for egen
vindings skyld, at han uddeler en bøde.

Den tiltalte må lyve, det må vidnet (politimanden) ikke, det er strafbart =
retten tror mere på denne.

Endividere er det politimandens arbejde, hvorfor retten ligger mest vægt på
politiets vidneudsagn - dette selvfølgelig sammenholdt med sagen og andre
beviser.

Summa sumarum - en betjents vidneudsagn i lettere sager (bødesager) = bevis
i sagen.

Dommeren kan dog vælge at frikende pga. unøjagtigheder og misvisninger.

mvh. Per

Fra : blue

Dato : 05-04-08 08:26

> [...]
> egen vindings skyld, at han uddeler en bøde.
>
> Den tiltalte må lyve, det må vidnet (politimanden) ikke, det er strafbart

Sådan er det jo for alle vidner - politiet er ikke noget specielt.

> [...]
> andre beviser.
>
> Summa sumarum - en betjents vidneudsagn i lettere sager (bødesager) =

"Almindelige" mennesker, der vidner, er også "bevis" i sagen - og det gælder
i alle sager (ikke kun bødesager).

Så nej, politiet har ikke udvidede "beføjelser".

Fra : Per

Dato : 05-04-08 08:33

blue wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sådan er det jo for alle vidner - politiet er ikke noget specielt.

Deri er jeg ikke enig.

Hvis du som privatperson anmelder en for at køre over for rødt lys fx. og
det er påstand mod påstand, så skal der meget mere til end blot dit
vidneudsagn i retten for at få dømt vedkommende (flere vidner fx.)

Hvis en politikmand sigter en for det samme (han er selv vidnet) så står
sagen lige op i luften og vedkommende bliver med 99% sikkerhed dømt blot på
betjentens vidneudsagn - er de 2 mand i bilen er det stort set altid kun ham
der har uddelt bødenm, der bliver afhørt i retten som vidne i evt.
nægtersag. Makkeren bliver som udgangspunkt ikke kaldt ind som viden =
"betjentens ord er lov"

Derfor har politiet mere at skulle have sagt i retten vs. alm. borgere.

> "Almindelige" mennesker, der vidner, er også "bevis" i sagen - og det
> gælder i alle sager (ikke kun bødesager).
>
> Så nej, politiet har ikke udvidede "beføjelser".

Jo - det har de

mvh. Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-08 09:32

Per skrev:
> [...]
> bevis i sagen.
> Dommeren kan dog vælge at frikende pga. unøjagtigheder og misvisninger.

Og betjentens udsagn tillægges så meget vægt at han kan slippe afsted
med at lyve.

Alle, incl. dommeren, viste at det var løgn når betjenten sagde at den
første bil bag mig, da jeg var ude i en overhaling, havde holdt sig
100-150 bag mig (jeg så han liggende 1-1½ m bag mig, vildt blinkende).
Men hellere give en chauffør en bøde på 500,- end at skulle rejse en
straffesag mod en betjent.

Så jo. de har "udvidede beføjelser".

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : blue

Dato : 02-04-08 16:42

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Derved er der indbygget rabat og margin til målefejl osv. og der skrives
> en bøde ud på lidt mindre end det der faktisk er kørt.

Nemlig, og det endelig resultat rundes ned - 60,78 km/t bliver fx til 60.

> Jeg mener ikke det udføres med stopur og triptæller, da det vil kræve at
> triptælleren er kalibreret eller bliver det lige efter målingen.

Det kan godt udføres med stopur, hvor strækningen så bliver målt op
efterfølgende med kalibreret udstyr.

> Policepiloten er en samlet enhed, der er kalibreret og kan foretage både
> tids- og afstandsmåling, samt vise resultatet direkte.

Jep.

> [...]
> type måling kræver at politibilen køres direkte i garage og derefter
> direkte til bilinspektion for at få målt unøjagtigheden på

Det er korrekt.

> Om det er rigtigt eller forkert ved jeg ikke, men jeg kan forestille
> mig, at det skal være nogle betjente, der keder sig voldsomt, hvis de
> gider den procedure.

Hvorfor? Hvis de ser en bil, der kører langt hurtigere end tilladt, er der
vel (i mangel af ordentlig udstyr) ikke noget i vejen med at forsøge denne
metode.

Fra : Leonard

Dato : 02-04-08 17:09

On Wed, 2 Apr 2008 17:41:34 +0200, blue wrote:

> Hvorfor? Hvis de ser en bil, der kører langt hurtigere end tilladt, er der
> vel (i mangel af ordentlig udstyr) ikke noget i vejen med at forsøge denne
> metode.

Nej, det er der ikke noget i vejen med. Og det bliver så også brugt kan
jeg forstå.

Fra : blue

Dato : 02-04-08 17:21

> Nej, det er der ikke noget i vejen med. Og det bliver så også brugt kan
> jeg forstå.

Ja, men *meget* sjældent.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-04-08 21:23

BikeManiac <lucasjensen@gmail.com> wrote in news:2c183f6d-daa5-4b38-8f75-
b121b4281047@s19g2000prg.googlegroups.com:

> [...]
> typisk tonede ruder med små åbninger hvor udstyret kan kigge ud
> igennem. Disse virker både nat og dag. Det er mit indtryk at de ikke

De har også nogle mindre Peugeot Partner typer - enkelte endda med mulighed
for at tage billeder ud af en siderude bagi så den f.eks. kan holde i en
skråparkering i vejsiden.

> [...]
> om natten. Ved i om politiet bruger andre markeringer end de gule
> T'er? Findes der andre helikoptersteder i DK?

Der er masser af T´er rundt om - men Station2 viste for noget tid siden at
de er begyndt at bruge en ny type. T´et er af noget pressening og placeres
i grøften ved siden af vejen. På den måde kan billisterne ikke se
markeringerne men de kan sagtens bruges fra helikopteren. Så man er ikke
sikker mod den metode nogen steder.

Fra : Otto J

Dato : 01-04-08 22:38

> De har også nogle mindre Peugeot Partner typer - enkelte endda med
> mulighed
> for at tage billeder ud af en siderude bagi så den f.eks. kan holde i en
> skråparkering i vejsiden.

Jeg er blevet fotograferet af et par uniformerede fotografer i en Vectra
Stationcar...

Mvh. Otto

Fra : Martin

Dato : 01-04-08 21:24

BikeManiac wrote:
> [...]
> typisk tonede ruder med små åbninger hvor udstyret kan kigge ud
> igennem. Disse virker både nat og dag. Det er mit indtryk at de ikke

Udstyret i bilen kan faktisk tages ud, så kun selve kameraet og blitzen
kan ses... så gemmer de bilen et par meter bagved gerne inde på en
stikvej med træer.

Det blev jeg ihvertfald selv blændet af en dag efter jul.
(Af Vordingborg Politi skal det da lige siges, om det findes andre
steder i landet kan jeg selvfølgelig ikke sige)

Min mor er blevet klipset af en fotovogn omkring kl 2 om natten - så
denne virker fint om natten, og ja billedet var ligeså tydeligt som om
det var dag!

Iøvrigt har Mythbusters prøvet på alle mulige og umulige måder at omgå
et billede af nummerpladen. Det eneste der lykkedes reelt var "James
Bond nummerpladen" - alle andre hastigheder og kommercielle produkter
som kunne opdrives blev testet - alle med negativt resultat.

> [...]
> således at MC betjenten véd hvem han skal indhente. Det er min indtryk
> at dette udtyr IKKE kan bruges om natten. Er det korrekt?

Laseren kan helt sikkert godt virke om natten - men der skal et eller
andet til at se hvad der står på nummerpladen - natsynskikkert måske? -
Eller bare en belysning som bilen kører ind i lige efter at være blevet
tagged - så kan politimanden i belysningen se pladen og sende
motorcyklen afsted.

> [...]
> om natten. Ved i om politiet bruger andre markeringer end de gule
> T'er? Findes der andre helikoptersteder i DK?

MANGE!
Ser jævnligt T'erne... også på landevejene rundt omkring, om de bliver
benyttet aner jeg ikke :)

> [...]
> GENNEMSNITSHASTIGEDEN. Er hastigheden over det tilladte, så har de
> åbenbart bevis nok til at sætte jagten ind.

Hvis en bil kører 200 km/t og politibilen nogenlunde kan følge med, så
behøver der ikke en præcis måling til for at kunne gives bøde.

Ihvertfald i landevejs politibilerne (dem der ikke står Politi på) der
kører kameraet konstant.

> [...]
> MC betjent som holdt længere nede af vejen. Jeg har ikke set dette
> instrument de sidste 15 år. Er det fordi det er udgået og ikke bruges

Det er afskaffet, laser er meget mere pålideligt, samt at laser ikke
måler KONSTANT som radar gjorde.

Dengang jeg var de 17-18 år, kom de der radardetektorer meget frem i
unges biler, og de virkede perfekt imod politiets radar (ca. 1 km før en
radar alarmerede den), men så kom politiet med deres laser - og BUM så
skulle man have en god refleks for ikke at kunne blive knipset med
radardetektor (0-2 meter havde man af reaktion).

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-04-08 21:38

Martin wrote:

> [...]
> Bond nummerpladen" - alle andre hastigheder og kommercielle produkter
> som kunne opdrives blev testet - alle med negativt resultat.

Nu ødelægger du Kim Fredriksens nattesøvn. Han har netop ligget søvnløs om
natten med det ene formål at få sin BMW ombygget til at være immun overfor
hastighedskontroller.

/F

Fra : Martin

Dato : 01-04-08 21:49

Frank Leegaard wrote:

> Nu ødelægger du Kim Fredriksens nattesøvn. Han har netop ligget søvnløs om
> natten med det ene formål at få sin BMW ombygget til at være immun overfor
> hastighedskontroller.

James Bond nummerpladen er da temmelig simpel at lave, om den går
igennem syn er så nok en helt anden side af sagen... hvis de ellers
opdager det :)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-04-08 22:54

Martin wrote:

> James Bond nummerpladen er da temmelig simpel at lave, om den går
> igennem syn er så nok en helt anden side af sagen... hvis de ellers
> opdager det :)

En ting er at lave det. Det er fsv overskueligt og let. Noget andet er at
slippe afsted med det i praktisk brug.

/F

Fra : Ralph

Dato : 06-04-08 15:39

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

Mine historier:

Jeg har fået fire fartbøder i mit liv:

1: uinteressant, 65 km/t i by, fotofælde

2: Træls, næsten henne ved lyskryds skifter til gult, speederen i bund,
kommer op på 65 i by, politimanden i CIVILbilen bagved stopper mig IKKE, men
følger efter mig 7 km. "det KUNNE jo være jeg kunne få mere i kassen hvis du
nu overskred grænsen igen" - hvad er det for en mentalitet, han håbede jo
ligefrem at jeg overtrådte loven istedet for at få mig til at overholde den.

3: Havde travlt, blev vinket ind af en civilbetjent, han startede med at
undskylde: "jeg har egentlig vigtigere ting for, men når du overhaler mig
med 120, så er jeg nødt til at reagere" Flink fyr.

4: Fulgte trafikken på motortrafikvej, blev vinket ind af en laserbetjent,
som startede med at undskylde: "jeg ved godt at de fem andre også kørte for
stærkt, men du var den hurtigste" flink fyr.
Inspireret af en gammel debat herinde (motorcykelfyr der følte sig
uretfærdigt behandlet pga. laser der - iflg. ham - skulle have målt på hans
visir derefter på hans forlygte og dermed fremkommet med en for høj
hastighed. (fantasi er godt)) spurgte jeg om hvor sikker sådan en laser var,
og hvordan den målte, "nå, du er nok ingeniør, det er altid dem der spørger
om sådan noget" stadig flinke fyre, men motorcykelbetjenten fandt sin manual
og laseren skal komme med 8 ens målinger inden for et sekund før den
registrerer farten, hvis der går mere end 2-3 sek. inden registrering måler
de på en forlygte istedet for nummerpladen.

Og så lige en solstråle - sommerdag, motorvej, ikke meget trafik, høj musik,
tung fod, 160-170 km/t, så pludselig en motorcykel der var ved at indhente
mig, så jeg lettede foden, da han - motorcykelbetjenten - overhalede mig var
jeg nede på 120-130 (i 110 km/t tiden), han trak ind foran mig og satte
farten ned til præcis 110, lå der i 30-40 lange sekunder og lettede så igen.

PS. Nu går jeg så og venter, i mandags blev jeg blitzet med 65 i bymæssig -
hvor lang tid går der inden bøden sendes? Eller er der ikke noget med 30%
ubrugelige billeder, man kan jo altid håbe.

--
Ralph

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-04-08 15:54

On Sun, 6 Apr 2008 16:39:18 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>ligefrem at jeg overtrådte loven istedet for at få mig til at overholde den.

Jeg tror at du skyder betjenten motiver i skoene, som han faktisk ikke
har.

Han har været i gang med at søge oplysninger på ejerforhold og
forsikring osv., og er der bare lidt ventetid på radioen, kan der
hurtigt gå 7 km. inden han har fået alle detaljerne.

> [...]

>farten ned til præcis 110, lå der i 30-40 lange sekunder og lettede så igen.

Den metode er nok den mest anvendte af alle. I modsætning til hvad
mange tror, er de ikke røvhuller allesammen.

Du kunne jo overveje at ændre kørestil.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars

Dato : 06-04-08 17:10

> [...]
> bymæssig - hvor lang tid går der inden bøden sendes? Eller er der ikke
> noget med 30% ubrugelige billeder, man kan jo altid håbe.

Hvor lang tid strækker din karriere som billist sig over?

/Lars

Fra : Ralph

Dato : 06-04-08 18:04

"Lars" <brugesikke@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor lang tid strækker din karriere som billist sig over?

godt 26 år, de sidste 20 år +40.000 km om året.

--
Ralph

Fra : Bruno Christensen

Dato : 06-04-08 20:33

On Sun, 6 Apr 2008 18:09:38 +0200, Lars wrote:

> Hvor lang tid strækker din karriere som billist sig over?

Godt 40 år, de fartbøder jeg har været i nærheden af, har jeg kunnet snakke
mig ud af.

Bøden for manglende sikkerhedssele måtte jeg betale.

--
MVH
Bruno

Fra : René Løweneck

Dato : 25-06-08 14:42

Hej Ralph !

> [...]
> overhalede mig var jeg nede på 120-130 (i 110 km/t tiden), han trak ind
> foran mig og satte farten ned til præcis 110, lå der i 30-40 lange

Der var nok lige én, der nåede at få hjertebanken og ondt i maven, hva' ?
))

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Leonard

Dato : 01-04-08 21:45

On Tue, 01 Apr 2008 22:23:53 +0200, Martin wrote:

> [...]
> Eller bare en belysning som bilen kører ind i lige efter at være blevet
> tagged - så kan politimanden i belysningen se pladen og sende

På steder med lav hastighed stiller en betjent sig bare ud på vejen og
vinker ind. Så holder en MC standby, til at tage dem, der ikke følger
politiets anvisninger. Virker hele døgnet og i al slags vejr.

Fra : Martin

Dato : 01-04-08 21:53

Leonard wrote:

> På steder med lav hastighed stiller en betjent sig bare ud på vejen og
> vinker ind. Så holder en MC standby, til at tage dem, der ikke følger
> politiets anvisninger. Virker hele døgnet og i al slags vejr.

Jeps... men på motorvejen er der typisk ingen eller dårlig belysning.

Anyway... en laser kan vel også måle en bil bagfra - så burde det vel
egentlig være lidt nemmere at "gemme" laseren på den modsatte side af
motorvejsbroen

Fra : Leonard

Dato : 01-04-08 21:57

On Tue, 01 Apr 2008 22:53:09 +0200, Martin wrote:

> Jeps... men på motorvejen er der typisk ingen eller dårlig belysning.

Der måles jo også hastigheder på andre steder end motorvejene

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-08 19:06

Den Tue, 01 Apr 2008 22:23:53 +0200 skrev Martin:

> Det er afskaffet, laser er meget mere pålideligt,

Det er ikke alle der er enige. Radaren måler hastighed, hvorimod
laseren måler afstand to gange, og beregner hastigheden derudfra.
De to afstandsmålinger er ikke nødvendigvis til samme punkt, og
reflektioner kan gøre at de ikke tager den korteste vej.

"we managed to get a reading of 58mph from the stationary wall"

"Here we have negative speeds for vehicles coming towards us"

http://www.bbc.co.uk/insideout/south/series7/speed_cameras.shtml

Mvh
Kent

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-08 19:11

Kent Friis skriver:

> Det er ikke alle der er enige. Radaren måler hastighed, hvorimod
> laseren måler afstand to gange, og beregner hastigheden derudfra.

Hvordan måler radaren hastighed ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-08 19:53

Den Wed, 02 Apr 2008 20:10:33 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Hvordan måler radaren hastighed ?

Dobbler-effekt (med forbehold for stavning).

Mvh
Kent

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-08 20:01

Kent Friis skriver:

> Dobbler-effekt (med forbehold for stavning).

Okay og det mener du er mere præcist ?

Den side du henviser til der måles der ike som med de danske laser, læs
evt:

http://www.emu.dk/gym/fag/fy/forening/regioner/ribe/data/regional_ribe.pdf

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-08 21:00

Den Wed, 02 Apr 2008 21:01:10 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Okay og det mener du er mere præcist ?

Det giver en mere reel måling.

> Den side du henviser til der måles der ike som med de danske laser, læs
> evt:
>
> http://www.emu.dk/gym/fag/fy/forening/regioner/ribe/data/regional_ribe.pdf

Samme princip, men man har åbenbart forsøgt at afhjælpe problemet
ved at øge antallet af målinger. Det er da positivt, så har man
åbenbart anerkendt problemet. Men det er så ikke nødvendigvis det
samme som at man har kaseret den gamle model. Det er efterhånden
mange år siden det danske politi begyndte med lasere, så kom
ikke og påstå de har haft den nye model fra starten af.

Der var iøvrigt for et stykke tid siden en her i gruppen der netop
med laser var blevet målt til en hastighed der var noget højere end
hans bil kunne accelerere på det korte stykke siden han havde
ligget bag en lastbil, og højere end han ville have kunnet nå
at bremse ned uden at påkøre betjenten. Det var vist fra den
diskussion jeg fik linket. Så enten havde man i hvert fald på
det tidspunkt stadig de gamle lasere, eller de nye har stadig
problemet.

Mvh
Kent

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-08 21:32

BikeManiac skriver:

> 1. Fotovogn: Her er typisk tale om en VW Transporter (eller en
> Mercedes Vito som jeg så på Strandboulevarden, København i dag). Disse
> er typisk på hvide plader. Findes de også på gule plader?

SVJV nej. De betaler ikke afgift, så det er hvidpladebiler.

> [...]
> således at MC betjenten véd hvem han skal indhente. Det er min indtryk
> at dette udtyr IKKE kan bruges om natten. Er det korrekt?

De fås også i håndholdte udgaver. Sådan en mødte jeg i Fredericia i går.

> [...]
> om natten. Ved i om politiet bruger andre markeringer end de gule
> T'er? Findes der andre helikoptersteder i DK?

Masser.

Fra : Leonard

Dato : 01-04-08 21:48

On Tue, 01 Apr 2008 22:32:28 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> SVJV nej. De betaler ikke afgift, så det er hvidpladebiler.

Desuden er de ikke indrettet til varetransport og kan derfor heller ikke
have gule plader. For der findes faktisk politibiler på gule plader,
typisk landbetjente i SUVer.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-08 21:57

On Tue, 1 Apr 2008 22:47:56 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Desuden er de ikke indrettet til varetransport og kan derfor heller ikke
>have gule plader. For der findes faktisk politibiler på gule plader,
>typisk landbetjente i SUVer.

En der åbenbart ved noget om det er ham her:
http://www.taxafinn.dk/hastighedskontrol.html

De har vist også fundet en bil på gule skilte - dirty tricks
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-08 06:23

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> SVJV nej. De betaler ikke afgift, så det er hvidpladebiler.

Der er noget med at politiet gerne ville have ATK på gule plader, så
ville en af dem, i den rette farver, jo "passe ind" i et vejarbejde.

Svjv er deres problem at selv politiet ikke må arbejde i varerummet i en
bil på gule plader.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-04-08 07:08

Finn Guldmann skriver:

> Svjv er deres problem at selv politiet ikke må arbejde i varerummet i en
> bil på gule plader.

Må man da ikke arbejde i varerummet af en bil på gule plader ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-08 09:26

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Må man da ikke arbejde i varerummet af en bil på gule plader ?

Der er noget med at der ikke må være indrettet faste siddepladser m.v..

Men de regler er nok ved at blive blødet op.

F.eks. skulle det, i nær fremtid, blive lovligt at indrette fast
soveplads i en bil, på gule plader, der bruges som følgevogn til en
særtransport.

De snakker jo også om at gøre det lovligt at håndværkeren, der har
firmabilen hjem fordi han har vagt, skal have lov at hente børn og købe
ind på vejen hjem.

Så mon ikke vi kan imødese en samlet pakke der åbner op for at politiet
kan få ATK på gule plader?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-04-08 11:19

Finn Guldmann skriver:

> Der er noget med at der ikke må være indrettet faste siddepladser m.v..

Så kender jeg en del ulovlige biler.

> De snakker jo også om at gøre det lovligt at håndværkeren, der har
> firmabilen hjem fordi han har vagt, skal have lov at hente børn og købe
> ind på vejen hjem.

Hente børn må man godt, bare ikke mere end 1000 km om året.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-08 11:55

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Så kender jeg en del ulovlige biler.

Det kan godt være. Det kan nok også være at det er lovligt.

De regler er så sære at end ikke myndighederne kan finde ud af dem.

> Hente børn må man godt, bare ikke mere end 1000 km om året.

Er det noget der har været der længe eller er det noget der kommer?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-04-08 14:07

Finn Guldmann skriver:

> Er det noget der har været der længe eller er det noget der kommer?

_Længe_

Fra : Per

Dato : 05-04-08 08:02

Finn Guldmann wrote:

> Der er noget med at politiet gerne ville have ATK på gule plader, så
> ville en af dem, i den rette farver, jo "passe ind" i et vejarbejde.

Det har noget at gøre med, at politiet ikke betaler afgift på deres
køretøjer - derfor er alle på hvide plader !!?

I øvrigt burde de alle så køre med gule plader pga. manglende
afgifsbetaling....

En sjov detalje: Rustvogne er varebiler/afgiftsfritaget, men har fået
dispensation fra at køre med gule plader pga. det uetiske med gule
nummerplader (varevogn) - de kører således alle med hvide plader, selvom
det reelt er en varebil

mvh. Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-08 09:36

Per skrev:
> Det har noget at gøre med, at politiet ikke betaler afgift på deres
> køretøjer - derfor er alle på hvide plader !!?

Det har at gøre med hvad du må og hvad du ikke må i en bil
indregistreret til varetransport. Og de regler gælder også for politiet.

> I øvrigt burde de alle så køre med gule plader pga. manglende
> afgifsbetaling....

Så burde også alle busser køre på gule plader, for de betaler også kun 20%.

Men en bus kan du få både på hvide og på gule plader.

> [...]
> dispensation fra at køre med gule plader pga. det uetiske med gule
> nummerplader (varevogn) - de kører således alle med hvide plader,

Og taxi betaler 20% ligesom gulpladebiler, men de er stadig på hvide
plader. Så afgiftspørgsmålet alene gør det ikke.

Fra : Leonard

Dato : 05-04-08 21:50

On Sat, 5 Apr 2008 09:01:58 +0200, Per wrote:

> I øvrigt burde de alle så køre med gule plader pga. manglende
> afgifsbetaling...

Farven på nummerplader er en underlig ting.

Hvide plader uden eller med lav afgift:
Hyrevogne, ambulancer, rustvogne, politi, Banedanmark ...

Gule plader uden eller lav afgift:
Busser og nedstolede busser til kørestole, institutioner, musikere og
tvproduktion.

Både gule og hvide plader ses på biler indrettet til person- og
varetransport, der er ligesom ikke rigtig nogen konsistens i det.

Fra : Ellen

Dato : 02-04-08 07:12

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Husk at du også selv kan melde fartsyndere. Det er dog noget sværere med
bevisbyrden her, selvom man får sidemanden til at filme det med mobilen.

Men hvis de kører råddent, til gene for andre er det nemmere at bevise med
mobilvideo.

Så du har selv mulighed for at medvirke til dit barn ikke myrdes af en
fartgalt idiot.

Kh Lene

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-04-08 18:48

Ellen wrote:
> [...]
> bevise med mobilvideo.
>
> Så du har selv mulighed for at medvirke til dit barn ikke myrdes af en

Problemet er de borgere der i deres iver efter at "dokumentere"
lovovertrædelsen forfølger en hastighedsovertræder. Den går selvsagt ikke.

/F

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-04-08 01:49

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Problemet er de borgere der i deres iver efter at "dokumentere"
> lovovertrædelsen forfølger en hastighedsovertræder. Den går selvsagt ikke.

Det var nok gået fint hvis de havde 62 meter 100kr. sedler i bagagen ;)

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Per

Dato : 02-04-08 14:32

BikeManiac wrote:
> Hej Gruppe,
>
> Jeg vil gerne have styr på hvad politiet kan gøre for at finde
> fartsyndere. Jeg har selv kendskab til 4 metoder:

Der findes masser af fast opmålte strækninger rundt omkring i landet - så
politiet skal bare starte stopuret, når synderen passerer et givent punkt og
så stoppe det igen, når han passerer det - og så er det ellers frem med
lommeregneren og bødeblokken !

Der bliver skrevet masser af sager på den konto.

mvh. Per

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 02-04-08 18:59

> [...]
> lommeregneren og bødeblokken !
>
> Der bliver skrevet masser af sager på den konto.

Og det er en god ting jo mere fartkontrol jo sikre veje

Fra : charlotte

Dato : 02-04-08 23:53

Hej

Jeg tror ikke at de må benytte gulplade biler. jeg kan godt se at det
ene af de biler der er linket til ser ud til at være en gulplade, MEN
hvis det er tilfældet så gælder der andre regler for politiet end for
os dødelige.
Når man kører gulplade bil ved man også at man ikke må indrette
bagagerummet til andet end varetransport. Der må ikke fastmonteres
borde og lignende (På de person biler der bygges om til varevogne så
er bordet ryggen af sæderne skruet fast så de ikke kan benyttes, og
det gør man nok ikke uden grund). Jeg har af en eller anden grund
svært ved at tro at det udstyr der benyttes til at måle med er
placeret på et klapbord. Alt andet lige så ville jeg da anfægte
kvaliteten af en måling hvis udstyret bliver flyttet hele tiden, står
det korrekt og lignende.

Charlotte

Som i øvrigt venter spændt ved postkassen de næste 3 uger, efter mødet
med en grøn mercedes på stevns. SUK

Fra : Kent Friis

Dato : 03-04-08 20:19

Den Wed, 2 Apr 2008 22:52:32 -0700 (PDT) skrev charlotte:
> [...]
> ene af de biler der er linket til ser ud til at være en gulplade, MEN
> hvis det er tilfældet så gælder der andre regler for politiet end for

Det gør der. De betaler bl.a. ikke afgift (det er jo staten, så at
betale afgift til sig selv giver ingen mening), og reglerne for
gulpladebiler er netop pga. de lavere afgifter.

Mvh
Kent

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-04-08 15:02

charlotte skriver:

> Når man kører gulplade bil ved man også at man ikke må indrette
> bagagerummet til andet end varetransport. Der må ikke fastmonteres
> borde og lignende

Forkert.

En af mine kammerater laver fiberarnejde for Energi Midt. Her der der
varme og arbejdsbord omme bagi. Bilen er på gule plader.

Fra : litra-my1202@hotmail~

Dato : 03-04-08 08:45

On 1 Apr., 22:49, Martin <mar...@aarhof.invalid> wrote:

> James Bond nummerpladen er da temmelig simpel at lave, om den går
> igennem syn er så nok en helt anden side af sagen... hvis de ellers
> opdager det :)

De har også "radarpistoler" Her kan de sidde i bilen og sigte på et
køretøj, op til 4-500 meter.
Har selv stiftet bekendtskab, med den, kl.02.18 om natten
Her var afstanden 278,4 meter.
Mvh.Gert

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-04-08 01:43

<litra-my1202@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Skide værre med afstanden. Hvad var hastigheden? :)

Fra : litra-my1202@hotmail~

Dato : 06-04-08 08:00

On 5 Apr., 02:43, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:
> [...]
> toilet, 2 siddegrupper som kan omdannes til soveplads, god plads til 5
> personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn

Nu du spørger! Da jeg står ud af bilen og går hen til betjentene,
siger jeg, ja, jeg ved godt jeg kørte lidt frisk.
Den ene af betjentene svarede, ja frisk, du kørte minimum 108 km/t.
Der er 50 km/t, på den pågældene strækning.
Mvh.Gert