16" alu på en Fiat Punto
Fra : Jens W

Dato : 01-04-08 06:34

Hej

Jeg har mig en Fiat Punto 1,9JTD fra 2000, den kører jeg en del
kilometer i.
Da 2 af de dæk der sad på de 14" alu fælge der fulgte med er slidt op,
vil jeg gerne have nye alufælge der evt. er 1 eller 2 tommer større.
Det jeg går efter er at få noget lavere profil på, så den virker lidt
mindre "vakkelvorn" det er ikke et stort problem men kan mærke det en
del når man tager et skarpt sving.

Ville helst gå efter 16" men da affjedringen i forbvejen er til den
hårde side er jeg jeg lidt bange for hvor meget det vil gå ud over
komforten i forhold til 15".

Er der nogen her der har prøvet kombinationen af Punto (fra omkring
2000) og 16" og hvad er jeres oplevelse af køre komforten?

MVH Jens W

Fra : John Sahl

Dato : 01-04-08 13:40

Jens W wrote:
> Er der nogen her der har prøvet kombinationen af Punto (fra omkring
> 2000) og 16" og hvad er jeres oplevelse af køre komforten?

Jeg har prøvet både 15, 16 og 17" på en Punto II og det er intet problem med
16". Husk at tjekke dækpriser, de kan variere meget fra størrelse til
størrelse..

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Jens W

Dato : 02-04-08 12:12

On 1 Apr., 14:39, "John Sahl" <spamcatch...@fotofaelden.dk> wrote:

> [...]
> Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't
> matter if you win, you're still a retard.

oki

Efter din mening ville en 17 tommer også kunne bruges?
Hvor bredt kan man egentlig gå med sådan en, der er jo ikke lige meget
plads.

dem jeg havde kigget på var 195, er der plads til 205??

MVH Jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-08 19:20

On Wed, 2 Apr 2008 11:11:30 -0700 (PDT), Jens W <jens@willadsen.nu>
wrote:

> [...]
>plads.
>
>dem jeg havde kigget på var 195, er der plads til 205??

Der er ikke meget plads omkring mine 195/50R15'ere på sår'n en Punto -
så jeg vil umiddelbart sige nej. (man må jo ikke bruge spacere)
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-08 20:18

On Wed, 02 Apr 2008 20:20:21 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

<...>

>Der er ikke meget plads omkring mine 195/50R15'ere på sår'n en Punto -
>så jeg vil umiddelbart sige nej. (man må jo ikke bruge spacere)

Fik dem lige skruet på med nye sko i går - hmmm, hygsomt, nu kan vi
ligefrem køre om hjørner igen ) (mont. med Michelin Pilot Exalto 2)

Fra : John Sahl

Dato : 04-04-08 20:24

Ivan Madsen wrote:

> Fik dem lige skruet på med nye sko i går - hmmm, hygsomt, nu kan vi
> ligefrem køre om hjørner igen ) (mont. med Michelin Pilot Exalto 2)

Det kan være jeg lige skal klargøre mine 16" så de kan komme på bilen når
jeg er klar til at tulle lidt rundt igen

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-08 20:37

On Fri, 4 Apr 2008 21:23:56 +0200, "John Sahl"
<spamcatcher1@fotofaelden.dk> wrote:

<...>

>Det kan være jeg lige skal klargøre mine 16" så de kan komme på bilen når
>jeg er klar til at tulle lidt rundt igen

Gør du bare det - det skrammel (underlige fælge mrk DOTZ i navet) jeg
kører på fulgte med bilen, men en anelse sjovt er det da! (at køre
Borup-Hørsholm hver dag kan fint klares på 14" stålfælge med
standardsko, men når de nu er der )

Fra : John Sahl

Dato : 02-04-08 20:49

Jens W wrote:
> Efter din mening ville en 17 tommer også kunne bruges?
> Hvor bredt kan man egentlig gå med sådan en, der er jo ikke lige meget
> plads.
>
> dem jeg havde kigget på var 195, er der plads til 205??

205/40-17" passer perfekt i ET35 på en 7" bred fælg, hvis man tager 7,5"
brede fælge, så går den på inderskærmen ved fuldt ratudslag. Lidt mere
komfort vil du opnå med 205/45-16" dæk, men ellers gælder det samme som med
17'erne.

Fra : Jens W

Dato : 04-04-08 17:31

Ja jeg kan se at tit er 16 tommer dæk næsten ligeså dyre hvis ikke
dyere end 17 tommer.
men tror nu jeg går efter 16 tommer alligevel.

Er lidt nervøs for at 17 tommer både kommer til at koste for meget
brændstof og være for ubehagelige at køre på.

Så dog en punto den anden dag med 17 tommer på, det så sq da godt
ud :)

jeg kører nok omkring 1500-2000 km pr mdr, så det er rimeligt vigtigt
at det er behageligt at køre med.

Men tak for input.

Regner med at gå efter ET35 16 " 195/205

Men hvis man lige kigger på f.eks. thansen.dk, er der sq ikke mange
fælge med ET35!