Hvad er service og hvad er reparation ?
Fra : Brian Sørup

Dato : 30-03-08 00:03

Hejzy i stuerne

Jeg har lige skiftet termostat på V70'eren og kom til at tænke på om det
er en sliddel eller...

Hvor går grænsen mellem udskiftning af sliddel (service) og en egentlig
reparation (ikke-service) ?

Dæk, kobling, bremser, udstødning, tændrør/kabler, tandrem, vandpumpe,
generator m.m. er IMO service, da det er dele der forventeligt har en
kortere levetid end bilen som helhed.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 30-03-08 00:10

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige skiftet termostat på V70'eren og kom til at tænke på om det
> er en sliddel eller...
>
> Hvor går grænsen mellem udskiftning af sliddel (service) og en egentlig
> reparation (ikke-service) ?

Termostat er vel lidt ala.. skifte vandpumpe når man skifter tandrem!!! så
det er en sliddel.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 00:16

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev :

>Termostat er vel lidt ala.. skifte vandpumpe når man skifter tandrem!!! så
>det er en sliddel.

Hva' så med os der kører med kæde ? er den så ikke længere en sliddel
?

Det er da vist en sliddel som så mange andre dele - de holder ikke
evigt
--
Jan_stevns

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-03-08 00:13

> [...]
>
>Dæk, kobling, bremser, udstødning, tændrør/kabler, tandrem, vandpumpe,
>generator m.m. er IMO service, da det er dele der forventeligt har en

Jeg kommer til, at tænke på hvor meget af ovenstående og/eller ekstra
folk putter ind under service og "praler" med at de kun har udført
service på bilen i de 10 år de har haft den ..

IMO er alt det du har nævnt en rep. Noget af det kommer så måske under
et service men det er stadig noget man har ofret på bilen.

"Min bil har 500hk og det eneste jeg har ofret på den er alm.
service..." ... vi glemmer bare lige, at koblingen skiftes hver måned,
men det er jo bare almindelig service så det behøver vi ikke nævne for
folk for så lyder det jo knapt så flot.

I så fald har jeg kun ofret service på min gamle SAAB 9000.. men hold
kæft et service der trak tænder ud

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-03-08 00:27

> [...]
> service..." ... vi glemmer bare lige, at koblingen skiftes hver måned,
> men det er jo bare almindelig service så det behøver vi ikke nævne for

Jeg mener at en (slid)del har en forventet levetid, eksempelvis en
kobling skal ikke skiftes for hver 10-15000Km men skal da holde mindst
10 gange så langt, min RS Turbo havde udskiftning af tændrør for hver
10000Km, en Cadillac Northstar motor foreskriver tændrørsskift for hver
100000Km.....
Idag er tændkabler sliddele, det var de ikke for 20 år siden.
Hvor langt skal f.eks. et hjulleje holde ? eller en styrebox ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-03-08 00:44

>Idag er tændkabler sliddele, det var de ikke for 20 år siden.
>Hvor langt skal f.eks. et hjulleje holde ? eller en styrebox ?

Jeg har ikke rigtig et forhold til hvor langt det skal holde.. jeg
bander uanset hvad når det skal skiftes

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-03-08 10:05

> Jeg har ikke rigtig et forhold til hvor langt det skal holde.. jeg
> bander uanset hvad når det skal skiftes

He-he, det gør jeg også, men når det er nede i den ende af prisskalaen
er det ik´så slemt.....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-03-08 10:56

>He-he, det gør jeg også, men når det er nede i den ende af prisskalaen
>er det ik´så slemt.....

Det forstår jeg godt

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 11:06

Det er service hvis du skifter noget inden det går i stykker.
Det er reparation når det er gået i stykker.

Bare fordi noget er i stykker kan det sagtens bruges alligevel. En forrude
med et stenslag er gået i stykker, men man kan sagtens se ud af den
alligevel.

Per.

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-03-08 11:23

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forrude
> med et stenslag er gået i stykker, men man kan sagtens se ud af den

Det er rigtigt, men ikke altid lovligt...
et dæk er jo ikke i stykker fordi der tilfældigvis er under 1,6mm
slidbane på det......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 20:25

Service/vedligeholdelse/forebyggelse
Reparation/udskiftning/"helbredelse"

> et dæk er jo ikke i stykker fordi der tilfældigvis er under 1,6mm
> slidbane på det......

Man kan også sagtens køre uden der er olie på motoren, bare ikke så længe.

Per.

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 20:53

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev :

>Man kan også sagtens køre uden der er olie på motoren, bare ikke så længe.

Du skal da bare hælde noget <brun_sæbe_mangler!> TEC 2000 på den, så
hholder den nok længe nok ;)
--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-08 21:03

jan_stevns skriver:

> Du skal da bare hælde noget <brun_sæbe_mangler!> TEC 2000 på den, så
> hholder den nok længe nok ;)

Så behøves du aldrig at putte olie på igen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-03-08 17:07

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Det er service hvis du skifter noget inden det går i stykker.
> Det er reparation når det er gået i stykker.

Det er vel bare at kigge i servicehæftet. Der står hvad der skal skiftes til
service. Væsker, filtre, tændrør, tandrem osv.
Så er der lidt følgeudgifter i form af pakninger, strammeruller og vandpumpe
på mange biler. Hvis man skal adskille termostathuset i forbindelse med
skift af kølervæske, så ville jeg da også skifte termostaten. Viskerblade,
dæk og bremseklodser/skiver må også regnes som sliddele. Resten er
reparation i min verden, også når eksempelvis håndbremsekablerne på en Pug
405 bliver skiftet hvert 2. år før syn pga. franskmændenes manglende evne
til at konstruere biler, der fungerer i fugtigt klima...

I øvrigt adskiller jeg ikke den slags udgifter, jeg regner sammen hvad det
koster at have bilen ALT inkl (også et estimeret værditab), det må være det
tal det handler om i virkeligheden. At en ny bil til 400KKR kører 17 km/l
imponerer mig ikke det mindste, hvis afskrivningen kan forventes at være 2
(eller 5...) kr/km.

MVH Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-03-08 17:14

Leo Jensen wrote:
> [...]
> 400KKR kører 17 km/l imponerer mig ikke det mindste, hvis
> afskrivningen kan forventes at være 2 (eller 5...) kr/km.

Så du forventer at dytten kører mellem 80.000 km og 200.000 inden den er død
og borte?

Du skal da vist ellers låne pengene som et SMS lån for at få så kort levetid
og så høj afskrivning.

/F

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-03-08 19:21

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Så du forventer at dytten kører mellem 80.000 km og 200.000 inden den er
> død og borte?
>
> Du skal da vist ellers låne pengene som et SMS lån for at få så kort
> levetid og så høj afskrivning.

Nu er afskrivningen jo ikke konstant gennem bilens levetid, og jeg snakkede
ny bil her. OK, de 5 kr/km er overdrevet, men 2 kr/km tror jeg der er mange
der oplever, de vil nok bare helst ikke snakke om det....
Kan du få mere end 250 KKR for en bil købt for 400KKR efter 3 år og 60.000
km ?? En diesel stationcar eller MPV fra Audi/VW/Toyota uden ekstraudstyr
kan måske få den pris hjem, men kan en Mazda/Ford/Citroën/Peugeot/Alfa... ??
Jeg ved godt at afskrivningen bliver lavere pr km hvis du kører 50.000
km/år, men det gør de færreste.
Den bliver også lavere hvis du beholder bilen flere år, men så holder den jo
ligesom op med at være ny....

MVH Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-03-08 22:00

Leo Jensen wrote:
> [...]
> bliver lavere pr km hvis du kører 50.000 km/år, men det gør de
> færreste. Den bliver også lavere hvis du beholder bilen flere år, men så

Vi kan da sagtens blive enige om at i begyndelsen af bilens levetid kan
afskrivningen nå op på de beløb du taler om.

Det vil jeg så ikke kalde afskrivning men værditab. En afskrivning dækker i
min begrebsverden over hele bilens levetid, men jeg lader mig da gerne
korrekse hvis nogen kan komme med vægtige argumenter.

/F