Spørgsmål ved køb af brugt bil
Fra : BikeManiac

Dato : 29-03-08 00:37

Hej Gruppe,

Jeg pønser på at købe en VW Transporter fra 1997 med lidt over 200000
km hos en brugtvognsforhandler i Jylland. Jeg har derfor nogle
spørgsmål:

1. Hvis man går ind på www.bilpriser.dk og taster oplysninger ind, så
fortæller den én at bilen har en værdi af 39500 kr ved middel stand.
Forhandleren som bor i Jylland forlanger som udgangspunkt 49000 kr for
den på nettet. Hvor stærkt står jeg i sådan en situation? Kan jeg
prutte den ned i 40000 kr med argument om hvad www.bilpriser.dk siger?
Hvad mener I man kan gøre i den situation? Er det altid sådan at en
autoforhandler inkalkulerer en prutning om prisen?

2. Jeg er lidt usikker på om alt nu også er OK ved bilen. Kan jeg købe
bilen, få lavet en FDM brugtvognstest af den og med de evt fejl og
mangler der opstår gå tilbage til forhandleren og kræve at det bliver
udbedret? SKAL han udbedre disse fejl fundet af FDM? Og hvis han har
udbedret dem, hvordan kan jeg så tjekke at det faktisk ER gjort ...
kigge efter nye skinende dele/komponenter?

På forhånd tak og mvh Lucas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-08 08:10

BikeManiac skriver:

> 1. Hvis man går ind på www.bilpriser.dk og taster oplysninger ind, så
> fortæller den én at bilen har en værdi af 39500 kr ved middel stand.

Hvis man skal sælge den.

> Forhandleren som bor i Jylland forlanger som udgangspunkt 49000 kr for
> den på nettet. Hvor stærkt står jeg i sådan en situation? Kan jeg
> prutte den ned i 40000 kr med argument om hvad www.bilpriser.dk siger?

Nej, for forhandleren der har betalt 29.000 for den skal have penge til
klargøing, betale moms og skat af overskud og have penge til eventuelle
reklamationer.

> Hvad mener I man kan gøre i den situation? Er det altid sådan at en
> autoforhandler inkalkulerer en prutning om prisen?

Ja, men næppe 20% af prisen.

> [...]
> bilen, få lavet en FDM brugtvognstest af den og med de evt fejl og
> mangler der opstår gå tilbage til forhandleren og kræve at det bliver

Det kan du indgå en aftale med forhandleren om.

> SKAL han udbedre disse fejl fundet af FDM?

Det kommer an på, hvad de finder. En 11 år gammel bil til 45-50.000 kr
skal forventes at have fejl.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-08 08:12

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Nej, for forhandleren der har betalt 29.000

Arrrghforsku 39.000.