Hvilke biler kan det betale sig at importe~
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 27-03-08 19:01

Kan man sætte nogle punkter op for hvilke biler det kan betale sig at
imporete fra Tyskland?
Jeg tænker på alder, km, udstyr osv.
Jeg har fx kigget på en Octavia 1U 4x4 sedan fra 01-04, ud over at den ikke
er til at finde i DK kan det da slet ikke betale sig. Man får måske lidt
færre kilometer, men ellers ryger besparelsen hurtigt til udgifter ifbm. at
få hentet vognen.
Og hvorfor hulen koster en Octavia det samme som en Mercedes eller BMW,
samme årgang? Det giver da absolut ingen mening :)
Er det fordi Octavia'erne på mobile.de ikke er sat på som værende til
eksport?

Fra : claus b.p.

Dato : 27-03-08 22:27

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme årgang? Det giver da absolut ingen mening :)
> Er det fordi Octavia'erne på mobile.de ikke er sat på som værende til
Det korte svar er at dyre biler og/eller biler med meget udstyr er relevante
for import. Ellers er det op til en konkret vurdering om det kan betale sig.
Det er jo markedsprisen i DK der er afgørende for afgiftens størrelse, så
sjældne biler vil være vanskeligere at vurdere, og dermed mere usikre mht.
afgift.

Hvis en bil er mærket "kun for export" kan man være sikker på at den er i en
stand svarende til et "afhentningstilbud" eller værre. Tyskerne opererer
med reklamationsret på linie med den danske, men ved at sælge vognen til
export er man ret sikker på at det bliver for besværligt at reklamere.
Tyskerne har iøvrigt en lang tradition for at fuske med kilometertællerne,
og det er ikke altid nemt at gennemskue fusk.

/Claus

Fra : Mogens

Dato : 28-03-08 06:01

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i en meddelelse

> Det korte svar er at dyre biler og/eller biler med meget udstyr er
> relevante for import.

Den 1. april sker der den ændring (de gør det allerede idag), at bilens
aktuelle markedsværdi vil være gældende. Altså tæller meget udstyr
med i beregning, selvom bilen skulle være 8 - 10 år gammel, ligesom
standen er væsentlig...

> [...]
> biler vil være vanskeligere at vurdere, og dermed mere usikre mht. afgift.

De er også blevet klogere på det punkt...

> Hvis en bil er mærket "kun for export" kan man være sikker på at den er i
> en stand svarende til et "afhentningstilbud" eller værre.

Ikke altid. I Tyskland kan også alm. sedan'er være med momsfredrags-
mulighed, hvorfor de annonceres således - eller nur Export. Men ellers
er jeg enig i, at det er en anvendt fremgangsmåde at få eksporteret en
"besværlig" bil...

> Tyskerne har iøvrigt en lang tradition for at fuske med kilometertællerne,
> og det er ikke altid nemt at gennemskue fusk.

Som I Dk skal man se sig for. Den aut. handler kan dog langt hen
ad vejen hjælpe en køber, ligesom synsudskrifter kan gøre det
samme...

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 28-03-08 16:12

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> opererer med reklamationsret på linie med den danske, men ved at sælge
> vognen til export er man ret sikker på at det bliver for besværligt at

Hvis der ikke står noget decideret om export, kan man så regne med at den
pris der står i annoncen er netop den pris jeg som dansker (med export for
øje) skal betale? Altså kan der eksempelvis stadig være registreringsafgift
som kan "trækkes tilbage" inden salg til DK? Jeg synes det er ret underligt
at en Skoda Octavia fra omkring 2002 koster det samme som en BMW eller en
Mercedes fra ca samme årgang - der er jo flere hundredetusind kroner i
forskel i DK...

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-03-08 16:19

Brian Axelgaard wrote:

> Hvis der ikke står noget decideret om export, kan man så regne med at
> den pris der står i annoncen er netop den pris jeg som dansker (med
> export for øje) skal betale?

Det kan være, at du kan presse den ned i pris, når den er til eksport.

> Altså kan der eksempelvis stadig være
> registreringsafgift som kan "trækkes tilbage" inden salg til DK?

Der er kun moms på biler i Tyskland.

> [...]
> det samme som en BMW eller en Mercedes fra ca samme årgang - der er jo
> flere hundredetusind kroner i forskel i DK...

Det er udbud og efterspørgsel, som regerer her. Der er flere, som vil
have en Skoda, da den er billigere i driftsomkostninger end en BMW.
Desuden falder dyre biler mere end billige biler. En BMW 745 fra 2002
koster cirka det samme som en BWM 540 fra 2002. Der kan være lidt
forskelle i kilometer, men det er absolut muligt at finde en cirka det
samme, til trods for, at 7'eren har kostet omkring 15-20.000 Euro mere
en 5'eren.

Fly