Må en person med frakendt førerbevis køre ~
Fra : Per O.

Dato : 25-03-08 16:02

Vi kom til at snakke om dette, og jeg ved at biler samt EU Scootere er
omfattet af fradømmelsen, men må man køre andet køretøj som f.eks. knallert
eller traktor?

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 25-03-08 16:13

> Vi kom til at snakke om dette, og jeg ved at biler samt EU Scootere er
> omfattet af fradømmelsen, men må man køre andet køretøj som f.eks.
> knallert eller traktor?

"lille" knallert (30km/t) kræver ikke kørekort såfremt føreren er 18år - Mig
bekendt kan man ikke fradømmes retten til at føre en sådan . ligesp lidt som
retten til at føre en cykel ...

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 25-03-08 16:42

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> "lille" knallert (30km/t) kræver ikke kørekort såfremt føreren er 18år -
> Mig bekendt kan man ikke fradømmes retten til at føre en sådan . ligesp
> lidt som retten til at føre en cykel ...

Sjovt nok gælder det kun den ene vej :) Du må gerne køre på knallert 30 og
cykel uden kørekort, men er du fuld kan du miste kørekortet - det kørekort
som du ikke nødvendigvis skulle have for at føre førnævnte.....

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-03-08 16:52

Brian Axelgaard wrote:

> [...]
> 30 og cykel uden kørekort, men er du fuld kan du miste kørekortet -
> det kørekort som du ikke nødvendigvis skulle have for at føre

Det er en and:

http://www.sikkertrafik.dk/11953e80

Ebbe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-03-08 17:31

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in

> Det er en and:
> http://www.sikkertrafik.dk/11953e80

Men man kan miste kørekortet hvis man kører knallert i beruset tilstand -
men det eri kke fordi man kører på knallerten.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-03-08 18:16

Henrik Stidsen wrote:

> Men man kan miste kørekortet hvis man kører knallert i beruset
> tilstand - men det eri kke fordi man kører på knallerten.

Link?

Ebbe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-03-08 19:01

> Link?

Færdselsloven - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105162

§56 Stk. 3.
Kørekort kan nægtes den, der er afhængig af brug af euforiserende eller
andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig. Spørgsmålet
herom kan forlanges indbragt for domstolene. Indbringelsen sker efter
reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.

§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere
opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person nægter at
medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige til afgørelse
heraf, kan politiet straks inddrage førerretten. Spørgsmålet, om den
pågældende er afhængig af brug af euforiserende eller andre
bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan forlanges
indbragt for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens
§ 78, stk. 3.

Så ja, hvis politiet gentagne gange har stoppet en person på knallert og i
beruset tilstand kan de snupper kørekortet. Det er samme §§ de
bruger/brugte i Ribe til at tvinge unge mennesker til narkokontroller
gennem en længere periode hvis de blev snuppet med stoffer. Hvis de dumpede
kontrollerne eller nægtede mistede de kortet. Ribe modellen blev den
hurtigt døbt.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-03-08 09:23

Henrik Stidsen wrote:

> Så ja, hvis politiet *gentagne gange* har stoppet en person på knallert
> og i beruset tilstand kan de snupper kørekortet.

Den der med "gentagne gange" fremgik ikke lige af din først posting. Derfor
undrede jeg mig

Ebbe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-03-08 18:37

> Den der med "gentagne gange" fremgik ikke lige af din først posting.
> Derfor undrede jeg mig

Er sådan set ikke nødvendigt at de stopper en person mere end en gang før
de kan tage kortet - se bare Ribe modellen.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-08 20:11

Ebbe Kristensen skrev:
> Det er en and:
> http://www.sikkertrafik.dk/11953e80

Det er det så kun delvist.

Bliver du stoppet gentagne gange i beruset tilstand på en knallert eller
en cykel kan du godt blive fradømt dit kørekort, udfra devisen at du har
et uheldigt forhold til alkohol.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-08 21:06

Den Wed, 26 Mar 2008 20:11:14 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Det er det så kun delvist.
>
> Bliver du stoppet gentagne gange i beruset tilstand på en knallert eller
> en cykel kan du godt blive fradømt dit kørekort, udfra devisen at du har
> et uheldigt forhold til alkohol.

Det er nemlig meget uheldigt at man lader bilen stå når man har været
i byen?

Eller hvordan skal den forstås?

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-08 21:16

Kent Friis skrev:
> Det er nemlig meget uheldigt at man lader bilen stå når man har været
> i byen?
> Eller hvordan skal den forstås?

Nok mere ovre i den afdeling at hvis du kører hjem på knallert eller
cykle ofte nok, i beruset tilstand, har du et problem der nok ikke kan
holdes fra bilkørsel. Hvorfor der forebygges i stedet for at (forsøge
at) helbrede.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-08 22:20

Den Wed, 26 Mar 2008 21:16:20 +0100 skrev Finn Guldmann:

> [...]
> cykle ofte nok, i beruset tilstand, har du et problem der nok ikke kan
> holdes fra bilkørsel. Hvorfor der forebygges i stedet for at (forsøge

Jamen cyklen må da netop være et bevis på at man *kan* finde ud af
at lade bilen stå. Og for den der mister kørekortet for at tage
cyklen, vil det da også være et kraftigt signal om at han lige så
godt kunne have taget bilen.

I den aldersgruppe hvor man helst skal ud og feste mindst fredag
og lørdag aften (og helst torsdag også) - studerende - har man typisk
ikke råd til at tage en taxa hver gang, så at lade bilen stå vil
nødvendigvis resultere i at man tager cyklen / knallerten.

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-08 06:38

Kent Friis skrev:
> [...]
> at lade bilen stå. Og for den der mister kørekortet for at tage
> cyklen, vil det da også være et kraftigt signal om at han lige så

Mon ikke tanken går mere i retning af at hvis de ikke kan styre det der
med alkohol (bliver stoppet på cykel/knallert hele tiden og igen) er det
nok et mere permanent problem. Hvorfor lovens mulighed ang. afhængighed
kan tages i anvendelse.

I øvrigt kan situationen jo godt være at de har et kørekort men ingen
bil.

> [...]
> ikke råd til at tage en taxa hver gang, så at lade bilen stå vil
> nødvendigvis resultere i at man tager cyklen / knallerten.

Hvormange af dem mon har råd til at have bil?

I øvrigt undrer jeg mig over at studerende klager over økonomien, for
det er min erfaring at de har råd til både at gå på "torsdagsbar" og
skylle hjernen ud OG tage en taxi hjem.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-03-08 21:27

Den Thu, 27 Mar 2008 06:37:50 +0100 skrev Finn Guldmann:

> [...]
> med alkohol (bliver stoppet på cykel/knallert hele tiden og igen) er det
> nok et mere permanent problem. Hvorfor lovens mulighed ang. afhængighed

I visse aldersgrupper, specielt lige omkring der hvor man får
kørekort, er det jo normalt at man drikker sig fuld mindst to
gange hver weekend.

Det hører ikke under afhængighed, det er bare at være normal (nej,
jeg er ikke normal).

> I øvrigt kan situationen jo godt være at de har et kørekort men ingen
> bil.

Så er risikoen for at det var et engangstilfælde at man kunne finde
ud af at lade den stå endnu mindre.

> Hvormange af dem mon har råd til at have bil?

En stor del af dem på teknisk skole (altså lærlinge), noget færre
blandt boglige.

> I øvrigt undrer jeg mig over at studerende klager over økonomien, for
> det er min erfaring at de har råd til både at gå på "torsdagsbar" og
> skylle hjernen ud OG tage en taxi hjem.

Den kan jeg ikke lige forklare.

Mvh
Kent

Fra : Jens G

Dato : 25-03-08 16:55

On Tue, 25 Mar 2008 16:41:31 +0100, "Brian Axelgaard"
<brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> wrote:

>Sjovt nok gælder det kun den ene vej :) Du må gerne køre på knallert 30 og
>cykel uden kørekort, men er du fuld kan du miste kørekortet - det kørekort
>som du ikke nødvendigvis skulle have for at føre førnævnte.....

Det er ikke normalt at miste kørekortet for at have ført cykel eller
lille knallert i beruset tilstand. Som udgangspunkt kan man ikke
straffes hårdere for den forseelse hvis man har kørekort end hvis man
ikke har.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Jakob

Dato : 25-03-08 16:14

"Per O." <svarigruppen@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> Vi kom til at snakke om dette, og jeg ved at biler samt EU Scootere er
> omfattet af fradømmelsen, men må man køre andet køretøj som f.eks.
> [...]

Ja. Det er stadigvæk lovligt at føre køretøjer der ikke kræver kørekort.

Fra : Jakob

Dato : 25-03-08 16:24

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i en meddelelse

> "Per O." <svarigruppen@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Det er stadigvæk lovligt at føre køretøjer der ikke kræver kørekort.

Glem hvad jeg skrev. Det er forkert.

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 25-03-08 16:11

"Per O." <svarigruppen@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

Knallert _ikke_ traktor

--
ad

Fra : Per O.

Dato : 25-03-08 22:38

> [...]
> Vi kom til at snakke om dette, og jeg ved at biler samt EU Scootere er
> omfattet af fradømmelsen, men må man køre andet køretøj som f.eks.

1000 tak for hjælpen

/Per O.