Kålormen
Fra : Me&My

Dato : 28-04-08 18:10

Hej i gruppen

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe jeg henvender mig i men prøver
lige... ,o)

Det drejer sig om en hjemmeopgave min søn har fået, og som vi slet ikke kan
løse.

En 10-kålorm har 6 led. så er der tegnet en kålorm med seks led med hvert
sit tal i.Således: 5-6-3-4-2-1
Der er så også en som kaldes en 83-kålorm med 11 led også med hvert sit tal
i Således: 84-42-21-22-11-12-6-3-4-2-1

Så kommer spørgsmålet:

Hvilken tocifret kålorm har flest led?

Hvilken har færrest?

Må indrømme jeg ikke fatter hvad man skal, og håber på hjælp...

Vh.
Me&My

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-04-08 18:40

"Me&My" <mojito2670@yahoo.dk> writes:

> [...]
>
> Hvilken tocifret kålorm har flest led?
>
> Hvilken har færrest?
>
> Må indrømme jeg ikke fatter hvad man skal, og håber på hjælp...

Det er også et godt spørgsmål. Men jeg tror jeg har en ide.

10-ormen tager udgangspunkt i tallet 10. Tallet halveres og skrives i
første led, altså 5. Men 5 halveret bliver ikke et heltal/naturligt
tal og derfor lægges 1 til, altså 6 og det tal skrives i næste led. 6
kan halveres og bliver 3, 3 kan ikke halveres, der lægges 1 til, altså
2, som halveret bliver 1.

83-ormen tager udgangspunkt i tallet 83. Det kan ikke halveres, og
derfor skrives der 83+1, altså 84 i første led, halveres hvis det
bliver et heltal eller adderes med 1, hvis ikke det halve er et
heltal.

Men hvordan man lige regner ud hvilken orm der har flest/færrest led
kan jeg ikke lige gennemskue. Med mindre naturligvis det er meningen
at man bare skal skrive alle tocifrede orme op, men det kan det vel
ikke være?

Mvh Trine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-04-08 18:50

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> [...]
> kan jeg ikke lige gennemskue. Med mindre naturligvis det er meningen
> at man bare skal skrive alle tocifrede orme op, men det kan det vel

Den korteste må alt andet lige være 16, da 16 er en 2-tals-potens,
altså grundtal 16 og leddene 8-4-2-1. Altså er der fire led i den
korteste.

For at finde den længste må man skulle regne baglæns. Vi ved at den må
have formen ikke-deleligt, deleligt, ikke-deleligt, deleligt osv., da
det giver den længste orm.

Altså baglæns må det give:

1-2-4-3-6-5-10-9-18-17-34-33-66 og altså grundtal 65. Så en 65-orm har
13 led med tallene 66-33-34-17-18-9-10-5-6-3-4-2-1.

Hvilken klassetrin får sådan en opgave?

Mvh Trine

Fra : Me&My

Dato : 29-04-08 05:32

Hej Trine

Hold da op, selv når du forklare det fatter jeg ikke en meter...haha...Men
det ser ud til at du er god til tal, bare det var mig.

Det er en 4 klasses opgave... og tak for hjælpen...

Me&My

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-04-08 09:25

"Me&My" <mojito2670@yahoo.dk> writes:

> Det er en 4 klasses opgave... og tak for hjælpen...

4. klasse? Det var da en sadistisk lærer. :) Men så er der sikkert et
eller andet indlysende som jeg har overset. Det vil jeg slet ikke
udelukke.

Mvh Trine

Fra : Me&My

Dato : 29-04-08 15:44

Hej Trine

Ja det er ikke første gang de får en opgave som det kun er forældrene (nogle
af dem) som kan løse...

Den var rigtig den du hjalp mig med, han var glad da han kom hjem, for kun
ca. halvdelen af klassen havde løst den... Tak for hjælpen...

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-04-08 14:34

Trine Kornum Christiansen wrote:

> 4. klasse? Det var da en sadistisk lærer. :) Men så er der sikkert et
> eller andet indlysende som jeg har overset. Det vil jeg slet ikke
> udelukke.

Det tror jeg ikke, du har.

Opgaven består af flere dele:
1) Gennemskue mønsteret i en kålorm: Hvis et tal er lige, fås det næste tal
ved at dele med 2. Hvis et tal er ulige, fås det næste tal ved at lægge 1
til.
Relativt simpelt, hvis man er vant til at tænke på talrækker, men for en 4.
klasse? Jeg ved det ikke.

2) Indse at det at lægge 1 til er med til at gøre kålormen længere uden at
gøre tallet mindre - og derfor er uønskværdig, hvis man vil have en kort
kålorm, men ønskeværdig, hvis man vil have en lang.
Dét synes jeg nok et er ræsonnement, der er ganske avanceret.

3) Indse, at man kan regne baglæns og konstruere en kålorm, og at man i
hvert trin i denne baglæns regning selv kan vælge om vil trække 1 fra eller
gange med 2. Eller stoppe! Hvert valg giver anledning til en ny kålorm.

4) Anvende ræsonnementet fra 2) og indsigten fra 3) til at konstruere hhv.
den længste og korteste kålorm.
Klarer man 2) og 3) er dette relativt simpelt.

*Jeg* kunne tænke mig at høre, hvilke begreber en sådan opgave egentlig skal
opøve. Men det får jeg nok ikke at vide.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen